Dat is bij mij juist omgekeerd

, ik zal het nog wel even uitzoeken om tot een goed oordeel te komen.
Als de GUI-performance al wat gemankeerd is in Java en je die "simpele IDE" met een behoorlijk complexe GUI gaat gebruiken voor je performance-beoordeling, dan komt Java inderdaad niet zo goed uit de verf

Mja hoe het dus ook zij, ik vind die IDE als ik hem vergelijk met KDevelop niet zo bijster complex. Misschien iets meer functies en *misschien* iets beter OO.
Die .NET-omgeving is leuk dat je dat noemt. Want dat duurt (de eerste keer), vziw ook tamelijk lang om te starten omdat de complete VM opgestart moet worden, ipv alleen de applicatie erin. Daarnaast is Java natuurlijk een ByteCode-taal met als gevolg dat dat nog bij het eerste gebruik omgezet moet worden naar machine code. Dat soort dingen zorgt voor een redelijk slome start. Overigens is daar met java 5 meen ik al het een en ander aan verbeterd en met 6 zal daar nog wel meer aan gesleuteld worden.
Echter is juist de opstarttijd niet relevant bij applicaties die daarna uren draaien. Het is wat vervelend als je daemon er 1 minuut ipv 20 seconde over doet om op te starten, maar als ie daarna weken lang achter elkaar blijft draaien waren was het uiteindelijk minder dan een promille verschil.
Mja dat vind ik niet zo erg, je kan in debugmodules werken, dat gaat een stuk sneller tijdens design-time. Met die redenatie zou C++ ook afvallen, ooit wel eens KDevelop gecompileerd

? Daar is zelfs mijn pc ruim 30 minuten zoet mee

.
De GUI noemde ik net al en is niet Java's sterkste punt op het gebied van performance, wel wordt ook die met elke versie significant sneller.
Dat heb ik ook al ondervonden, echter ik blijf bij mijn punt dat het over 5 jaar pas op een niveau is wat je nu van een C++/QT-applicatie kan verwachten (dus puur GUI-snelheid e.d.)
Je kan je dan vast wel voorstellen dat ik PHP5 op dat moment (het was nota bene een RC) aan de kant heb gezet.
Klopt, dat zou ik ook niet pikken. Maar daarom zet ik ook nooit (of probeer ik nooit) RC's en Alpha/Beta etc in productieomgevingen. En zeker in dit geval zal Parse ondersteuning moeten geven voor PHP5 en niet dat jij de zaak moet gaan replacen. Ik neem aan dat Parse op de hoogte van PHP5 en wat het allemaal kan. Wat je nu in principe doet is hetzelfde als je nu een Beta van Longhorn pakt en die vervolgens helemaal af kraakt omdat de TV-kaart drivers hem laten crashen. Een RC moet je niet al te serieus nemen. Vaak brengt men op het laatste moment nog grote veranderingen door. Bovendien heeft het ook geen enkele zin om je code af te stemmen op een RC, want in de final zul je zien dat ze het weer hebben aangepast. Ik ben pas met PHP5 begnonen toen hij "stable" uit was, dan zijn de grootste bugs en veranderingen voorlopig even van de baan.
Heb je daar meer info over voor me?
Het probleem is dat dit stukje door Zend wordt geleverd en dat er niet al teveel over vrij is gegeven, echter omdat het open source is kan je het wel opzoeken in Zend/zend_compile.c bijvoorbeeld. Daar zijn een aantal functies welke de PHP-code eenmalig licht 'compileren' waardoor deze makkelijker af te handelen. Geen zwaar proces (of je moet een PHP-file van 10 MB hebben oid

). Maar toch wel aanmerkelijk verschil. Wat trouwens wel gedocumenteerd is is dat er een compilatie-fout kan ontstaan:
http://nl3.php.net/errorfunc E_COMPILE_ERROR / E_COMPILE_WARNING. Deze zaten er sinds PHP4 al in, maar voor zover ik weet hebben ze de Zend engine aangepast voor PHP5 waardoor deze nu een iets betere (lees: merkbare) compilatie doet. Wil je echt binaries maken van je PHP-scripts dan moet je de commerciële versie kopen. Ik zal even kijken of ik een in-depth-article kan vinden.
..het gaat juist vooral om de responsiviteit van de interface tijdens het werken ermee. En ja, die is bij veel grote Java-apps ook wel wat ondermaats.
Dat klopt, het is op zich niet zo erg als een website 5 minuten nodig heeft om op te starten, maar ik had het meer over applicaties. Toch ben ik wel benieuwd naar het snelheidsverschil tussen zo'n 'Java-request' en die van bijvoorbeeld PHP.
@B-Man: Met een platform doel ik op een stel functies waarmee je bijvoorbeeld uitvoer werkt. Maar ook een format van includen eventueel een module-systeem etc (beetje vergelijkbaar met ASP waar je een Request/Response-object hebt). En zeker dus ook de code (BL), lay-out en content scheiden.
Natuurlijk kan je PHP met allemaal dingetjes over z'n nek laten gaan, alleen ik vraag me af of je beter af ben met een 'Stack overflow' error. Kijk dat deze constructie (die ik voorstelde) niet deugde dat snapte ik zelf ook wel. Wanneer je in Java een Applet met 100.000 buttons init dan denk ik dat je VM ook wel over z'n nek gaat

. Gewoon een kwestie van 'niet-netjes' programmeren wmb.
Mja 'java-puristen' of niet. Als je een taal kiest juist vanuit het oogpunt om platform onafhankelijk te zijn, en vervolgens gooi je er componenten in die zo afhankelijk als de pest zijn dan ben je niet zo goed bezig imo.
Inmiddels is KDevelop een stuk uitgebreider moet ik zeggen. Als ik even de changelog er op na kijk dan was KDevelop 2 jaar geleden een uitgebreide Kate met een compile-functie, en nu is het imo al een echte IDE al hoewel er nog veel moet gebeuren (PHP5 support bijvoorbeeld

).