Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Draagbare GPS maken d.m.v. accu + sigarettenaansteker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.006 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Ik ben in het bezit van een PDA + GPS (Holux 210) en gebruik deze vaak in de auto en dit werkt op zich best aardig.
Nu wil ik er echter ook mee uit de auto om een wandelingetje te maken. Het probleem is dat de GPS ontvanger stroom nodig heeft om te werken wat via de sigarettenaansteker komt.

Is het volgende mogelijk?

Ik koop een sigarettenaansteker

Afbeeldingslocatie: http://www.halfords.nl/images/product%20catalog/normal/204012.jpg

Én een kleine 12v accu voor een scooter (4 Ah)

Afbeeldingslocatie: http://www.de-brommershop.com/media/Img_0125.jpg

als ik deze gewoon simpelweg verbind, kan ik dit dan gebruiken als draagbare sigarettenaansteker voor mijn GPS zonder dat deze doorbrand of niet werkt? zo já hoe lang kan ik hier dan ongeveer mee rondlopen voordat de accu op is?

Even voor de duidelijkheid, de kabel zet de 12v van de accu om in 5v/2amp.

In afwachting op uw antwoord :P

[ Voor 3% gewijzigd door D4V3 op 19-05-2005 23:56 ]

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
Kort maar krachtig: Ja kan...hoelang je er mee rond kunt lopen? ligt eraan hoeveel het apparaatje verbruikt , als je dat vertelt is het makkelijk uitterekenen.

edit: sorry ik kan niet lezen :z

[ Voor 13% gewijzigd door Jaeger op 20-05-2005 00:01 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Jaeger schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:57:
Kort maar krachtig: Ja kan...hoelang je er mee rond kunt lopen? ligt eraan hoeveel het apparaatje verbruikt , als je dat vertelt is het makkelijk uitterekenen.
4Ah loodaccu? lol, dat wordt wel zwaar...

VEEL handiger lijkt me gewoon een paar batterijen. Een gemiddeld NiMH celletje is 2300 tot 2400mAh, bij een spanning van 1.2V.

4 stuks in serie is 4.8V, en daar zal die gps ook wel op werken denk ik. Hoe lang ie t volhoud? geen idee, dat zou je moeten testen, maar denk niet dat ie veel trekt.

4x penlite batterij is ff stuk handiger mee te nemen dan een paar kilo loodaccu.

Edit: ff gegoogled:

http://www.softmag.no/pocket_holux_gm210_gps.htm

Kortom: dat ding trekt 170mA, bij 4.5-5V voeding. Dus 4.8V werkt ie prima op (4x batterij in serie)
Als je ff rekent zou een 2300mAh batterij dan 2300/170= 13 uur mee kunnen..
Een batterij heeft alleen geen lineair verloop dus in de praktijk is het anders, maar iig lang genoeg.

Ow, enne, die 5V 2A zal waarschijnlijk ook meteen voeding voor de PDA zijn, zodat ie ook z'n batterij bijlaad.

[ Voor 27% gewijzigd door DJSmiley op 20-05-2005 00:03 ]

• D4V3
het gaat mij er dus meer om dat ik niet in de kabel hoef te gaan knippen/snijden... Is het mogelijk om die 4 nimh's te verbinden met een sigarettenaansteker zodat ik de kabels kan behouden en zo toch een lichtgewicht/makkelijk oplaadbaar alternatief heb?

[ Voor 21% gewijzigd door D4V3 op 20-05-2005 00:06 ]

• Jaeger
Zijn vraag was niet of een accu op z'n rug zwaar zou zijn :? Natuurlijk is het zwaar en zijn er betere oplossingen te verzinnen

• Jaeger
D4V3 schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 00:05:
het gaat mij er dus meer om dat ik niet in de kabel hoef te gaan knippen/snijden... Is het mogelijk om die 4 nimh's te verbinden met een sigarettenaansteker zodat ik de kabels kan behouden en zo toch een lichtgewicht/makkelijk oplaadbaar alternatief heb?

ohja, en hoe lang doet hij hier ongeveer mee? ;)
Sigarettenaansteker behouden? kan wel maar dan moet je de omvormer van 12 volt naar ....volt wel eruithalen. Dus dat wordt wel knippen, snijden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jaeger op 20-05-2005 00:07 ]

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Die stekerbussen zijn er ook los, netjes kunststof met een klepje. Hoef je geen hele aansteker te molesteren. Koop een kleine accu van 7 Ah zo een als in een ups zit, weegt een kilo kost 20 euro nieuw of een paar euro tweedehands (bij de baco bijvoorbeeld).

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• D4V3
haha, dat bedoelde ik dus ;)

ik denk dat ik hetvolgende ga doen:

batterijen -----«

sig. aanst. -----«

PDA--|
»-------|--GPS

oftewel draad doormidden, 1 female connector aan GPS + PALM draad
aan de draad met de sigarettenaanstekerplug een male connector
aan de draad met de battery pack ook een male connector

en het PDA oplaadkabeltje niet aansluiten om batterijen te besparen.

goed bedacht of niet? :)

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/6000_6999/6100/6180/6180/618039_BB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door D4V3 op 20-05-2005 00:29 ]

Verwijderd

Accounts worden niet verwijderd in verband met gaten in de database. Hetzelfde geldt voor berichten. Je kunt wel besluiten je profiel volledig leeg te maken

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 16:38 ]

• D4V3
Afbeeldingslocatie: http://www.halfords.nl/images/product%20catalog/normal/207824.jpg

ah zo 1,
das natuurlijk ook een oplossing :)
vind de andere alleen net iets beter / goedkoper / lichter / draagbaarder ;)

[ Voor 24% gewijzigd door D4V3 op 20-05-2005 00:33 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

D4V3 schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 00:31:
[afbeelding]

ah zo 1,
das natuurlijk ook een oplossing :)
vind de andere alleen net iets beter / goedkoper / lichter / draagbaarder ;)
niet grappig

Ik denk dat je gewoon een connectortje moet maken, ná de omvormer. dan zet je OF batterijen, OF je 5v die je via je aansteker plug en omvormer in serie krijgt.

en anders, moet je zoeken naar een iets wat die batterijen oplaad dat je de sigarettenaansteker erin houd ofzo. dus PDA incl batterijen enzo, en dan kan je in de auto de omvormer aansluiten en de batterijen opladen.

je kan ook 10 oplaadbare (is wel duur) batterijen nemen, is ie minder snel leeg ook.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• D4V3
zit ik mijn wekelijkse rondje aldi/lidl aanbiedingen te doen,
kom ik deze tegen:

http://www.lidl.nl/nl/ind...20050523.p.Energiestation

jaja, die ga ik nemen, precies wat ik zocht en nog goedkoop ook (stekker hoeft niet kapot, gewicht boeit me niet, gaat wel in een rugzak) :D

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ook die is 'Lood'zwaar. Echt niet geschikt voor in je backpak.

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Als je een deftige draadbeugel maakt voor die accu... bijv. zo'n strap als een laptoptas heeft is die accu helemaal niet zo zwaar...

Zelf heb ik zoiets gedaan met een 12 volt 7 amp accu van 3 kg... strap voor over de schouder en er uren mee rond lopen was geen probleem (Was voor een tl-buis btw)

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• Addict
  • Laatst online: 05-11 01:00

Addict

Het leven is een plak kaas.

Gewoon een aansteker kopen, 5 voor een euro bij de Action

Niet onnodig moeilijk gaan doen ;)

8)7 ik ben echt dom!

[ Voor 41% gewijzigd door Addict op 20-05-2005 16:21 ]

Addict

Verwijderd

nee ik heb iets dat de helft kleiner is, wel zwaar , maar niet om autos te starten,
ik heb voor gps een cradle, die geeft 12+ aan de dell
en de gps gaat met een utp draad in de cradle.

en nog een gps die in het kaart slot kan, dan werkt het misschien voor een uur en is de batterij op.maar makkelij te dragen

wat ik heb is dus redelijk zwaar, maar op de fiets geen probleem, en als je echt de bossen ingaat weet je precies waar de uitgang is, kan ook dagen duren.
dus je kan nog even doorzoeken naar iets dat niet gericht is op auto,s starten...
mischien conrad ofzo?
het staat nu niet hier, ik kan morgen even het merk opzoeken ok

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

eeuhm.. ik heb misschien wel iets...

zon lamp (3 miljoen kaarsjes) op halogeen. die accu's vallen best mee, en vol gaat zon lamp behoorlijk wat mee.

heb er hier een staan, heeft 2 halogeen lampen en een loodaccu.

net ff gesloopt:

6v
4.4ah

wat wil je nog meer :)

en verdwalen kan ook nog :P 20 uur (op dat vermogen blijkbaar) dus dan gaat dat wel een dikke week mee of wel meer (dat mag god weten.. lang dus)

en weegt niet veel.

je kan de lamp kopen voor 2 euro bij mij (moet compleet weg :P) als je wilt maar dees vond ik bij de blokker toen voor 12 euro.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 19:15
Ik heb hetzelfde in elkaar gezet:

Holux 210 zit aan een PS2 female -> ps2 connector -> 26 pin connector naar Asus A620.
Ik heb een ps2 male en female connector gekocht, bij holux de pin layout bekeken (staat gewoon online :D) en de signaalkabeltjes verbonden en de grounds. Verder heb ik op de +5v een setje van 4 AA NiMh batterijen gehangen en de ground ook weer vastgezet.

Ik kan nu ook overal de gps gebruiken alleen is het wel zo'n onhandige kabelzooi dat ik besloten heb een nieuwe PDA te gaan kopen met bluetooth en een BT gps receiver :).
Pagina: 1