LCD-TV of een 'standaard' Breedbeeld?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De prijzen van nieuwe LCD-TV's gaan tegenwoordig steeds meer richting die van de reguliere breedbeeld televisies. Ik heb het hier specefiek over breedbeeld en niet over 4:3 tv's aangezien deze laatste te primitief zijn voor dit vergelijk (we leven tenslotte in het breedbeeld tijdperk, waar - naast alle dvd-films - ook steeds meer tv programma's in breedbeeldformaat worden uitgezonden).

De vraag is dus of het nu verstandiger is om voorlopig nog bij een reguliere breedbeeld te blijven of om voor een breedbeeld LCD-TV te kiezen? (Wat zijn de Na-en voordelen?)

Dat deze keuze heel persoonsgebonden is en afhangt van een dozijn persoonlijke afwegingen mag duidelijk zijn, maar een topic met de ins en outs over beide typen kan een handige maatstaf zijn.
Dus wat zijn de nadelen en de voordelen van een LCD-scherm t.o.v. een breedbeeld?

Voor zover bij mij bekend:

Nadelen:
  1. LCD-schermen zijn in verhouding nog een stukje duurder
  2. Breedbeeld-tv's hebben meer opties (PiP, Digitale scan, meer tt geheugen,e.d.) mits je hiervoor niet heel veel extra wilt betalen bij aankoop van je LCD-scherm
Voordelen:
  1. LCD-schermen zijn lichter en compacter (diepte), eventueel voor aan de wand
  2. LCD-schermen hebben een hogere resolutie en kunnen zelfs voor HD-tv geschikt zijn
Er zijn ongetweifeld nog veel meer na en voordelen op te noemen (geluid, beeldkwaliteit e.d.) Deze zijn deels afhankelijk van het type scherm waarvoor gekozen wordt. Toch zou ik graag deze na en voordelen willen zien als er gekeken wordt naar een LCD-scherm van < 2000 euro (er moet immers nog wel een prijs/kwaliteit vergelijk mogelijk zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kortom je wilt een volledig objectief topic met voor en nadelen van LCD t.o.v. een breedbeeld-tv na een dergelijke volledig uit zijn verband gerukte subjectieve TS. Hmmmm.

Wellicht dat het slimmer is, om je keuze te beperken tot een aantal modellen LCD en BB en vervolgens die keuzes in de winkel te gaan vergelijken. Er zit namelijk nogal wat kwaliteitsverschil tussen......

/me gaat even genieten van een tv uitzending in volledig 4:3 verhouding en zal zijn best moeten doen om een BB uitzending te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Groot nadeel van LCD tov reguliere breedbeelden is het energieverbruik. LCD's zijn weliswaar niet zulke grootverbruikers als plasmaschermen maar hebben toch aanzienlijk meer energie nodig dan oldschool TV's. Dus afgezien van de hogere aanschafkosten krijg je ook nog eens een hogere energierekening thuisgestuurd, en belast je het milieu zwaarder.
Bron

[ Voor 12% gewijzigd door JanPedaal op 20-05-2005 14:28 . Reden: bron toegevoegd ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 11:37
JanPedaal schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:26:
Groot nadeel van LCD tov reguliere breedbeelden is het energieverbruik. LCD's zijn weliswaar niet zulke grootverbruikers als plasmaschermen maar hebben toch aanzienlijk meer energie nodig dan oldschool TV's. Dus afgezien van de hogere aanschafkosten krijg je ook nog eens een hogere energierekening thuisgestuurd, en belast je het milieu zwaarder.
Bron
Dat energieverbruik valt wel mee:

TV 32inch WS-32M166V 120W

http://www.samsung.com/nl/products/tv/planotv/ws_32m166v.asp

LCD 32inch LE32A41B 130W
http://www.samsung.com/nl...b.asp?page=Specifications

Alleen plasma is een energievreter:
PLASMA 37inch PS-37S4A 330W
http://www.samsung.com/nl...a.asp?page=Specifications

Plasma is er niet kleiner van 37inch (samsung dan)

Persoonlijk vind ik een plat ding aan de muur gewoon mooier staan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Markieman op 20-05-2005 14:35 ]

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar dingen:
1. uiteraard eerst zelf kijken O-)
2a. Persoonlijk vind ik veel van de goedkope LCD's de kleurechtheid erg slecht. Verder zou ik toch maar eens controleren of die goedkope LCD voldoende fysieke pixels hebben, anders wordt je HD beeld gecropt/descaled...
Dan is een CRT leuker dan een veel duurdere LCD (of plasma), mits je budget ontoereikend is.
2b.Heb je een (goede) pixelgarantie (hot- death pixel)? Geen idee of zoiets bestaat :? , maar laat je je daarover goed informeren
2c. Je hebt een Vogel armsteun, dus een display aan de muur kan altijd! Welliswaar niet plat.
3. Die energieprijzen: strikt genomen klopt het, maar het gaat maar om een paar tientjes per jaar als je veel kijkt.... De zeikerds moeten maar eerst eens de bedrijven in het Ruhrgebied en in Frankrijk aanklagen voor je de burgers afz**kt voor de O ZO grote energieslurpers :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:59:
Een paar dingen:
..[1 en 2]..
3. Die energieprijzen: strikt genomen klopt het, maar het gaat maar om een paar tientjes per jaar als je veel kijkt.... De zeikerds moeten maar eerst eens de bedrijven in het Ruhrgebied en in Frankrijk aanklagen voor je de burgers afz**kt voor de O ZO grote energieslurpers :X
Het is waar dat er op andere plaatsten verkwistend met energie omgegaan wordt, maar is dat een reden om er zelf niet over na te denken? Alle beetjes helpen, en het maakt wel degelijk verschil of er in NL een miljoen LCD's staan te branden of een miljoen CRTs. Niet dat ik zo'n moraalridder ben maar het kan voor mensen (de TS bijvoorbeeld) een overweging zijn, los van die paar tientjes op jaarbasis.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JanPedaal schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:26:
Bron
LCD-monitors (voor de pc) verbruiken in elk geval een stuk minder energie dan hun CRT-broertjes, de overheid stelt niet voor niks premies beschikbaar voor LCD-aanschaffers. Het lijkt me dat dit dus voor LCD-tv's ook geldt, al weet ik dit niet zeker.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:59:
Een paar dingen:
1. uiteraard eerst zelf kijken O-)
2a. Persoonlijk vind ik veel van de goedkope LCD's de kleurechtheid erg slecht. Verder zou ik toch maar eens controleren of die goedkope LCD voldoende fysieke pixels hebben, anders wordt je HD beeld gecropt/descaled...
Dan is een CRT leuker dan een veel duurdere LCD (of plasma), mits je budget ontoereikend is.
2b.Heb je een (goede) pixelgarantie (hot- death pixel)? Geen idee of zoiets bestaat :? , maar laat je je daarover goed informeren
2c. Je hebt een Vogel armsteun, dus een display aan de muur kan altijd! Welliswaar niet plat.
Het gaat me in dit geval met name over de kwaliteit van het beeld en het geluid. Kijkende naar een van de goedkopere LCD-modellen komt bijvoorbeeld de LC-32GA5E van Sharp naar voren. Doet deze sterk onder aan een kwaliteits breedbeeld CRT-TV zoals bijvoorbeeld de 32PW9528 van Philips?

Zo kun je nog tientallen modellen vergelijken, maar mij gaat het dus om het algemene verschil in kwaliteit tussen een middeldure/dure breedbeeld CRT-TV en een goedkopere LCD-TV. Het zijn dus vooral mensen die van beide soorten geproefd hebben wiens mening ik hierbij vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Ik heb onlangs een Loewe Aventos 3770 gekocht (CRT) gekocht, terwijl ik eigenlijk op zoek was naar een goede LCD-TV. Reden:

-Betere beeldkwaliteit, vooral als je redelijk dicht (2 m) op de tv zit;
-Betere kleurkwaliteit. Veel LCD geven een zeer verzadigd beeld;
-Prijs. CRT is goedkoper.

Uiteraard zijn er ook nadelen, waarvan de grootste de afmetingen en gewicht van het apparaat zijn. Gelukkig is de vormgeving van de Loewe wel strak, waardoor ik dat een minder groot probleem vind. Verder, zit er op de Loewe een panorama stand, waardoor ik alle 3:4 uitzendingen in een soort breedbeeld kan zien. Erg vernuftig.

Iemand anders kan een andere afweging maken. Ik ben puur gegaan voor beeldkwaliteit. Prijs en extra opties zijn voor mij van minder belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Rene geeft een goed punt: vrijwel alle CRT's hebben goede zoom/panorama standen, bij de goedkopere LCD's heb je vaak maar de keus uit 4 standen.... (en wil de ondertiteling nog wel eens wegvallen).

Ikzelf heb ook lang getwijfeld over een LCD, zeker in verband met het toekomstige HDTV gebeuren, maar realistisch gezien duurt het nog wel even voordat HDTV ingeburgerd is. Daarnaast vind ik persoonlijk LCD gewoon niet echt mooi om normale tv uitzendingen op te kijken. Er moet zo gigantisch geïnterpoleerd worden dat het voor mij te onscherp wordt. Wat dat betreft vind ik voor gewone tv een CRT nog steeds de beste oplossing.

Op dit moment heb ik nog een grootbeeld (70cm) Toshiba die op zich prima bevalt, maar mijn steeds verder uitdijende DVD collectie maakt het zinnig om eens over te gaan stappen op breedbeeld. Vooral bij films met een 2.35:1 ratio zit ik nu naar een half gevuld scherm te kijken....

Ik heb nu de Samsung WS-32Z308P Slimfit breedbeeld tv besteld (Op dit moment € 869 bij Alternate)
Deze tv is nog vrijwel niet te krijgen in Nederland, in Duitsland is hij begin deze maand op de markt gekomen, dus voorlopig nog even een hoog GADGET gehalte :P

meer technische info: http://av.samsung.de/arti...AE-46A8-BBA0-C2E45BC78A7D

foto's van de tv: http://scr3.golem.de/?d=0502/Samsung&a=36184

Deze tv heeft 82cm beelddiagonaal, maar is slechts 40cm diep, wat erg belangrijk is voor mij aangezien ik geen al te diepe tv op mijn meubel kwijt kan.
Daarnaast is het design bijzonder mooi en zit er een component aansluiting op zodat ik mijn dvd-speler via component aan kan sluiten :*)

Verder is hij (over de component aansluiting) HDTV compatible, dus met een beetje geluk kan ik hem ook in het toekomstige HDTV tijdperk gewoon blijven gebruiken :)

Ik hoop as. donderdag de tv op te kunnen halen, zodra ik het hele zaakje heb geïnstalleerd en mijn eerste filmpje heb bekeken zal ik een review plaatsen, de eerste berichten uit diverse Duitse forums zijn in ieder geval hoopgevend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga voor de aardigheid eens bij een winkel, bijvoorbeeld Mediamarkt, auto- of motorsport kijken op LCD-TV's. Voor mij was het een dusdanige teleurstellende verzameling van vegende achtergronden dat ik er niet over denk de eerste jaren zo'n ding in huis te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:49

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 15:49:

[...]

LCD-monitors (voor de pc) verbruiken in elk geval een stuk minder energie dan hun CRT-broertjes, de overheid stelt niet voor niks premies beschikbaar voor LCD-aanschaffers. Het lijkt me dat dit dus voor LCD-tv's ook geldt, al weet ik dit niet zeker.
Je bent slecht op de hoogte, de energiepremie op LCD-displays (en enkele andere energiezuinige apparaten) is in oktober 2003 stopgezet. Aanvragen konden nog tot 15 januari 2004 ingediend worden, daarna was het einde verhaal.

De energiepremie was te succesvol en kostte teveel geld.

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 21-05-2005 00:10 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ze (de fabrikanten) verwachten dat ze binnen 1,5 a' 2 jaar de kwaliteit van een normale tv kunnen evenaren.
Misschien ook wel iets om mee te nemen, al is jouw point of view de belangrijkste..
Jij moet er tegenaan kijken, niet wij.
Ik ben de afgelopen maanden pas 1 lcd tegen gekomen waarvan ik zeg "dat ziet er goed uit" (was een Philips, weet type niet meer)
Maar voor mij toch nog steeds een gewone tv (Loewe) als de huidige (Philips Matchline) de geest geeft.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat de keuze LCD <-> CRT bepaald moet worden adhv wat je van plan bent te bekijken.

Als je veel dvd's bekijkt is een LCD zeer interessant (veel scherper beeld, en meestal mooier van kleuren dan een CRT).

Ook als je schikt een computer aan te sluiten, enventueel met windows media center (http://www.microsoft.com/windowsxp/mediacenter/default.mspx) dan is wederom LCD veel interessanter, omdat je resolutie veel hoger ligt, en je dus echt op je computer kan werken als je even niet het multimedia gedeelte gebruikt.

persoonlijk vind ik zo'n LCD veel beter in je home cinema (als je die hebt) passen, het oogt veel mooier.

TIP: ga eens kijken in een grote computer winkel, die hebben ook LCD tv's van computer merken en die zijn doorgaans véél goedkoper dan die in 'gewone' audio/video winkels, en qua kwaliteit moeten ze zeker niet onderdoen!
ik denk hierbij bv aan de BenQ http://www.benq.nl/Products/LCDTV/index.cfm?product=438 of de relisys http://www.relisys.com/pr...t_id=2&size=13&prod_id=94
dit zijn beiden 32" LCD TV's die (bij ons in België althans) zo'n 1500 euro kosten.
ik heb ze persoonlijk alle twee al zien spelen, om bij te watertanden... :9~ _/-\o_

Als je natuurlijk niet zo'n audio/video-fiel bent (zoals ik) en je genoeg neemt met een normale kwaliteit dan zou ik voorlopig nog gaan voor CRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

in de mediamarkt zie je enorm het verschil hoe de kleuren zijn bij een LCD tv, bij de een is het net alsof het gamma veel en veel te zacht is en bij andere enorm hard, en inderdaad op veel tv's moet je geen auto of motorsport kijken (vind de stand op een breedbeeld dat het beeld in het midde minder word geplet dan aan de buitenkant trouwens onwijs irritant kijken bij voetbal, ik erger me ook dood aan het soort van slingertje in mijn goedkope kleine aristona tvtje)

ps. philps breedbeelds, ik ken verschijdende mensen waarbij hun nog niet zo oude breedbeeld (3 4 jaar) van philips al vaak gerepareerd moest worden, mijn oma en opa O+ hebben een philips breedbeeld en al 3 jaar achter elkaar ging de TV in december stuk, elk jaar weer, afgelopejaar was de eerste keer dat ze op hun eige TV night of the proms hebben kunnen kijken :?

andere kennis van mij heeft exact de zelfde tv alleen dan in de aristona versie (zelfde speceficaties) en 0,0 problemen
maar dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
JanPedaal schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 15:20:
[...]

Het is waar dat er op andere plaatsten verkwistend met energie omgegaan wordt, maar is dat een reden om er zelf niet over na te denken? Alle beetjes helpen, en het maakt wel degelijk verschil of er in NL een miljoen LCD's staan te branden of een miljoen CRTs. Niet dat ik zo'n moraalridder ben maar het kan voor mensen (de TS bijvoorbeeld) een overweging zijn, los van die paar tientjes op jaarbasis.
Tuurlijk, Nederland moet in dit soort zaken altijd voorop lopen! :X
Het idee alleen al dat je je keuze van een logge tvkast of een platte lcd-tv moet laten afhangen van 10 watt meerverbruik... (1 spaarlampje extra in huis en je geweten is weer rein!)
Het schijnt dat een lcd scherm langer meegaat dan een crt buis, dan spaar je het milieu ook.. >:)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crt gaat zo'n 15.000-25.000 uren mee, lcd 60.000 uren, en is minder groot en dus minder materialen. Daarnaast zijn er zelfs al lcd's waarvan je de backlight zelf kunt vervangen (sharp) zodat het scherm (in principe) oneindig mee kan. Het energieverbruik is vrijwel altijd hetzelfde, daarnaast geen een plat scherm een groter beeld dan een bol crt scherm.

Vergeet ook niet die vervelende glasplaat, die reflectie heb je vrijwel niet bij lcd's, je zult vrijwel altijd wel digitale tv nodig hebben met lcd's, maar de huidige schermen van de beter merken hebben vrijwel geen last van naijleffecten meer. Het beste lcd scherm op dit moment is de philips 9986 serie, maar ik zou even wachten op de nieuwe series die deze zomer en najaar uitkomen, de ontwikkelingen van lcd tv's gaat namelijk in een razend tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Necreo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-08-2021
Ik sta ook op het punt een tv aan te schaffen en daar heb ik ook getwijfeld tussen 16:9 breedbeeld tv of een LCD.
Nu de goedkopere LCD's komen inderdaad in de buurt van de breedbeeldtelevisies maar die komen dan op vlak van belichting, beeldkwaliteit nog belange niet in de buurt van een goede 100hz.

Als je dan echt goed beeld wilt dan moet je diep in de portefueille gaan om een goede LCD te vinden en dat was dan voor mij toch nog wat teveel.

Daarom heb ik voor een 800 euro een panasonic toestel (TX-32PX10) aangekocht 16:9, 100Hz, 1500 pag's teletext en dat speelt veel beter dan 98% van die LCD's vandaag de dag toch nog.

Uiteindelijk moet je zelf maar gaan kijken en vergelijken.

Grtz

que?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
bogaards schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 20:05:

Ik heb nu de Samsung WS-32Z308P Slimfit breedbeeld tv besteld (Op dit moment € 869 bij Alternate)
Deze tv is nog vrijwel niet te krijgen in Nederland, in Duitsland is hij begin deze maand op de markt gekomen, dus voorlopig nog even een hoog GADGET gehalte :P

Deze tv heeft 82cm beelddiagonaal, maar is slechts 40cm diep, wat erg belangrijk is voor mij aangezien ik geen al te diepe tv op mijn meubel kwijt kan.
Daarnaast is het design bijzonder mooi en zit er een component aansluiting op zodat ik mijn dvd-speler via component aan kan sluiten :*)

Verder is hij (over de component aansluiting) HDTV compatible, dus met een beetje geluk kan ik hem ook in het toekomstige HDTV tijdperk gewoon blijven gebruiken :)

Ik hoop as. donderdag de tv op te kunnen halen, zodra ik het hele zaakje heb geïnstalleerd en mijn eerste filmpje heb bekeken zal ik een review plaatsen, de eerste berichten uit diverse Duitse forums zijn in ieder geval hoopgevend!
Ondersteund deze tv nu native 1080i hdtv? dus een resolutie van 1920*1080? Want ik wilde eigenlijk een lcd tv kopen, zodra de xbox 360 uit is, maar dit ziet er ook wel erg interessant uit en is toch goedkoper (een lcd tv van 32" is iets van 1200 euro?). Ik heb nu een 100hz breedbeeld tv, maar wil toch gewoon een hdtv en aangezien het design van deze samsung ook erg mooi is, en ik hem toch niet aan de muur wil hangen lijkt mij dit best een goed alternatief.

Maar is het beeld dus echt zo scherp als bij een goede lcd tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de specs wel, alleen is 1080i van mindere kwaliteit dan 1080p....maar het zal ongetwijfeld meer dan genoeg zijn. Bedenkwel dat deze tv niet totaal future proof is door het ontbreken van een digitale ingang! Deze tv verbruikt trouwens vegeleken met een lcd redelijk wat meer energie voor diegenn die daaraan waarde hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

bogaards schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 20:05:

Idd doe dat aub. :) Ik ben zeer benieuwt naar de kwaliteit van het beeld etc. :)

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Samsung klinkt als een erg interessante TV! (ben ook aan het shoppen).
Ik vond ook nog deze JVC (waar ik over had gepost) en die heeft ook 1080i support via de component ingang:

http://www.jvc.nl/product.php?id=HV-32P40BU&catid=93

Die is rond de E750...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Niet online
Die JVC ziet er ook goed uit, alleen is hij wel 52cm diep en dat is net teveel voor mijn situatie...

Wat betreft het HDTV gedeelte van de Samsung: we moeten niet vergeten dat in de VS en Japan, waar HDTV al meer gemeengoed is, ook alles via de componentingang loopt (en dat al diverse jaren).
Ik ga er dan ook vanuit dat voorlopig HDTV content ook prima afspeelbaar zal zijn via de componentingang, al weet ik natuurlijk niet of dit ook voor de xbox360 zal gelden 8)

Enige nadeel van de Samsung (en die JVC overigens ook) is dat hij geen 720p ondersteund. Nu is de vraag in hoeverre dat extreem belangrijk is aangezien in de VS de meeste HDTV uitzendingen op dit moment 1080i zijn. Daarnaast kan tegen de tijd dat HDTV echt ingeburgerd is de Samsung naar de kamer van m'n dochter en ga ik wel naar een 60" LCD tv kijken met kwijlresolutie :)

Ik hoop in ieder geval dat Alternate een beetje doorwerkt en zorgt dat donderdag m'n tv klaarstaat, dan heb ik 's middags tenminste wat te doen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er uberhaupt breedbeeld CRT's die dan wel 720p ondersteunen?
Ik lees overal dat 1080i/p downscaled naar 720 nog steeds een genot is om naar te kijken dus misschien is deze 'zorgeloze' resolutie dan wel het meest future proof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-08 17:55
hey bogaards heb je je Samsung TV al binnen? nu ben ikw el erg benieuwd :D

oeps zie nu pas de datum van je post (kwam via de search hier terecht)

[ Voor 36% gewijzigd door BlowFish op 22-05-2005 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 15:14

Elroy

Zelda!!!

Toen ik in dit topic las over de Samsung WS-32Z308P, dacht ik dat dat best een leuk tv'tje kan worden (met HDTV support).
Maar hoe langer ik erover na denk, des te meer ik begin te twijfelen.
Als we naar de specs kijken:
1080i; 576P; 480P; 576i; 480i
Hetgene wat opvalt is dat hij wel 1080i ondersteund maar geen 720i/p?
En aangezien er geen afmetingen vermeld staan van pixels denk ik dat die 1080i in de helft gescaled wordt naar 540i/p (dus maximaal 576 pixels (576p)).
Als iemand het tegendeel kan bewijzen hoor ik het graag, want het is een mooie tv :)

Specs Computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Hehe jij ook al interese Elroy. :) Tsja de nieuwe Zelda spelen op de Progressive scan stand zou helemaal een droom zijn denk ik. :P

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Niet online
Ik heb net deze interessante link gevonden over HDTV:
http://www.optomahometheater.com/howto/b4_4.asp

Hierin wordt ook ingegaan op het 1080 => 540 vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 15:14

Elroy

Zelda!!!

schnumi schreef op zondag 22 mei 2005 @ 21:27:
Hehe jij ook al interese Elroy. :) Tsja de nieuwe Zelda spelen op de Progressive scan stand zou helemaal een droom zijn denk ik. :P
Idd :)
Ik ben wel op zoek naar een tv die minimaal 720p aan kan.
Dit is vooral voor de next-generation consoles :)

Specs Computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elroy schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:01:
[...]

Idd :)
Ik ben wel op zoek naar een tv die minimaal 720p aan kan.
Dit is vooral voor de next-generation consoles :)
Ik heb al een aardig tijdje zitten zoeken en het lijkt erop dat als je 720p wilt, je aan een LCD vastzit met alle bijbehorende nadelen qua beeldkwaliteit bij het bekijken van non 720p content :(

Er zijn diverse CRT's die het upscalen naar 1080i maar of dat mooi is weet ik (nog) niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-08 17:55
conclusie, mooie tv maar niet geschikt voor next gen consoles? .. maar hoe zit het met tv kijken. nu ben ik nieuw in het hele hdtv gebeuren, dus vraag af of dit probleem met 720p een groot gemis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus kennelijk niet de enige die die WS-32Z308P erg interessant vind :)
We zijn er over uit dat deze crt dus niet volledig hdtv-compatable is?
Hoe dan ook de speceficaties en het geweldig mooie design houden mijn aandacht vast.

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties want die hebben mij mede doen besluiten om voorlopig nog even vast te houden aan een CRT. Ik ben er namelijk niet van overtuigd dat de (mid)goedkope LCD-TV's eenzelfde vertrouwde kwaliteit kunnen bieden, alhoewel de resolutie uiteraard hoger is. Deze reacties waren overigens precies waar ik op uit was.

bogaards als je de tv aangesloten hebt zou je dan ajb even je beoordeling kunnen geven, want ik geloof dat daar een aantal mensen benieuwd naar zijn hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:42:
bogaards als je de tv aangesloten hebt zou je dan ajb even je beoordeling kunnen geven, want ik geloof dat daar een aantal mensen benieuwd naar zijn hier ;)
Hij heeft de bestelling gecancelled wegens teveel matige berichten uit Duitsland van eigenaren van het toestel. Jammer! Ik begin er ook maar niet aan denk ik. Misschien de JVC HV-32P40B dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Niet online
Zoals TheMarco hierboven al aangeeft heb ik inderdaad de bestelling geannuleerd...

De eerste berichten begin mei waren nog hoopgevend, maar het aantal matige recensies steeg met de dag en voor € 869 wil ik toch wel een beetje kwaliteit.

Dus gisteren maar richting Mediamarkt geweest met de vrouw om te kijken naar tv'tjes maar de vrouw was niet bijster onder de indruk van de kwaliteit van de LCD-televisies daar (en ze hadden er toch een stuk of 30 staan). Plasma was al beter dankzij de lagere resoluties waardoor ze minder hoeven te interpoleren, maar beetje pricey vanaf € 1499,-

Ziet m'n vrouw een projectietv van 100cm diagonaal zegt ze: goh da's ook wel een mooi bioscoopformaatje :9~ Maar zo'n kolossaal ding ging niet passen bij ons, dus wij nog even verder kijken.

Komen we bij de V&D (die normaal gesproken 3x niks hebben en stervensduur), staat daar een demomodel Samsung projectietv voor € 999,- superslank model (40cm) en relatief laag (zie hieronder, maar dan zonder meubel)

Afbeeldingslocatie: http://www.samsung.com/nl/products/tv/projectiontv/images/sp43l2h_m.jpg

ik :9~ , de vrouw :9~ wij beiden :9~ dus => KOPEN!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dus nu komen ze morgen een 43" projectietv brengen. Resolutie is 1024x768, dus tv hoeft minder extreem geïnterpoleerd te worden dan bij bijv. 32" lcd's met 1366x768.. oftewel: tv zag er prima uit :)

Beeldkwaliteit van dvd via scartkabel was zeer goed, ik heb zelf al componentkabels om hem aan de DVDspeler te hangen en ga straks even een DVI kabel halen om hem aan m'n pc te kunnen koppelen.

Al met al niet helemaal wat we hadden gepland, maar Projectie is helemaal niet zo'n gek alternatief voor lcd's :)

[ Voor 3% gewijzigd door bogaards op 26-05-2005 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1024x768 in breedbeeld? Zijn dat sterk rechthoekige pixels dan ofzo? weirdness...
Is het een CRT projector of een DLP/LCD?

Wel gaaf zo'n ding... heb er ook al es over zitten denken. je schijnt trouwens wel regelmatig de lamp te moeten verwisselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die prijs is wel ruig trouwens. Bij kieskeurig staat ie voor minimaal E2800...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Niet online
Samsung is een beetje onduidelijk: op de tv staat duidelijk XGA, in de handleiding staat 1024x768 en in de specs op hun site staat 1280x768 :?

Ik moet hem morgen maar even aan de computer hangen en kijken wat m'n videokaart er van maakt.

Het is een LCD projector (3 lcd's) en na een beetje zoekwerk kwam ik erachter dat deze lampen 8000uur meegaan. Hij heeft een jaartje bij V&D staan draaien, dus hij heeft er al wat uurtjes op zitten, maar bij mij thuis staat de tv toch niet de hele dag aan. Daarnaast: als er eenmaal een nieuwe lamp inzit verhoog ik ook weer de tweedehands waarde van m'n tv :)

Toen ik de prijs zag hoefde ik er inderdaad niet over na te denken :*)

[ Voor 8% gewijzigd door bogaards op 26-05-2005 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begin die retroprojectieTV's eigenlijk ook steeds interessanter te vinden. Toch nog een stuk groter beeld mogelijk dan met een gewone beeldbuis... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mja die projectie tv's, heb er ook over nagedacht. Maar ik heb begrepen dat ze overdag vaak niet optimaal zijn gezien de lichtval, dat de kwaliteit (kleuren enzo) niet altijd even goed zijn en ze bovendien een relatief kleine kijkhoek hebben. Ik wacht dus met geduld op jouw ervaringen bogaards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Nog een nadeel kan zijn dat LCD schermen erg aantrekkelijk zijn om te jatten.
Daar bedoel ik dus niet mee dat je hem zelf moet jatten, maar dat ze jat gevoeliger zijn. (en ook makkelijker mee te nemen, hoewel ze ook erg zwaar zijn).

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Niet online
Wat ik heb gezien van de tv in de V&D (met heel veel tl-balkjes en spotjes) vielen de reflecties op het scherm enorm mee. Ook de kijkhoek in de breedte was bijzonder goed.

ben zelf ook erg benieuwd hoe hij in m'n huiskamer bevalt, ik zet wel een reviewtje online dit weekend

[ Voor 3% gewijzigd door bogaards op 26-05-2005 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best mensen,

De eindconclusie is dus eigenlijk gewoon als volgt:

Wil je prachtig beeld voor gewoon lekker tv kijken: Koop een mooie CRT breedbeeld.

Wil je supertstrak dvd's kijken en xboxen met de nieuwe 360: Koop een LCD met zeer goede HDTV support

Ik kies persoonlijk voor de 2e keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusion_XT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-07-2023

Fusion_XT

Helemaal LEIP !

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 20:21:
Best mensen,

Wil je prachtig beeld voor gewoon lekker tv kijken: Koop een mooie CRT breedbeeld.

Wil je supertstrak dvd's kijken en xboxen met de nieuwe 360: Koop een LCD met zeer goede HDTV support

\

Ik ga met je mee :Y) .

2 dagen terug een LG 32''LX2R LCD TV gekocht :9~ 8) , puur voor PC, DVD en Xbox360/PS3 gebruik !.
Tv kijken bevalt mij zelfs zeer goed ! :P mooi meegenomen dus.

In de ban van de LG _/-\o_ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-07 01:21

pim

bogaards schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 13:59:
Dus nu komen ze morgen een 43" projectietv brengen. Resolutie is 1024x768, dus tv hoeft minder extreem geïnterpoleerd te worden dan bij bijv. 32" lcd's met 1366x768.. oftewel: tv zag er prima uit :)
Hoe hoger de resolutie, hoe groter de kans op een betere interpolatie, al zie je met het blote oog waarschijnlijk amper het verschil.

Ff een extreem voorbeeld..

720 * 576 is moelijk te interpoleren naar 800 * 600, dan naar 1440 * 1152..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 20:21:
Best mensen,

Ik vind dit redelijk kort door de bocht. Als je een goed kabelsignaal hebt door lcd niet onder voor crt, sterker nog, bij een groot deel van de programma's kijk ik liever naar mijn lcd dan mijn 2 jaar oude crt die boven staat. Ik wil nooit weer terug naar crt!! :) Een lcd thuis of in de winkel kan echt zo'n wereld van verschil zijn....
Pagina: 1