XangadiX schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 04:02:
Ik vind het wel slim dat dat niet kan eigenlijk; je wil toch eerst nog je filmpje compositen en klaarmaken voor het medium waar je het op gaat laten zien?
(mobile, televisie, internet etc?)
Maya is duidelijk bedoeld voor 3d productie niet voor videoproductie, daarvoor zijn andere tools.
Deze opmerking ontgaat mij volledig. Misschien ben je niet bekend met het feit dat de grens tussen video (tv) en film steeds verder aan het vervagen is. Films worden bijvoorbeeld ook geëdit op een laten we zeggen een Avid.
Of misschien ben je er een van de oude stempel die het status quo wat Maya ooit had koste wat kost wil blijven bewaken. Ik zie dat vaak in dat wereldje waar de oude rotten blijven klagen dat bijvoorbeeld Adobe Premiere voor de amateurs is, terwijl Avid Express wel serieus genomen wordt. Zit 'em vast in de naam, want ik vind persoonlijk Premiere nog completer. En erg effectief voor offline, als het maar een EDL kan uitpoepen. Volgens mij voelt men zich bedreigt omdat de gereedschappen steeds toegankelijker worden en iedereen zich editor kan noemen.
De stadia van productie bij tv zijn hetzelfde als bij film, daar ga je ook niet rechtstreek vanuit je animatiepakket naar het uiteindelijke resultaat, er komt altijd post bij kijken. Ik vind het enorm handig dat ik naar AVI (of beter: Quicktime) kan renderen, dan heb je wat om je klanten of de regisseur te laten zien qua timing van de animatie, offline composits/edits, audio syncs en dergelijken.
En net als bij die discussie met die editors van de oude stempel, het gaat om het resultaat, om de kennis van het vak, het vakmanschap, het talent. Om mijn part doe je het met MS GIF Animator, als je klant, de regisseur of je publiek maar tevreden is en het doel behaald wordt.
Toegegeven: ik gebruik de VP-functie in max ook nooit (de meeste functies zitten trouwens gewoon onder 'effects', VP is er nog omdat dat zo gegroeit is en projecten zo lang mogelijk compatible moeten blijven), maar bij sommige effecten kan het veel tijd schelen om dat wel toe doen. Bijvoorbeeld bij een glow of bepaalde lensflare. Als je zelf, handmatig de occlusion moet simuleren in post (2D) dan ben je wel even bezig. Maak desnoods een lowres render met dat effect om het af te kijken voor de highres final.
Wel vreemd, als het programma meer mogelijkheden krijgt wordt het steeds minder gevonden door de jongens die zich professionals noemen.