Overactieve 74GB WD Raptor?

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik ben sinds enkele dagen de trotse bezitter van een 74GB Western Digital Raptor. Lekker snel beestje, maar hij doet wat gek in mijn systeem. In Windows (verse Windows installatie zonder extra software) doet hij elke paar seconden een lees/schrijfbewerking - zelfs wanneer ik niets doe. De tussentijd en lengte is constant, bijna als een klok: brrr.....brrr.....brrr.....
De schijf spint bijzonder stil, maar de kopbewegingen zijn eerder luidruchtig. Je kunt dus wel begrijpen dat ik dit gedrag liever niet heb.

Voor alle duidelijk gaat het niet om een defectgeluidje. Het is een doodgewone lees of schrijfbewerking en de hardeschijfactiviteitsled licht op. Alleen weet ik niet wat die activiteit veroorzaakt. Virussen en spyware zijn uitgesloten. Het systeem is nog niet eens op het netwerk aangesloten. Als ik zelf wat schijfactiviteit veroorzaak dan onderbreekt dit het fenomeen wel (omdat die activiteit nog lawaaieriger is :)), maar vanzodra hij ermee klaar is gaat het weer verder.

Voor de duidelijkheid nog even melden dat dit enkel in Windows voorkomt. Op de DOS prompt (bootdiskette), of in het BIOS komt het verschijnsel niet voor.

Iemand die dit herkent? Of iemand die me kan zeggen met welke programma's ik kan achterhalen welk programma er met de schijf bezig is?

Systeem:
- Asus A8N-SLI Deluxe
- Western Digital Raptor (op nForce SATA controller)
- Windows XP Professional SP2
- nVidia nForce 7.03

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20
Met NTFilmon kun je precies zien welk bestand een lees/schrijfbewerking doet op je harde schijf in realtime..

Systeem Specs

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Dankjewel. Dat zal ik straks eens testen! Ik laat de resultaten nog wel weten.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:24
Automatische systeem indexering actief??? Dit zou het verklaren namelijk die gaat in idle tijd je systeem doorspitten.

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

leonbong schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 17:27:
Automatische systeem indexering actief??? Dit zou het verklaren namelijk die gaat in idle tijd je systeem doorspitten.
Precies het geval bij mijn twee raptors. Kijk eens naar het process CIDAEMON. Dit indexeert je schijf als ie IDLE is. Gebeurt bij elke schijf maar bij de Raptor hoor je het wat beter :)

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Cubix
  • Niet online
Kijk eens, wat een toeval:

[rml][ XP] Lsass.exe altijd een beetje bezig met de HD[/rml]

Ik heb er dus ook last van. In mijn topic staat ook nog een link naar een user review van nog iemand die er over klaagt. Wel gek dat ineens 3 mensen binnen korte tijd hier melding van maken.

edit:
De link naar die user review: http://www.tweakers.net/productsurvey/survey/850

Ik zie trouwens een overéénkomst. Wij drieën zijn in het bezit van een Asus A8N-SLI mobo. Zou dat het zijn?

[ Voor 46% gewijzigd door Cubix op 19-05-2005 22:01 ]

Verwijderd

Cubix schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 21:55:

....

Ik zie trouwens een overéénkomst. Wij drieën zijn in het bezit van een Asus A8N-SLI mobo. Zou dat het zijn?
Nee dat is het niet denk ik, ik had dit "probleem" ook. Het word na een tijdje behoorlijk irritant, het was trouwens weg na de installatie van SP2 :? . Het was een Hitachi Deskstar 80GB. Mijn Samsung Spinpoint 200GB deed het ook, maar na die installatie van SP2 was het bij deze ook verdwenen.

EDIT:
Met Indexing Service aan/uit geen verschil trouwens met SP2 :*) .

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 20:28 ]

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Late reply, maar zelfs met NTFilmon kon ik niet achterhalen wat precies de oorzaak was. Filemon gaf vaak explorer.exe en wat andere Windows programma's aan als communicerende met de harddisk, maar vaak gaf het programma ook totaal niets aan terwijl de schijf rustig "doorratelde". Automatische indexering was niet actief.

Omdat die Windows installatie eigenlijk puur om te benchmarken was heb ik er nu m'n eigen unattended XP weer opgezet (met een hoop rommel uit Windows gesloopt). Bij gebruik in Windows was het natuurlijk weer prijs. Weer met Filemon gekeken en nu bleek het Kaspersky AV Control Center de oorzaak te zijn (hoewel afgezien van mail scanning alles UIT stond van KAV). Wanneer ik die uitschakelde was het regelmatige geratel ineens gedaan. Exit noise, enter silence...

Nu stond Kaspersky helemaal niet geïnstalleerd tijdens de eerste ervaringen met het lawaai, dus ik heb er geen flauw idee van wat toen gaande was. En eigenlijk zonder zeker te weten wat er nu anders is, is het geluid nu wel weg. Ik kan er momenteel niet aan, maar ik zal later nog wel de instellingen van nLite posten. Misschien dat de oorzaak terug te vinden is in een van de onderdelen die ik verwijderd heb?

Pagina: 1