Toon posts:

[Asus7000] Geen beeld meer en onbekende melding na install

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[vooraf: hopenlijk in het goede forum, aangezien het een videoplank betreft, maar wel vermoedelijk een software probleem is...]

De situatie:
Een 4 jaar oudere PC (Windows ME, intel celeron 735, 384MB geheugen) geprobeert op te krikken door de 2mb videokaart te vervangen door een 64mb AGP kaart , de Asus 7000.
Dit was in eerste instantie succesvol, totdat de overmoed mij wat extra software deed installeren waarna het mis ging: ik had geen beeld meer na het heropstarten. Veilige modus deed het toen nog wel.

De software was van Asus zelf :
- VGARTD drivers (supports AGP functionality of AGP chipset onboard)

Ik heb de oude 2 mb videokaart erbij geinstalleerd om weer beeld te kunnen krijgen en op die manier de schade te herstellen en/of software te verwijderen. Zonder al teveel succes echter.
Het resultaat bij opstarten als de Asus videokaart was aangesloten bleef echter dat er geen bureaublad meer in beeld kwam, en ook geen opstartscherm voor veilige modus.
In plaats hiervan kreeg ik de onderstaande melding op het scherm, direct na opstarten. Deze melding krijg ik vervolgens ook in beeld op het moment dat ik de videokabel (op de draaiende PC) van de 2mb kaart naar de Asus videokaart wissel.

De melding:
Als u dit bericht kunt lezen, dan heeft windows de beeldschermadapter geinitialiseerd.

Als u deze adapter als onderdeel van het bureaublad wilt gebruiken, opent u dan de optie Beeldscherm in het Configuratiescherm en past de instellingen bij instellingen
(de wat kromme nederlandse zin op het eind is zoals de melding hem weergeeft).

Ik krijg hierdoor wel het idee dat er op zich het een en ander weer herkent is door Windows ME, maar het probleem is dat ik niet verder kom in dit scherm, en als ik mijn beeld (door kablewissel) via de 2mb kaart heb, ik niet in het bewuste configuratiescherm de instelling kan veranderen, want dan wordt de Asus videokaart weer niet gezien.

Kortom, ik zit volgens mij redelijk vast in deze puzzel.... wie weet de oplossing ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 19:58 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit hoort iig niet in SA; eerder in WOS of VB; ik begin even met VB :) Ik heb je topictitel ook aangepast :)

SA > VB

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Probeer eerst met alleen de Asus op te starten, nu gebruikt Windows denk ik de oude als primaire adapter.
Anders lijkt het of de AGP driver die bij dat Asus spul zat niet werkt op jouw PC, check je chipset, en haal de daarbijbehorende drivers op. Installeer die, en theoretisch zou je probleem opgelost zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 05:28:
Probeer eerst met alleen de Asus op te starten, nu gebruikt Windows denk ik de oude als primaire adapter.
Heb ik dus al gedaan. Dat was na de installatie van de bewuste software. Daarna nogmaals geprobeert, en daarna pas de oude kaart weer terug geprikt om toch beeld te generen.
Anders lijkt het of de AGP driver die bij dat Asus spul zat niet werkt op jouw PC, check je chipset, en haal de daarbijbehorende drivers op. Installeer die, en theoretisch zou je probleem opgelost zijn ;)
Dat klint logisch, alleen de chipset is van intel (het celeron gebeuren bedoel je, of kijk ik nu naar de verkeerde chipset ?) en die driver (dat AGP ding) heb ik dus ook geinstalleerd. Heb tevens nog weer een uninstall gedaan, maar dat bracht dus geen verandering.

Verwijderd

De chipset is wat de onderdelen met elkaar laat werken. Je Intel Celeron is je processor, je chipset kan van intel zijn, maar ook VIA of SiS. Staat in de systeemeigenschappen in Windows en in je handleiding.

Verwijderd

Topicstarter
mmm...krijg het onbestemde warme gevoel dat het inderdaad daar aan ligt. Dat ik dus braafjes die intel reut hebt geinstalled, ipv de andere juiste chipset. Tenminste, ik kan eigenlijk niks anders bedenken.

Het enige probleem is dat ik die juiste chipset volgens mij niet kan installeren als de juiste kaart (de Asus dus) er niet in zit, want dan wordt er niks herkent (...meen ik mij van het mijn geknoei van de afgelopen keer te herinneren... komt bij, ...tis op een pc bij en kennis en kan dus niet meteen de tips uitproberen helaas...).

Verwijderd

Als je met alleen de Asus helemaal geen beeld krijgt, is het waarschijnlijk óf de BIOS van de kaart incompatible met de BIOS van het mainboard, óf dat het bord geen AGP 4x support heeft. Zonder specs is daar weinig over te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
..het vreemde is dus dat de eerste keer dat ik de Asus ering heb geprikt wel beeld had (met beduidend snellere resutlaten). Door het (achteraf oerstomme |:( ) feit dat ik er extra software op heb gezet is het wegvallen van het beeld begonnnen.
Bios/AGP lijken mij dus niet het directe probleem, daar het wel goed is gegaan in den beginne.

Verwijderd

Topicstarter
[het vervolg]
...een flink aantal daagjes verder. Probleem is niet verholpen. Heb wat gerommeld met ander drivers, maar de melding (zoals in openingspost beschreven) blijft aanwezig op het moment dat ik de kabel op de nieuwe ASUS videokaart prik.

Ik moet volgens mij een methode vinden om de nieuwe videokaart te activeren, maar dan als de kabel is aangesloten op de oude videokaart. Maar het probleem is dus, dat de nieuwe kaart dan niet kan vinden, en dus niet kan activeren.... Werken met een VGA splitter ofzo :?
Pagina: 1