sealed subwoofer o.b.v. infinity 120.3SE

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nander
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09-2025
Geachte medetweakers,

Ik wil van de vakantie samen met mijn vader een mooie actieve sub bouwen. Ik wil eigenlijk graag een shiva in een gesloten 54 liter kast maken, ik heb hiervoor ook het orginele ontwerp. Dit wil ik doen i.c.m. een conrad 150wat versterkermodule. Het probleem is alleen dat ik op het moment niet genoeg geld heb, ik wil daarom eigenlijk in dezelfde gesloten behuizing een AXX1212 woofer bouwen. Kan ik later nog upgraden. Is dit mogelijk? Ik weet dat met basreflex constructies dit niet mogelijk is maar hoe zit dat met een gesloten systeem? Als het niet mogelijk is wil ik toch gewoon een systeem maken, maar dan op basis van de AXX, dan laat ik de shiva zitten... Nou kan ik alleen nergens verhalen vinden van mensen die de axx1212 in een gesloten systeem hebben. Op de site van Raveland zijn wel gegevens voor een gesloten axx1515 of 1010 maar nergens voor de 1212... Beetje vreemd.

Vragen dus als volgt: kan ik de 1212 in een 54 liter behuizing doen? en anders: hoveel liter "neemt" een axx1212? Ook zou ik eventueel nog kunnen gaan voor de 88.5 liter behuizing (ook adire ontwerp), omdat de 1010 volgens de site al 40liter nodig heeft... Beetje warrig verhaal misschien, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groeten, Nander.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

www.linearteam.dk

met andere woorde: download WinISD pro, en check zelf

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je dat gedaan hebt zul je zien dat de AXX helemaal niet diep gaat in een BR behuizing, hij begint bij 100hz al af te vallen. Zonde van die 60(?) euro.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 18:23
Een AXX1212 in een 50liter BR met een mivoc AM120 versterker gaat tot 30Hz (K&T en HH bedenksel).
Zelf gehad: linkje
Prima bak, gaat flink hard en laag, strakheid is iets minder.
Uitwisselbaarheid met shiva oude stijl nihil. De nieuwe shiva heb ik nog niet bekeken maar de oude heeft in BR meer inhoud nodig. Voor dat geld scoor je niet snel een betere woofer denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Redheinz op 21-05-2005 19:02 ]

Zin.

• Nander
Bedankt voor jullie reacties!
Sorry Deepspace, ik weet dat ik eigenlijk zelf moet prutsen met WinISD.. Ik heb je advies ter harte genomen en ben dus van het weekend wat wezen uitproberen. Ik heb de Shiva, AXX1212 en infinity 1240 naast elkaar gezet in een vergelijking. Het is voor de duidelijkheid een gesloten systeem en dus niet een BR (hij zal uitsluitend voor muziek gebruikt worden). De resultaten lijken (voor mij als redelijke noob) positief voor infinity als het gaat om SPL en GAIN. Maar ik vraag me af of er meer dingen zijn waar ik rekening mee moet houden in een gesloten systeem? Ook group dealay is nagenoeg hetzelfde als dat van de shiva, waarom zou ik meer uitgeven? Is de infinity werkelijk zo'n goede speaker? En als laatste lijkt de inhoud niet gek veel uit te maken... 54 of 80 liter levert nagenoeg dezelfde resultaten, alleen de group delay gaat ietsje omhoog, is dan zo'n 6.5ms. De AXX is bij deze iig afgevallen.. Welke speaker zal ik gebruiken, wie kan me helpen?? Ik heb een screenshot van winISD, maar weet niet hoe ik die online moet zetten... Alvast bedankt!!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nander schreef op maandag 30 mei 2005 @ 09:51:
De resultaten lijken (voor mij als redelijke noob) positief voor infinity als het gaat om SPL en GAIN. Maar ik vraag me af of er meer dingen zijn waar ik rekening mee moet houden in een gesloten systeem?
Heb je al naar MaxSPL gekeken? Als je voldoende vermogen hebt, is de gevoeligheid niet echt zo heel spannend, het maximaal mogelijke echter wel (beinvloed door belastbaarheid en Xmax).

Group delay zit vrijweg altijd wel goed bij een gesloten systeem, Daar zou ik me dus niet al teveel zorgen over maken. Bij het volume let er ff op dat je geen te hoge Q krijgt. Ga zeker niet hoger dan 0.8 ofzo, liefst lager (grotere doos). Te laag, minder dan 0.5 wordt ook als niet goed gezien. Maar goed, hier verschillen de smaken nogal!

• Nander
de maximum SPL is bij de infinity het best, gevoeligheid is ook hoger dan de SHIVA en AXX is inmiddels om meerdere redenen afgevallen... Maar ook de gevoeligheid van de infinity is maar 90b, zal ik genoeg hebben aan 150w conrad versterker? of toch gaan voor de 300w? Q, is in alle gevallen goed, behalve de axx die krijg ik nouwelijks boven de 0.5... Maar zijn er dingen die ik over het hoofd zie verder? Ik zie bijna geen verhalen van mensen die een gesloten sub bouwen van de infinity.. En de prijs (129eurotjes), krijg je daar misschien andere goede subwoofers voor? Budget voor woofer is ongeveer tussen 130 en 175 euro, liefst 12". Ik moet snel beslissen, wil over 3 weken beginnen met de bouw. TNX!!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waar heb je de Xmax van de Infinity vandaan (kan nergens involle info vinde)? Zou best kunnen dat ie iets harder kan hoor. Zal vast niet veel schelen. Maar als de gegevens kloppen, dan zal de infinity een prima subje afgeven. Staan ze al in WinISD, moet je dat altijd checken, want ik heb al vaak zat meegemaakt dat het dan niet klopt.

[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 30-05-2005 10:55 ]

• Nander
Nee, staan niet in WinISD. Allemaal handwerk. Ik heb info van conrad site, het gaat daar wel over de 1230 terwijl in de kop 1240 staat. Maar zal wel niet al te veel uitmaken. XmaX is 12.25, vind de specs er goed uit zien. Groot voordeel t.o.v. shiva is SPL van 90db. Zal ik daardoor ook genoeg hebben aan een conrad versterker van 150w?

edit: je hebt gelijk, gaat over de 1230, plaatje klopt ook niet op conrad site. De 1240 wind ik trouwens ook minder mooi, is duidelijk te zien dat het een car-sub is :( zal nog ff verder zoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door Nander op 30-05-2005 11:28 ]

• Nander
Heb zojuist een Infinity Kappa 12.3SE gekocht, da's echt een mooie woofer voor slechts 149euro!! Adviesprijs is het dubbele, maar zal wel uitlopend model zijn... Hij is wel in backorder, maar ik houd jullie op de hoogte!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je daar wel simulaties mee gedaan?

• Nander
Ja, alles lijkt hetzelfde als de ref 1230 alleen is de spl 92db en daardoor gevoeliger? Zou ik als het goed is minder versterkervermogen nodig hebben.. Kan je echt niet zeggen of 150w conrad versterker voldoende is? Verder is dit gewoon echt de betere versie van de reference 1230.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nander schreef op maandag 30 mei 2005 @ 12:46:
Ja, alles lijkt hetzelfde als de ref 1230 alleen is de spl 92db en daardoor gevoeliger?
Dat kan niet. Als ie gevoeliger is, zijn ook alle andere parameters anders, aangezien alles met elkaar te maken heeft ;) Waar heb je die vandaan btw, want ik kan nergens zinvolle info vinden.

• Nander
Als het mail adres in je profiel goed is heb je nieuwe mail...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Denk dat het wel een prima woofer is hoor, alleen haat ik het als je veel moeite moet doen om fatsoendelijke specs te krijgen. Maar in een gesloten doos zit je vrijwel altijd goed. Die PDF mag je strouwens best op het net gooien hoor ;)

Kwa versterker: De conrad amp heeft een goede prijs/prestatie verhouding, en gezien de gevoeligheid van de woofer zul je denk ik wel voldoende vermogen hebben.

• Redheinz
Ik heb de infinity 120.3SE ook....
Gebouwd in een kastje van ca. 25 liter. Gesloten vanzelfsprekend. Zelfs zonder bassboost geeft ie een prima resultaat. Ik heb deze woofer indertijd gekocht wegens zijn specs: In een kast onder de 100 liter naar de 20 Hz. Kast vond ik echter te groot en daarom in een klein kistje gebouwd.
Ik heb zelfs de versterker die je op het oog hebt (150W en 300W conrad, ik heb ze beide).
Ik denk echter dat je bedrogen uitkomt als je denkt dat software je gaat vertellen hoe een woofer klinkt.
Daar zijn andere grootheden ook van invloed zoals stijfheid van de conus, compressie (te voorkomen met bv. poolkernboring), stijfheid, vulling en luchtdichtheid van de kast etc. etc. etc.
ps. parameters enzo: linkje.
Veel plezier met het bouwen....
PS. Ik kan je een (te) kleine box (ca. 30 liter) aanbevelen. Erg tof subje krijg je dan! Lekker plaatsbaar door compactheid en toch een stevige lading bassssssss (25 a 30 Hz -3dB is mogelijk afhankelijk van low-pass instelling en bass-boost).

Zin.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Redheinz schreef op maandag 30 mei 2005 @ 23:15:
Ik denk echter dat je bedrogen uitkomt als je denkt dat software je gaat vertellen hoe een woofer klinkt.
Daar zijn andere grootheden ook van invloed zoals stijfheid van de conus, compressie (te voorkomen met bv. poolkernboring), stijfheid, vulling en luchtdichtheid van de kast etc. etc. etc.
En je dacht deze factoren geen invloed zouden hebben op de T/S parameters?

Voor mid- en hogetonen heb je meer gelijk, op dat gebied gaan kastvorm, afstraling en dergelijke meespelen, in het sublaag zullen dezelfde curves (dus niet alleen de response maar ook de fase en daarmee automatisch de groupdelay) ook vrijwel dezelfde klank teweeg brengen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Nander
Leuk om te horen dat jij zo tevreden bent met je subje Redheinz! Ik zat te denken aan een iets grotere behuizing (kan best een bijzet tafeltje gebruiken :P ). De grootte lijkt niet echt uit te maken in de simulatie 40 tm 90 liter geeft nagenoeg hetzelfde resultaat. Denk dat ik voor een liter of 55 ga, heb nog een mooi ontwerp voor een shiva liggen. en mocht ik me dan ooit nog eens bedenken, kan ik er altijd nog een shiva in kwijt... Hebben jullie nog tips voor vulling voor een gesloten kast? Als het goed is krijg ik de speaker morgen binnen, maar zal nog niet meteen gaan bouwen. Moet eerst nog de nodige tentamens+scriptie verwerken, maar ik houd jullie op de hoogte (incl. pix)!

• Redheinz
Inderdaad. Ik denk dat de stijfheid van de conus en evt. afwezigheid (of ondergedimensionering) van poolkernboring geen invloed heeft op de ts-parameters. In de afleiding van de formules ben ik ze in ieder geval nooit tegen gekomen.

Voor vulling: dempingsmateriaal; evt. fiberfill van de stoffenwinkel (goeiekoper?) voor virtuele volumevergroting.
Tegen de wanden: Bitumen(achtig spul) voor het dempen van wandtrillingen en verzwaring.

[ Voor 40% gewijzigd door Redheinz op 31-05-2005 13:10 ]

Zin.

• Nander
even kijken of ik het begrijp... Tegen de wanden plak/smeer ik bitumen (kan noppenschuim ook?) verder moet ik de hele (?) kast vullen met vulmateriaal (wol/polyesterwol)? En hoe zit het met het gewonnen vollume dan? Zal ik dat ook merekenen in mijn berekening in WinISD?

Ik zit nog steeds te twijfelen over het vollume namelijk. Bij een groter vollume (60tm80L) lijkt hij in het hele laag wat lager te gaan, maar valt hij eerder al bij ca.50Hz al een beetje af. Kleiner valt hij later af, maar gaat iets minder in het hele laag. Wat is wijsheid?? Zie plaatje (rood=80l geel=45l)

Afbeeldingslocatie: http://img137.echo.cx/img137/5549/4580liter6qa.th.jpg

• Redheinz
Kast losjes vullen met polyfill. Niet proppen. Dan kan je vlak/doods geluid krijgen.
Je hoeft resonanties te dempen in je kast want die liggen veel hoger dan wat je gaat weergeven: 50 cm in het vierkant = resonantie op 340/(.5*2) = 340Hz. Dus noppenschuim hoeft niet. Je wanden tot rust brengen is erg belangrijk imo: versteviging in kast + bitumen.
Succes.

Zin.

• Nander
Gisteren mijn woofer ontvangen, ik wilde jullie de foto's niet onthouden. Jezus wat is dit een mooie woofer! De conus is van aluminium en de magneet is behoorlijk groot. Toch vind ik hem er beschaafd en stijlvol uit zien. Zelfs mijn vriendin met totaal geen affiniteit met techniek, geluid of anders... Vond hem mooi! Ik denk dat hij in een pianolak zwarte of misschien ivoor witte behuizing zeer mooi tot zijn recht zal komen. Ik houd jullie op de hoogte

Afbeeldingslocatie: http://img208.echo.cx/img208/283/dsc004817sg.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img208.echo.cx/img208/9695/dsc004886za.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img208.echo.cx/img208/9002/dsc004933zy.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img208.echo.cx/img208/2748/dsc004896rc.th.jpg

• Nander
Hoi mede DIY's!

Het is lang geleden dat ik iets heb gepost omdat ik niet de beschikking had over een camera. Maar aangezien ik nu een nieuwe heb… FOTO’s! Van de eerste 2 bouwdagen heb ik dus helaas geen foto's, Ik ga hier verder met dag 3. Eerst even heel kort wat er al gebeurd is:
• hout gehaald, op maat laten zaken (inclusief afgeronde baffle)
• De boel in elkaar gelijmd met witte houtlijm en duvels (ongeveer 3 per zijde). Ik heb er voor gekozen om de duvels door de 2 lagen MDF heen te boren. Theoretisch is het misschien beter of iig mogelijk om goed af te tekenen (er is een hulpstukje voor die ik ook heb) maar praktisch gezien is dit vrijwel onmogelijk. Dit is veel sneller, je maakt minder fouten en het is net zo stevig. Enig nadeel is wat meer schuur/plamuur werk.
• gaten voor de woofer en versterker gefreesd (met de dremel van mijn vader) is alles behalve perfect maar een bovenvrees met cirkelgeleider was niet voorhanden... zeer spijtig achteraf toch wel

als hier verder nog vragen over zijn, hoor ik het wel.

Nu verder met dag 3:
Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/3489/19ra.th.jpg

Binnenzijde bekleed met bitumen. Eerst even meten (met dank aan het timmermansoog van mijn vader) dan met de brander er op en vastsmelten op het MDF. Dit ging echt geweldig makkelijk en goed.

Afbeeldingslocatie: http://img449.imageshack.us/img449/6320/29cq.th.jpg

Het resultaat

Afbeeldingslocatie: http://img449.imageshack.us/img449/208/62ie.th.jpg

Ook even de bovenkant alvast doen.. Aftekenen kan door het gat voor de woofer.

Afbeeldingslocatie: http://img449.imageshack.us/img449/4525/33wk.th.jpg

Vervolgens heb ik besloten het achtercompartiment te verzwaren. Ik heb gekozen voor snelcement. Maar wellicht had een simpelere oplossing ook volstaan. Vuilniszak in het gat stoppen en volstorten maar. Zorg er goed voor dat er geen luchtbelletjes achterblijven door even met een stokje te roeren in de hoeken. Drogen gaat zeer snel.

Afbeeldingslocatie: http://img449.imageshack.us/img449/8626/76vz.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img449.imageshack.us/img449/8086/88lu.th.jpg

Nu de bovenkant er op (vergeet niet eerst de gaten voor de luidsprekerdraden van de versterker door het middenschot te boren). Eerst bovenschot vastschroeven op de juiste plek. Dan gaten boren voor de duvels. Vervolgens lijmen rondom en extra in de gaatjes. Dan de plaat er bovenop, lijm in de gaten van de bovenplaat en duvels er in. Mijn lijmklemmen waren niet groot genoeg, dus heb ik de schroeven er weer in gedaan om de boel bij elkaar te houden.

Afbeeldingslocatie: http://img449.imageshack.us/img449/7927/96zd.th.jpg

Nu ben ik begonnen met het grove schuurwerk. Duvels egaliseren en de hoeken bijwerken.

Afbeeldingslocatie: http://img449.imageshack.us/img449/1669/43pw.th.jpg

Kan iemand mij een tip geven hoe ik het gat van de woofer wat ronder krijg? De dremel is een mooi instrument, maar niet perfect voor dit doel.. zie foto

Afbeeldingslocatie: http://img449.imageshack.us/img449/213/55qq.th.jpg
En een foto van het resultaat tot dusver!

Laat maar weten wat jullie er van vinden, ik sta zeer open voor kritiek en suggesties..!

• Nander
Hoi,

Hier even een update. Ik heb het hele gevaarte inmiddels afgewerkt en gespoten, ziet er geweldig uit (ivoor wit)! Ook zitten er mooie rubberen pootjes onder. Het geheel is nu beina 50kg zwaar! Vandaag heb ik hem aangesloten om te gaan genieten van het geluid. Om een lang verhaal kort te maken klinkt het ronduit KLOTE! Het is een bonkende bas waar je heel snel moe van wordt. Volgens mij gaat het ook niet lager dan mijn front luidsprekers (canton karrat M30dc). Heb al wat lopen kloten met de fase schakelaar en de cut-off. Maar het mag niet baten. Het probleem is voornamelijk dat het niet strak klinkt (grote conusbeweging) en ook niet echt laag maar meer disco bonk.. Ik heb een sony STR-DB 940 versterker. De subwoofer is aangesloten op de subwoofer aansluiting. Kan iemand mij uit de brand helpen?? Ik zou ook erg geholpen zijn met een soort testtone programmatje op de computer... Dan kan ik het een beetje meetbaar maken wat het probleem is.

TNX!

• Nander
Kan het zijn dat de woofer gewoon niet goed is? Ook zou ik willen proberen om hem via de HIGH level input aan te sluiten (dus gewoon met speakerdraad) kan dit? Ik krijg op geen manier singnaal naar de woofer toe...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeker proberen. Bij mij werkt dat stukken beter!

Heb je nu nog steeds de infinity woofer, en wat voor een doos heb je er nu omheen?

Heb je verder nog bassboost aanstaan. Zoja: uitzetten! Verder: draai het volume eens een berg omlaag!

Vergeet ook niet dat zo'n woofer nog even moet inspelen.

Testtone proggie: WinISD kan dat gewoon :)

[ Voor 50% gewijzigd door voodooless op 27-03-2006 20:35 ]

• Nander
Beankt voor je reactie Deepspace! Zit hier gewoon ongelooflijk te balen nu. Een paar dingen die aan de hand kunnen zijn:

Hij is volgens mij niet 100% luchtdicht bij de randen van de woofer. Hoe kan ik dit verhelpen? En, kan dit het probleem zijn?

Aansluitingen van de versterker vertrouw ik niet, zou hem liever highlevel aansluiten maar dat lukt dus niet..

Het ding klinkt gewoon ontiegelijk hol. Hij is van binnen helemaal bekleed met bitumen en een flinke berg wol. Zonder de wol klinkt het overigen ongeveer hetzelfde.. Een simpele soundcheck leerd dat hij wel laag gaat maar dus niet strak, meer als een soort basgitaar i.p.v. een strakke basdrum. Basboost zou ik er heel graag afhalen maar dat wordt solderen vrees ik..

Momenteel geef ik het ding liefst een schop en koop een fatsoenlijke rel ofzo. Maarja we blijven wel student (al heeft dit project me inmiddels ook al zeker €500 gekost...)

Verwijderd

idd.. voor dat geld kon je liever een rel kopen :D . Maar weet je zeker dat je fase goed staan?. Misschien kan het ook aan je kist liggen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je kast niet luchtdicht is kan dat zeker een deel van het probleem zijn. Je kunt dat verhelpen door wat van dat raamdichtspul ertussen te doen, of, als het echt grote gaten zijn, gewoon wat kit. De naden in de binnenkant kun je het beste ook ff dichtkitten.

Hol kinken zou niet mogen. Ik zie dat je maar een brace hebt? Je zou er nog wat balkjes in kunnen lijmen eventueel, maar echt dramatisch veel zou dat niet mogen schelen.

High level aansluiten kan geen kwaat hoor, je kan niks slopen zo. Vergeet ook niet het volume wat omlaag te zetten ;) En de low-pass zo laag mogelijk denk ik.

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 28-03-2006 15:23 ]

• Nander
Wederom bedankt voor jullie reacties! Het is dus echt dramatisch slecht. Aan de stevigheid van de kast kan het niet liggen, hij is rondom met deuves en industrie-houtlijm bevestigd.. Hij lekt een heel klein beetje lucht bij de ronde rand van de woofer (ondergrond is niet 100% gelijk). Kan ik daar ook iets tussen smeren (b.v. kit) of moet het hard materiaal zijn?

Kan het ook zijn dat de woofer niet goed is? Ik vind de uitslagen heel groot en dus niet strak en laag. Als ik een geluidstestje doe in WinISD dan hoor ik hem rond 50hz snoeihard en naar de 30hz toe steeds minder en vanaf ca 30hz nouwelijks meer.

Kan de versterker ook niet goed zijn? Of heb ik te hoge verwachtingen misschien? En valt er van deze woofer met deze versterker (zwaarste van conrad) gewoon niet meer te verwachten?

Nou, hopelijk kunnen jullie me nog wat tips geven!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt inderdaad gewoon de woofer ff loshalen, rand inkitten, en woofer weer vastschroeven.

Hoe heb je je amp nu ingesteld? ga eens even alle schakelaars en knopjes af.

Laat ook de woofer even inspelen. Ik weet niet hoe lang hij al speelt, maar dan kan best een aantal uren/dagen duren voordat de uiteindelijke parameters breikt zijn.

• Nander
Kan ik de randen (waar de woofer conact maakt met de kast) insmeren met zachte kit? Verminderd dat niet de prestaties?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zeg ik toch! Gewoon woofer los --> kit op MDF rand --> woofer vast. niet teveel, het mag natuurlijk niet de cone raken oid.

[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 28-03-2006 19:40 ]

• Redheinz
Dat klinkt niet zo leuk.
Ik dicht het zaakje altijd af met tochtband (hetzij van de bouwmarkt, hetzij van de speakerbouw-zaak).
Het is erg belangrijk dat je kast geheel dicht is, het is niet voor niets een gesloten systeem :).
Ik kan me voorstellen dat je conus dan ook rare dingen gaat doen, omdat ie onder de afstemmingsfrequentie (van de ondichtheden) speelt.
En het is misschien handig je low-pass op 80 Hz (ca.) te zetten omdat de woofer al afvalt vanaf 60 Hz.
De buik die je hoort zou best eens aan de ondichtheden kunnen liggen, je versterker heeft een bassboost van 5 a 6 dB op 30 a 35 Hz. Zou goed moeten aansluiten op de respons van de woofer (hoewel ook weer niet echt ontzettend noodzakelijk).
En het klinkt alsof je dat ding mega-hard hebt staan?
Succes!

Zin.

• JT
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

Sluit hem is aan op je Sony en speel dan is wat af. Beetje halfbakken, maar dan kan je er misschien achter komen of het aan die basboost ligt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Nander
Aansluiten op m'n Sony leverde geen verbetering op. Heb nu de rand gekit, er lekte een beetje lucht bij een van de schroefgaten. Lijkt er op dat hij nu meer weerstand bied. Laat hem even een nachtje drogen. Morgen laat ik jullie het resultaat weten! Ook zal ik nog wat foto's maken, hij is super mooi en netjes om te zien. Zitten nu 8 lagen lak op, heel strak. Ook staat hij mooi op pootjes en de frontbaffle is verstek gezaagd. Op hoop van zegen!

Verwijderd

Nander schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 19:18:
Aansluiten op m'n Sony leverde geen verbetering op. Heb nu de rand gekit, er lekte een beetje lucht bij een van de schroefgaten. Lijkt er op dat hij nu meer weerstand bied. Laat hem even een nachtje drogen. Morgen laat ik jullie het resultaat weten! Ook zal ik nog wat foto's maken, hij is super mooi en netjes om te zien. Zitten nu 8 lagen lak op, heel strak. Ook staat hij mooi op pootjes en de frontbaffle is verstek gezaagd. Op hoop van zegen!
Ik zou hem even met testtones en door veel muziek te luisteren een paar dagen (weekje of 2?) de kans geven in te spelen. bij nieuwe woofers kan de ophaning namelijk nogal stijf zijn en dat helpt idd de res. frequentie een heel stuk omhoog wat dus een verklaring zou kunnen zijn voor de disco-like-bass :P
ook vertrouw ik die bass boost op je amp niet helemaal.. (5dB op 35hz dacht ik?)

• Nander
We zullen het snel weten Tripple-A, ik hoop het van harte! Ik woon alleen wel in een appartementje midden in een woonwijk, zal me wel wat in moeten houden vrees ik.. Maar zal hem toch een poosje van katoen geven vrijdag tijdens het uitkateren..

• Nander
R.I.P.

Na het dichtkitten van de sub klonk hij nog steeds niet als verwacht (bonkerige discobass absoluut niet lager dan mijn frondspeakers alleen maar meer van hetzelfde). Ik wil de speaker voor de 2e keer voor garantie opsturen (deze verloopt deze maand). Als ik een nieuwe of andere krijg verpats ik hem. Conrad amp staat al te koop. Heel jammer, vooral van alle uurtjes werk en het resultaat zag er zo mooit uit.. Misschien dat ik het in de zomervakantie nog eens probeer met een betere woofer (iemand suggesties?). Anders doorsparen voor een nieuwe of gebruikte REL. Ik wil jullie toch nog even bedanken voor alle tips en medeleven! Misschien tot een tweede project...

• Redheinz
Dat klinkt heel apart. Er moet bijna wel iets stuk zijn of heel slecht gemaakt. Ik heb met precies dezelfde spulletjes een sub gebouwd en dat ding knalt als een gek, zowel qua geluidskwaliteit als geluidsdruk.
Die woofer is echt wel goed. Vergelijkbaar met een adire Shiva MK IV. Een Peerless XXLS vind ik mooier maar je kunt niet alles hebben.
Die versterker is boven alle twijfel verheven, zo'n beetje iedereen in USA heeft zo'n Parts-express ding krijg ik wel eens het idee. Niet de top maar dat heb je dan ook niet betaald.
Deze twee met elkaar combineren behoort een heerlijk resultaat te geven.

Jammer.

Zin.

Pagina: 1