om met de deur in huis te vallen, zie hier simpel schema'tje:
op een gegeven moment wil ik dus een objectje van A maken, en netjes alle parameters invullen.
zo dus:
op die laatste regel code krijg ik echter een nullpointerException.
ik dus blijkbaar een array van objecten C's, die allemaal "null" zijn.
wat geen oplossing is, is eerst een objectje C maken van D (door externe omstandigheden).
lijkt me iets dat vrij klassiek is, alleen zit ik er nu toch al een paar uur mee te prutsen en ik kom er niet uit
een ervaren coder moet dit wel al ontelbaar keer zijn tegengekomen, is hier een elegante oplossing voor?
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| public class A { public B myB; A(){myB=new B();} public class B{ public C[] alotofC; public class C{ String D; } } } |
op een gegeven moment wil ik dus een objectje van A maken, en netjes alle parameters invullen.
zo dus:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
| public class Handler { public static void main(String[] args){ A myA=new A(); myA.myB.alotofC = new A.B.C[5]; myA.myB.alotofC[0].D="test"; } } |
op die laatste regel code krijg ik echter een nullpointerException.
ik dus blijkbaar een array van objecten C's, die allemaal "null" zijn.
wat geen oplossing is, is eerst een objectje C maken van D (door externe omstandigheden).
lijkt me iets dat vrij klassiek is, alleen zit ik er nu toch al een paar uur mee te prutsen en ik kom er niet uit
een ervaren coder moet dit wel al ontelbaar keer zijn tegengekomen, is hier een elegante oplossing voor?