Raid 1 Snelheids probleem

Pagina: 1
Acties:

• Pshyto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-03-2020
Ik heb 2x 300GB SATA maxtor 16mb diamond max 10 schijven.
en een SATA controller (pci met siliconimage chip))van 1 of ander onbekend merk, besteld bij cool-prices.nl
dit werkt voor zover.
als ik nu opstart etc. schijven hangen eraan kan ik ze gewoon benaderen, formateren etc. alles met goede snelheden (ruim 50mb/s)

als ik raid ga draaien dan start ik mijn pc, kom ik zegmaar in de bios van de pci kaart en daar stel ik in dat ik raid 1 wil draaien. voor zover werkt het.

toen heb ik gekeken of het werkt, maar ik krijg me hardeschijf niet geformatteerd en de snelheid is 0.3mb/s schrijven en 56mb/s leze geworden.

daarna heb ik gevonden dat ik waarschijnlijk andere drivers moest hebben (op de cd die bij de pci kaart zat zaten drivers 1 voor raid en 1 voor normaal)
dus ik heb de raid driver geinstalleerd etc. werkt volgens windows.
maar ik kan me hd's nu nog steeds nier formatteren etc.
en met de "raid" drivers kan ik als ik me pci kaart niet raid instel nog steeds ruim 50mb/s halen.

iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zet eens even je complete configuratie neer want ik kan het echt niet volgen. Zijn er meer schijven? Is Windows opnieuw geïnstalleerd? Is RAID1 (mirrored) de bedoeling?

ARME AOW’er

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als de SATA controller een softwarematige RAID1 ondersteuning heeft, zijn de snelheden wel te verklaren. Ik haal met mijn onboard RAID5 controller (RAID1 en RAID0 zijn hardwarematig, RAID5 softwarematig) ongeveer dezelfde snelheden. Check dit dus ff, of probeer het in ieder geval te achterhalen. Zo een boel verklaren. De quickformat duurde met 3 x 160GB in RAID5 ongeveer 10 minuten, met de 3 schijven in RAID0 knalde het er overheen, geloof nog geen 10 seconden.

• Pshyto
Ja raid 1 = mirrored
heb een MSI Neo 2 moederbord 865PE chipset
P4 2.6ghz HT
gforce fx 5600
2x512mb geheugen (dual)

En een pci geluidskaart, pci firewire usb kaart.
En dan me SATA raid controller kaart (ook pci)
Ik heb een 200gb SATA maxtor schijf waar windows op staat. deze heb ik op me moederbord aangesloten.
Dan heb ik nog 2x 300GB SATA schijven van maxtor en die op de PCI raid controller aangesloten.
Als deze zonder RAID draaien dan kan ik ze gewoon benaderen via deze computer.
als ik RAID 1 ga draaien dan krijg ik wel 1 schijf te zien van 279GB bij deze computer. maar bij quick format gaat me cpu 100% draaien en duurt het dus gigantisch lang en naar mijn idee gebeurt er niets.

met ATTO disc benchmark test ik dan bijv. me schijven in RAID 1 configuratie dan haal ik 56MB/s lezen maar 0.3MB/s schrijven. (bij deze benchmark loopt me pc ook gigantisch langzaam).

Als ik me schijven dus niet in RAID laat werken dan kan ik ze allebij benadere via deze computer en haal ik tussen de 50 en 80 MB/s lezen en schrijven.
dus de bandbreethe heeft hij wel genoeg.

in raid 1 moet hij gewoon me schijven even behandelen en op bijde hetzelfde wegschrijven en eventueel sneller lezen.

er zit een Silicon Image 3112 chipset op de pci kaart.
me moederbord kan niet zelf in raid configuratie draaien, natuurlijk wel software matig via windows oid.

• Pshyto
niemand enig idee?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat je zou kunnen proberen is om eerst één schijf aan de RAID controller als RAID1 geconfigureerd, te hangen. Als deze is gevuld met de gewenste data én naar behoren draait, kun je de tweede HD erbij doen en, omdat de RAID-configuratie dan corrupt is, de configuratie laten rebuilden.

ARME AOW’er

• Pshyto
ik heb vandaag het geheel in een andere pc gehangen en daar haalde ik 20mb/s schrijven en 46mb/s lezen, dit was een amd k6 550 mhz dus denk dat ik daarom niet super hoog zat... maar iedergeval ga ik denk ik maar eerst windows is op een andere schijf installeren en kijken of het dan wel snel werkt, dan weet ik of het softwarematig of hardware matig is...

• Pshyto
in die pc haalde ik een snelheid van 20mb/s schrijven...
Pagina: 1