Toon posts:

SMART uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de bios SMART ingeschakeld. Nu las ik dat de inschakeling je prestatie van je HD negatief beinvloed. Dat zou komen omdat je HD continue aan het communiceren is met het systeem om de toestand van de HD door te geven. Wie weet of dit waar is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De smart status wordt gewoon uitgelezen op het moment dat je hem opvraagt (dus op de boot of evt dmv een prog als speedfan).
Hier staat het altijd uit omdat SMART imho niet deugt, maar kan me niet voorstellen dat het de prestaties beinvloed (hooguit 0,01ms langere boottijd ofzo).

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:36

Wildfire

Joy to the world!

Terw_Dan schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 22:43:
De smart status wordt gewoon uitgelezen op het moment dat je hem opvraagt (dus op de boot of evt dmv een prog als speedfan).
Hier staat het altijd uit omdat SMART imho niet deugt, maar kan me niet voorstellen dat het de prestaties beinvloed (hooguit 0,01ms langere boottijd ofzo).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:36

Wildfire

Joy to the world!

Terw_Dan schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 22:43:
SMART Deugt niet? Ik heb bij enkele kennissen toch grote rampen voorkomen door netjes naar de SMART foutmeldingen te luisteren. Eentje kreeg een melding, meteen een full backup gemaakt. Drie maanden later: *poef*, HD kaduuk. Maar wel met een full backup op CD-R. Idem bij enkele andere kennissen (enkel met variatie in de termijn waarop de HD kapot ging).

Ik zou het iig niet uitschakelen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wildfire schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:09:
[...]

SMART Deugt niet? Ik heb bij enkele kennissen toch grote rampen voorkomen door netjes naar de SMART foutmeldingen te luisteren. Eentje kreeg een melding, meteen een full backup gemaakt. Drie maanden later: *poef*, HD kaduuk. Maar wel met een full backup op CD-R. Idem bij enkele andere kennissen (enkel met variatie in de termijn waarop de HD kapot ging).

Als je voor je backup activiteiten afhankelijk moet zijn van SMART meldingen, doe je sowieso iets verkeerd.

Dat bedoel ik niet om te zeuren, maar gewoon om aan te geven dat een HDD altijd stuk kan gaan. Hoe kan software nou voorspellen dat bijvoorbeeld een elektromotor doorfikt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wildfire schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:09:
[...]

ik geloof niets meer van SMART sinds hij aangaf dat een totaal rotte maxtor perfect zou werken, ding ging niet heel veel later dood, en een seagate totaal rot zou zijn (ding draait nu nog zonder een enkel probleem).

Ik blijf zelf altijd bij mijn eigen capaciteiten om een hdd te kunnen troubleshooten en bepalen of hij wel of niet stervende is. Ik heb iig meer vertrouwen in mezelf dan een tooltje dat er tot nu toe vaker naast heeft gezeten dan ikzelf :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09
Gewoon luisteren, je hoort wel of die goed draait of niet. Vooral bij hdd's en als je intensief gebruikt als het dan mis gaat hoor je het direct :).
Pagina: 1