[Exchange 2003] Outbound mail wordt niet verstuurd

Pagina: 1
Acties:

• bverwijs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:18
Situatie:

Windows 2003 Standard Server met Exchange 2003. Active Directory van ongeveer 40 pc's, genoemde server is mailserver, daarnaast nog een fileserver.
Gisternacht is er een stroomstoring geweest, sindsdien wordt de uitgaande mail niet verzonden. Inkomende mail gaat goed, intern gaat verzenden wél goed.
Ik kwam deze melding tegen in het logboek:
The Microsoft Exchange Site Replication Service could not initialize its Exchange database (EDB) and returned error 1. The Site replication Service will wait in a semi-running state so the database can be restored from backup and the SRS can mount it.
Dit zou dus betekenen dat de database beschadigd is. Maar dit lijkt me vrij stug, omdat voor de rest alles goed gaat, dus de database is gewoon te benaderen.
Als ik in de System Manager van Exchange kijk, zie ik alle uitgaande mail in de map Queues staan.

Kan het inderdaad kloppen dat de database beschadigd is?

Verwijderd

Ik neem aan dat je weet wat de SRS is en waar die voor dient?
Verder, zet diagnostics logging eens omhoog op msexchangetransport en kijk wat er dan in je log staat. Geldt dit voor alle domeinen? Kun je telnetten vanaf de exchange server naar die domeinen?

• bverwijs
Ik heb diagnostic logging omhoog gezet op msexchangetransport, en nu krijg ik de volgende meldingen in het log:

Message delivery to the remote domain "Croda.com" failed for the following reason: Unable to bind to the destination server in DNS.

en:

Message delivery to the host '195.210.xx.xx' failed while delivering to the remote domain 'libero.it' for the following reason: The remote server did not respond to a connection attempt.

Het lijkt op een DNS probleem, maar het vreemde is dat er aan de DNS settings niets is veranderd.

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Helpt het als je op je smtp virtual server - delivery - advanced - configure de externe dns servers invult.
Heb dit zelf ook 1 keer moeten doen, nooit kunnen achterhalen waarom maar het hielp wel.

Verwijderd

Je hebt niet toevallig symantec antivirus client geinstalleerd met de email plugin? Die kan deze meldingen veroorzaken namelijk.

Verwijderd

Move PNS > SA

• bverwijs
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 10:58:
Je hebt niet toevallig symantec antivirus client geinstalleerd met de email plugin? Die kan deze meldingen veroorzaken namelijk.
Nee, geen Symantec geïnstalleerd.

@ wizzzzzz: Heb ik gedaan, maar nog steeds niets.

• wizzzzzz
Ik neem aan dat jou server alle mail doorstuurd naar de mailserver van jou ISP.
Kun je die smtpserver wel telnetten op poort 25?

• bverwijs
Nee, we werken niet met een SMTP connector, server is zelf SMTP server, dus forward niets naar provider.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
En als je het via de smarthost van je provider doet? En misschien anders eens kijken of je ergens een error krijgt tijdens telnetten/pingen naar die host? Misschien zou je ook nog eens kunnen kijken naar de mailqueue in de System Manager, staat daar nog iets byzonders? Heb je misschien de reverse-dnscheck aanstaan op de smtp en bounced die?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• bverwijs
Hmm, totaal geen internetverbinding op die server. 8)7
Alles gechecked, alles staat goed. Alle pc's op het netwerk hebben gewoon internet, behalve de domain controller, waar dus ook exchange op draait.
Ik kan vanaf de domain controller wel gewoon het hele netwerk benaderen, oa ook de sonicwall die de internetverbinding verzorgt.

• wizzzzzz
bverwijs schreef op maandag 23 mei 2005 @ 09:13:
Hmm, totaal geen internetverbinding op die server. 8)7
Alles gechecked, alles staat goed. Alle pc's op het netwerk hebben gewoon internet, behalve de domain controller, waar dus ook exchange op draait.
Ik kan vanaf de domain controller wel gewoon het hele netwerk benaderen, oa ook de sonicwall die de internetverbinding verzorgt.
Hoe krijg je dan in godsnaam wel mail binnen 8)7

• bverwijs
Hoe krijg je dan in godsnaam wel mail binnen 8)7
Kan ik inderdaad ook niet verklaren.
Probleem is inmiddels opgelost. Het IP van de mailserver werd geblokt door de Sonicwall. Na een reboot van de Sonicwall is dit opgelost.
Wat mij betreft mag er een slotje op.
Pagina: 1