[C4D] Renderen met antialias geeft kartelig alphachannel

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 09:01

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik zit hier met een vervelend probleem waar ik maar niet vanaf kom.

Ik werk met Cinema4D R8.0 en heb afgelopen nacht en ochtend :O met grote haast lopen renderen aan een object dat ik in een geprinte publicatie moest verwerken. Wat doe je dan: je rendert het zo groot mogelijk en zet 'alpha channel' aan zodat je een mooi silhouet krijgt.
Van dat silhouet maakte ik dan in Photoshop weer een pad, uitknippad en daarna dan opslaan als TIFF of EPS.

Tijdens het renderen ziet het er ook naar uit dat het een mooie strakke vorm wordt:
Afbeeldingslocatie: http://www.stylite.nl/meuk/rendergoed.jpg
Maar, bij het afmaken van de render gooit hij er opeens een walgelijke antialias op om van te huilen:
Afbeeldingslocatie: http://www.stylite.nl/meuk/renderfout.jpg

Aangezien mijn render groter is dan mijn resolutie kan ik niet snel een screenshot maken; bovendien heb ik dan de alpha channel niet.
De vorm zelf is een spline op welke ik extrude nurbs heb toegepast; de punten van de spline zijn allemaal kaarsrecht op elkaar aansluitend enzo.
De texture die erop ligt heeft de attributen Color, Reflection, Environment en Specular. Ik heb hem ook zonder texture gerenderd en hij blijft die rottige witte rand geven.

Verder heb ik bij de rendersettings alle 'post-effects', waarbij o.a. Glow en Lens Effects aan stonden, uit gezet. Ik heb Antialias op 'Best' staan, effect op Blend, want dan geef hij toch nog een 'redelijk' strakke rand eromheen. De antialias op Sinc, Area ofzo zetten helpt niet, dan krijg ik alleen maar dikkere lijnen. Maar, dit geeft wel weer aan: in die antialias moet het zitten. Helaas als ik die uitzet geeft hij op geen enkel punt meer antialias en wordt mijn complete render (ook het relief er op) heel kartelig, logisch.

2x renderen en dan de Alpha van de antialias-loze render gebruiken op de Render mét antialias werkt niet, dan blijft hij kartelig. Bovendien heb ik dan dubbel zo lang te wachten.

Heeft iemand een idee hoe dit wél gaat werken?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Heel vuile workaround (overigens: werkt renderen als TGA met premultiplied alpha niet?) : Maak alle objecten helder wit met self-illumination zodat ze #FFFFFF zijn en je background zwart, verwijder alles wat toch niet in de scene zit of mogelijk je achtergrond ruineert, render je scene, gebruik dat als mask voor de render die je al klaar had. Heb ik zelf voor PovRAY en Moray een hele tijd als foefje gebruikt, rendert snel, werkt altijd :).

C4D heb ik helaas niet superveel verstand van :/.

teveel zooi, te weinig tijd

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 11:11

alienfruit

the alien you never expected

Ja, targa met een premultiplied mask zou zeker moeten werken. Targa renders uit Lightwave en Softimage|xSI werken hier altijd prima in Digital Fusion. Maar goed daar heb je niks aan, maar je zou het kunnen proberen met die TARGA anders die oplossing zoals hierboven genoemd.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Een probleem met alpha's is ook dat de geanti-aliasde randen niet echt goed over kunnen komen. Bijvoorbeeld voor een rood object op een zwarte achtergrond. De kleur van die anti-aliased pixels is dan tussen rood en zwart in en de alpha is 50%. Bijvoorbeeld. Eigenlijk wil je die kleur dus gewoon rood hebben, dan klopt het. Een oplossing daarvoor is om de kleur van de background zoveel mogelijk hetzelfde te maken als die van de objecten die je rendert.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Ik weet niet zo direct waar dit aan kan liggen, maar ik denk dat je deze vraag beter kan posten op het nederlandse c4d forum, cinema4d.nl. Daar zijn gewoon meer mensen die met c4d bezig zijn. :)

• Dark Blue
  • Laatst online: 07-05 09:01

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Geweldig, dit tip van saven als Targa deed het hem. Ik kan namelijk in diverse formaten saven en ik heb nu Targa gekozen, Alpha Channel aangezet.
Als ik hem daarna in Photoshop open is hij gewoon al transparant om het model heen!!! _O_ O+

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1