keuze uit videocam CANON MV800 of JVC GR-DX57

Pagina: 1
Acties:

• thelo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik ben van plan om binnenkort een videocamera aan te schaffen. Tot nu toe heb ik 2 camera's op het oog: CANON MV800 of JVC GR-DX57. Heeft iemand ervaring met deze camera's? Graag je reactie!

Looy

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ikzelf heb een JVC camera (wel een ander type dan wat jij beschrijft) en ook genoeg vergelijkingen met verschillende merken gedaan. JVC straalt er kwa kleurechtheid niet helemaal uit... Dit in verhouding met bijvoorbeeld Canon of Sony.
Ik zou als ik jou was meer letten op kleurechtheid van de opnamen dan op bijvoorbeeld veel opties (effecten e.d.). Als je eventueel later toch van plan bent om het materiaal op een PC te gaan bewerken gebruik je deze opties meestal niet. Kwa beeldoplossend vermogen zijn alle DV camera's gelijk en ligt vastgelegd in de DV standaard. Verhalen over 1,3MegaPixels sensors slaan nergens op omdat deze alleen gebruikt worden als je foto's maakt met je camera. Tijden het opnemen van video worden maar 800.000 pixels effectief gebruikt voor beeld en de rest om stabilisatie e.d. te regelen.

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Wat een bullshit. Om de beelresolutie van Pal te halen heb je tenminste 400k pixels nodig. Deze pixels op een tv bestaan echter itt een camcorder uit RGB. Voor een correcte kleurweergave zou je dus eigenlijk tenminste 1.2 Mpixels nodig hebben (immers: 400k x R, 400K x G & 400K x B). Daarnaast gebruiken camera's met meer dan 1.2 M pixels de pixels ook op intelligente manieren anders dan de stabilisatie. Door clustering van het signaal van groepen pixels is een betere signaal/ ruis verhouding te realiseren.
Daarnaast zou ik naast kleurechtheid ook eens letten op lichtsterkte. Bekijk de site www.camcorderinfo.com eens voor de grap. Tipje voor de instapklasse: Panasonic NV-GS17. Canon MV800 is in ieder geval een afrader door een erg lage lichtsterkte en een lelijke kleurweergave (rood= roze).

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat een bullshit. Om de beelresolutie van Pal te halen heb je tenminste 400k pixels nodig. Deze pixels op een tv bestaan echter itt een camcorder uit RGB.
720x576=414720, maar dit zijn GEEN pixels...
DV, originally known as DVC (Digital Video Cassette) is sampled at the same rate as D-1, D-5, or Digital Betacam video -- 720 pixels per scanline -- although the color information is sampled at half the D-1 rate: 4:1:1 in 525-line (NTSC), and 4:2:0 in 625-line (PAL) formats.
Het zijn dus 720pixels/scanline die volgens de PAL DV standaard gesampled worden met 4:2:0 verhouding. Er zit een significant verschil in de PAL wereld (pixels x scanlines) en de PC (pixels x pixels). Die 400k waar jij het nu over hebt is PC wereld. In PAL heb je voor het samplen van Luma- en Chroma informatie genoeg aan 1 CCD van 800.000 pixels. Dat is wat ik de TS probeerde duidelijk te maken.

[ Voor 156% gewijzigd door haggard op 20-05-2005 15:05 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Dat rekensommetje moet je even voor me uitschrijven, want volgens mij zijn we van de CCD naar magnetische opslag verhuisd en die stap heb ik even over geslagen.

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-02 15:49
haggard schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:09:
[...]
720x576=414720, maar dit zijn GEEN pixels...
[...]
Het zijn dus 720pixels/scanline die volgens de PAL DV standaard gesampled worden met 4:2:0 verhouding. Er zit een significant verschil in de PAL wereld (pixels x scanlines) en de PC (pixels x pixels). Die 400k waar jij het nu over hebt is PC wereld. In PAL heb je voor het samplen van Luma- en Chroma informatie genoeg aan 1 CCD van 800.000 pixels. Dat is wat ik de TS probeerde duidelijk te maken.
Tuurlijk zijn het wel pixels. Alleen is een PAL signaal interlaced. En de colorspace is gelijk aan DVD 4:2:0. De kleur resolutie is dus half D1, 360x288 dus. Maar de colorspace heeft alleen met de compressie te maken. Wat van de CCD af komt is gewoon full D1.

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Kan het zijn dat de Panasonic NV-GS17 in het buitenland onder een ander typenummer bekend is? Op de site http://www.camcorderinfo.com kom ik dit type niet tegen. Ook niet op de US site van Panasonic, terwijl hij bijvoorbeeld wel weer op de Nederlandse site van Panasonic staat. Ik zou graag wat meer reviews van deze camera zien maar dat valt best tegen.

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:11

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 17:17:
Kan het zijn dat de Panasonic NV-GS17 in het buitenland onder een ander typenummer bekend is? Op de site http://www.camcorderinfo.com kom ik dit type niet tegen. Ook niet op de US site van Panasonic, terwijl hij bijvoorbeeld wel weer op de Nederlandse site van Panasonic staat. Ik zou graag wat meer reviews van deze camera zien maar dat valt best tegen.
Ja ik ben ook al druk aan het zoeken naar een review van de Panasonic NV-GS75. In de US zou het de NV-GS65 kunnen zijn, maar er zitten toch nog wel een paar technische verschillen in!! Een europese review heb ik nog niet kunnen vinden. Wel gebruikerservaringen... (blijft vreemd, fotocamera review sites in overvloed, maar camcorders... nope :? )

Verwijderd

Ikzelf heb sinds pas de JVC GR-DX57. Ik ben er heel tevreden over, maar nog maar 1x echt gebruikt, dus dan is het misschien moeilijk oordelen. Wat mij over de streep trok was het feit dat de JVC tot 1.2 lux gaat, wat vooral voor filmen met weinig licht (binnen) heel prettig is. De Canon gaat tot 2 lux, dus dat is iets minder.

De JVC heeft dv-in en out.. weet niet hoe het zit met de Canon.

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 15:17
Heb zelf de JVC GR-DX57 een weekend uitgeprobeerd. Daarna terug gebracht naar de winkel omdat ik er helemaal niet tevreden over was.

Beeldstabilisatie is zeer slecht.
LCD scherm niet echt super.
Opgenomen beeld ruist, zelfs buiten bij veel daglicht.
Weinig instelmogelijkheiden.
Kan wel redelijk filmen als het donker is, maar wel met extreem veel ruis.

Heb momenteel een Sony HC-42E. En ben hier zeer tevreden over. Beeldstabilisatie is bijzonder goed.
LCD scherm (staat sony dacht ik bekend om bij camera's) is super (breedbeeld)
Echte breedbeeld functie. Dus anamorphic (of hoe dat ook heet).
Weinig ruis in het beeld.
Veel instellingen mogelijk. (Witbalans, sluitertijd aan de hand van 'sport' 'sun' etc)

Nadeel van de sony, als het echt donker is buiten wordt filmen zonder lamp erg moeilijk. Nightshot is leuk voor in een slaapkamer ;) :P dan werkt het goed, maar verder dan 4 meter rijkt die IR straal niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 13:23:
Daarnaast zou ik naast kleurechtheid ook eens letten op lichtsterkte. Bekijk de site www.camcorderinfo.com eens voor de grap. Tipje voor de instapklasse: Panasonic NV-GS17. Canon MV800 is in ieder geval een afrader door een erg lage lichtsterkte en een lelijke kleurweergave (rood= roze).
Ik kan beide cams niet vinden op die site. Ook vreemd: er zijn hier een flink aantal Canon MV cams bekend maar er staat er niet één in de lijst bij. Hetzelfde geldt voor JVC, ik heb er een aantal opgezocht en heb er maar ééntje gevonden die op die site staat.
Pagina: 1