Toon posts:

PC voor mijn Opa en Oma (software)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verschillende topics gelezen van mensen die een pc gaan bouwen voor een opa / oma OID. Nu ben ik gevraagt dat ook te proberen.. Alleen zijn die mensen totaal niet handig met computers. Absoluut GEEN ervaring.

Wat is de makkelijkste oplossing. Ze hoeven alleen te mailen....

Ik dacht zelf aan linux/kde omdat dat virus/spam vrij is en makkelijk te onderhouden via SSH
maarja windows is ook een goed altenatief (hoewel 't dan wel legaal moet en dus rond de 300 euro gaat kosten. en dat wil ik die mensen niet aandoen natuurlijk O-) )

Maar wat zijn jullie ervaringen hiermee

BVD nvoorberg

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ze alleen maar hoeven te mailen: shell vervangen van exporer.exe naar <insert willekeurige mailclient>.exe Ought to work :Y)

Gebruik ook de search op "kiosk pc", dan kom je er vanzelf wel denk ik :)
En als je dan onderhuids even VNC oid configureert, kun je hem ook nog lekker remote benaderen voor admin-werk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
hm ja da's een goede... helemaal explorer niet laten opstarten en in die plaats de mailclient starten..

maareu afsluiten dan?
als je de mailclient afsluit blijft het scherm staan op de achtergrond.
en wat zou de makkelijkste mailclient zijn...

hij moet makkelijk te bedienen zijn
makkelijk / overzichtelijke interface

conclusie: outlook en outlook express vallen af?

Verwijderd

Mijn ouders zijn ook beide 70 jaar,
en sinds kort aan het computeren.
Hiervoor heb ik Kubuntu (makkelijk voor mij) geinstalleerd.
Het gemak van linux vind ik dat je als normale user je systeem niet kan verknallen,
plus de argumenten die je zelf al aangaf.
Het root passwd krijgen ze natuurlijk niet ;) , maar dat interesseert ze ook niet.

Extra spelletjes (of packages) installeren kan dan makkelijk via ssh,
alsook het systeem upgraden / onderhouden.
Hier heb ik ook een backup van / en eentje apart van de /home dir op mijn pc staan
zodat ik makkelijk hun eigen configuratie kan terugzetten.

Denk eraan,
het begint met een mailtje en wat internetten,
dan toch maar eens een spelletje installeren,
en dan zou het toch makkelijker zijn als je eens een documentje kan maken en afprinten.
Het gaat meestal toch wel iets verder als "gewoon wat" 8)
(dit is mijn ervaring toch)

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 19:14
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 18:19:
hm ja da's een goede... helemaal explorer niet laten opstarten en in die plaats de mailclient starten..

maareu afsluiten dan?
als je de mailclient afsluit blijft het scherm staan op de achtergrond.
en wat zou de makkelijkste mailclient zijn...

hij moet makkelijk te bedienen zijn
makkelijk / overzichtelijke interface

conclusie: outlook en outlook express vallen af?
loginscript:

code:
1
2
c:\program files\microsoft office\office11\outlook.exe
shutdown -s -f

[ Voor 3% gewijzigd door mabarto op 20-05-2005 18:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik was ook al met ubuntu aan het proberen geweest (resultaat.. hm waar was mijn windows bootloader en waarom herkent windows setup geen enkele installatie meer?)

maarja... KDE is wel makkelijk te installeren enzo en updaten via ssh is natuurlijk geweldig.
maar is er een goede mail client die ERG makkelijk te bedienen is...

het liefst een lijst met mailtjes en een HEEL grote knalrode knop met mail binnenhalen ofzo.
die oude mensen hebben het niet zo op de moderne troep.. maar ze willen wel mailen.
en ik vind windows zonder explorer ook een goed idee....

EDIT

dat inlog script zorgt ervoor dat windows word afgesloten zodra outlook gesloten word? en waar zet je dat script neer... maak je een batch bestand van en laat je ipv explorer starten?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 18:40 ]

Verwijderd

Thuis draait de zaak op een 19" scherm,
met een fontsize van 18 of hoger.
Het ziet er niet uit, maar ze kunnen het wel lezen ;)

Qua mailclient gebruik ik Evolution, die heeft ook nog een handige kalenderfunctie erbij.
En als ik iets uitleg thuis, dan zit mijn moeder er altijd bij met een boekje om vanalles op te schrijven.
Later typt ze dat over en print het uit ;)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Persoonlijk vind ik Kontact met KMail een goede mailclient. Hij heeft redelijke features, maar niet teveel en de UI is enorm configureerbaar. Wil jij een grote knalrode knop met "check mail" erop, geen probleem :) De andere knoppen kun je nog weghalen ook als je wilt. Ik heb het niet nagekeken, maar KDE is er in het nederlands, dus ga ik er vanuit dat KMail dat ook is, lijkt me een belangrijke overweging.

Hiermee zit je echter wel vast aan Linux met KDE, of je dat wilt doen is natuurlijk jouw keuze.

[ Voor 18% gewijzigd door Gerco op 21-05-2005 00:01 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Dat windows Login script lijkt me interessant..

alleen hoe werk ik daarmee. een batch bestand (.bat) van maken?
dan sluit ie meteen windows af als ik m draai.
ik vind 3 keer tegen een afsluitende computer aankijken meer dan genoeg 8)7
roept u maar

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:31
Als je op de power-knop drukt dan wordt windows tegenwoordig toch ook 'goed' afgesloten? Dan zeg je gewoon dat ze als ze hem uit willen zetten gewoon op de UIT-knop rammen en hij gaat vanzelf uit.

En maak een restricted user aan in windows. Zet remote desktop aan zodat je kan beheren... Etc? Toch niet al te moeilijk?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik wilde hem al gaan zoeken :)

Heb net nog even een update erin gepost. Het komt er op neer dat Linux voor hem de juiste keuze is geweest. Het is echter wel belangrijk dat je zelf al wat Linux-kennis hebt en dat je grootouders niet te veel andere computerfreaks in hun omgeving hebben die niet met Linux om kunnen gaan.
Pagina: 1