Toon posts:

PREMIERE PRO: Probleem met exporteren HDV-formaat

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort werk ik met de nieuwe hdv-camera van sony en ben ik dus ook bezig met het monteren van dit beeldmateriaal. Helaas loopt ik telkens tegen een vreemd probleem aan.

De beelden zijn op het hdv-formaat opgenomen en ingeladen als dv-avi. Geen enkel probleem zou je zeggen. Het probleem ontstond ook pas toen ik wilde gaan exporteren en dit ook weer gewoon als dv-avi. Helaas is, wat ik ook probeer, het uitgeladen bestand qua beeld van zeer lage kwaliteit; alsof er een hoge compressie overheen zit en dat is nu juist niet het geval, aangezien het gewoon ongecomprimeerde dv-avi is. Opvallend is dat de beelden die zijn gedraaid op een normale dv-camera op 4:3 en die ik er ook doorheen heb gemonteerd wel van goeie kwaliteit zijn.

Dat is toch een vreemde zaak. En ik heb echt al van alles geprobeert, maar niets mag baten. Het export formaat wijzigen heeft zoiezo geen zin.

Ik ben benieuwd of iemand iets erover kan zeggen. Ik hoop het.

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
toen ik wilde gaan exporteren en dit ook weer gewoon als dv-avi. Helaas is, wat ik ook probeer, het uitgeladen bestand qua beeld van zeer lage kwaliteit; alsof er een hoge compressie overheen zit en dat is nu juist niet het geval, aangezien het gewoon ongecomprimeerde dv-avi is.
DV-AVI is in tegenstelling wat jij zegt ook een soort compressie! Wel in mindere mate dan bijvoorbeeld MPEG2, maar het is en blijft een compressed formaat... Het bewerkte materiaal wat je weer naar je camera wil exporteren wordt gecomprimeerd naar DV-AVI en NIET naar HDV. Er zit een behoorlijk verschil in DV en HDV. Schijnbaar kan Premiere het prima importeren, alleen heb je waarschijnlijk voor het exporteren weer een speciale HDV codec nodig (waarschijnlijk moet je die weer extra kopen).

Volgens de Adobe site moet je inderdaad een plugin installeren.
Adobe Premiere Pro 1.5.1 HDV update - English

Bringing HDV editing to the desktop, the Adobe® Premiere® Pro HDV format extension adds the ability to edit in high-definition video when working with the HDV cameras from Sony or JVC. HDV uses the same IEEE-1394 (FireWire) connector as is used for digital video. Adobe Premiere Pro 1.5 with the HDV update provides control of the HDV devices, video capture, and output of high-definition video via the IEEE-1394 connector similar to the native control already enjoyed for digital video editing. This makes high-definition video editing affordable and accessible to anyone.

[ Voor 32% gewijzigd door haggard op 20-05-2005 08:50 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

En in tegenstelling tot wat jij nu zegt is een HDV opname juist wel met MPEG2 gecomprimeerd ;)

Met welke camera werk je eigenlijk? De FX1 of ben je al in bezit van de Z1?

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
En in tegenstelling tot wat jij nu zegt is een HDV opname juist wel met MPEG2 gecomprimeerd
Oh, kijk eens aan... Dan zou ik inderdaad niet eens de moeite nemen om het bewerkte materiaal weer naar de camera te exporteren... MPEG2 in premiere is in mijn ogen erg slecht! Comprimeer dan liever met CCE-SP naar MPEG2 en zet het dan op een DVD i.p.v. exporteren naar tape...

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Ik bedoelde eerder dat de camera direct al in MPEG2 comprimeerd ;) De standaard voor HDV is 1920x1080 beeldlijnen in MPEG2 compressie. De sony camera's gebruiken echter een 1440x1080 resolutie met MPEG2 compressie. Dit importeer je dus direct in Premiere.

@TS; welke tapes gebruik je overigens? Standaard miniDV tapes schijnen namelijk problemen te geven bij HDV opname. Heb je daar last van?

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat HDV niet dezelfde kwaliteit is als DV, maar dit is niet precies wat ik bedoelde. Wat ik uiteindelijk wil is dat het materiaal dat ik exporteer qua kwaliteit overeenkomt met de kwaliteit van het normale dv-materiaal. Wat ik nu exporteer lijkt meer op een soort streaming kwaliteit, terwijl het normale 4:3 materiaal van de pd170 wel een goede kwaliteit heeft.

Verder is dit gedraaid op de fx1, maar ik heb ook gedraaid met de z1. In essentie is er niet zoveel verschil. Het grootste voordeel zijn de audiofuncties die ik bij de fx1 erg mis.

Ik gebruik verder de gewone miniDV tapes waarbij je draait op dvcam. Ik heb daar nog geen problemen mee gehad. Wat voor problemen zou je ermee moeten hebben?

En..wat houdt precies CCE-SP in? Is dat een encoder programma?

Verwijderd

Je kunt met de HDV camera's van Sony de camera zelf het beeld laten omzetten naar miniDV terwijl je opgenomen hebt in HDV. Hiervoor adviseer ik je de handleiding te raadplegen, want ik weet niet hoe dit werkt. Ik vermoed dat je gewoon in het menu moet kiezen voor miniDV en dan gewoon capturen naar Premiere. Je krijgt dan wel een kwaliteit die iets lager is dan de PD170 aangezien er in de originele opname wat compressie is toegepast.

Wat betreft de tapes; er zijn gebruikerservaringen waarbij de buffer van de HDV camera na een paar minuten opname vol was en de camera niet meer goed kon opnemen in HDV (frame droppes ed.). Om dit tegen te gaan zijn er speciale tapes op de markt. Ik begrijp dat je met een miniDV tape gewoon op kan nemen in DVCAM. Is de Z1 overigens al leverbaar in NL of werk je bij Sony (aan het aantal camera's te merken zou ik bijna denken van wel).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uiteraard de manier van inladen gebruikt die je uitlegt, maar dat is niet het probleem. Het is gewoon alsof je dv monteert, maar dan op een breedbeeld formaat. Zo zou je dus ook denken dat je het kunt uitladen zonder problemen, maar daar treedt dus dit extreme kwaliteitsverlies op.

De z1 is in nederland verkrijgbaar bij een aantal winkels op het internet. En ik werk niet bij sony, maar ik werk voor budgetcam; een verhuurbedrijf.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-02 13:29
Probeer eens de plugin van www.MainConcept.com , MPEG-Pro in HD uitvoering. Misschien heb je dan geen problemen meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er zojuist achte rgekomen dat wanneer je direkt naar je camera exporteerd, dat het beeld dan gewoon goed is. Het enige is dat je het dan nog even weer opnieuw moet inladen, maar dan heb je ook wat.

Helaas is er ook direkt een ander probleem opgetreden en dat is dat wanneer ik exporteer vanuit premiere direkt naar de camera, dat het beeld om de zoveel tijd even wegvalt naar blauw en dan weer terug komt. Dit verschijnt uiteindelijk ook op de band. Normaal werk ik met avid en daarbij heb ik nergens last van.

Weet iemand hier nog iets op?
Pagina: 1