Toon posts:

Statisch IP in de Range van de DHCP Pool

Pagina: 1
Acties:
  • 529 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor verschillende verhalen, en graag wil ik weten wat wel en niet mogelijk is.

Is het mogelijk om een statisch IP aan een PC te koppelen terwijl de Router
waaraan de PC gekoppeld is zijn DHCP aan heeft staan?

Zoja...kan je die statische IP adressen dan ook in de Pool van je DHCP toewijzen of dat niet?
Kan het ook zijn dat dit router afhankelijk is?

Ik zelf heb thuis namelijk een E-Tech router en als ik de DHCP functie aanzet in de
router dan kan ik geen statische IP's toewijzen aan mijn PC want dan kan ik het netwerk
en/of de router niet meer benaderen.

Heeft iemand hier een duidelijk antwoord op?

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Ik weet niet hoe het nromaal hoort maar ik draai statis en dynamische dhcp door elkaar. Ik kan ook in de range gaan zitten van de dhcp maar dat wil wel eens ip conflict opleveren als een comp bij het netwerk op gezeet wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan dit altijd, want bij mij thuis moet ik mijn router op statisch zetten anders dan werkt het gewoon niet. Is dit normaal, kan dit kloppen of fuctioneerd mijn router dan gewoon niet goed?

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Je zou altijd verbinding moeten krijgen. Ik denbk eerder dat je een fout maakt met de het instellen van de ip.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:21
Zolang jij alle extra gegevens bij je statisch ip invult zal het werken ja. Je kunt inderdaad een ip conflict krijgen met een computer welke wel dhcp aan heeft staan.

Extra invullen:
Subnetmasker
Default gateway (voor internet)
DNS servers (naamresolutie)

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:59
Nee, dit kan (lang) niet altijd. Zeker met huis tuin en keuken routers is het vaak het 1 of het andere, maar niet allebij tegelijk.
Ik heb 2 verschillende routers gehad thuis (merk weet ik niet meer, geen e-tech) en die konden het allebei niet.

...

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het moet gewoon werken.

Als je een statisch ip configureerd moet je wel zorgen dat het in
het goede netwerk segment zit.
Ook je default gateway en netmask moeten kloppen.
Vergeet ook je nameservers niet in te stellen.

Om eventuele ip conflicten met je dhcp te voorkomen, kun je deze gewoonlijk
"excluden" van de range die de dhcp server uitgeeft.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• IceM
u_nix_we_all schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 14:19:
Het moet gewoon werken.

Het zou wel moeten ja, maar uit ervaring weet ik dat die routers het vaak gewoon vertikken. De switch zou nog wel kunnen werken (dit weet ik niet meer) maar het routen werkt niet meer.

...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 14:01:
Is het mogelijk om een statisch IP aan een PC te koppelen terwijl de Router
waaraan de PC gekoppeld is zijn DHCP aan heeft staan?
Ja. zondermeer.
Zoja...kan je die statische IP adressen dan ook in de Pool van je DHCP toewijzen of dat niet?
Kan het ook zijn dat dit router afhankelijk is?
( Ik snap je zin niet.)
-Je kunt op de pc een statisch adres gebruiken buiten de dhcp pool (pool is b.v. 192.168.0.1...192.168.0.99 en een server met een statisch adres geef je dan 192.168.0.100).
-Je kun in de dhcp server een MAC-adres "locken" aan een ip adres. Dat ip adres wordt dan altijd met een oneindige tijd aan dezelfde pc gegeven.
Ik zelf heb thuis namelijk een E-Tech router en als ik de DHCP functie aanzet in de
router dan kan ik geen statische IP's toewijzen aan mijn PC want dan kan ik het netwerk
en/of de router niet meer benaderen.
Ik denk dat je hier gewoon een foutje maakt. (dubbel ip adres, adres in ander subnet ofzo, 2e dhcp server in netwerk)

Want zelfs als je een ip adres in de range van de dhcp server gebruikt zou het moeten werken. Je hebt dan wel kans op storingen aangezien het statische ip adres als die ene pc uit staat toevallig aan een andere pc wordt toegewezen. (als Cramthabam ) van de DHCP Pool"

[ Voor 6% gewijzigd door leuk_he op 19-05-2005 14:25 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 22:38
Het antwoord hierop is simpel, maar je DHCP server moet het wel ondersteunen. Stel, je hebt 10.0.0.x, wat je een subnet mask van 255.255.255.0 geeft. Je hebt nu de mogelijkheid om adres 10.0.0.1 t/m 10.0.0.254 uit te laten delen. (0 en 255 doen niet mee). Je zou nu de DHCP op 10-254 kunnen zetten, waardoor je 1-9 vast kunt instellen. Die machines moet je wel handmatig configureren.

Wat je ook kan doen is een reservation maken. Een bepaald dynamisch IP adres uit de pool hang je aan het MAC adres van een machine. Deze krijgt dan gewoon zijn instellingen van de DHCP server net als alle andere machines, maar 1 bepaald adres wordt alleen aan deze machine gegeven.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Topicstarter
De meningen zijn er verdeeld, dus het kan best zijn dat het wel router afhankelijk is.
Hmmm...ik heb beide geprobeerd, een statisch ip in de dhcp pool en er buiten, maar
beide wil niet werken. Ik vul ook de subnetmask goed in en de dns, maar het werkt niet.

Zodra ik de router op statisch zet dan werkt het als een trein :S

• IceM
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 15:05:
De meningen zijn er verdeeld, dus het kan best zijn dat het wel router afhankelijk is.
Hmmm...ik heb beide geprobeerd, een statisch ip in de dhcp pool en er buiten, maar
beide wil niet werken. Ik vul ook de subnetmask goed in en de dns, maar het werkt niet.

Zodra ik de router op statisch zet dan werkt het als een trein :S
Dan ondersteund je router het gewoon niet, simpel. Ik had exact hetzelfde probleem als jou, een statisch ip wanneer de router op dhcp werkte niet, wanneer ik de router op statisch zette werkte het wel.

...

Verwijderd

Veel routers hebben ook een static IP-table. In die tabel kun je een vast IP-adres toewijzen aan een bepaalde PC (hostname + MAC-adres combinatie meestal). Als je router die niet heeft, dan houdt het op. Blijkbaar accepteert jouw router geen verbindingen van adressen die niet uitgegeven zijn door de DHCP-server. Je zult er dus voor moeten zorgen, dat de DHCP-server altijd het goede adres aan die bepaalde PC uitdeelt. En dat doe je met zo'n static entry in die tabel.

Ik weet niet hoe dit specifiek bij E-tech zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga er even mee bezig, ik wilde alleen zeker weten dat het geen bug in m'n router was,
maar gewoon een probleem bij sommige routers en niet specifiek die van mij. thanks!

Verwijderd

Als je router DHCP ondersteunt dan kun je ook een range opgeven. Zet vaste IP's buiten de range als "reservations" of "exclusions" niet gesupport worden. Heb je die support wel dan kun je dus OF gebruik maken van een exclusion OF je reserveerd hem.

Iets anders is niet mogelijk en/of riskant :) Simpel as that ;) Zomaar een statisch IP in de range hangen werkt iig niet goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 15:18 ]

• Sosabowski
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

u_nix_we_all schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 14:19:
Het moet gewoon werken.

Deze optie werkt hier prima idd.
Mijn router geeft 192.168.1.2 tot 192.168.1.100 uit terwijl mijn statische IP 192.168.1.104 is.
Linksys routertje btw.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:01
je zoekt of exclusion mogelijkheden of Static :> DCHP, met de 2e kan je mbv mac adres en ip en naam machine een dhcp ip-adres op never expiring zetten, dit werkt met Linksys apparatuur en een Alchemy firmware...voor andere routers zou ik het niet zo kunnen zeggen, maar de benamingen moeten ongeveer identiek zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door wvkreg op 23-05-2005 15:34 ]

Pagina: 1