[testcase] Landgoed Gooilust

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 10:39
Woensdag 18 mei even door het Corversbos en Landgoed Gooilust bij Hilversum gelopen met mijn camera. Ik ben nog steeds van mening dat ik geen goeie fotograaf ben, vandaar ook dat ik er een testcase van heb gemaakt, inplaats van een showcase.

1:
Afbeeldingslocatie: http://shusen.net/gallery2/main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=16&g2_serialNumber=1
Velden midden in het Corversbos waar door Natuurmonementen op relatief natuurlijke manier graan, mais en boekweit verbouwd. Er worden wel traktoren gebruikt, maar absoluut geen giffen en dergelijke.

2:
Afbeeldingslocatie: http://shusen.net/gallery2/main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=20&g2_serialNumber=1
Zelfde foto, maar dan zwart wit gemaakt. Op deze manier heeft dit beeld iets tijdloos. Alhoewel het wel jammer is dat de toch wel sprankelende kleuren zo wegvallen.

3:
Afbeeldingslocatie: http://shusen.net/gallery2/main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=29&g2_serialNumber=1
In Landgoed Gooilust zit een heel stuk Engelse tuin, met op een plek een groot grasveld. Aan dat grasveld staat dit gebouwtje, met een heuveltje erachter. En erg veel rodondendrons.

4:
Afbeeldingslocatie: http://shusen.net/gallery2/main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=44&g2_serialNumber=2
Vijver en tuin tegenover het landhuis. Bij deze vind ik dat ik de helderheid en kleuren van de planten en dergelijke goed heb overgenomen, maar de lucht is eigenlijk net wat te licht.
5:
Afbeeldingslocatie: http://shusen.net/gallery2/main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=47&g2_serialNumber=1
Foto gemaakt op dezelfde plek, alleen nu kortere sluitertijd. Alle kleuren zijn duidelijk een stuk donkerder. De lucht heeft volgens mij de goeie helderheid, de rest is volgens mij alleen te donker. Alhoewel ik ook van mensen heb gehoord dat ze het om die reden juist wel een goeie foto vinden.

6:
Afbeeldingslocatie: http://shusen.net/gallery2/main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=50&g2_serialNumber=1
En dan hier het landhuis. Ook hier eigenlijk weer te donker, op de lucht na. Ikzelf heb te weinig kennis en ervaring met Photoshop om deze foto te verbeteren.

Mocht er iemand tips hebben voor betere foto's, laat het mij weten. Alles wat ik aan commentaar krijg is mooi meegenomen. Eigenlijk kan je alleen maar beter worden met fotograferen door het te doen, en door kritiek te krijgen van anderen :).

[edit]
Ik heb wel wat meer foto's dan dat gemaakt, de mooiste staan hier

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfensteijn op 19-05-2005 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik vind die onderste foto helemaal niet te donker, ik vind dat je mooiste foto van allemaal denk ik, juist ook omdat er een huis in staat die niet de kleur groen heeft, hij springt er lekker uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-10 20:58

Barrycade

Through the...

Foto 2 is door het zwart-wit saai, nog saaier dan Foto 1.

Foto 3 lijkt mij het gras te licht.

Bij foto 5 heb ik de neiging om in mijn ogen te gaan wrijven. Onnatuurlijk donker dan is 4 toch beter.

Foto 6 is mijn favoriet.Goede kleuren en leuke hoek om dat huis op de foto te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy2000
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08 15:10
Nummer 3&4 zijn overbelicht naar mijn mening
Nummer 5 is weer teveelonderbelicht.
Het landhuis is de ideale tussenweg.

Hou er rekening dat je hoek ten opzichte van de zon wel degelijk verschil uitmaakt met "hoe blauw" de lucht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03 00:32

Erycius

I came on Eileen.

Zippy2000 schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:58:
Hou er rekening dat je hoek ten opzichte van de zon wel degelijk verschil uitmaakt met "hoe blauw" de lucht is.
Hoe zit dat dan exact? Onder welke hoek heb je de mooiste lucht?

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy2000
In principe: hoe groter de hoek met de zon hoe blauwer (met een max van 180 graden). Hoe het verder precies werkt weet ik ook niet, check dit voor de natuurkundige verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:14
Foto 1 en 2, weinig compositie en de horizon ligt te dicht bij het midden. Het zwart-witte bij foto 2 maakt het de foto niet interessanter op.
Foto 3, aardige foto maar weinig op te zien
Foto 4, Aardige compositie, maar ook hier ligt de horizon in het midden
Foto 5, IDem als foto 4
Foto 6, Hier heb je de horizon al wat lager en je hebt gelijk een leukere foto, ook de compositie is wel goed.

Al met al wel aardige foto's :)
Zippy2000 schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 13:25:
In principe: hoe groter de hoek met de zon hoe blauwer (met een max van 180 graden). Hoe het verder precies werkt weet ik ook niet, check dit voor de natuurkundige verklaring.
Als je een hoek maakt van 180 graden, dan sta je gewoon met de rug naar zon, en de hemel tegenover de zon is gewoon het blauwst :)

[ Voor 37% gewijzigd door Snowwie op 19-05-2005 14:22 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy2000
Snowwie schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 14:21:
Als je een hoek maakt van 180 graden, dan sta je gewoon met de rug naar zon, en de hemel tegenover de zon is gewoon het blauwst :)
Uiteraard logisch :) maar ik probeerde er nog een leuke verklaring aan te hangen, that's all 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 10:39
Ik moet dus een boel meer met compositie gaan werken, horizon niet in het midden, en ervoor zorgen dat er een duidelijk onderwerp te zien is? En eventueel iets meer op sluitertijd en diafragma grootte letten, zodat de boel niet te licht op de foto komt te staan ;)
Pagina: 1