[Illustrator CS] Lijnen mergen

Pagina: 1
Acties:

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 14:09
Ik ben bezig in Illustrator om een soort van schild te maken, lijnen trekken ed. wil allemaal wel. Maar wanneer ik het skelet heb wil ik deze lijn mergen zodat ik het binnenste gedeelte kan vullen met een kleur.

Afbeeldingslocatie: http://www.xof.nl/zooi/shield.jpg

Maar wanneer ik dat doe dan krijgen alleen de ronde lijnen die ik met de arc tool getekend heb een fill.

Afbeeldingslocatie: http://www.xof.nl/zooi/shield2.jpg

Ik wil dus gewoon de hele schild voorzien hebben van een kleur.
Ben al bezig geweest met de pathfinder ed. maar ik krijg het maar niet voor elkaar, iemand die weet hoe dit wel moet? Want kan me niet voorstellen dat het zo moeilijk is, heb met de search een vergelijkbaar probleem gevonden, maar daar stond helaas geen oplossing bij.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:01

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Nou, als het goed is heb je nu 3 lijnstukken. Die lijnen moeten met elkaar verbonden worden.
Selecteer de twee punten bovenaan links (zorg dat het er hooguit 2 zijn!) en doe dan Rechtsklik -> Join. Dan plakken de twee puntjes aan elkaar. Je zou zelfs nog één van de twee weg kunnen halen.

Zo ga je de hele figuur af tot alle samenvallende punten gejoind zijn. Hij moet nu wel een volledige vorm geven als het goed is.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Mocht je (nog) niet zo handig zijn met de witte muis in Illustrator en de lijnen overlappen elkaar wel netjes dan kun je ook het volgende doen:

1. Zorg dat alle lijnstukken elkaar overlappen. Zoom in als je niet zeker bent.
2. Maak een rechthoek die groter is dan de verschillende lijnstukken.
3. Haal onder 'Window' de Pathfinder tevoorschijnen.
4. Selecteer de verschillende lijnstukken en de rechthoek.
5. Kies de tool linksonderin; 'divide'
6. Verwijder de losse objecten die je niet meer nodig hebt, je zult zien dat je een mooi gekleurd schild overhoudt.

Toch?

• Xof
Dark Blue schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 15:17:
Nou, als het goed is heb je nu 3 lijnstukken. Die lijnen moeten met elkaar verbonden worden.
Selecteer de twee punten bovenaan links (zorg dat het er hooguit 2 zijn!) en doe dan Rechtsklik -> Join. Dan plakken de twee puntjes aan elkaar. Je zou zelfs nog één van de twee weg kunnen halen.

Zo ga je de hele figuur af tot alle samenvallende punten gejoind zijn. Hij moet nu wel een volledige vorm geven als het goed is.
Ben ik ook al mee bezig geweest, maar ik krijg telkens de foutmelding:
To join, you must select two open endpoints. If they are not on the same path, they cannot be on text paths nor inside graphs, and if both of them are grouped, they must be in the same group
Na mijn idee voldoe ik aan alle eisen van bovenstaande foutmelding, dus zou hij geen foutmelding moeten geven. Maar hoe selecteer je precies 2 endpoints? ik heb heb wel met shift 2 lijnen gelecteerd, maar dan krijg ik weer die foutmelding. Ik kan wel de join gebruiken bij de wat rondere lijn, maar dan wordt er een lijn getrokken van bijv. links boven naar rechtsonder (andere uiteinde van die lijn, dus zelfde idee als de blauwe kleur in de startpost).

• Xof
daniel_ev schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 15:26:
Mocht je (nog) niet zo handig zijn met de witte muis in Illustrator en de lijnen overlappen elkaar wel netjes dan kun je ook het volgende doen:

1. Zorg dat alle lijnstukken elkaar overlappen. Zoom in als je niet zeker bent.
2. Maak een rechthoek die groter is dan de verschillende lijnstukken.
3. Haal onder 'Window' de Pathfinder tevoorschijnen.
4. Selecteer de verschillende lijnstukken en de rechthoek.
5. Kies de tool linksonderin; 'divide'
6. Verwijder de losse objecten die je niet meer nodig hebt, je zult zien dat je een mooi gekleurd schild overhoudt.
Het is gelukt _/-\o_
Thanks!! Dit scheelt me heel veel tijd, had nog wel 2 uur bezig kunnen zijn :D

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Tsja, ik zou zelf niet meer zonder Illustrator kunnen maar ik weet nog goed hoe moeilijk ik het zelf allemaal een half jaar geleden vond. 't Blijft maar hopen dat de interface van Illustrator straks in CS 2 wat meer op die van Photoshop lijkt, aangezien meer mensen dat programma toch gewoon kennen.

Toch?

Pagina: 1