Toon posts:

Bios ziet 32 GB ipv 45 GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een Abit KT7 RAID heb ik 2 schijven van 45 GB geïnstalleerd (RAID 0). Met fdisk van win98SE kreeg ik de schijf niet groter dan 64 GB. Het gevolg is dat de bios de schijven nu ziet als 2x 32 GB.
Omdat ik Win2000 pro erop wil zetten wil ik ook de volledige schijfruimte kunnen benutten.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat de bios de schijven weer als 2x 45 GB ziet?

(De nieuwe fdisk verhelpt dit probleem niet.
Win2000 installeren ook niet)

Verwijderd

Ik denk, maar dat weet ik niet zeker dat de bios van het mainboard geflasht moet worden. waarschijnlijk heeft de bios een beperking dat hij maar 32Gb per schijf ziet.
Dit zou op zich ook best logish zijn, want 4 x 32Gb is 128Gb en dat is op zich best een
mooie maximale grootte.

edit:

Moet je kijken op: http://www.abit.com.tw

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwste bios zit erop.
Voordat ik win98SE erop zette gaf het bios wel de juiste grootte aan.

Verwijderd

Heb je ook al fdisk /mbr geprobeerd?

Anders kun je misschien nog proberen (er vanuit gaande dat de schijven nog leeg zijn)
de schijven 1 voor 1 aan te sluiten (dus niet als raid) en dan op allebei de partities verwijderen. weer als raid te configureren en dan weer op nieuw te fdisken als 1 logische schijf van 90Gb

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook al gedaan. In de bios van de RAID controller worden de schijven ook als 2x 32 GB herkend. En één voor één aansluiten geeft ook 32 GB als resultaat.
Zelfs ben ik al zover gegaan dat ik een Low format uitgevoerd heb.

Verwijderd

Heb je de mogelijkheid om ze in een ander systeem te hangen?? kijken wat ze daar doen misschien dat het wat opheldering brengt.

Verwijderd

Topicstarter
Die mogelijkheid heb ik wel.
Zal ik maar eens doen.
Als dat niets helpt toch alvast bedankt voor het meedenken.

Misschien nog andere tips?

Verwijderd

Geen dank,

Tja... en als ze daar ook maar als 32Gb gezien worden. Dan weet ik het zo 1,2,3 ook niet meer. dan wens ik je success.

Als je het weet, zet dan nog wel effe een repliedje hier neer. Dan weet ik ook waar het aan gelegen heeft. Misschien nog eens handig voor de toekomst.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Aan een andere (moderne) computer met win2k hangen geeft hetzelfde probleem.
Ik zoek dus nog steeds naar de oplossing dat de bios de harde schijf goed ziet.
Met de IBM tools kom ik ook niet verder.
Het lijkt erop dat de harde schijven niet het juiste aantal cylinders weergeeft.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
Aan een andere (moderne) computer met win2k hangen geeft hetzelfde probleem.
Zijn het wel 32GB schijven? Als ze bij een andere en zelfs modernere computer (moeilijk maar kan;)) nog steeds als 32GB worden gezien kunnen het dus wel eens 32GB schijven zijn.
Het lijkt erop dat de harde schijven niet het juiste aantal cylinders weergeeft.
Welk serienummer geeft de Abit KT7 Raid BIOS weer bij de schijven? Zoek dit nummer dan ff op en dan weet ze zeker dat je de goede grote hebt. Als dat zo is, dan weet ik het ook niet meer (of je hebt vervalste schijven).

Verwijderd

Topicstarter
Toen de schijven voor de eerste keer geïnstalleerd werden gaf het RAID-BIOS de grootte correct weer. Pas toen ik met fdisk de schijf in ging delen werd de totale schijf (RAID 0) als 64 GB gezien. Die fdisk limiet is inmiddels verholpen maar dat werkt blijkbaar dus niet (bij mij) als de schijf ooit al eens met die oude fdisk is ingedeeld.
Fdisk /mbr helpt ook niet.
Is er een tool hiervoor beschikbaar om het handmatig in te stellen?

Of zal dit onder de garantie van IBM vallen?
De schijven zijn 5 maanden oud.

Verwijderd

heb je nie toevallig het jumpertje gezet dat ie maar als 32 gig gezien word????!!?!?!?
want dat deed ik eerst ook
45 gig zag bios nie
dus ik op 32 gig zette nieuwe BIOS
ik denk mooi ff proberen nog steeds 32 gig!
ik denken waar kan dat toch aan liggen :?:?

ohhja na een uur jumpertje |:( |:(
en nu werkt ie perfect op 45 gig :D

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 12:38

cue

Ja ik had het met mijn 40 gig ook je hebt dan de jumpers achterop verkeerd staan, laat ff weten of dat bij jou ook weer het geval is?

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Nee, helaas ie het niet zo simpel.
Die 32 GB komt doordat ik de twee schijven in een RAID 0 configuratie had staan. Als fdisk dan maar tot 64 GB gaat, wordt de grootte per schijf omgevormd tot 32 GB.
Maar waarom dat het geval blijft bij Win2k of met de nieuwe fdisk is mij een raadsel.

Verwijderd

jumper ze op 32 gig.
haal ze van je raid af en stop ze in een ander system
haal dan de jumper er weer af zodat hij 45 gig word.

doe in je raid systeem een disk waar je de install files op kan pleuren.
hang ze aan je raid met install van windows 2000 die ziet dan 1 disk van bepaalde grote dan kan je hem in de win2k setup indelen!

misschien dat dat helpt :?

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me een methode die het proberen waard is. Zal ik in het weekend doen. Ben nu op het werk. In de baas z'n tijd privé problemen behandelen, foei toch.
Jullie horen het als het werkt.

Bedankt

Verwijderd

let me know if it worked :D

Verwijderd

Op vrijdag 12 januari 2001 12:06 schreef Saiyan het volgende:
jumper ze op 32 gig.
haal ze van je raid af en stop ze in een ander system
haal dan de jumper er weer af zodat hij 45 gig word.

doe in je raid systeem een disk waar je de install files op kan pleuren.
hang ze aan je raid met install van windows 2000 die ziet dan 1 disk van bepaalde grote dan kan je hem in de win2k setup indelen!

misschien dat dat helpt :?
jumpertjes op een schijf om de grootte in te stellen????
Yeah right.....|:( ik denk dat ik dat ik de jumpertjes op mijn 240Gb (4x60Gb -> raid 0) ook maar op 400Gb zet. haha LOL! :)

Verwijderd

wedden dat op die 45 gig een jumper zit dat je er 32 gig van kan maken!!!!!!!!!!!

edit:

dat is extra gedaan voor MoBo's die geen grote disks aankunne ofzow (week nie zeker).. er worden dan minder sectors ofzow actief gemaakt (weet nie psies hoe het werk)
maar je kan wel degelijk van die 45 gig 32 gig maken!!!!
als je nie weet waar het over gaat zeg dan nix want zown dom antwoord van jou slaat nergens op he

oohh je post hier nog nie zolang zie ik :)
ik vergeef het je dan... >:)

Verwijderd

en al wat geprobeert?

Verwijderd

Topicstarter
Ja het werkt weer!

Bedankt voor jullie adviezen

Verwijderd

Op donderdag 11 januari 2001 14:09 schreef xmister het volgende:
Heb je ook al fdisk /mbr geprobeerd?

Anders kun je misschien nog proberen (er vanuit gaande dat de schijven nog leeg zijn)
de schijven 1 voor 1 aan te sluiten (dus niet als raid) en dan op allebei de partities verwijderen. weer als raid te configureren en dan weer op nieuw te fdisken als 1 logische schijf van 90Gb
"fdisk /mbr" schrijft ENKEL EN ALLEEN de master boot record over. Heeft niks te maken met de herkenning van de schijf verder. Dus da's onzin.

Verwijderd

Fdisk heeft een bug, die ervoor zorgt dat bij schijven boven de 64 GB, je schijfgrootte - 64GB ziet, oftewel fdisk ziet je 80GB disk als 80-64=16GB.
Partitionmagic gebruiken, of bij Microsoft een herziene versie van fdisk zoeken, of in fdisk met percentages gaan werken in plaats van GB's

Verwijderd

Op zaterdag 13 januari 2001 18:26 schreef pplag het volgende:
Ja het werkt weer!

Bedankt voor jullie adviezen
hoe heb je het voor mekaar gekregen?

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem zag de volledige schijf weer op de manier zoals Saiyan het op 12 januari beschreef. Dus Saiyan bedankt voor die Gigabytes die ik nu extra heb (of terug heb).
Had ik ook wel nodig. Met video-editten gaan ze snel op.

Pim

Verwijderd

:) mooi zo :)

weer me goeie daad gedaan voor dit jaar :D
Pagina: 1