[server aanschaf]Kiezen tussen 2 configuraties: Barebone (ty

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Situatie:
Ik heb een thuis een linux based servertje draaien met daarop de site's van een aantal vrienden & kennissen en een paar kleine zelfstandigen. Nu loopt de de laatste tijd het dataverbruik een beetje uit de hand, er staan een aantal foto's van bijvoorbeeld mijn vakantie en een paar feestjes (lees: meer dan 500 foto's van ruim 1 Mb) en er komen steeds meer sites op van kennissen en van buurtverenigingen (lokale ijsclub bijvoorbeeld). Mijn verbinding is 'slechts' 1024 Kbit up waarvan ik denk maar zo'n 800 Kbit haal, met andere woorden mijn verbinding trekt het zeer slecht er dat komt de laadtijden niet ten goede.

De oplossing:
De meeste mensen die bij mij een site hosten zijn bereid daar geld voor te betalen dus dan is colocatie een mooie en effectieve oplossing (1u kost 20 euro, 2u kost 27 euro; beide incl. 30 GB data) Dus de kosten van colocatie hoef ik niet zelf te betalen.

Probleem:
De server zoals hij is (p3 800 Mhz, 512Mb, 2x 80Gb in software raid, in een midi-tower) gaat dus mooi niet (zonder gebruik van een hamer) in zo'n 19 inch rack passen, dus zal ik een nieuwe server moeten aanschaffen. Op zich geen probleem, ik heb uitgerekend dat als ik de server in 3 jaar kan afschrijven ik ongeveer 1500 euro heb te besteden, dit is dan wel inclusief eventuele reserve onderdelen (zie verderop in dit verhaal). Nu heb ik zelf al behoorlijk wat ervaring met het bouwen en onderhouden van computers en servertjes, dus denk aub niet meteen dat ik weer de zoveelste debiel ben die ff denkt een zelf in elkaar geknutselde clanserver (of iets dergelijks) ergens bij een datacentrum in een 19 inch rach te kunnen rammen en er dan ook vanuitgaat dat het zondermeer blijft draaien want ik weet wel beter. (deze zin even omdat de meeste resultaten die ik uit de search kon vissen waren gestart door type's zoals hierboven beschreven)

Ik heb zelf 2 configuraties samengesteld die naar mijn mening behoorlijk aan mijn eisen voldoen. Hieronder vindt je een lijstje met de onderdelen en een kleine onderbouwing.

Config 1:
(1u server op basis van tyan barebone)
1 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL3 (Kingston) € 90,-
1 Intel Pentium 4 3,00GHz (S478, 1MB, 800MHz) € 162,36
2 Maxtor MaxLine III, 300GB (7200rpm, SATA, 16MB) € 351,86
1 Teac DV-28E 8x24x (Slimline, Zwart ) € 69,-
1 Tyan Transport GX21 B5102(BTO) (1U, 1x S478, 2x sata hotswap) € 636,65

Totaal € 1.309,87

Link voor in de winkelwagen:
Overschrijft de huidige inhoud…

link naar de prijslijst

Moederbord en behuizing:
Deze configuratie is op basis van een Tyan barebone, dit omdat ik op internet eigenlijk alleen maar goede ervaring vond met betrekking tot Tyan barebones en moederborden. Verder leek het me behoorlijk moeilijk om zelf een 1u server met een pentium 4 te bouwen en die dan ook nog goed te koelen. Verder heeft deze behuizing 2 hotswap satabays dus verwisselen van een defecte HD zou dus iets minder lastig moeten zijn. Ook zit er standaard een goede voeding in dus daar hoef ik me ook al niet druk om te maken.

Dus samengevat ivm de stabiliteit en cooling: Tyan barebone

linkjes voor meer info:

Specs
Plaatjes: ftp://ftp.tyan.com/img_barebones/gx21b5102/

De processor:
Ik heb gekozen voor een simpele P4 3Ghz processor, deze is niet duur en heeft meer dan genoeg rekenkracht voor die paar site’s (mijn p3 800 komt nooit boven de 10% uit).

Geheugen:
Een gig geheugen van een betrouwbaar merk (verder geen onderbouwing nodig denk ik)

De HD’s
Ik heb gekozen voor de Maxtor MaxLine hardeschijven, dit omdat deze gemaakt zijn voor 24 / 7 gebruik (onder niet al te zware load). Verder heb ik geen geld voor dure server hardeschijven en voldoen deze kwa prestaties ruim voldoende (ik heb wel aan de 74Gb raptors gedacht, maar deze vond ik te klein) Ik neem er 2 zodat ik ze in raid1 kan hangen.

Config 2
Server compleet uit losse onderdelen

2 1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM) € 189,90
1 AMD Athlon 64 3200+ (S939, 2,0GHz, 512KB, B... € 182,-
1 Chenbro RM214 (2U, Geen PSU, 6x 1"SCSI U16... € 225,14
2 Maxtor MaxLine III, 300GB (7200rpm, SATA, 1... € 351,86
1 NEC ND-6500A 8x (Dual-Layer, Slimline) € 93,95
1 Tyan Tomcat K8E, nForce4 (Sound, LAN, SATA I... € 245,94
Totaal € 1.288,79

Pricewatch linkje:
*klik*

Moederbord:
Ik heb weer gekozen voor een tyanmoederbord. Dit is het enige AMD64 bord wat ze hebben. Verder heeft het alle functies die ik zoek (onboard raid VGA Lan)

Linkje voor meer info

Geheugen:
Ik heb ook hier simpelweg van een bekende maker een paar latjes geheugen uitgezocht. Nu wel 2 x 1 Gb, dit omdat ik eventueel later de processor kan upgraden naar een dualcore en ik dan dus niet ineens geheugen te kort heb.

De processor:
Ik heb gekozen voor de AMD64 3200 omdat deze ruim voldoet en niet echt duur is. Later kan ik em dan eventueel (indien nodig) upgraden naar een dualcore.

De HD’s
Ook hier weer de zelfde HD’s als bij config 1 en ook om de zelfde redenen. Wanneer ik overga op dualcore is het misschien verstandig dat ik er ook 2 raptors bijhang voor de snelheid en dan misschien een raid 5 arrai maak van 3 maxtor maxline’s

Overige info:
Bij config 2 komt nog ongeveer 100 euro voor een goede voeding en 30 euro voor een koeler. En bij beide config’s komt nog een spare HD en misschien een extra voeding zodat ik bij uitval niet hoef te wachten op levering van de fabrikant. Ook weet ik dat wanneer ik een echte raidconfig wil dat ik dan beter er een Areca ARC-1110 kaart in kan gooien maar dat valt buiten mijn butget..

Het geheel komt te draaien op ubuntu of gentoo met als control panel VHCS (www.vhcs.net) Ik heb het nu op een test servertje draaien en dat werkt prima, VHCS is echt een aanrader!

Mijn vragen:
  • Welke config kan ik het beste kiezen, liefst met onderbouwing.
  • Heeft iemand ervaring met de onboard raid van de tyan borden? (Ik neem aan dat hij bijvoorbeeld niet automatisch kan rebuilden) Dus hoe gaat dat in zijn werk?
  • Heeft iemand ervaring op servergebied met de maxline hardeschijven? (uitval en prestatie)
  • Verder nog tips / opmerkingen wat betreft de configuraties?