OzBoz schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 10:38:
[...]
Ik begrijp het niet helemaal, als er 1 toepassing is waar alle snelheden juist wel uitmaken, zowel van HD, FSB, CPU, MEM dan is het wel videobewerking.
Of je nu
home video's edit of een commercial voor TV, je zult het allemaal op PAL resolutie doen. Alles wat dan sneller is betekend ook sneller klaar met renderen van je final video.
Maar
Hoeveel sneller? Ik denk dat het niet merkbaar uitmaakt en voor die 500 euro zou ik wel ietsje langer willen wachten, want daar hebben we het over.
Ik vind dit een non-discussie. Sneller is altijd leuk, maar de vraag is of iets "snel genoeg" is. Een pentium 1 Ghz (600 mhz is eigenlijk nog wel genoeg) van 5 jaar oud is "snel genoeg" voor email+chat+surfen.
Een dual 2 ghz powermac is al een razend snelle machine en een (paar) jaar geleden was dat nog de top.
Staar je niet blind op specs. Eigenlijk zou je niet eens naar specs moeten kijken maar gewoon een aantal ongemerkte machines uittesten. Dubbel blind testen. Welke voelt het snelste? Ik denk dat je dan nog wel eens bedrogen uit zult komen.
De snelheid van de FSB bepaald de snelheid waarop de CPU loopt, je PCI sloten en je MEM (dat is zeg maar wat je veranderd wanneer je een PC gaat overclocken).
Maar we hebben het niet over overklokken. In dat geval gaat bovenstaande al voor een deel niet op. FSB en cpu snelheid hebben alleen relatie met elkaar als de multiplier vast staat en de fsb wordt opgekrikt. Dan zal ook de PCI bus omhoog gaan, maar dat hoort niet, voor een 'gewone' machine heeft de fsb geen relatie met de pci bus (juist niet!). Alleen het geheuten is er direct aan gekoppeld.
Dus het is niet helemaal juist om te zeggen dat een snellere FSB niet boeit, die is weer van invloed op het hele systeem.
Dat is maar deels waar en dan nog is de vraag wat je er in de praktijk van merkt.
Overall denk ik dat het verschil tussen de 2.0 en 2.3 best wel meevalt, maar de conclusie 'gezien de toepassing....' gaat er bij mij niet helemaal in.
home video's editen is niet iets wat binnen een deadline af moet, dan mag het best een paar seconden langer duren. Dat idee. Denk je ook niet dat een dual 2ghz gewoon prima geschikt is voor wat home video's editen?
Ik durf gerust te beweren dat dat zelfs nog prima werkbaar lukt met een iMac g5. Niet echt snel, maar snel genoeg.
Als de TS veel video gaat editten dan zou ik het overgebleven geld in een RAID controller stoppen ipv 4GB

Wel een beetje zorgen voor een goede backup, maar wanneer je twee leuke schijven in RAID0 zet ga je dat qua performance wat betreft editten van video ontzettend merken. Er is bij video editten veel harddisk gebruik en wanneer je ipv 50MB/s 100MB/s kan wegschrijven naar disk dan merk je dat. Zeker gezien de omvang van een beetje DV kwaliteit video.
Dit is inderdaad een idee. Als je het geld hebt en het allemaal toch niet zoveel uit maakt. Ach.
[
Voor 3% gewijzigd door
Q op 21-05-2005 13:06
]