Toon posts:

warmtespreiding in reservoirs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij opvalt bij de meeste reservoirs, is dat zowel de in en uitgang in hetzelfde vlak liggen en dat er geen gescheiden compartimenten aanwezig zijn. Volgens mij krijg je hierdoor dat je een groot deel van het verwarmde water(wat dus terug in je reservoir komt) weer mee naar buiten pompt. Natuurlijk creeer je hiermee ook dode zones in je reservoir, want de bovenste laag water zal niet tot nauwelijks rondgepompt worden. Hoe erg dit alles is ligt natuurlijk aan het ontwerp van het reservoir en de pomp.

Natuurlijk is erg enige vermenging door turbulentie en het opstijgen van warmer water. Ook zal er enige warmte uitwisseling zijn tussen de verschillende zones in het water. Maar volgens mij is dit geen gigantisch effect.

Maar het lijkt mij dat een gecompartimenteerd reservoir beter koelt omdat ik eenzelfde hoeveelheid warmte(Warmte*tijd als maat daarvoor) in een grotere hoeveelheid water kwijtraak door betere circulatie.

Wat denken jullie hierover?

PS. Misschien maakt dit bij kleinere reservoirs weinig uit, maar als je een groter reservoir gebruikt zal het effect hiervan geremd worden door de bovengenoemde problemen.

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:01

JWR

Normaal komt het water met enige kracht terug in het reservoir. Hierdoor komt het automatisch al verder bij de uitgang vandaan. Hier komt overheen dat de radiator voor het afkoelen van het water zorgt.

Er zijn ook tweakers geweest die helemaal geen reservoir hebben opgenomen in hun cicuit.

Het maakt naar mijn mening helemaal niet uit.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Een reservoir met compartimenten zal echter ook een negatieve invloed hebben op de flow in je systeem.

Ik ben het wel met je eens dat in een groot reservoir bepaalde gebieden redelijk "loos" zullen zijn, maar ik denk dat de temperatuurverschillen wel mee zullen vallen. Een graad zal al veel zijn imho.

Samengevat denk ik dat een reservoir met compartimenten uiteindelijk meer kwaad dan goed zal doen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Een reservoir is natuurlijk in de eerste plaats nooit bedoelt als koeltank. Daarvoor zit juist de rad in het systeem :)
't doel is ook echt reservoir: een watervoorraad bijhouden :)

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Als je een groot resevoir neemt en er koelvinnen opplakt hem in het model van een ronde buis maakt en blauw verft, eventueel de pomp er al in stopt?......

Even serieus, als je een wat groter resevoir hebt kan het zeker wat uitmaken.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• djantje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11-2025
Als het goed is wordt het water zo snel door je systeem heen gepompt dat het verschil in water temperatuur tussen ingang en uitgang nihil is (zeg 1 graad ofzo). En dan maakt het volgens mij ook niet zoveel meer uit of je nu "warm" of "koud" water naar binnen pompt.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 11:39
Een reservoir kan wel nut hebben om beter te koelen maar dat is alleen maar tijdelijk, uiteindelijk wordt het water gekoeld in de radiator en heeft het reservoir een te klein oppervlak om veel warmte aan de lucht kwijt te kunnen. Sommige mensen gebruiken een emmer als reservoir en draaien het eerste uurtje (ofzoiets) met lagere temperaturen die langzaam hoger worden.

Ik heb zelf een reservoir van ca. 1dl die ook nog eens niet helemaal vol zit (oud mini deodorant busje), puur om de lucht uit de circulatie te krijgen en houden.
djantje schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 14:28:
Als het goed is wordt het water zo snel door je systeem heen gepompt dat het verschil in water temperatuur tussen ingang en uitgang nihil is (zeg 1 graad ofzo).
De snelheid van het rondpompen maakt hierbij niet zo veel uit, het gaat er om waar de warmte wordt overgedragen aan de lucht, en dat is in de radiator.

[ Voor 29% gewijzigd door ReallyStupidGuy op 19-05-2005 14:37 ]

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Luxx schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 14:20:
Als je een groot resevoir neemt en er koelvinnen opplakt hem in het model van een ronde buis maakt en blauw verft, eventueel de pomp er al in stopt?......

Even serieus, als je een wat groter resevoir hebt kan het zeker wat uitmaken.
En wat zou het uitmaken dan?

Het systeem als totaal bereikt later zijn "bedrijfstemperatuur"..meer niet. Vrij nutteloos dus. :) En zakt ook later naar zijn idle temp.. Dus je voordeel is meteen een nadeel. Daarnaast is het verschil zo klein..waar praten we helemaal over?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 15:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig.
Kijk, ik ben op dit moment bezig met het maken/aanschaffen van waterkoeling. Ik wist dat het effect er zou zijn, maar hoe groot het zou zijn wist ik niet. Jullie conclusie is dus dat het weinig uitmaakt. Overigens is het misschien een leuk idee om een keer te testen m.b.v. verschillende temperatuur sensors in verschillende zones van het reservoir.

Overigens, ik zag ook een reservoir waar in en uitgang in hetzelfde vlak op elkaar stonden, dat lijkt me dan weer wel veel uitmaken.

Overigens lijkt de bedrijfstemperatuur mij lager. Het water heeft meer tijd om af te koelen(ook nog in het reservoir) en het wordt niet zo ver opgewarmd. Overigens is het ook weer zo dat je dT(Delta temp) weer kleiner wordt en het koelen in je rad dus weer minder gaat. Altijd leuk dit soort invloeden.

Verwijderd

Om koeling van je water te creeren heb je oppervlak nodig en een delta-T. Bij een groot reservoir heb je nauwelijks oppevlak t.o.v. een radiator en je hebt een geringe delta-T omdat je radiator het grootste gedeelte wegwerkt. Hierdoor zal het koeleffect van je reservoir absoluut te verwaarlozen zijn. Een reservoir in de grond plaatsen op de diepte van het grondwwater gaat wel werken, maar dit komt door de delta-T die veel groter is.
Het nut van een reservoir ligt in de ontluchting van je setup, niet in extra koeling van je water.

• b.art
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11-2024
je moet reservoir dan weer niet TE diep doen in de grond, daar is de aarde weer warm ;)
en ook weet niet te ondiep, want dan bevriest t s'winters, dus zeg 85cm onder maaiveld is OK..

ik zou zeggen ingang aan de ene kant, en uitgang aan de andere kant, kleine moeite voor meer koelings-effect, ook al is het maar een beetje.. en alle kleine beetjes helpen wanneer het niet te veel moeite kost :)

Verwijderd

hmm misschien kan je het systeem zo modden dat je de cv ketel de deur uit kan doen. :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 21:46:
Om koeling van je water te creeren heb je oppervlak nodig en een delta-T. Bij een groot reservoir heb je nauwelijks oppevlak t.o.v. een radiator en je hebt een geringe delta-T omdat je radiator het grootste gedeelte wegwerkt. Hierdoor zal het koeleffect van je reservoir absoluut te verwaarlozen zijn. Een reservoir in de grond plaatsen op de diepte van het grondwwater gaat wel werken, maar dit komt door de delta-T die veel groter is.
Het nut van een reservoir ligt in de ontluchting van je setup, niet in extra koeling van je water.
Ik snap dat het weinig effect zal hebben. Maar wat dat kwantitatief kan betekenen is wat moeilijk uit te drukken. Als jij hier een indicatie van hebt, zou ik die graag willen horen. Ook bij waterkoeling gaat het toch om allemaal kleine beetjes die het grote geheel maken.

Overigens hoef je je reservoir niet in te graven, je kan hem ook gewoon op de buitenmuur plakken. Ik zou dan wel zorgen dat je niet in de zon zit en dat je antvries gebruikt :+ . Overigens, als je een buizenstelsel als reservoir gebruikt zou je wat meer effect ervan hebben. Maarja, zoals al eerder is gezegd, plak er koelvinnen op, verf hem blauw en hang er direct de pomp in :P .

Of je kan kijken of je ergens zo'n professionele koelinstallatie buis kan krijgen. Die hebben vaak een grotere doorsnede(voldoende voor een reservoir) en koelvinnen aan de buitenkant.

Verwijderd

Het grondwater heeft vrijwel constant een temperatuur van 10 graden, dus ingraven is wel degelijk zinvoller dan buiten hangen.
Wat betreft de kleine beetjes, die zouden helpen: Een verschil van 0,05 graden in de watertemperatuur zie je niet op de tempsensor van je CPU/MoBo. Dat tempverschil is dan ook niet moeite van de inverstering waard. Het systeem gaat daar geen Hz harder door lopen.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 09:02:
hmm misschien kan je het systeem zo modden dat je de cv ketel de deur uit kan doen. :P
kom je ook meteen als smurf uit bad :+

verder moet je reservoir wel heeeel erg groot worden wil je het gaan merken...denk ik dan. Waar ik nog steeds wel benieuwd naar ben is de plaatsing van de pomp en de/het ( :?) radiator in relatie tot perfomance, de meeste zeggen dat het niet uitmaakt, maar volgens mij toch wel :P

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Plaats eens een tempsensor voor en na je CPU blok en meet het tempverschil. Je zal zien dat het tempverschil vrij klein is. Aangezien daar het grootste verschil te meten is, kun je hier uit afleiden dat andere tempverschillen nauwelijks meetbaar zullen zijn. Als je water bijna stilstaat, zal het verschil iets groter zijn.

Verwijderd

Theorie is leuk en wat de meesten hier zeggen klopt ook zeker! Maar de praktijk is anders.

De afkoeltheorie jklopt wel, maar het krijgt te weinig tijd om af te koelen. Je res moet dan echt zo groot zijn dat het niet realistisch is.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Zal de grootte van het reservoir niet de koelcapaciteit vergroten ? Dus langer erover doen om bv. van 20° C naar 40° C te gaan dan met een klein reservoir ? Maar dan is de vraag, hoeveel maakt het uit bij bv. een 250ml reservoir en een 1000ml reservoir ?

Verwijderd

Phuncz schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 20:42:
Zal de grootte van het reservoir niet de koelcapaciteit vergroten ? Dus langer erover doen om bv. van 20° C naar 40° C te gaan dan met een klein reservoir ? Maar dan is de vraag, hoeveel maakt het uit bij bv. een 250ml reservoir en een 1000ml reservoir ?
Dat is al besproken :z

Het maakt niks uit..het water gaat veel te snel. De watertemp is dus ook overal bijna gelijk. Dit komt omdat water heel veel energie opneemt. Er is dus veel warmte nodig voor 1 graad verhoging.
Pagina: 1