Semi-Random Shutdowns

Pagina: 1
Acties:

• nimmer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-08 16:44
**** probleem opgelost, nieuw mainboard gekocht *****

Sinds enige tijd heb ik op mijn pc last van "semi-random shutdowns".

Ik draai op een machine al een tijdje windows xp (sp2, nieuwste drivers, etc,etc) en sinds onbepaalde tijd gaat hij naar mijn weten random uit, dit gebeurde vooral als ik even niet naar de machine keek of hem een nachtje aan liet staan, maar sinds korte tijd schakelt hij zichzelf steeds vaker uit ( ook als ik wel op zit te letten :p ).

Nu kwam ik vandaag op het idee om er maar Ubuntu (oid ;) ) op te zetten omdat ik windows toch niet echt nodig had en misschien zouden de shutdowns dan ook wel op houden, maar dit blijkt niet het geval te zijn.
Nu komen we aan bij het "semi" gedeelte van het topic, aangezien hij precies op 79% van de install er mee op houd.

Temp:

Cpu: 48 graden
Systeem: 30 graden
Er voelt ook niks (extreem) warm aan als ik de heat sinks of de voeding aan raak.

Omschrijving probleem:

Pc shutdown, moet eerst het knopje achter op men PSU over halen, een minutje wachten en dan weer terug schakelen, voordat ik de pc weer aan kan zetten.

specs:

Amd Athlon 1700+ @ 1100mhz (laaste "standaard" optie op bios)
256 MB DRR (merkloos denk ik :x)
Geforce 2 Mx 32mb
Asus A7V8X-X ( nieuwste bios, net geflashed )
WD 40 GIG HD
Paradigit standaard kast + psu
Geen PCI sloten in gebruik, alles zit onboard.

Algeprobeerd:

**Andere voeding**

Bios Flash
HD vervangen voor een HITACHI deskstar 40GIG
CDROM speler vervangen
Powercable vervangen
GOT Search :)
Google
Vrienden :P

hmjah, ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen, en dat ik het zo goed mogelijk heb uitgelegt enzo.

edit: stopcontact is geaard.

[ Voor 13% gewijzigd door nimmer op 21-05-2005 16:04 . Reden: problem solved ]

• Leutje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Leutje

o7

Heb toevallig hetzelfde probleem bij mij vandaag opgelost. Mijn Videokaart werd te warm. Het fannetje bleek niet meer te draaien. 8cm casefan erop en het draait weer prima hier

A project is never finished.You can always think of something new. - RobV https://discord.gg/WEQG6qT

• nimmer
hmm, er zit bij mij een heatsink op, helaas verklaart het niet dat dat het probleem is want ook als hij de videokaart (bijna) niet gebruikt, houd hij er mee op.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 11:23

DaRoot

Some say...

Hoe is het gesteld met de condensators op dat moederbord? Staan ze bol? Slaan ze bruin uit?
Dan is dat je probleem misschien wel.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
nimmer schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 00:15:
Pc shutdown, moet eerst het knopje achter op men PSU over halen, een minutje wachten en dan weer terug schakelen, voordat ik de pc weer aan kan zetten.
Ik denk dat je een te zwakke / gare voeding hebt, of ergens semi-kortsluiting in je kast. Als je een >250W voeding hebt is hij in ieder geval niet te zwak.

De PC gaat verder ook niet piepen nadat hij afslaat?

tvw

Verwijderd

Vreemd dat je twee minuten moet wachten om je systeem weer in te schakelen. Het zou best eens aan je psu kunnen liggen, voel eens of die niet te warm wordt oid.

• nimmer
Geen bolle of bruine condensators.

Geen piepjes oid.

en helaas kan ik niet zien hoeveel power de Psu leverd :x

de pc heeft het trouwens een heletijd goed en stabiel gedaan, het is pas sinds een half jaar dat hij random reboot.

Edit: De psu word ook niet exeptioneel warm.

[ Voor 10% gewijzigd door nimmer op 20-05-2005 00:35 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

nimmer schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 00:34:
Geen bolle of bruine condensators.

Geen piepjes oid.

en helaas kan ik niet zien hoeveel power de Psu leverd :x

de pc heeft het trouwens een heletijd goed en stabiel gedaan, het is pas sinds een half jaar dat hij random reboot.

Edit: De psu word ook niet exeptioneel warm.
Die condensators moeten niet extreem ontploft zijn ofzo, als de bovenkant niet meer netjes vlak is of je ziet beetje bruin/geel spul uit de condensator komen is genoeg. Veel moederborden uit die tijd heeft last van zulke lekkende condensators.

Juist door het langzaam maar zeker gaan lekken, wordt het in het begin beetje bij beetje minder stabiel (dat zie je aan verslechterende overklok-resultaten). Totdat het zelfs op default snelheden niet meer stabiel draaien, het wilt niet meer fatsoenlijk booten...

Spanningen van de voeding eens meten, vooral in belaste toestand.

Als het kan dan memtest86 draaien.

• nimmer
nog maar een keertje die condensators gechecked en ze zien er volgensmij prima uit.

en hoe zou ik de spanningen van de voeding moeten door meten ? + ik kan hem volgensmij niet eens meer belasten, krijg er niet eens een besturing systeem op :x

edit, trouwens 1 of 2 condensatortjes hebben een niet helemaal vlakke bovenkant meer, maar dat is zo weinig verschil met de rest dat het ook gewoon licht inval zou kunnen zijn, overigens is dit mainboard nog niet zo heel erg oud, ik denk een anderhalf jaar ofzo.

[ Voor 36% gewijzigd door nimmer op 20-05-2005 00:51 ]

Verwijderd

PSU meten is simpel, zet pc aan en en stop je voltmeter in een losse molex.
;)

of gebruik software zoals mbm, maar naar mijn mening is dit vaak minder nauwkeurig

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 01:06 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat voor een voeding heb je exact? :) En heb je de automatische reboot bij een crash uitgeschakeld staan? Of draai je geen Windows meer?

• nimmer
Ik draai geen windows meer. Ik draai helemaal nix meer eigelijk :( aangezien hij crashed als ik ubuntu probeer te instaleren.

Ik kan niet zien wat voorn voeding het precies is, een gewone standaard paradigit voeding. Er staat geen merk tekentje of wattage op helaas.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:07

Thandor

SilverStreak

Kijk eens in het BIOS en zoek de voltages op. Het kan best zijn dat de voeding versleten is.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• nimmer
Thandor schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 10:31:
Kijk eens in het BIOS en zoek de voltages op. Het kan best zijn dat de voeding versleten is.
alright dat zal ik eens doen dan, ook heb ik nog wel een andere voeding liggen die ik dan maar zal proberen, als ik thuis ben.

edit: Probeert nu een andere psu...

ok... blijkbaar is het ook niet de voeding, hij kapte er mee op 60% van os install ;x

men spare parts zijn ook op :(

[ Voor 22% gewijzigd door nimmer op 20-05-2005 18:08 ]

Pagina: 1