[98] Installeren stuurprogramma's lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23
Heb net een nieuwe installatie van win98 gedaan (vanaf netwerk image terug gezet).
Net voor de eerste keer opgestart en de computer vraagt om wat stuurprogramma's (hoofdzakelijk van moederbord, zit een nieuwe in). Probleem is dat ik die stuurprogramma's hier heb liggen op een heel mooi cd-tje maar dat ik niet kan kiezen voor installeren vanaf cd. Het lijkt wel alsof de computer de cd-romspeler niet ziet. Als ik kiez voor 'bladeren' dan staat hij er niet tussen. Tijdens het opstarten wordt hij wel gezien.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Heb al een andere IDE-'poort' geprobeerd als master en als slave maar dat mocht niet baten. Wie-o-wie heeft er enig idee wat hier aan de hand is?

baas zit te wachten op de computer, moet om 2 uur weer werken..... :X .

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk is je chipset driver niet geinstalleerd, en hiermee ook de IDE drivers.

Waarom trouwens een image? en geen verse install. Zeker met win98 is het aan te raden met een ander mobo een verse install te doen, gezien dat gewoon vele malen lekkerder werkt en het dan wat minder crash-happy is.

• Niek_
Terw_Dan schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:46:
Waarschijnlijk is je chipset driver niet geinstalleerd, en hiermee ook de IDE drivers.

Waarom trouwens een image? en geen verse install. Zeker met win98 is het aan te raden met een ander mobo een verse install te doen, gezien dat gewoon vele malen lekkerder werkt en het dan wat minder crash-happy is.
Denk dat je aardig goed zit, worden namelijk ook stuurprogramma's voor IDE-drivers gevraagd...

Verse install is geen optie (was het naar zo). Hoe zou ik dat met die stuurprogramma's kunnen oplossen? Net even in bios gekeken maar daar staat de cd-rom speler gewoon tussen. Heb nu 3 verschillende spelers geprobeerd maar geen van allen doen ze het.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Niek_ schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:48:
[...]

Denk dat je aardig goed zit, worden namelijk ook stuurprogramma's voor IDE-drivers gevraagd...

Verse install is geen optie (was het naar zo). Hoe zou ik dat met die stuurprogramma's kunnen oplossen? Net even in bios gekeken maar daar staat de cd-rom speler gewoon tussen. Heb nu 3 verschillende spelers geprobeerd maar geen van allen doen ze het.
booten naar veilige modus, proberen de standaard IDE driver te installeren, dan rebooten (ondertussen even de god van je eigen geloof aanbidden en bidden dat het wwerkt) en met een beetje mazzel heb je een werkende cdrom speler.

Maar waarom is een verse install geen optie. Ik bedoel, win98 staat binnen een uur op je bak incl de drivers. Dan heb je 98 gewoon stabiel, want nu kun je te maken krijgen met instabiliteit (terwijl 98 op zich en superstabiel OS is ;))

enne, ik ga er vanuit dat je cdrom drives goed zijn, het is gewoon softwarematig dat het niet goed zit

[ Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 20-05-2005 12:55 ]

• wizzzzzz
  • Laatst online: 26-03 14:08
Als je boot vanaf diskette en je kopieert de inhoud (drivers) van cd alvast naar een directory op de harddisk.
Kun je tijdens het booten naar de directory verwijzen of installeren

[ Voor 25% gewijzigd door wizzzzzz op 20-05-2005 13:03 ]

• Niek_
Terw_Dan schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:54:
[...]

booten naar veilige modus, proberen de standaard IDE driver te installeren, dan rebooten (ondertussen even de god van je eigen geloof aanbidden en bidden dat het wwerkt) en met een beetje mazzel heb je een werkende cdrom speler.

Maar waarom is een verse install geen optie. Ik bedoel, win98 staat binnen een uur op je bak incl de drivers. Dan heb je 98 gewoon stabiel, want nu kun je te maken krijgen met instabiliteit (terwijl 98 op zich en superstabiel OS is ;))

enne, ik ga er vanuit dat je cdrom drives goed zijn, het is gewoon softwarematig dat het niet goed zit
Ga jouw stappenplan even proberen. Had liefst ook alles nieuw geinstalleerd. Staat echter een programma op waarvan ik het cd-tje niet 1-2-3 bij de hand heb....moet dus wel met die image werken. :|
Enne, ja, m'n cd-rom drives werken goed, haal ze net uit een andere computer waar het wel goed werkte.
wizzzzzz schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:58:
Als je boot vanaf diskette en je kopieert de inhoud (drivers) van cd alvast naar een directory op de harddisk.
Das ook een goede, heb nog wel een win98 opstartdiskette. Dat moet lukken.

[ Voor 14% gewijzigd door Niek_ op 20-05-2005 13:01 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Niek_ schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:58:
[...]

Ga jouw stappenplan even proberen. Had liefst ook alles nieuw geinstalleerd. Staat echter een programma op waarvan ik het cd-tje niet 1-2-3 bij de hand heb....moet dus wel met die image werken. :|
Enne, ja, m'n cd-rom drives werken goed, haal ze net uit een andere computer waar het wel goed werkte.
Ok, idd een logische reden om geen image te gebruiken als je snel die pc werkend moet hebben :P

anders even met een floppy aan de gang (nieet ideaal, maar dan kun je wel je IDE drivers installeren en verder).

• Niek_
wat was ook al weer dat commando in Dos om een hele cdrom te kopieren naar een map?
doe het nu als volgt:
- ik sta in de map waar alles heen moet
- copy e:\*.* --> kopieert alleen de losse bestanden, geen mappen.
- xcopy e:\ werkt niet (dacht dat dit hem was....)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ga naar je bron dir, doe copy *.* c:\blaat\
met /s kopieerde je ook de subdirs (tenzij ik me heel sterk vergis, is al een tijdje geleden0.

• wizzzzzz
  • Laatst online: 26-03 14:08
Niek_ schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 13:12:
wat was ook al weer dat commando in Dos om een hele cdrom te kopieren naar een map?
doe het nu als volgt:
- ik sta in de map waar alles heen moet
- copy e:\*.* --> kopieert alleen de losse bestanden, geen mappen.
- xcopy e:\ werkt niet (dacht dat dit hem was....)
Zorg wel dat xcopy op die diskette staat

• Niek_
wizzzzzz schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 13:15:
[...]

Zorg wel dat xcopy op die diskette staat
Krijg de indruk van niet... |:( .........wat een k*tzooi.....

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 20-05-2005 13:18 ]

• Vaan Banaan
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

xcopy bron [doel] /e should do the trick...

500 "The server made a boo boo"

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat je ook kunt doen, lekker workaround quick'n'dirty manier.
Boot met de windows diskette naar de dosprompt (optie 5 in het bootmenu als ik me niet vergis -- dosprompt only). als je daar bent start je windows op (c:\windows\win.com)
dan zul je als het goed is WEL een cdrom drive hebben, ok, het is traaaaag omdat het een dos driver is, maar genoeg om even de meuk van je cdtje af te halen en dan op een nette manier te booten :)

• Niek_
Terw_Dan schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 13:21:
Wat je ook kunt doen, lekker workaround quick'n'dirty manier.
Boot met de windows diskette naar de dosprompt (optie 5 in het bootmenu als ik me niet vergis -- dosprompt only). als je daar bent start je windows op (c:\windows\win.com)
dan zul je als het goed is WEL een cdrom drive hebben, ok, het is traaaaag omdat het een dos driver is, maar genoeg om even de meuk van je cdtje af te halen en dan op een nette manier te booten :)
Ben nu alles vanaf de cd naar de hd aan het kopieren.... nog 35 minuten (en het is 20 rijden....) 8)7

Verwijderd

Is het niet mogelijk de chipset drivers uit te pakken de inf files ff te kopieren naar diskette en
dan als de pc erom vraagt station a te selecteren?

succes ermee

• Niek_
Heb nu alle drivers vanaf de cdrom op de hd gezet. Kreeg net ook al een of andere wazig blue-screen....nu eens kijken of het zo beter gaat. Bedankt voor de tips.

[edit]Wat nou weer......
Norton Ghost kan de operatie niet uitvoeren en start Windows weer op. Ik krijg dan een logboek te zien met daarin het volgende:
ExecutionStateParam = ExecutionFailed

Snap er geen zak van. Zoeken op GoT levert niks op, Google wel maar dat zijn behoorlijk wazige sites...[\edit]

[ Voor 50% gewijzigd door Niek_ op 20-05-2005 14:19 ]

Pagina: 1