[XP] PC crashed bij veranderen resolutie en Direct3D

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ik heb een dualboot met Windows gemaakt omdat ik eens voor de lol een spelletje als FIFA 2005 wilde gaan bekijken.

Belangrijk om vooraf te weten is dat ik normaal alleen Debian Linux op mijn PC heb staan en verder niks. Alle 3D toepassingen zoals Q3A, ET, Doom 3, Tuxracer (ppracer) e.d. werken perfect! Aan de hardware ligt het dus niet.

Als ik FIFA 2005 in Windows opstart wordt mijn scherm zwart, en blijft dat.
Numlock reageert niet meer en de rest ook niet. Alleen een harde reset helpt.
Dit zelfde probleem heb ik ook als ik simpelweg van resolutie verander in XP.
Ik heb even met dxdiag getest waar hij nou over zijn nek ging en het probleem zie je weer optreden bij de Direct3D test. Meteen dat zwarte scherm weer.
Monitor lampje blijft groen, dus gaat niet op standby :)

specs:

Windows XP SP 2.
Monitor drivers installed.
Nieuwste Nvidia drivers (71.89)
Nieuwste DirectX (9.0c)

Video kaart: Geforce 5600 FX.
Monitor: TFT Hyundai Q17. max: 1280 x 1024 @ 75 Hz.

Ik heb ook andere versies van de Nvidia drivers geprobeerd maar dat mocht ook niet baten. De monitor heeft ook gewoon als standaard plug and play monitor gedraaid maar dat wil het ook al niet doen. Misschien dat ik nog een andere DirectX versie moet proberen maar de meeste nieuwe spellen eisen dat je iig DirectX 9 installed hebt.

Het leuke is dat een spel zoals Worms 3D wel weer werkt. Misschien heeft het toch met Direct3D te maken en maakt Worms 3D hier geen gebruik van.
Ik werd er een beetje pissig om, vandaar dit topic. Waarom kan nou gewoon niet alles meteen een keer werken in Windows :/ ;)

Iemand nog dingetjes die ik kan bekijken en ik nu over het hoofd zie misschien?

edit:

Bij de DirectDraw fullscreen test (3e test) heb ik het probleem ook. Het lijkt dus wel dat met alles waarbij hij fullscreen moet gaan dit probleem te voorschijn komt (behalve Worms3D dan weer)...

[ Voor 8% gewijzigd door DeMoN op 20-05-2005 09:13 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Mja, iemand?

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien toch eens een andere videokaart proberen? Een andere versie van directx zou lastig worden, aangezien 9.0c met SP2 meekomt.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
sanfranjake schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 16:02:
Misschien toch eens een andere videokaart proberen? Een andere versie van directx zou lastig worden, aangezien 9.0c met SP2 meekomt.
Ik heb idd nog een GF 2 GTS liggen.

Maar toch gek. Waarom werkt de boel perfectos in Linux :?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Met mijn GF 2 GTS werkt alles dus perfect...

Wat nu :? :/

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
^^ Kick

Ik heb vandaag een aparte harde schijf gekocht, mijn Linux schijf losgekoppeld en puur Windows XP SP 2 erop gezet. Hele schone install, helemaal oke.

Ik wil nu namelijk wel eens GTA: SA spelen maar HELAAS ook met deze verse install heb ik hetzelfde probleem als wat ik heb beschreven in de TS.

Echt te maf en heel irritant omdat ik nou voor niks die harde schijf heb gekocht. Ik kan niet eens gamen :(

Resolutie veranderen is een zwart scherm krijgen. Monitor lampje blijft groen en er blijft spanning op het scherm staan (niet compleet donker).
Numlock reageert niet meer. Harde reset is enige uitweg. Zie TS voor meer details.

Is er iemand die mij kan helpen? Met mijn GF 2 GTS erin werkt het weer wel. Echt zo gek want beide kaarten werken perfect in Linux!

[ Voor 5% gewijzigd door DeMoN op 21-07-2005 21:59 ]

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

ok!!! laten we eens alles op een rijtje zetten. euhm...

Je 3d kaart werkt niet :P en je hebt al geprobeerd om met een andere kaart te werken. Je hebt ook een schone install gedaan van Windows en natuurlijk alles basic geinstalleerd. Kun je misschien even zeggen wat voor een FX5600 is? 128 of 256 MB? welk merk? Want sommige merken kunnen niet tegen die rommel van windows :P haha (in ieder geval in mijn ervaring) om nog even iets anders aan te geven:

Windows XP levert zijn eigen driver voor Nvidia. Misschien dat hij daarmee in conflict is? Dus zou ik het volgende proberen. Verwijder de driver nogmaals overnieuw zodat het weer een basic videokaart wordt en laat de computer herstarten. Nadat je de computer herstart hebt moet je eens kijken of je de driver krijgt geinstalleerd van Nvidia (via veilige modus of op de normale manier). Misschien is daarna het probleem opgelost.

Misschien nog een oplossing is het programma Ultramon want daar kun je heel wat met de instellingen rommelen van de videokaart.

Post even je results hier. :)

//Creegfire

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Creegfire schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 10:24:
ok!!! laten we eens alles op een rijtje zetten. euhm...

Je 3d kaart werkt niet :P en je hebt al geprobeerd om met een andere kaart te werken. Je hebt ook een schone install gedaan van Windows en natuurlijk alles basic geinstalleerd. Kun je misschien even zeggen wat voor een FX5600 is? 128 of 256 MB? welk merk? Want sommige merken kunnen niet tegen die rommel van windows :P haha (in ieder geval in mijn ervaring) om nog even iets anders aan te geven:

Windows XP levert zijn eigen driver voor Nvidia. Misschien dat hij daarmee in conflict is? Dus zou ik het volgende proberen. Verwijder de driver nogmaals overnieuw zodat het weer een basic videokaart wordt en laat de computer herstarten. Nadat je de computer herstart hebt moet je eens kijken of je de driver krijgt geinstalleerd van Nvidia (via veilige modus of op de normale manier). Misschien is daarna het probleem opgelost.

Misschien nog een oplossing is het programma Ultramon want daar kun je heel wat met de instellingen rommelen van de videokaart.

Post even je results hier. :)
Oke bedankt voor de tips, er zit wat in ;)

Het is btw een FX 5600 128 van Point Of View :)

Ik kan dit pas einde weekend / maandag proberen dus ik hou jullie wel op de hoogte :)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
:'( :'( :'( :'( :'( :(

Wat het nou was?

Mijn PC bootte de laatste tijd ook niet meer per direct. Pas na een paar keer aan en uit zetten deed hij het pas. Ik begon wat te vermoeden.

Ook wilde ik net even meteen mijn VGA schoonmaken. Dus ik haal die kaart eruit en ga wat met de koeler zitten prutsen.
Wat zie ik daar? 3 geplofte condensatoren!! :(

Wtf.. en het bonnetje van die kaart heb ik dus niet meer. Begin vorig jaar gekocht of zo denk ik.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik ben zeker geen held met solderen en zo maar ik denk dat dat de enige uitweg is he?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik denk niet dat we in Windows Operating Systems je veel kunnen gaan vertellen over het solderen van condensatoren :+
Ik verplaats je topic eventjes naar Videoplanken & Beeldkanonnen waar ze er nog veel meer verstand van hebben :)

Windows Operating Systems >> Videoplanken & Beeldkanonnen

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
elevator schreef op maandag 25 juli 2005 @ 19:37:
Ik denk niet dat we in Windows Operating Systems je veel kunnen gaan vertellen over het solderen van condensatoren :+
Ik verplaats je topic eventjes naar Videoplanken & Beeldkanonnen waar ze er nog veel meer verstand van hebben :)

Windows Operating Systems >> Videoplanken & Beeldkanonnen
Ach, jij zit ook zo vaak in NOS terwijl je daar niet hoort :+

Uhm.. ze weten idd veel hier, veel reacties ook :+

Ff een update dan maar.
Ik ga vanmiddag wel ff langs de lokale computerboer om de hoek hier. Ik ken die gasten daar best goed dus ik ga ff een slijmerig praatje maken :)
(Ik koop veel spullen voor mijn werk daar en ondertussen heb ik prive daar ook profijt van :P )

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Nou mensen, omdat iedereen mij de oren van de kop vraagt :+ , hier weer een update.

De computerboer wil het voor mijn fixen als ik zelf de condensatoren aan zou schaffen.
Heb ik dus gedaan en kaart weer naar de computerboer gebracht incl. condensatoren.
Het is wel op eigen risico, verkloten zij het, jammer dan. Maar toch een aardig gebaar :)
Die condensatoren kosten me € 6,40. Evenduur als 3 biertjes tegenwoordig en dat kan ik wel riskeren :P

En anders alsnog een nieuwe videokaart kopen voor € 180 + ..

Pagina: 1