Marantz 5400----nu de speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

• martynvv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-11-2024
All,

Even een vraag. Heb sinds een tijd de Marantz 5400 en daarbij Final 80 Electrostaten.

Op zich mooi geluid, echter, binnen een jaar 1 electrostaat de hoogspanningsunit kapot, twee anderen maken een erg vreemd tikkend geluid (zonder input van de Marantz)

De vragen...
1) heb ik pecht met deze zet (maandagochtend setje 8)7 ) normaal set wel ok?
2) Wellicht handiger om 'normale speakers' te kopen?
Zo ja, welke zijn het beste bij de Marantz5400 (weet dat ik zelf uiteindelijk moet luisteren, maar vooronderzoek scheelt erg veel)

Had begrepen dat de Canton Movie 1 goede satelieten waren als ook de Magnat Topas 5.1A.

Jullie hier ervaringen mee? Anderen wellicht beter?

:?

Alvast bedankt!!!!

grt
Martijn

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

martynvv schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 16:33:
(weet dat ik zelf uiteindelijk moet luisteren, maar vooronderzoek scheelt erg veel)
Klopt helemaal, maar er wordt hier van je verwacht dat je het vooronderzoek ook zelf doet ;)

Waarom je speakers defect geraakt zijn is lastig te zeggen. Misschien waren ze te stroomhongerig voor je amp, waardoor deze veel klipte ofzo... Je weet het niet.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• martynvv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-11-2024
Eens, maar had al iets gedaan :*)

Verwijderd

martynvv schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 16:33:
De vragen...
1) heb ik pecht met deze zet (maandagochtend setje 8)7 ) normaal set wel ok?
2) Wellicht handiger om 'normale speakers' te kopen?
Zo ja, welke zijn het beste bij de Marantz5400 (weet dat ik zelf uiteindelijk moet luisteren, maar vooronderzoek scheelt erg veel)
Vraag 1: Nee je heb geen pech, Marantz is een prima merk, de 5400 is in stereo en surround een prima bak. Maar voor vermogen lees door bij vraag 2...

Vraag 2: Normale speakers die niet onder de 6 ohm schieten zal ik erbij kopen. Electrostaten zijn nou niet bepaald vriendelijk voor versterkers met weinig stabiliteit. En sorry als ik het zeg, maar de SR series van Marantz zijn niet bepaald stabiel. Ze moeten met 1 transformator 6 kanalen voeden... best lastig. Normale speakers die max tot 6 ohm gaan trekt de Marantz prima. (heb zelf de SR4300 met Quadrals van/tot 6 ohm gehad en dit ging prima). Maar ja, bijna alle grote speakermerken kan je er wel op aansluiten.

Nu leert de praktijk dat je ook speakers tot 4 ohm eraan kan hangen.
Je zal vrijwel nooit topvolumes gaan draaien. Je zal alleen merken dat je je volumeknop wat verder open moet draaien om hetzelfde volume als met een 8 ohm speaker te krijgen.
En dan nog een belangrijk gegeven, als je er 4 ohm aan hangt bedek dan alsjeblieft niet de bovenkant van de versterker, omdat hij toch wat harder moet werken dan bij 8 ohm... Ik zie nogal vaak mensen die hun dvd speler op de versterker neerzetten in een kast. Hoe bedoel je.... geen ventilatie...

Dan nog dat getik van je electrostaten... klinkt meer dat je aan vervanging van het membraam toe bent... en dit kan inderdaad komen door clipping.

Verwijderd

Je kan niet zomaar zeggen welke speakers het beste bij een bepaalde versterker passen. Zeker niet voor iemand anders.

Daar is zelfs een apart stukje policy voor: Policy mbt het kopen van versterker en luidspreker vragen

Dicht dus.

Dit topic is gesloten.