Nieuwe 2D-videokaart

Pagina: 1
Acties:

• maffie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-02-2021
Ik ga mijn oude Matrox Millenium upgraden alleen ben ik aan het twijfelen tussen de volgende kaarten (budget tot ¤ 200):

Matrox P650
Matrox P750
Gigabyte GeForce 6600GT (GV-NX66T128VP)

Let op: ik speel geen spellen, d.w.z. NOOIT!
Dus voor goede 3D kwaliteiten gaat het mij niet om!

De computer gaat gebruikt worden voor internet en werk (office toepassingen e.d.). Ook een filmpje afspelen gaat wel eens gebeuren.

Wat is het beste? Of weet iemand een betere!?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Radeon 7000. Hij kan wat 3d maar 't is een mooie 2d kaart en niet duur.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat is de reden dat je Matrox kaart een upgrade nodig heeft denk je?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Waarom zou je hem dan willen upgraden? Ik denk dat je 'oude' kaart meer dan geschikt daarvoor is.

Verwijderd

Als je geen spellen speelt, en je hebt al en van de beste 2D kaarten, waarom dan upgraden? Als je een quadro of firegl neemt, weet je zeker dat het met de 2D wel goed zit. Maar ik denk niet dat je verschil merkt.
3 keer het zelfde :9

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 12:00 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Waarom Nvidia? De betere ATI Radeon kaarten hebben imho vaak een mooier beeld.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

waarom upgraden idd? misschien ene 2ehands parhelia? (moet je maar net geluk hebben dat je er 1 vind natuurlijk :p)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 12:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De computer gaat gebruikt worden voor internet en werk (office toepassingen e.d.).
Hier heb je dus ECHT niks bijzonders voor nodig. Alles wat je kunt vinden in de winkel, het goedkoopste van het goedkoopste kan goed uitpakken.

ik zie dat al die kaarten dvi aansluitinge hebben. wellicht is het daarvoor?

Maar een kaarte van 35 euro
b.v. Asus V9400-X/TD

volddoet tohc ook goed hiervoor?
http://www2.alternate.nl/html/nodes_info/j8gv02.html

mag je mij die 150 euro verschil geven.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Hij zal stiekum wel spelletjes willen spelen denk ik, anders ben je omg dom om hier geld aan uit te geven.

Verwijderd

hmm dus de ts boeit de 2d kwaliteit zowiezo niet zo? waarom zit ie dan over die matrox dingen te denken?

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
rare gast 6600Gt en geen games spelen

neem een dan leiver meer geheugen of mischien proccesor upgrade of beide voor 200 maar videokaart lijkt me sterk om up te graden

1337

• Noork
  • Niet online
Misschien een upgraden naar een Matrox Millenium II :) Ik snap de upgrade ook niet zo.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:29

Sherlock

No Shit

Ik vraag me ook af wat de reden van de upgrade is, maar mensen die hier lopen te zeuren over dat de 2d kwaliteit niks uitmaakt hebben nog nooit een goede 2d kaart gezien. Je ziet wel degelijk verschil tussen een goede Matrox kaart en een willekeurige GeForce hoor.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• maffie
Ik ga een nieuwe monitor aanschaffen (Apple Cinema Display 20") welke ik via DVI ga aansluiten op de videokaart.

Nu een Matrox G400. Volgens de site van Matrox bieden de nieuwe Parhelia betere 2D kwaliteiten (bijna het dubbele) dan deze oude.

Om die reden een upgrade. Of is het beter om de G400 te behouden en een VGA-DVI verloopstekker te kopen?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik denk dat jij prima uit de voeten kunt met een Radeon 7000. Die zijn erg goedkoop en hebben prima 2D beeld.
Waarom eigenlijk je Matrox Millenium upgraden? Is een prima kaart hoor :)

[edit]
Ik zie net je reply. Het is natuurlijk altijd beter om native DVI te gaan dan een Dsub-DVI converter te gebruiken. Matrox Parhelia zijn idd erg goede kaarten als het aankomt op 2D en kwaliteit. Je zou een ook Radeon7000 met DVI,D-sub,TV-out kunnen nemen, hier vind je die. Die kaartjes zijn zeker voor hun prijs ook niet verkeerd. Maar als je er echt geld aan ut wil geven dan zou je idd in de richting van Matrox kunnen gaan kijken.

[ Voor 61% gewijzigd door Ultraman op 20-05-2005 12:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Noork
  • Niet online
maffie schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:52:
Ik ga een nieuwe monitor aanschaffen (Apple Cinema Display 20") welke ik via DVI ga aansluiten op de videokaart.

Nu een Matrox G400. Volgens de site van Matrox bieden de nieuwe Parhelia betere 2D kwaliteiten (bijna het dubbele) dan deze oude.

Om die reden een upgrade. Of is het beter om de G400 te behouden en een VGA-DVI verloopstekker te kopen?
Ik zou gewoon even proberen of het je bevalt. Upgraden kan altijd nog.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:30

Thandor

SilverStreak

Noork schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:54:
[...]

Ik zou gewoon even proberen of het je bevalt. Upgraden kan altijd nog.
Als je 2D wilt kun je sowieso beter voor een Matrox Parhelia gaan. Die hebben simpelweg betere beeldkwaliteit dan een GeForce of een Radeon.

Als je een converter koopt moet je wel een kwalitatief goede hebben. Als ik mijn converter van DVI naar D-SUB gebruik zet ik m'n PC nog liever uit i.p.v. naar dat onscherpe beeld kijken :X .
Op de D-SUB is het wel gewoon normaal :)
XFX GeForce FX 5600 met bijgeleverde converter 8)7. Monitor = Hyundai Imagequest P910+ 19" CRT. .

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

maffie schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:52:
Apple Cinema Display 20"

-let erop dat de videokaart de resloutie van 1680 x 1050 pixels aan kan.

Volgens mij is de 2d kwaliteit van DVI -D (digitale) aansltuiingen gelijk als hij binnen de specs blijft. Voor VGA aansluitingen (SUB-D) maakt de ramdac WEL uit. --> dus een zo goedkoop mogelijke kaart kopen met DVI aansluiting.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, met DVI ben je iig van het probleem van brakke filters af, waarschijnlijk maakt het dan helemaal geen kont meer uit welke kaart je pakt. Dus lijkt me een radeon 7000 goed zat (2d is mooi van die dingen).

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:05

4POX

Everybody is wired

Thandor schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 13:00:
[...]
Als je 2D wilt kun je sowieso beter voor een Matrox Parhelia gaan. Die hebben simpelweg betere beeldkwaliteit dan een GeForce of een Radeon.
Als je gebruik maakt van DVI maakt het tegenwoordig toch niet meer uit welke videokaart je gebruikt ?

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Kijk anders eens naar een G550 met DVI uitgang!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:40

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik zou idd ook gewoon een Radeon 7000 met DVI aansluiting nemen. Kwaliteit van de filters boeit dan niet meer zo, en het kaartje doet prima 2d, en is nog eens retegoedkoop ook :) Kan je van de rest van je budget eens flink naar de kroeg :P

Hier stond een dode link.

• maffie
leuk_he schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 13:08:
[...]

Apple Cinema Display 20"

-let erop dat de videokaart de resloutie van 1680 x 1050 pixels aan kan.
Als ik sites van Matrox, Gigabyte en diverse Radeon 7000 kaartjes bekijk zie ik nergens staan dat deze volgens mij best afwijkende resolutie mogelijk is! Ben ik blind? Welke kaarten kunnen deze optimale resolutie aan??

Verwijderd

Mischien is het goedkoper om een simpele quadro te kopen. Verder kunnen alle hedendaagse zo'n resolutie wel aan. Al denk ik wel dat je de drivers van het beeldscherm moet installeren om windows de resolutie te leren.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

maffie schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 19:32:
[...]

Als ik sites van Matrox, Gigabyte en diverse Radeon 7000 kaartjes bekijk zie ik nergens staan dat deze volgens mij best afwijkende resolutie mogelijk is! Ben ik blind? Welke kaarten kunnen deze optimale resolutie aan??
kan vast en zeker wel

b.v. hier staat dat op een 7000 alle apple cimema monitoren werken:

http://www.dviator.com/en/Compatibility.html

Sorry voor de verwarring.

Verwijderd

ff tussen twee haakjes.

ATI mooier 2D beeld?

Waar kom je vandaan Mars??
Zoek een review en lees die.

Het is Matrox / nVidia en dan 2 km verder ATI.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:40

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Afwijkende resoluties kun je vast wel oplossen met het programma Powerstrip, daar kun je je eigen resoluties mee verzinnen :)

Hier stond een dode link.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:41
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 22:25:
ff tussen twee haakjes.

ATI mooier 2D beeld?

Waar kom je vandaan Mars??
Zoek een review en lees die.

Het is Matrox / nVidia en dan 2 km verder ATI.
Jij komt blijkbaar van Pluto want hier is het common-knowledge dat nVidia de minste DAC-conversie heeft.

Alleen omdat de TS het zaakje via DVI gaat verbinden maakt het allemaal geen fluit uit. Neem dus gewoon de goedkoopste kaart met DVI die je kan vinden en je zit geramd. Mocht je toch voor die 6600 gaan, mag je hem ook omruilen met mijn 5900XT (met DVI). Ik kan die extra 3D-powah wel gebruiken (8>

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Als je met twee beeldschermen werkt (Kan handig zijn bij veel applicaties met veel knoppen bediening zoals Adobe Photoshop maar misschien zelfs bij excell) kan een upgrade handig zijn in verband met de resolutie op je tweede beeldscherm. De nieuwe matroxen ondersteunen hogere resolties nu bij de twee beeldschermen (lees bij Matrox)

De 750 schijnt wat betreft 3D beter te zijn dan de andere typen matroxen.

Voor 2D blijft de Matrox kampioen en het is niet waar dat een ATI welke honderd pro versie dan ook daar beter in is. Matrox is de kampioen op 2D.

Als je geen twee beeldschermen gebruikt en ook geen zware 3D applicaties gebruikt zoals Gamez en Autocad, 3D studiomax en dergelijke is er alleen de vraag ....Win je er 2D resolutie mee en zo ja op een of twee beeldschermen. Want de oudere matroxen geven een andere maximale resolutie op het 2e beeldscherm. Zo niet-Niet upgraden ik ga zelf misschien nog 2e hands zo'n kaartje kopen of zou ik dan moeten zeggen Ja upgraden dan komen er weer wat Matroxen op de 2e hands markt, gna..gna

Verwijderd

Ach voor € 150 heb je al een Matrox Millennium P650 64MB die super is in 2D.

Voor € 50 meer koop je de Matrox Millennium P750 64MB ad. € 200.

Nu is een prijsverschil van € 50 natuurlijk aanzienlijk maar als je naar de 3D Gaming wereld kijkt ben je voor dat bedrag nog niet echt "Geil" bezig dan heb je wel misschien een mooie oude ATI 9800 Pro.

Voor 2D stick to Matrox en je hebt heel veel 2D waar voor je € 150.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Met het oog op een filmpje kijken is een 6600(gt lijkt me voor jou niet nodig) geen slechte keus, ivm met PureVideo (je moet dan wel NVDVD kopen/lenen/etc) en zeker met dat soort resoluties (er bestaat geen content in de resolutie) waarbij scaling een groot deel van je image kwaliteit is. Geforce6 is trouwens in 2d wel gelijkwaardig aan de ATI's, de oudere series (en met name de tvout) zeer zeker niet.

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 28-05-2005 13:33 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Ik heb een P650, enorm tevreden mee: zalige beeldkwaliteit, en passief gekoeld dus geruisloos.
Nu draai ik nog single-mon, binnenkort nog een 2de 19" erbij.

Een van de voordelen van die nieuwe matroxen is ook dat je, in tegenstelling tot de nvidia's en ati's ook overlay op je secundaire monitor kan hebben, en je dus tv of films kan kijken op de monitor die je zelf kiest, zonder dat je processor extra berekeningen moet doen.
Pagina: 1