Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CNC frees, home made mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.781 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op zolder nog een oude matrix printer gevonden, en kwam met het idee om de besturing ervan te gebruiken voor een computer gestuurd frees-machientje in combinatie met bijv. een dremeltje ofzo. nu heb ik, na uitvoerig zoeken op het wereld wijde web, niets kunnen vinden met betrekking tot de besturing van zo'n printer. dit is van belang omdat een c&c frees natuurlijk minstens 2 dimensionaal moet kunnen bewegen, en ik heb een vermoeden dat een printer gecoordineerd word in 2 dimensies (namelijk papier toevoer & cartridge beweging). ik vraag me dus af of je de coordinatie van zo'n printer onafhankelijk kan besturen, zodat de papiertoevoer ook achteruit kan, en de kop of cartridge naar elk gewenst punt kan bewegen (met als enige beperking de nauwkeurigheid van de printer natuurlijk. het mechanische komt dik in orde, daar heb ik dus ook geen vragen over (zou ook niet in dit topic passen). mijn vraag luid dus kort samengevat, is de positie van het papier in de printer en de positie van de cartridge uit te lezen en aan de hand van uitgelezen informatie aan te sturen?

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Ik denk dat je hiervoor beter een plotter kunt gebruiken...
Je dremeltje moet ook kunnen bewegen, en ik weet niet wat voor dingen je wilt frezen, maar een dremel is voor veel dingen niet goed genoeg. Als je wilt slijpen moet hij ook bochten kunnen maken, en daarvoor moet je het complete dremeltje draaien. Dat gaat niet zomaar in het matrixprinter (en ook niet in een plottertje vrees ik)

Als je echt wilt frezen kun je misschien beter een bovenfrees met een metaalfreesje erin modden met een plotter oid, dat is wat steviger tegen een flinke lap metaal...

Ik denk dat een matrixprinter het niet gaat redden. Hij kan ook niet zoveel kracht geven als nodig is om door een stuk metaal heen te frezen, hij moet wel redelijk kunnen duwen.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik ook al aan gedacht, maar het gaat me er nu dus alleen even om dat de besturing in orde komt, zodat ik bijvoorbeeld gewoon met een stift ofzo eraan een testopstelling kan maken. toch bedankt voor de reply.

oh en een plotter heb ik ook niet zo op zolder liggen, matrix printertje wel. en de besturing van die apparaten zal niet al te veel verschillen denk ik.

edit:

na een klein beetje research lul ik daarbij denk ik uit m'n nek want ik zie dat in plotters ook pennen kunnen ofzo :s maar goed een plotter heb ik niet en een printer dus wel.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 22:54 ]

Verwijderd

Ja het kan en nee het is niet goedkoop. Er is ergens een forum vol met mensen die deze dingen zelf bouwen.

Hier zie je iemand die het doet:
http://forums.bit-tech.ne...7545&highlight=cnc+router

Ah kijk, gevonden.. hier een forum vol met mensen die frees machines maken:

http://cnczone.com/

Vergeet het plan met die printermotoren maar denk ik, die zijn niet sterk genoeg om echt iets zinnigs mee te doen..

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 22:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb je linkje bekeken, en kan heel behulpzaam zijn, maar ik doel dus meer op een kleinschalig projectje waarmee ik bijvoorbeeld een waterkoelblokje kan frezen of andere kleine freubels.

Verwijderd

Dan moet je even op die onderste link kijken ;)

Maar vergeet het frezen van een waterkoelblokje met een frees gemaakt met printermotoren maar snel.. die motoren kunnen dat niet handelen..

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je zal iets moeten hebben wat x-y-z co-ordinaten aan kan kwa besturing dan,

denk dat je dat op de forums kan vinden

je kan het wel maken je moet stappen motors gebruiken en het is wat knutsel werk ..

ik denk wel dat je het kan doen

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, ben ook niet van plan die te gebruiken, 'k heb nog wel paar oude accuschroefboormachientjes liggen voor motoren, en ook enkele schematjes om de stroomtoevoer te regelen etc. alleen de positionering is nog een probleem.

oh ze werken dus met stappenmotoren voor de positionering op die site, doen printers dat ook???
(dan werkt mijn plannetje niet namelijk)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 23:02 ]

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 21:28

Kr3Kr

Melpomene

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 22:57:

Maar vergeet het frezen van een waterkoelblokje met een frees gemaakt met printermotoren maar snel.. die motoren kunnen dat niet handelen..
Vergeet ook de dremel maar. Een leuk stukje aluminium of koper kan je niet frezen met een dremel. Misschien nog wel leuk om plexiglas mee te graveren oid.

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Topicstarter
als ik het red tot aan graveren van plexi ben ik allang blij. maar.... de besturing???

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Een kennis van me bouwt van die CNC home freezen

http://www.rcmodels.net/cnc/img/cnc1c.wmv
http://www.rcmodels.net/cnc/img/cnc3.wmv

http://www.rcmodels.net/cnc/hobby/cnc.html
http://www.rcmodels.net/cnc/hobby/classic.html

op de site staan wel wat tekening mischien heb je er wat aan :*)

hier mischien nog wat freewaresoftware voor de aansturing:
http://www.majosoft.com/
http://home.arcor.de/thoradam/Programme.htm

[ Voor 33% gewijzigd door under-world op 19-05-2005 23:30 ]

Verwijderd

Dat CNC forum heeft een heel gedeelte voor software:
http://cnczone.com/forums/forumdisplay.php?f=69

Hier vond ik deze:
http://www.dakeng.com/turbo.html

Geen flauw idee of het wat is. Ik heb geen aandelen cnczone, ik ben er niet geregistreed en kom er niet. Ik had het alleen ooit ergens gelezen, vandaar :)
This is a robust, efficient CNC interpreter for driving machines with up to 8 axes of motion. TurboCNC is fully functional shareware with a $60 registration fee (US dollars).
shareware dus je kunt 't op z'n minst een tijdlang proberen.

Nog zoiets:
The Virtual Machine Shop (VMS) is a collection of multimedia assets and authored lessons gathered primarily during 2001 and 2002 by grant from the United States Department of Labor. Its' purpose was to create lecture/demos for machine tool technology instruction and to make them available on the web. In this process experienced machine tool technology instructors and industry professionals wrote "lessons" on various aspects of the technology which culminated in over 180 machine tool lecture topics.
http://cnczone.com/module...&file=viewlinkinfo&id=238

Ook bij zoeken op google naar 'hobby cnc', 'homemade cnc', 'build cnc router', levert een berg aan informatie op..

Je kunt trouwens van een Dremel best een CNC frees maken, alleen kun je daar niet zo heel veel mee. Printjes frezen, plexi graveren, enz. Daar ga je geen koelblokje mee maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.hobbycnc.com/plans/CNCyaxis.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hobbycnc.com/plans/pcbexam.jpg
(bron http://www.hobbycnc.com)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 23:29 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

stomme opmerking misschien maar:
waarom zou een dremel niet lukken ???

Tja vanalles

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Het hangt er van af wat hij ermee wil gaan doen of een dremel niet zal lukken :)

Als hij kunststoffen met een dikte van een paar millimeter wil frezen dan zal het prima gaan. Je kunt er echter geen lichtmetalen velgen mee maken :)

Met metaal laat een dremel je al snel in de steek, of je moet de dremel echt heel langzaam laten bewegen. Normaal gebruiken tweakers hier een slijpschijfje voor, maar dat gaat hier niet ;)

Misschien is als freesje zo'n diamantbitje wel handig, die ook voor tegels wordt gebruikt.

zou je dat ook voor 1,5 a 2mm plaatstaal kunnen gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
dank jullie allemaal wel, hier kan ik iets mee...

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Je/jullie zouden je eens moeten verdiepen in het begrip frezen. Als je een een freesbank opzoekt dan zal je zien wat voor een lompe machine dat wel niet is. En dan heb ik het nog niet eens over het motorvermogen.

Zo'n cnc freesje is erg leuk als een soort van snijdende plotter, iets anders zal ECHT niet lukken.
De aanzet die je nodig hebt voor metaal is gigantisch.
Printplaten zal je wel kunnen frezen (dus een paar um), stickers snijden, kunststof frezen kan ook nog wel.

Ik wil je d'r wel wat meer over vertellen (tweedejaars werktuigbouwkundige aan de TU/eindhoven) maar dan moet je je eerst maar eens gaan verdiepen in de materie.

Verwijderd

Kr3Kr schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:03:
[...]

Vergeet ook de dremel maar. Een leuk stukje aluminium of koper kan je niet frezen met een dremel. Misschien nog wel leuk om plexiglas mee te graveren oid.
me verdamper(phase-change):
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/49853/thumb.jpg

volledig gedaan met een dremel+dremelboorstandaard.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:22:
[...]

[afbeelding]

NOFI, maar dat ziet eruit als een Vietnam slagveld. Echte freesbanken maken veel maar dan ook veel mooiere geulen!

@ts. Printermotoren zijn te zwak. Ik heb ooit eens geexperimenteerd met een Emco mini draaibankje dat ook via de PC aangestuurd kon worden. DIe motoren waren al best sterk, maar als ik nylon (en dat is zeer zacht) wou draaien, dan moest ik al opletten om de spoed niet te hoog laten zijn. Koop een set goede stappenmotoren (2e hands), een aansturingskaart (al wat moeilijker) en iets met een hoger vermogen dan een Dremel. Veel werk en geld, maargoed :)

Verwijderd

duh!! ging me er ff om dat het kan! en looks zijn niet zo belangrijk bij die verdamper.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:55
er liep hier 2 weken geleden nog een prachtig topic over.
iets van piepschuim snijder (oid) daar kun je ongetwijfeld veel mee en er stond ook een link in naar een dremel/frees x,y plotter.

het goed zelf te maken als je maar goede sterke onderdelen kiest.
wat je er vervolgens mee kan ligt aan de kwaliteit van het hele zaakie

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 22:57:

Zoek een oude printer, die stappenmotoren zijn sterker. En je kan nog een vertraging toevoegen, daarmee worden ze ook sterker (en langzamer).

Ben zelf ook een mini cnc machine aan het maken van een kolomboor. Doel is echter wel alleen boren en niet fresen, daar is een kolomboor ook niet geschikt voor tenzij je de boor stabiliseert voor zijwaardse druk met een lager ofzo. Ik heb de xy assen klaar incl. stappenmotoren en ben nu toe aan de drivers. Heb de electronica binnen en zoek nu tijd nog om te gaan solderen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:22:
[afbeelding]

CNC? Gefreesd?

Nee? Dacht ik al :)

Ik zeg niet dat het onmogelijk is met een dremel een waterblokje te maken. Alles kan, als je maar genoeg geduld hebt. Je kunt gewoon gaatjes boren net zo lang tot er niets meer over is.

Echter, dat is iets totaal anders dan frezen, laat staan CNC frezen.

Ga je een dremel in een frees zetten en daar grote dingen mee proberen te doen, is ie binnen no-time kapot, of knappen je freesjes er in no-time uit. Een dremel is niet bedoeld voor dat soort hoge zijwaartse belastingen.

Verwijderd

bij dat blok is niks geboort, dremel heeft hardmetalen freesjes en het is geen waterblok!! :D

btw TS wil kleinschalige dingen doen...
de belasting die je dremel ondergaat heb je helemaal zelf in de hand door snelheid en freesdiepte aan te passen. maar ik raad het verder ook niet aan ofzo. maar ik ren snel weer terug naar DOC en zal jullie niet langer lastig vallen :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 23:36 ]

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Unknown_road, je hebt wel ervaring met dit soort dingen, misschien kun je de TS wat vertellen :)

Bijvoorbeeld: hoeveel druk heb je op je dremel gezet? Hoe snel heb je hem bewogen, en hoe lang heb je erover gedaan?

Koper frezen met een dremel is dus wel mogelijk :)

Gebruikmaken van snijolie is ook wel handig in dit geval, dat ding draait superhard en je freesjes willen nog wel eens verbranden. Snijdt echt veel makkelijker.

En dat een dremel niet zo goed tegen zijwaardse druk kan klopt niet helemaal, je kunt er immers ook tegels mee snijden. In principe wordt een dremel alleen maar gebruikt om er zijwaardse druk mee uit te oefenen, op boortjes na dan. Kijk maar naar freesjes, slijpschijfjes- en steentjes, en schuurgereedschapjes.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:37

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:35:
[...]

de spoed niet te hoog laten zijn.
[...]
Voeding ;). Spoed geeft weinig anders aan dan hoeveel je schroefdraad per omwenteling klimt.

Anyway, een fatsoenlijke CNC-freesbank gaat je meer geld kosten dan je lief is. Als je echt in metaal wil gaan bewerken zal je flink zware motoren nodig hebben wil je het nog een beetje gecontroleerd aan willen sturen, en de besturing van zo'n ding is ingewikkelder dan je denkt (probeer voor de gein maar eens met twee motoren een boogje te frezen, houd ook eens rekening met de maximale versnelling van de dingen enzo). Zo'n printermotor is niet gebouwd op de kracht die je nodig hebt om door een fatsoenlijk blok metaal heen te fietsen.

De Roland MDX-15 is een leuk simpel apparaatje, m'n stagewerkgever levert deze aan scholen ed. Kost je rond de €2500-€3000, en je kan hem met een beetje creatief postprocessor bouwen aansturen vanuit een fatsoenlijk CAM-pakket als EdgeCAM. Freest aluminium (maar erg veel meer ook niet) met een nauwkeurigheid van 0.025 mm; door ontwerpschuim gaat hij als een speer.

[ Voor 12% gewijzigd door Tarin op 20-05-2005 23:37 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

ik heb nog een lasrobot staan uit het jaar 0 ofzo met met 35v stapmotoren(4assen)
maar de aan steur computer mega kast die casetes gebruikt om programmas op
te slaan doet hiet niet meer. vraag me af of ik een aansturingskaart voor kan
koopen ergens, moet ook een aan/uit uitgaan opziten.
zodat ik hem via normale pc kan gaan aanstuuren

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:37

Tarin

Just plain weird.

Dat ligt er helemaal aan. Als je een merk en type weet zou je contact op kunnen proberen te nemen met de fabrikant (als die nog bestaat na 2000 jaar :P). Zelf iets klussen is behoorlijk lastig.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

leuk om mee te klooien jah wij hadden die ook op school :9~

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Title is wat opgeschoond.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:35
Ook al gedacht aan de speling die een dremel verzorgt als je probeert te frezen?

Heb het ook met een dremel geprobeerd maar ben snel overgestapt op een wat betere en sterkere motor. Maarja, dan heb je ook sterke aansturing nodig.

Zeker voor printen frezen heb je wel een beetje precisie nodig. Of een dremel dit haalt... betwijfel dit voor een strakke print(Waar banen dus dichtbij elkaar zitten, bijv smd)...

Misschien moet je eens kijken om servo motoren te maken/ergens goedkoop te krijgen. Dat is krachtiger dan een stappenmotor en telt alleen de échte stapjes die hij maakt. Als een stappenmotor stilstaat en je hebt geen meting op je assen dan telt het programma door maar loopt je stappenmotor te brommen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

@ttIcecube:

wat voor motoren zijn het? stappenmotoren? servomotoren?
Zelf drivers maken kan zowieso, al zal de ene al wat moeilijker zijn dan de andere, en afhankelijk van hoeveel mogelijkheden je wil.

ps; waar heb je dat ding gevonden? :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 12:48:
@ttIcecube:

wat voor motoren zijn het? stappenmotoren? servomotoren?
Zelf drivers maken kan zowieso, al zal de ene al wat moeilijker zijn dan de andere, en afhankelijk van hoeveel mogelijkheden je wil.

ps; waar heb je dat ding gevonden? :P
ik heb die lasrobot niet hier in me kaamer staan :P moet eerst weer kijken wat voor merk
en motoren erop ziten ben ik vergeten, weet wel dat het merk nog gemaakt word heb ff met
me broer over gehad die verstand van electronica heeft overgehad maar die heeft geen zin
om te helpen. Had ook nog een idee om er een soort 3d-freesmachien van te maaken.
die positie berekeningen zijn ook niet mis met al die assen waarover die draait
op het moment geen zijn in. nu eerst kerst vieren eindelijk een week vrij :)

heb hem niet gevonden. ik werk bij familie bedrijf waar we nog zoon ding hadden staan
maar die computer kast die erbij hoor werkt niet meer, nooit goed gewerkt omdat er bugs
inziten. Hij kon nooit van punt A naar B in een rechte lijn

zaal nog wel eens kijken naar die motoren, had serie nummers wel eend opgezocht toen vond
ik goede info over die motoren.
en het lasrobot merk was een naam van 4-5 leters :O

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 22:58 ]

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:30
LED-Maniak schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 01:37:
Ook al gedacht aan de speling die een dremel verzorgt als je probeert te frezen?

Heb het ook met een dremel geprobeerd maar ben snel overgestapt op een wat betere en sterkere motor. Maarja, dan heb je ook sterke aansturing nodig.

Zeker voor printen frezen heb je wel een beetje precisie nodig. Of een dremel dit haalt... betwijfel dit voor een strakke print(Waar banen dus dichtbij elkaar zitten, bijv smd)...

Misschien moet je eens kijken om servo motoren te maken/ergens goedkoop te krijgen. Dat is krachtiger dan een stappenmotor en telt alleen de échte stapjes die hij maakt. Als een stappenmotor stilstaat en je hebt geen meting op je assen dan telt het programma door maar loopt je stappenmotor te brommen.
Ja, daar heeft hij wel aan gedacht, misschien komt er wel een betere in, ligt aan de prijs en bij gebrek aan beter voldoet een dremel waarschijnlijk wel.

Hexagon is ff naar amerika, maar zal binnenkort wel ff nieuwe ideeen posten (daar zorg ik wel voor)

Dan ziek jou ook nog wel ;)

Verwijderd

Kijk eens naar de deskcnc controllers en hun software, en gecko heeft mooie stappenmotor aansturing.
Pagina: 1