Toon posts:

SLI: Gehyped of serieus de keuze voor de toekomst?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien het weer de maand Mei is en veel mensen hun vakantiegeld krijgen ben ik met wat vrienden alvast goede doelen aan het bedenken voor dat geld :*) .

Een korte omschrijving van de situatie: Een upgrade was long overdue en we zijn niet arm maar ook niet van plan om nu 2 6800gt's aan te schaffen om maar SLI te draaien omdat het kewl is 8)

Het systeem wat we in ged88 hebben is als volgt:
  • Nforce 4 based mainboard voor AMD 64 s939
  • minimaal 2x 512mb ddr400 cl2 van Geil
  • Radeon X800XT / X850Pro
  • WD Raptor 36gb voor systeem en wat andere schijven van een paar honder gb voor storage
  • Sb audigy 2 bulk
  • Nec 3520 / 3540
  • logitech desktop mx3100
  • 19" TFT Xerox X7 19i 8ms
  • creative 5.1 surround setje (niets spectaculairs)
  • Coolermaster Stacker / Yeong Yang yy-0420 case
  • bequiet 520watt voeding
Nu zijn we alleen nog aan het denken of het nu zaak is om extra geld uit te geven aan een SLI moederboard of dat we gewoon gaan voor een model met maar 1 pci-e x16 slot.

Mijn gedachtengang is als volgt: SLI is hyped. Zoals we al jaren zien van Intel en Nvidia is dat hun power over brains gebruiken om tot hogere prestaties te komen, dit komt misschien wat plat over maar in de general lines is dit tot noch to waar.

Ati en Amd weten de prestaties van Nvidia en Intel te evenaren en regelmatig te overtreffen terwijl ze minder brute kracht gebruiken. (nu dat Intel van plan is om verder te gaan met de pentium-m architectuur kan dit veranderen... we'll see) Om toch mee te snoepen van de hype komt Ati met een paar sli producten en zullen waarschijnlijk de optie houden op hun videokaarten tot de dual-gpu videokaarten die we nu langzaam al zien komen DE oplossing worden.

Mensen raken door SLI niet 2 maar 4 sloten kwijt en ondanks dat er steeds meer geintegreerd wordt in het moederboard blijven we de slots nodig hebben voor nieuwe technieken, extra controllers, betere geluidskaarten, de extra aansluitingen van het moederboard etc. Door gebruik te maken van 1 pci-e x16 slot en daarmee 2 gpu's aan te sturen kunnen we de benodigde ruimte beperken tot 2 en misschien later 3 sloten die nodig zijn voor de afvoer van warme lucht. Doordat we geen SLI meer nodig hebben kunnen we de plaats die eerst hiervoor nodig was gebruiken voor extra pci-e x1 sloten of extra chips voor nog meer of betere on-board features.

2 kaarten heeft wel als voordeel dat via een SLI bridge je een flinke performance boost krijgt maar deze zal nooit zo hoog kunnen worden als dat er 2 gpu's op dezelfde pcb zitten, ik heb vroeger een Ati Rage Fury MAXX gehad en dit beestje ging hard voor zijn lage prijs. Ook heb je met 2 kaarten ook een extra voedingskabel lopen naar de 2e kaart welke voor casemodders met mooie windows een doorn in het oog zal zijn. Doordat we met 2 gpu's meer pci-e lanes gebruiken zal het niet mogelijk zijn voor de ultieme powerfreak om 2 van dit soort kaarten in SLI te zetten, dat zal pas gebeuren zodra er 2 fully functional pci-e x16 sloten aanwezig zijn op moederboard genaamd nforce 5 of 6.

Ik kan me goed inleven in de thirst for more power maar geld is voor de meesten van ons niet oneindig en willen we goed nadenken over de aanschaf van nieuwe apparatuur en de upgrademogelijkheden. Ik denk dat de toekomst voor de bovenstaande config een dual-core amd met nog eens 2x 512mb ddr400 en een dual gpu videokaart is en dit goed zal zijn voor de komende 2 jaar.

Ik heb dit topic natuurlijk niet gestart om alleen maar mijn mening te spuien maar om die van jullie te kunnen lezen. Wat vinden jullie van SLI: Hyped of toch de toekomst? Welk moederboard zouden jullie halen met een blik op de toekomst?

• Intrique
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik denk niet dat SLI lang mee gaat. Bij processoren hebben ze straks dual-core. Mischien bij videokaart ook?... SLI gebruikt ook veel stroom. Dus ik denk dat SLI geen toekomst heeft.

Je kan beter gewoon een videokaart kopen en later als je videokaart niet meer trekt een nieuwe kopen ipv 2 tegelijk kopen voor SLI.

App Store: Code Wallet: Klantenkaarten

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

2x 6600GT is geen 6800GT, SLI zal waarschijnlijk niet door vele mensen gebruikt worden, nog zal AMR of ...hoe ze het ook willen noemen. Het feit blijkt dat voor vele mensen een videokaart genoeg is....

Het is een leuke truuk ..dat wel!

There is no place like ::1

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hier binnenkort ook een SLi config. 2 maal 3dfx Voodoo2 12MB. :D :7

ff serieus ontopic:
Ik denk dat SLi toch wel degelijk wat extra's te bieden heeft. Zeker kwa upgrade mogelijkheden kan het handig uitkomen. Koop je nu een dure kaart met SLi mogelijkheid, dan kun je over een tijd een zelfde type kaart kopen om je systeem weer te versnellen. Ik denk wel dat een degelijk factor een kaart mogelijk interessanter maakt het geeft je toch meer keuze mogelijkheden later. Maar dit is vanuit tweaker perspectief.
Ik denk dat de normale consument het weinig zal zeggen en genoeg heeft aan een enkele videokaart. Weinig mensen zullen ineens 2 videokaarten kopen om een SLi te maken. Dit was in de tijd van de Voodoo2 ook niet het geval en dat zal nu net zo min het geval zijn.
SLi is in mijn ogen idd gehyped. Het is allemaal heel cool maar in de praktijk is het geen efficiente oplossing. Simpelweg omdat het duur is en je er nogal wat stroom in moet pompen en ik vind het energie gebruik van de hedendaagse videokaarten al belachelijk, 2 molexen afstaan... dat moet gewoon zuiniger kunnen, nou praat ik wel over high-end maar dan nog. Maarja veelzijdigheid maakt inefficient en dat is precies wat de structuur van een PC is. Stroomverbruik en warmteontwikkeling gaan omhoog terwijl er wel aan steeds strengere milieu- en energiewetten voldaan moet worden.
Ik vind de oplossing van ATi veel leuker, 2 verschillende kaarten die samen kunnen werken is veel leuker. Kwa upgradebaarheid ook veel beter haalbaar. Maar nog steeds lijkt het me SLi iets voor de liefhebber en niet voor de hedendaagse consument.

[ Voor 61% gewijzigd door Ultraman op 19-05-2005 22:00 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
SLI is een heel mooie techniek, en kan, mits een game het goed ondersteunt, een mooie performance winst laten zien.
Neem nu CS:S, met 1 6600GT haal ik ~66 FPS (1280x1024, AF 8x, AA 4x, al de rest op high), en wanneer ik m'n 2de 6600GT er bij gebruik, haal ik ~120 FPS, bijna het dubbele dus.
In andere games heb je amper winst.

Echter, met een 6800GT haal je min dezelfde resultaten, en de prijs is gelijk. (1 6800GT kost ongeveer evenveel als 2 6600GT's)

Ik maak nu gebruik van SLI omdat ik graag eens met nieuwe zaken "speel" :p
Maar m'n volgende kaart zal weer enkel zijn, want een nadeel van SLI is dat je maar 1 monitor kan aansturen, en je niet in alle games evenveel winst haalt.

March of the Eagles

Verwijderd

eehm nvidia gebruikt techniek, ATi gewoon brute kracht hoor :), ATi klokt hun kaarten gewoon zo hoog dat de snelheid boven die van de nvidia komen terwijl Nvidia gaat voor meer transistors en lagere clocks, (in mijn inziens dus veel stabieler). Dat zul je nu ook weer zien met de nieuwere reeks kaarten, de ATi kaarten zullen hoger geklokt zin, maar dan toch niet veel beter presteren (verwacht ik)

ontopic: nee, ik zou een beetje geduld hebben, gooi er nu een 6600GT in, en dan upgrade je em lager naar een G70 of R520. Zo bespaar je je zelf een hoop geld :) (en met die 6600GT kun je alles zat spelen).

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-08 07:35

Aight!

'A toy robot...'

Hacku schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 22:05:
SLI is een heel mooie techniek, en kan, mits een game het goed ondersteunt, een mooie performance winst laten zien.
Neem nu CS:S, met 1 6600GT haal ik ~66 FPS (1280x1024, AF 8x, AA 4x, al de rest op high), en wanneer ik m'n 2de 6600GT er bij gebruik, haal ik ~120 FPS, bijna het dubbele dus.
In andere games heb je amper winst.

Echter, met een 6800GT haal je min dezelfde resultaten, en de prijs is gelijk. (1 6800GT kost ongeveer evenveel als 2 6600GT's)

Ik maak nu gebruik van SLI omdat ik graag eens met nieuwe zaken "speel" :p
Maar m'n volgende kaart zal weer enkel zijn, want een nadeel van SLI is dat je maar 1 monitor kan aansturen, en je niet in alle games evenveel winst haalt.
Zodra jij op hogere resoluties speelt en met meer FSAA en AF, dan wint de enkele 6800GT.
Zelf vind ik SLI overbodig, ik heb wel een moederbord, en als ik ooit een kans krijgt om goedkoop 2x zelfde 3dkaarten te kopen, dan doe ik het ook. Maar had het eigenlijk meer met het oog op AMR gericht. Hoop dus dat een bios update voldoende zou zijn.

Een X850XT PE heeft bijna evenveel performance als 2x 6800 Ultra of GT. Dan heb ik liever een enkele X850XT PE, ten eerste de prijs ten 2e ik heb het niet zo op benchmark scores en patser bakjes, maar dat is een keuze wat mensen maken.

Verwijderd

Aight! schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:19:
[...]

Een X850XT PE heeft bijna evenveel performance als 2x 6800 Ultra of GT. Dan heb ik liever een enkele X850XT PE, ten eerste de prijs ten 2e ik heb het niet zo op benchmark scores en patser bakjes, maar dat is een keuze wat mensen maken.
Da's onzin natuurlijk, 2x6800u zou zelfs sneller zijn dan 1 R520.
Wil je splinter cell en D3 met een beetje eye candy spelen geraak je niet ver met je X850XT PE.

En laat ons vooral niet vergeten dat de X850XT PE niet verkijgbaar is (is zelfs een speciale topic over in dit forum) dus vergelijken met een kaart die niet bestaat is een beetje nutteloos.

Verwijderd

Ik denk dat SLi wel degelijk toekomst heeft. De mensen (waaronder ik) die op dit moment genoegen nemen met een enkele 6600GT, zullen over een half jaar of een jaartje ofzo voor heel weinig een extra 6600GT er bij kunnen zetten. Waardoor je voor een paar tientjes (hoop ik dan, 2e handsje ofzo) in de nieuwe games soms tot 90% extra grafische power hebt.

Vergelijk dat met nu een 6600GT kopen (200,-) en over een jaar een nieuwe generatie kaart kopen of een 6800Ultra ofzo (die dan in prijs gedaald zullen zijn) en die 6600GT dus vervangen ipv upgraden.

Zo zie je dat er eigenlijk 2 publieken zijn voor SLi; de mensen die nú veel power willen hebben en veel geld uit willen geven (2x 6600/6800GT/Ultra) én de mensen die nú een enkele kaart kopen, en over een tijdje een 2e kaart voor veel minder geld.

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 09:59:
[...]

Da's onzin natuurlijk, 2x6800u zou zelfs sneller zijn dan 1 R520.
Wil je splinter cell en D3 met een beetje eye candy spelen geraak je niet ver met je X850XT PE.

En laat ons vooral niet vergeten dat de X850XT PE niet verkijgbaar is (is zelfs een speciale topic over in dit forum) dus vergelijken met een kaart die niet bestaat is een beetje nutteloos.
Aldus The Inq dat 2x 6800u sneller zou zijn dan 1 R520. En we hebben vandaag gezien hoe The Inq z'n woorden heeft opgegeten waarvan jij dacht dat het de waarheid zou zijn ("G70 @ 0,09u + eDRAM"). Als de gelekte specs kloppen dan is zelfs een 2x6800u in SLi sneller dan een G70.

En een X850XT PE doet in Doom3 met alle eyecandy aan niet veel onder voor een single GF6800U. De laatste Cats hebben veel goed gemaakt, en dat is een beeld dat je kan zien in veel reviews. Het gat is steeds kleiner geworden. En SC3 ziet er helemaal niet zo verkeerd uit met SM1.1, terwijl de performance wel een stuk beter is dan met alle SM3.0 effecten aan. Overigens geeft een X850XT PE de GF6800u a run for it's money in SM1.1.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 13:11

Erycius

I came on Eileen.

Ik heb ook zo geredeneerd: in januari een nieuw systeem gekocht met dat SLi mobo van ASUS en een 6800 GT, daarmee kan ik nu vlot HL2 spelen (dat was zowat het enige doel van die upgrade ;) ) en als de prijzen voor een 6800GT binnenkort wat gaan dalen, koop ik er mij nog eentje. (waarschijnlijk ga ik dan ook op waterkoeling gaan overstappen, maar daarover gaat het hier natuurlijk niet)

Zelfs als ik nu zo al die negatieve kritiek op SLi lees, dan nog denk ik niet dat ik een slechte move gedaan heb.

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Het probleem met de NVidia SLI mogelijkheid is dat je precies dezelfde kaart nodig hebt om het te kunnen gebruiken. Wat als je nu een kaart koopt en ze blijken over een half jaar die kaart niet meer te verkopen? Ze hebben namelijk de geheugen chips aangepast, andere chips gebruikt, misschien geheugen uitgebreid en wie weet wat voor optimalisaties ze nog gaan doen. Werkt die kaart dan nog met je oude? Dat is een gok die je dan moet wagen.

Wat wel een goed idee is is de 'SLI' methode van ATI. ATI's methode staat het namelijk toe om verschillende kaarten te gebruiken. Je kan nu de beste videokaart kopen die er te kopen is en over 3 jaar koop je weer de snelste erbij. Of je koopt een iets mindere kaart, je tweede kaart gaat hem toch helpen om alles op het beeld te zetten. Je hoeft je oude kaart nu dus niet weg te gooien of te verkopen :)

MechWarrior || Monsters Game

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik denk niet dat SLI toekomst heeft. Het is net als met dual processor moederboarden. het is gewoon te kostbaar.
Een videokaart met 2 of zelfs meer GPU's. Dat is de toekomst. In alle opzichten veel logischer (stroomverbruik, productiekosten, warmteontwikkeling, inname van ruimte).

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wat als je nu een kaart koopt en ze blijken over een half jaar die kaart niet meer te verkopen? Ze hebben namelijk de geheugen chips aangepast, andere chips gebruikt, misschien geheugen uitgebreid en wie weet wat voor optimalisaties ze nog gaan doen. Werkt die kaart dan nog met je oude? Dat is een gok die je dan moet wagen.
Dat is volgens nVidia perfect mogelijk, zolang de bios van de chip maar hetzelfde is.
Aight! schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:19:
[...]

Zodra jij op hogere resoluties speelt en met meer FSAA en AF, dan wint de enkele 6800GT.
Sure, maar 1280x1024 en AA op 4x is voor mij meer dan genoeg :)

[ Voor 25% gewijzigd door XWB op 20-05-2005 11:21 ]

March of the Eagles

Verwijderd

CJ schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 10:59:
[...]

Aldus The Inq dat 2x 6800u sneller zou zijn dan 1 R520. En we hebben vandaag gezien hoe The Inq z'n woorden heeft opgegeten waarvan jij dacht dat het de waarheid zou zijn ("G70 @ 0,09u + eDRAM"). Als de gelekte specs kloppen dan is zelfs een 2x6800u in SLi sneller dan een G70.

En een X850XT PE doet in Doom3 met alle eyecandy aan niet veel onder voor een single GF6800U. De laatste Cats hebben veel goed gemaakt, en dat is een beeld dat je kan zien in veel reviews. Het gat is steeds kleiner geworden. En SC3 ziet er helemaal niet zo verkeerd uit met SM1.1, terwijl de performance wel een stuk beter is dan met alle SM3.0 effecten aan. Overigens geeft een X850XT PE de GF6800u a run for it's money in SM1.1.
Loop niet zo offtopic te brallen met je Ati verdedigingen ... :{

Ati en Nvidia zijn allebei goed, period.
Bram77 schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 11:16:
Ik denk niet dat SLI toekomst heeft. Het is net als met dual processor moederboarden. het is gewoon te kostbaar.
Een videokaart met 2 of zelfs meer GPU's. Dat is de toekomst. In alle opzichten veel logischer (stroomverbruik, productiekosten, warmteontwikkeling, inname van ruimte).
Niet het zelfde, dual processor is nooit echt interessant geweest voor gamers/consumenten omdat er nauwelijks software is dat er gebruik van maakt. SLi daarentegen wordt wel ondersteund door veel toekomstige games + dat er een programma is waarmee je álle games met SLi kan spelen.

En dat het niet te kostbaar is leg ik net uit. Ik snap wel dat het kostbaar lijkt, maar het kan je een hoop geld schélen op ten duur.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 11:24 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38

n00bs

Het is weer Zomer!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 11:21:
[...]

Loop niet zo offtopic te brallen met je Ati verdedigingen ... :{

Ati en Nvidia zijn allebei goed, period.

[...]
Wie loopt hier nou te brallen? Ik zeg bijna hetzelfde als jij en ook nog eens onderbouwt met feiten. Het is niet dat ik dit allemaal uit het achtereind van een }:O heb gehaald of gebaseerd heb op geruchten van The Inq. :/

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 20:48
Als je voor sli gaat zou ik iig meteen 2 vidkaarten kopen en niet later er een bij kopen. Als je later namelijk wilt uitbreiden kan je beter je geld besteden aan een snellere kaart die up to date is dan een 2e kaart die achterloopt en mischien wel moeilijk verkrijgbaar is.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07 14:22

Ravhin

no <root>...

[lichtelijk off-topic]
Is het geen idee om €100 extra uit te geven voor nóg een raptor en die in RAID 0 mee te laten draaien voor je systeem? nForce4 plankjes hebben stuk voor stuk een Promise RAID controller en dan maak je je traagste geheugencomponent (HD's :z ) een behoorlijk stukje sneller
[/lichtelijk off-topic]

Het hele SLI-gebeuren voelt bij mij aan als een grote reclamecampagne waar een hoop haken en ogen aan zitten: zelfde kaart, zelfde BIOS, extra PCI-slot weg etc. Ik zie meer kosten als baten. :O

Deze ATi kaart werd onlangs nog door Sapphire geïntroduceerd, lekker snel en geluidsarm. Enige nadeel is dat er (waarschijnlijk) alleen diffusers op gezet worden, met alle gevolgen van dien. Als je echt een high-tech kaar zoekt, is dit ook wel wat!
http://www.tweakers.net/nieuws/37384

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:15:
eehm nvidia gebruikt techniek, ATi gewoon brute kracht hoor :), ATi klokt hun kaarten gewoon zo hoog dat de snelheid boven die van de nvidia komen terwijl Nvidia gaat voor meer transistors en lagere clocks, (in mijn inziens dus veel stabieler). Dat zul je nu ook weer zien met de nieuwere reeks kaarten, de ATi kaarten zullen hoger geklokt zin, maar dan toch niet veel beter presteren (verwacht ik)

ontopic: nee, ik zou een beetje geduld hebben, gooi er nu een 6600GT in, en dan upgrade je em lager naar een G70 of R520. Zo bespaar je je zelf een hoop geld :) (en met die 6600GT kun je alles zat spelen).
[nofi]

Ben geen kenner, maar vind het toch vreemd dat nVidia, ondanks het feit dat ze een 'voorsprong door techniek' zouden hebben, twee molexconnectors op het topmodel moet zetten, en een monsterkoeling die qua geluidsproductie niet onderdoet voor F-16's... En de temperaturen zijn blijkbaar ook niet mals.
Hoe verklaar je dat met je lagere clock en meer transistors?
Die bijkomende transistors zijn er voor een groot deel gekomen door de implementatie van PS 3.0. ATI heeft ervoor gekozen om ermee te wachten en nog wat te teren op het succes van de 9700/9800 serie... Dat is hun volste recht. Hun toppers van deze generatie kunnen de concurrentie met die van nVidia aan (over wie de beste kaart heeft spreek ik mij niet uit, neenee).
En stabiliteit? Hoeveel ATI- en nVidia-kaarten heb jij al getest? Ik heb hier al een paar keer op het forum gelezen dat er problemen zouden zijn met bepaalde modellen van nVidia...

For the record: ik heb 1 GF4 Ti4600, 1 FX 5200, 1 9700 Pro... Dus ben géén ATI-fanboy. En vind jij SLI techniek? Dus als ik twee motoren in mijn Maybach zet, dan ben ik een technisch genie? Voor mij komt het gewoon in de buurt van Intel's huidige dual-core oplossingen... Och, dan doen we er toch nog eentje bij, nee? (8>
In jouw optiek zou AMD trouwens een stuk stabieler zijn dan Intel, dat lang de Ghz'en nagejaagd heeft... Of heb ik het mis (ben lichtjes pro-AMD, maar dat doet hier helemaal niet terzake :p).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

CJ schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 11:29:
[...]

Wie loopt hier nou te brallen? Ik zeg bijna hetzelfde als jij en ook nog eens onderbouwt met feiten. Het is niet dat ik dit allemaal uit het achtereind van een }:O heb gehaald of gebaseerd heb op geruchten van The Inq. :/
't is gewoon offtopic, nutteloos en fanboy-achtig.

Het onderwerp is SLi, niet ATi is beter of NV is beter...
Omebas schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 11:39:
Als je voor sli gaat zou ik iig meteen 2 vidkaarten kopen en niet later er een bij kopen. Als je later namelijk wilt uitbreiden kan je beter je geld besteden aan een snellere kaart die up to date is dan een 2e kaart die achterloopt en mischien wel moeilijk verkrijgbaar is.
Dat is dus die andere gedachtengang waar ik het over had. Jij denkt vanuit een 'snelheids' perspectief, en ik meer vanuit een 'kosten' perspectief. Beide zijn prima, en ik denk dat het best een slimme zet van Nv is geweest dit SLi.

Je moet ook neit vergeten dat SLi optioneel is hè ... je kan ook gewoon altijd maar 1 videokaart in je systeem stoppen. Je bent dan alleen 1 slot kwijt aan dat extra 16x PCI-e slot.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:06:
[...]

't is gewoon offtopic, nutteloos en fanboy-achtig.

Het onderwerp is SLi, niet ATi is beter of NV is beter...

[...]

Dat is dus die andere gedachtengang waar ik het over had. Jij denkt vanuit een 'snelheids' perspectief, en ik meer vanuit een 'kosten' perspectief. Beide zijn prima, en ik denk dat het best een slimme zet van Nv is geweest dit SLi.

Je moet ook neit vergeten dat SLi optioneel is hè ... je kan ook gewoon altijd maar 1 videokaart in je systeem stoppen. Je bent dan alleen 1 slot kwijt aan dat extra 16x PCI-e slot.
Over je laatste opmerking, je bent geen slot kwijt de PCI-e 16x sloten zijn backward compatible met de 1x 4x en 8x sloten, tenminste zover ik weet. Er is namelijk iemand hier op GOT die een Areca S-ATA RAID controller in een PCI-e 16x slot heeft gestoken. De Areca heeft een PCI-e 4x of 8x interface. Tenminste bepaalde moederborden zouden dit ondersteunen.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 20-05-2005 13:12 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Over je laatste opmerking, je bent geen slot kwijt de PCI-e 16x sloten zijn backward compatible met de 1x 4x en 8x sloten, tenminste zover ik weet. Er is namelijk iemand hier op GOT die een Areca S-ATA RAID controller in een PCI-e 16x slot heeft gestoken. De Areca heeft een PCI-e 4x of 8x interface. Tenminste bepaalde moederborden zouden dit ondersteunen.
Nvidia geeft zelf aan dat het 2e pxi-e x16 slot te gebruiken is als een pci-e x1 slot wanneer je er niet voor gekozen hebt een 2e videokaart naast te zetten. Ik heb gisteren trouwens nog een paar screenshots van SLI-boards vergeleken en er blijft maar bar weinig ruimte over voor andere kaartjes...

[lichtelijk off-topic]
Is het geen idee om €100 extra uit te geven voor nóg een raptor en die in RAID 0 mee te laten draaien voor je systeem? nForce4 plankjes hebben stuk voor stuk een Promise RAID controller en dan maak je je traagste geheugencomponent (HD's :z ) een behoorlijk stukje sneller
[/lichtelijk off-topic]
Een extra hd op raid 0 is wel een optie maar dan ga je wel weer je cpu belasten als je dit via de onboard aansluitingen doet en niet een losse controller van de nodige euries.

Niet het zelfde, dual processor is nooit echt interessant geweest voor gamers/consumenten omdat er nauwelijks software is dat er gebruik van maakt. SLi daarentegen wordt wel ondersteund door veel toekomstige games + dat er een programma is waarmee je álle games met SLi kan spelen.

En dat het niet te kostbaar is leg ik net uit. Ik snap wel dat het kostbaar lijkt, maar het kan je een hoop geld schélen op ten duur.
Ik denk dat Bram77 met "het is net als" bedoelde dat de ontwikkeling van de techniek gelijk zal lopen en dezelfde problemen kent: we begonnen met single core, single cpu systemen en gingen naar dual cpu maar dat nam wel veel meer plaats in en vrat echt veel stroom en nu zijn we dan eindelijk bij de multi-core cpu's aangekomen :D

offtopic:
Ik kan niet w88 tot ik een xbox 360 kan krijgen :P
Pagina: 1