Met een leuke hoeveelheid vergelijkingsmateriaal wil ik een discussie starten over de toe- of afname van de veiligheid van een applicatie door het openbaar zijn van de broncode daarvan. Open-source blijft in opmars; kijk naar applicaties als Apache HTTPD, Mozilla Firefox en Mozilla Thunderbird. Zijn deze veiliger dan Microsoft IIS, Internet Explorer en Outlook door het feit dat ze open-source zijn? Is het zo dat crackers de broncode van applicaties misbruiken om naar lekken te sporen zonder deze te melden aan de ontwikkelaars; of werkt 'Security through obscurity' toch best goed? Waarom besluit Microsoft om delen van de broncode van Windows te publiceren; is dat omdat ook bedrijven steeds meer voordelen in het inzicht in de broncode zien? Zouden er in een closed-source product meer bugs zitten; of hebben commerciele bedrijven meer programmeurs in huis dan er mensen vrijwillig door andermans open broncode spitten?
In mijn mening is open source veiliger; aangezien ik vooral veel PHP applicaties gebruik loop ik eigenlijk altijd snel door de broncode heen voor ik iets installeer. Een (open source) pakket als squirrelmail geeft mij dan ook meer gevoel van veiligheid dat dat ik Outlook Web Access zou installeren. Open source geeft mij het idee dat de ontwikkelaars niets te verbergen hebben en geeft mij de vrijheid om dit te controleren
In mijn mening is open source veiliger; aangezien ik vooral veel PHP applicaties gebruik loop ik eigenlijk altijd snel door de broncode heen voor ik iets installeer. Een (open source) pakket als squirrelmail geeft mij dan ook meer gevoel van veiligheid dat dat ik Outlook Web Access zou installeren. Open source geeft mij het idee dat de ontwikkelaars niets te verbergen hebben en geeft mij de vrijheid om dit te controleren
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate