[nieuws] Sony komt met nieuwe digicam: de DSC-H1

Pagina: 1
Acties:
  • 773 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Sony komt met een nieuwe camera op de markt, naast de prosumerserie van de F707/F717/F828. De nieuwe cam is de DSC-H1, en heeft als belangrijkste kenmerken de volgende:

- 5MP CCD-sensor
- 2,5 inch display
- Super SteadyShot® Optical Image Stabilisation
- 12x optical zoom, 36-432mm, f/2.8~3.7

Na Nikon (8800), Canon (S1 IS) en Samsung (815) gaat dus ook Sony image stabilitsation in z'n cams implementeren, voor wat betreft superzoom modellen, een goeie ontwikkeling :)

Feature-verhaal vanaf sonystyle:
Get closer than ever with the Cyber-shot® DSC-H1 digital camera from Sony. With its incredible 12X optical zoom lens combined with Super SteadyShot® optical image stabilization system you can capture stunning long-distance images with minimized blurring, even during longer exposures. It is conversion lens compatible so you can easily add optional telephoto and wide-angle lenses for even greater optical range.

The DSC-H1 features Sony’s precision 1/2.4" Super HAD™ CCD imager which, combined with the Real Imaging Processor™ and 14-bit DXP processor, gives you amazingly detailed 5.1 Megapixel digital images with accurate colors and contrast. Its comfortable SLR body design, 2.5 inch LCD screen1, and live histogram display allow you to quickly and easily compose perfectly framed shots.

Other key features include a pop-up flash, 32 Megabytes of internal memory2, and MPEG Movie VX video capture capabilities. It is PictBridge compatible so you can easily print photographs directly from the camera onto compatible photo printers without the need of a personal computer.

Pics:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sony1_01l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sony1_02.jpgAfbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sony1_03.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sony1_04.jpgAfbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sony1_05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sony1_06l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sony1_08l.jpg

Voor indicatie van de grootte:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/image003.jpg

Uitgebreide specs:

1/2.5" 5.1 Megapixel Super HAD™ CCD
Super HAD (Hole Accumulation Diode) CCDs provide excellent image quality by allowing more light to pass to each pixel, increasing sensitivity and reducing noise.

12X Optical/2X Digital/24X Total Zoom
Optical zoom helps you fill the frame with your subject for better pictures. And Sony’s Precision Digital Zoom helps bring your subject closer with an extra 2X magnification.

0 – 48X Smart Zoom™ Feature (at VGA Resolution)
The Smart Zoom feature intelligently uses the full CCD to let you zoom into the portion of interest by cropping the image size–thus avoiding the image degradation of Digital Zooms.

Super SteadyShot® Optical Image Stabilization
Super SteadyShot® Optical Image Stabilization fights motion blur, even during longer exposures at full zoom.

Real Imaging Processor™ Technology
The innovative Real Imaging Processor in the DSC-H1 not only improves picture quality and clarity but also improves camera response time, decreases shutter lag and improves battery stamina.

2.5" LCD Monitor1
The 2.5" 115K LCD Monitor1 makes framing shots and reviewing pictures easy.

Live Histogram Display
Available in capture and playback the Live Histogram Displays the concentration of pixels at each luminosity value making it easy to evaluate correct exposure.

14-Bit DXP A/D Conversion
Sony’s 14-bit Digital EXtended Processor captures the range between highlight and shadow with up to 16,384 values, for extended dynamic contrast and detail.

3 Area Multi-Point Auto Focus
By evaluating 3 separate focus areas of the frame, Sony’s Multi-Point AF system can intelligently focus on the subject and avoid mistakenly focusing on the background.

Manual Exposure Mode
Manual Exposure Mode provides extended control with 46-step adjustable Shutter speed (30 – 1/1000 sec.), and Aperture control (F2.8 – F8.0).

AF (Auto Focus) Illuminator
Briefly illuminating the subject, in low–or no-light conditions, the AF Illuminator helps establish a positive focus lock.

Selectable Focus Mode
Monitoring AF (Auto Focus) helps you anticipate the action by focusing even before you press the shutter release.

Multi-Pattern Measuring
Independently light-metering 49 points of the frame, Multi-Pattern Measuring establishes the optimum exposure, even when highlight and shadow isn’t centered in the frame.

Scene Selection Mode
With 7 Scene Modes, parameters can be matched to the shooting conditions. Choose from one of the following: Twilight, Twilight Portrait, Portrait, Landscape, Beach, High-speed shutter and Candle.

Pre-Flash Metering
With a momentary pre-flash, the camera illuminates the subject and sets exposure through the lens for accurate flash metering. Adjustable flash level and red-eye reduction ensure great flash shots.

Slow Shutter Noise Reduction
During long exposures, Slow Shutter NR captures the scene, and then the CCD noise pattern with a dark frame exposure. By subtracting the two, even long exposures can be clear.

Memory Stick® Media and Memory Stick PRO™ Media
Digital. Powerful. Transportable.™ Memory Stick® media is compact, portable and rugged—connecting a variety of hardware and software applications.

32 MB Internal Memory Included2
Shoot without a flash memory card with 32 MB internal memory2; Slot for optional Memory Stick®, Memory Stick PRO™ media. Full 32 MB of internal memory can be copied to optional Memory Stick® media.

9 Shot Burst Mode
Capture up to 9 5MP shots (fine) or 100 shots VGA (standard) at 0.7 frame/sec. Perfect for high speed subjects or fast moving action such as sports or small children.

Multi-Burst Mode
Captures 16 320 x 240 frames as part of a single 1280 x 960 image which plays back sequentially in the camera. Selectable 1/7.5, 1/15, 1/30 second.

MPEG Movie VX Standard/Fine Mode with Audio
Captures VGA (640 x 480) high frame rate (up to 30 frames per second) audio/video clips with length limited only by the capacity of the media. Video mail mode captures smaller file sizes suitable for email.

Conversion Lens Compatible
You can add tele-photo or wide-angle conversion lenses for greater magnification or wider field of view, as well as protective and special effect filters.

PictBridge™ Compatibility
Connect to any PictBridge™ compatible printer with the supplied USB cable and print directly from the camera. Images can be viewed and selected for printing right on the camera’s LCD, with menus for print quantity, date and index print.

Prijs: 430 eur

Introdatum: 17 juni 2005

Links:

DPreview prePMA-item: link
First Impression @ digitalcamerainfo.com: link

Vooral die CCD-features, de movie-features en de live histogram (die ik al ken van mijn F717) zijn erg interessant naar mijn idee. Alleen de MP-count valt mijzelf wat tegen: de rest van de competitie heeft al 6 of 8 MP in huis, maar ok. MPs zijn nog steeds niet alles ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Remy op 19-05-2005 09:50 ]

LinkedIn
Instagram

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Mooie specs! Maakt me alleen nog wel aan het twijfelen tussen een "prosumer" Digitale spiegelreflex en een camere als deze... Het gaat met dan vooral om de zoommogelijkheden van de camera, want voor onder de 10x optical zoom doe ik het niet...

Is er al een indicatie voor de prijs?

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Remy

Remy

Topicstarter
Hij staat in de pricewatch voor ruim 430 eur :)

LinkedIn
Instagram

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:10

YellowCube

Wait...what?

hebben ze een ontwerper van Minolta ontvoerd?
Ding doet me een beetje denken aan de Z-series.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Remy

Remy

Topicstarter
YellowCube: ik zat meer aan de oude Sony Mavica te denken, kijk maar es:

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/av/docs/20020508/sony06.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sony1_08l.jpg

Best veel gelijkenissen met de oude Mavica-serie :)

LinkedIn
Instagram

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
heb naar deze ook gekeken omdat ik toch vrij goeie ervaringen heb met sony, maar de camera heeft als manual focus ook maar 5 presets!

toch de reden dat ik dan liever voor de Panasonic FZ20 zou gaan.
Heeft sony niet altijd carl zeis lenzen? (bij deze staat het er niet op).

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Is dit een prosumercam? Aan de specs en prijs kan ik dat toch niet afleiden. Ik ben er niet gecharmeerd van. Ook zijn batterijen niet mijn ding, maar dat is een ander verhaal.

• Remy

Remy

Topicstarter
Je hebt gelijk: het is niet echt een prosumercam nu ik de uitgebreide specs nog es doorneem :) Toch is het wel een handzame body voor zover ik kan zien.
Heeft sony niet altijd carl zeis lenzen? (bij deze staat het er niet op).
Nee, dit is een eigen Sony-lens zie ik, bij de F-serie staat er altijd Carl Zeiss op idd.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

toch een lekker ding vind ik :9~ ! Als je vergelijkt met de FZ5 - FZ20 van panasonic vind ik dat de sony toch een klassieker en ietwat gedetailleerder body bezit. De panasonics zijn nogal wat log en over de grote van de lens maar te zwijgen bij de FZ20!!! :r :r nu nog de prestaties :9

2 batterijtjes? hopelijk is ie zuinig. we'll see

• juanp
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 15:26:
toch een lekker ding vind ik :9~ ! Als je vergelijkt met de FZ5 - FZ20 van panasonic vind ik dat de sony toch een klassieker en ietwat gedetailleerder body bezit. De panasonics zijn nogal wat log en over de grote van de lens maar te zwijgen bij de FZ20!!! :r :r nu nog de prestaties :9

Jij hebt blijkbaar andere interesses bij een digitale camera als mij, daarom hoeft die panasonc nog geen bagger te wezen!
maar euh.... is de lens van de panasonic niet veel beter als die van de sony?
(panasonic:
• 36 - 432 mm equiv. (12x zoom)
• F2.8 (throughout zoom range)
• MEGA OIS (Mode 1 / Mode 2)
• LEICA DC VARIO-ELMARIT)

Verwijderd

Klik hier eens :P
Announced 19-Feb-05
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 15:26:

D'r zit een lens op omdat ie lichtsterk is over het hele bereik. 2.8 van 36 t/m 432 mm zoals juanp al zegt. Een 400mm / 2.8 objectief kost al gauw een eurotje of 7000. Helemaal niet slecht dus voor een camera van 600 euro. Het lensje is ook nog gestabiliseerd! Daarnaast is dit een van de beste camera's op de markt en wellicht de beste superzoomcamera. Dus waarom je zo enthousiast bent over de nieuwe Sony zal mij een raadsel zijn. En eigenlijk zeg ik dat verkeerd, want hierdoor schaar jij jezelf gewoon in het gros van de onwetende consument.... Happy dreams!

Verwijderd

Vind het een erg mooi camera, ik heb bezit nu een Powershot S1 IS, en zit te twijfelen tussen de H1 en de S2 IS van Canon.

Op dcresource hebben ze alvast een aantal foto`s die ze met de H1 hebben gemaakt online gezet: http://www.dcresource.com...c_h1-review/gallery.shtml.

Kleuren e.d. zien er goed uit naar mijn mening, maar het barst v.d. purple fringing...

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:44
Mooi cmaeraatje. Ik ben ook op zoek naar eentje met een groot zoom bereik. Nu komt deze Sony weer in het rijtje erbij. Mhh... zo wordt de keuze nog lastiger. :) Sony, Panasonic of Canon.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• juanp
liquid-orange schreef op zondag 22 mei 2005 @ 17:06:
Mooi cmaeraatje. Ik ben ook op zoek naar eentje met een groot zoom bereik. Nu komt deze Sony weer in het rijtje erbij. Mhh... zo wordt de keuze nog lastiger. :) Sony, Panasonic of Canon.
psssst:...... ik ga voor de panasonic(fz20)

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
YellowCube schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 10:11:
hebben ze een ontwerper van Minolta ontvoerd?
Ding doet me een beetje denken aan de Z-series.
Haha ik dacht exact hetzelfde! >:) Het is niet de zilveren kleur, want ook de Panasonic FZ5 of FZ20 is in het zilver te verkrijgen en die vind ik er toch een stuk degelijker uitzien. Het is hoogstwaarschijnlijk de afronding aan de lenskant die hetzelfde is als bij de K Minolta Zs.
Als je vergelijkt met de FZ5 - FZ20 van panasonic vind ik dat de sony toch een klassieker en ietwat gedetailleerder body bezit.De Panasonics zijn nogal wat log en ..
Een gedetailleerdere body? Ik vraag me af wat je hiermee bedoelt.
Dat ze log zijn? Onzin, de FZ5 is voor een ultrazoom lekker klein en licht. De FZ20 is inderdaad groot, maar heeft dus bijv. de mogelijkheid voor een externe flitser en hij is zo groot omdat hij die 'lelijke grote' (lol) lens moet herbergen.
...over de grote van de lens maar te zwijgen bij de FZ20!!! :r
Briljante opmerking natuurlijk. :7 Zoals eerder al vermeld: de FZ20 heeft een diafragma van F2.8 over het gehele zoombereik (van 36 tot die 432!) en dat is dus voor een fotocamera erg bizar. De FZ20 lens is dus gewoon briljant, en dat hij opvalt door zijn grootte is alleen maar goed voor het imago van alle mensen die die cam bezitten.

[ Voor 6% gewijzigd door guillaumemay op 23-05-2005 00:35 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik persoonlijk erg jammer vind van dit type camera is het zoom bereik, in het tele dik voldoende maar ik had liever minder tele en meer groothoek gehad 24-240 ofzo. Voor tele kan je altijd nog croppen maar groothoek is gewoon een beperking.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

In het pc Magazine nr 6 -2005 staan deze camera's in een test en komt de Canon er beter uit dan de Sony en de panasonic
Ook ik twijfel tussen deze 3 camera's
Welke is het snelst qua opladen met flits ed en wat is het voordeel van accu/batterij.
Hoe duur is een reserve accu.
Hoe zijn de foto's bij nacht en binnen.

Zelf heb ik al een sony en vanwege de memorysticks neig ik dus naar de dsc h1 maar de Canon lijkt me ook mooi.

Hellup!!!!!!!!!!

• juanp
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:23:
In het pc Magazine nr 6 -2005 staan deze camera's in een test en komt de Canon er beter uit dan de Sony en de panasonic
Ook ik twijfel tussen deze 3 camera's
Welke is het snelst qua opladen met flits ed en wat is het voordeel van accu/batterij.
Hoe duur is een reserve accu.
Hoe zijn de foto's bij nacht en binnen.

Zelf heb ik al een sony en vanwege de memorysticks neig ik dus naar de dsc h1 maar de Canon lijkt me ook mooi.

Hellup!!!!!!!!!!
Waar hebben ze die panasonic op afgekeurd dan? volgens mij kan die alleen maar minder wezen op het ruis punt, verder moet die beter zijn als de andere 2 volgens mij

Verwijderd

Review panasonic pc magazine:
In telezoomstand heeft de lens vaak problemen met scherpstellen.Zelfs bij prefocussen blijft er een merkbare vertraging tussen het afdrukken en het moment waarop de foto daadwerkelijk wordt genomen,zodat u bij sportopnames moet anticiperen.De witbalansregeling bij kunstlicht kan beter,en de kleurweergave vinden we over het algemeen dof.

• rimave
Er staat nu ook een review van de Sony (en de Canon S2) op Digital Camera Resource. Ik heb de foto's van de Canon en de Sony naast elkaar gelegd en ik vind de kwaliteit van beide goed, maar de Sony maakt donkerder foto's. Kijk hier maar eens na:

Afbeeldingslocatie: http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_h1-review/mickey-macro-tb.jpg
Deze is van de Sony.

Afbeeldingslocatie: http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s2-review/mickey-macro-tb.jpg
Deze is van de Canon.

Ik denk dan toch dat ik voor de Canon ga. Ik heb nu ook een Canon (Powershot A40) en het merk Canon bevalt prima, dus ik denk niet dat ik de overstap naar een ander merk ga maken.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Verwijderd

liquid-orange schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 00:14:
Er staat nu ook een review van de Sony (en de Canon S2) op Digital Camera Resource. Ik heb de foto's van de Canon en de Sony naast elkaar gelegd en ik vind de kwaliteit van beide goed, maar de Sony maakt donkerder foto's. Kijk hier maar eens na:

[afbeelding]
Deze is van de Sony.

[afbeelding]
Deze is van de Canon.

Ik denk dan toch dat ik voor de Canon ga. Ik heb nu ook een Canon (Powershot A40) en het merk Canon bevalt prima, dus ik denk niet dat ik de overstap naar een ander merk ga maken.
Sony heeft een meer helder rood, en Canon een heldere blauw. Tis maar waar je voorkeur naar uit gaat.
Over het algemeen vind ik de Sony mooier.

En merkgebonden ofzo? Je hebt een wereld van merken.. "Maar ik heb al een merk x" vind ik een non-issue als je op zoek bent naar een opvolger. Op die manier winkelen zorgt ervoor dat je dus totaal blind raakt voor betere/mooiere/goedkopere apparaten.

Verwijderd

Ik heb de afgelopen weken erg veel de resultaten bekeken van meerdere digitale camera's. Dit in verband met de topics Pixelrace en
[rml][ SLR] Nut van digitale spiegel-reflex[/rml]

Wat mij met name in dit segment van de 5Mp is opgevallen is de echt goede kwaliteit van de Panasonic. Alhoewel ik van huis uit Canon fotografeer moet ik echt bekennen dat dit eigenlijk niet foto-merk uitstekende camera's op de markt zet wat denk ik voor een groot gedeelte komt door het gebruikte glas. De Canon, tot zelfs de powershot 1 pro vallen weg tegen de Panasonic.Ook de resultaten van deze Sony vallen mij een beetje tegen voor een nieuwe camera.

Als ik in dit segment een camera zou moeten uitzoeken zou het zeker de Panasonic worden, sterker nog, ik fotografeer nog steeds analoog, en dit, de Panasonic FZ20, zou wel eens mijn eerste digitale camera kunnen worden, voor erbij.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 01:05 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 00:31:
[...]

Sony heeft een meer helder rood, en Canon een heldere blauw. Tis maar waar je voorkeur naar uit gaat.

En merkgebonden ofzo? Je hebt een wereld van merken.. "Maar ik heb al een merk x" vind ik een non-issue als je op zoek bent naar een opvolger. Op die manier winkelen zorgt ervoor dat je dus totaal blind raakt voor betere/mooiere/goedkopere apparaten.
Helder rood? 't Is meer oranje vind ik. Dat vind ik toch raar eigenlijk, waarom zijn camera's nog steeds niet in staat om rood goed weer te geven (het punt waar ze volgens mij het meest verschillen). Ik kocht 2,5 jaar terug (ofzo?) een Fuji S602 Zoom en het commentaar daarop was dat hij rood een beetje oranje maakte. Die Sony doet exact hetzelfde aan de testpics te zien...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Is er al iemand die de sony heeft?
Wie kan mij vertellen hoe snel de opstarttijd en afdruktijd is?
EN hoe snel herlaadt de flitser zich?
Zijn er ook vb foto's bij schemer?
Zit er ook progressive capture op?Zodat je een paar foto's achter elkaar kunt maken?
Ik neig nu meer naar de Canon dus wie kan mij overhalen om een sony te kopen en waarom juist de Sony

Thnx

• rimave
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 00:31:
[...]

Ho..ho.. da's niet waar. Ik ben al weken aan het neuzen en aan het kijken welke cam het beste is. De Panasonic, Sony of Canon. Als ik alle voordelen en nadelen naast mekaar leg, dan blijft de Canon gewoon de betere keuze. Zelfs al had ik nu een Sony, dan nog.

• guillaumemay
liquid-orange schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 12:36:
.....Als ik alle voordelen en nadelen naast mekaar leg, dan blijft de Canon gewoon de betere keuze. ..
De betere keuze voor jou dan hè :> . De Sony valt voor de meeste mensen sowieso af door zijn duidelijk mindere prestaties qua beeldkwaliteit, maar de Panasonic (FZ5/FZ20) en Canon zijn aan mekaar gewaagd en verschillen op een paar punten. Of die punten nou voor- of nadelen zijn, dat is afhankelijk van de gebruikerseisen. Bij jouw eisen vallen de verschillen in het voordeel uit van de Canon, maar bij mij dus bijvoorbeeld in de richting van de Panasonic.

• rimave
Yep. Iedereen heeft wel bepaalde eisen waaraan een camera moet voldoen. Maar geluk maken ze daarom ook meerdere camera's :)

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
gium schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 18:44:
[...]

De betere keuze voor jou dan hè :> . De Sony valt voor de meeste mensen sowieso af door zijn duidelijk mindere prestaties qua beeldkwaliteit, maar de Panasonic (FZ5/FZ20) en Canon zijn aan mekaar gewaagd en verschillen op een paar punten. Of die punten nou voor- of nadelen zijn, dat is afhankelijk van de gebruikerseisen. Bij jouw eisen vallen de verschillen in het voordeel uit van de Canon, maar bij mij dus bijvoorbeeld in de richting van de Panasonic.
Nou.... als ik het verschil tussen de FZ5 en de DSC-H1 zie op megapixel.net dan weet ik nog niet zo of de Sony standaard afvalt. Vooral het shot van het restaurant op 350 meter ziet er met de Sony vele malen beter uit als met de FZ5.

• guillaumemay
Komt doordat de situatie en het onderwerp anders is. Bij de Sony laat hij meer het midden van de foto zien, met de bar aan de linkerkant en het tft scherm rechts. Je hebt zo geen last van de 3 felle lampen bij het raam er net naast.

Bij de FZ5 laat hij een ander gedeelte van de foto zien, wat niet het midden is, omdat de bar nu aan de rechterkant zit en je last hebt van weerspiegeling door de drie lampen in het linkerraam.

Niet echt een eerlijke vergelijking, omdat het geen identieke situatie (ander tijdstip dus andere belichting, ander onderwerp).

Bij de foto's van dcresource ging het er eerlijker aan toe, met foto's die vlak na elkaar waren genomen met de S2 en HC1. Dat waren dus identieke situaties voor beide camera's, waarbij de S2 beduidend minder CA vertoonde. De algemene conclusie was toen vrij duidelijk, de S2 won het van de HC1 qua optische prestaties. En als je dan bij dpreview de recensie van de S2 leest, en ziet dat de FZ5 onder identieke situaties beter presteert qua optiek en ruis, dan lag het bij mij voor de hand om alvast te stellen dat de HC1 een stapje onder de S2 en FZ5 zit.

Maar ik wacht voor mijn definitieve conclusie op de test van de HC1 op dpreview, waarbij netjes de foto's van de S2 en FZ5 ernaast worden gelegd.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
gium schreef op zondag 26 juni 2005 @ 01:09:
Komt doordat de situatie en het onderwerp anders is. Bij de Sony laat hij meer het midden van de foto zien, met de bar aan de linkerkant en het tft scherm rechts. Je hebt zo geen last van de 3 felle lampen bij het raam er net naast.

Bij de FZ5 laat hij een ander gedeelte van de foto zien, wat niet het midden is, omdat de bar nu aan de rechterkant zit en je last hebt van weerspiegeling door de drie lampen in het linkerraam.

Niet echt een eerlijke vergelijking, omdat het geen identieke situatie (ander tijdstip dus andere belichting, ander onderwerp).

Bij de foto's van dcresource ging het er eerlijker aan toe, met foto's die vlak na elkaar waren genomen met de S2 en HC1. Dat waren dus identieke situaties voor beide camera's, waarbij de S2 beduidend minder CA vertoonde. De algemene conclusie was toen vrij duidelijk, de S2 won het van de HC1 qua optische prestaties. En als je dan bij dpreview de recensie van de S2 leest, en ziet dat de FZ5 onder identieke situaties beter presteert qua optiek en ruis, dan lag het bij mij voor de hand om alvast te stellen dat de HC1 een stapje onder de S2 en FZ5 zit.
Ben ik niet helemaal met je eens. Zowel de FZ5 als de S2 hebben last van CA, misschien een fractie minder als de Sony maar het is wel zichtbaar. CA kun je tegenwoordig via software redelijk eenvoudig verwijderen.
Ik heb inmiddels een behoorlijk aantal foto's van de FZ5 en de S2 mogen bewonderen maar qua ruis doet de Sony het niet slechter maar vaak zelfs beter..
Wat de test op Megapixel in ieder geval laat zien is de mate van detail die de Sony kan vastleggen.
Maar je hebt gelijk dat we het best nog meer testen moeten afwachten. Met in je achterhoofd houdende dat soms een reviewer een test redelijk kan manipuleren naar zijn eigen voorkeur.

• Frogmen
  • Niet online
Een vriend van mij heeft hem op mijn aanraden vrijdag gekocht wat erg fijn is aan deze camera de gestabiliseerde zoomlens groot bereik de groothoek valt niet tegen. Erg mooie grote display aan de achterzijde, zelfs in de zon goed. Ik zou het geen prosumer willen noemen, meer een camera voor mensen die iets meer willen dan het basis kiekje maar niet alles handmatig willen instellen en doen (wat overigens wel kan). En penlite accu's hebben zo hun voordeel als je niet kan opladen kan je er altijd nog een penlite instoppen en die zijn overal verkrijgbaar (was wel handig voor hem want hij gaat met de trein door Rusland). Overigens is 5 MP meer dan genoeg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Review gespot 8)
http://www.dpreview.com/reviews/sonydsch1/page12.asp

Highly Recommenced in ieder geval...

• guillaumemay
Uit die test komt dan nog steeds naar voren dat de FZ5 qua detail en scherpte betere foto's maakt. De Sony heeft de in-cam-sharpening en het contrast hoger aanstaan, wat dus niet verbazingwekkend is gezien hun vorige toestellen.

Om het maar kort te concluderen:
Als het puur om de foto's gaat, dan is de FZ5 het beste. Net ietsjes beter dan de rest qua scherpte, detail CA en scherpstelling.

Als je meer functionaliteiten wilt dan alleen de foto's, dan dus de S2 of H1.
H1: 3:2 foto's, erg groot scherm, batterijen, hanteerbaardere filmpjes dan de S2, 2cm macro.
S2: kantelbaar scherm, batterijen, SD kaart, leuke filmpjes, 0cm macro.

En zoveel verschillen de camera's dus niet qua optische kwaliteit. Ik zou dan letten op de prijs, en het aantal functionaliteiten dat je ervoor terug zou willen krijgen. :)

Opvallend:
Het grote 2,5" scherm van de Sony bestaat uit 115.000 pixels, het Canon 1,8" LCDtje heeft er ook 115.000. Het Panasonic 1.8" schermpje heeft er 130.000. :|

Verwijderd

Ik zou de DSC-H1 willen aanschaffen bij pixmania.com. Heeft iemand ervaringen met het aanschaffen van dit toestel bij deze webwinkel. Komt dit toestel dan gewoon met Nederlandstalige handleiding ?

• Levi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03-2023
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:02:
Ik zou de DSC-H1 willen aanschaffen bij pixmania.com. Heeft iemand ervaringen met het aanschaffen van dit toestel bij deze webwinkel. Komt dit toestel dan gewoon met Nederlandstalige handleiding ?
Ik heb 2 weken geleden een camera besteld bij Pixmania. Dit verliep geheel probleemloos. Ik had de camera maandagavond besteld, en donderdag morgen werd hij bezorgd. Het pakketje werd gebracht door een Duitse pakketdienst: DPD. Ik had gekozen voor betalen onder rembours, dus ik kon aan de deur betalen. Je krijgt er wel een Franse handleiding bij omdat Pixxmania een Frans bedrijf is.

Levi (Utrecht)

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01 19:23
Levi schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:13:
[...]

Ik heb 2 weken geleden een camera besteld bij Pixmania. Dit verliep geheel probleemloos. Ik had de camera maandagavond besteld, en donderdag morgen werd hij bezorgd. Het pakketje werd gebracht door een Duitse pakketdienst: DPD. Ik had gekozen voor betalen onder rembours, dus ik kon aan de deur betalen. Je krijgt er wel een Franse handleiding bij omdat Pixxmania een Frans bedrijf is.
die fransen handleiding is enkel omdat pixmania in heel europa hun producten inkoopt in grote partijen. deze partij h1's is toevallig bestemd voor de franse markt. de volgende partij is misschien bestemd voor de duitse of engelse markt.

Verwijderd

Levi schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:13:
[...]

Heb je de DCR-H1 gekocht of een andere camera. Is me niet direct duidelijk. Indien een andere, was het een Sony toestel ?

• Levi
Nee, ik heb de Canon Powershot S2 IS gekocht.

Levi (Utrecht)

Verwijderd

Ik heb een vriend die een Sony Camcorder DCR-HC19 heeft gekocht enkele weken terug bij Pixmania.

Deze kwam met een handleiding in verschillende talen waaronder Nederlands.

Heeft iemand ervaring met digitale fototoestellen van Sony, komen deze bij Pixmania ook met Nederlandse handleiding ?

(willen hem cadeau doen aan men vader en voor hem is een Nederlandstalige handleiding prefereerbaar)

• Levi
Gebruiksaanwijzingen van Sony kan je gratis downloaden:

http://www.sonydigital-li...till/cyber/cyber.asp?l=nl
Alleen staat de H1 daar nog niet bij, maar deze zal er waarschijnlijk zeer snel tussen komen te staan.

Levi (Utrecht)

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Het lijkt me een geweldig toestel dit ! Heb er ook al even mee mogen spelen en vind hem verbazingwekkend goed. Snel, intuitieve bediening, goede macro, voelt solide aan. Heb nog geen minpuntjes kunnen ontdekken.

Wat ik me nog wel afvroeg is of dat grote beeldscherm ook nadelige gevolgen heeft voor de batterijtijd. Heb namelijk geen zin voortdurend door de viewfinder te kijken. Pokkeding.

Verder heb ik hem nu alleen geprobeerd op het 32mb intern. Daarbij is de verwerkingssnelheid erg traag. 3 sec schat ik zo. Bij een normale memorystick is dat toch vele malen sneller neem ik aan ?

Enja ik wil hem ook gaan gebruiken voor het fotograferen van autosport en daarover verontruste een opmerking op Dpreview mij, want hij schijnt want minder te zijn op het gebied van bewegende objecten op full lenght zoom. Tja en dat is net wat je niet wilt !

[ Voor 67% gewijzigd door Bertuss op 24-07-2005 16:25 ]

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
klein *kickje*

Verwijderd

Weet iemand of deze camera netzo als de canon camera's een sticht functie heeft?

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 16:44
Ik heb de camera nu 2 dagen. Hij bevalt me eigenlijk best goed hoewel ik nog niet zoveel tijd heb gehad om er uitgebreid mee te expirimenteren. Maar dat gaat de komende weken ((op) vakantie) zeker komen.

Mijn indruk van de camera:
Het scherm is lekker groot en de knoppenindeling ken je binnen no-time uit je hoofd. Verder voelt hij lekker stevig. De 12x zoom is heerlijk en geeft je extra mogelijkheden die je met de 3x zoom compact camera's niet hebt.
De optische zoeker is een beetje vierkanter en lijkt kleiner dan die van de DSC-F717 (mijn vorige camera) wat ik wel jammer vindt.

@Bertuss, ik heb nog geen ervaring met het fotograferen van voorbij razende auto's. Iemand anders hier misschien mbv dit kickje.

@Thatsme007, de sony heeft geen stitch-assist. Dat is wel jammer inderdaad, maar als je hem in de manuele modus zet en zelf dus de sluitertijd enzo vastzet moet het ook wel lukken... denk ik... Komende weken maar eens wat panorama's proberen te maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Gody op 31-07-2005 23:10 ]

Verwijderd

Ik wil graag een dergelijke camera kopen nu vndt ik 430 euro de perfecte prijs maar is deze bijv net zo goed als de F828 qua belichting enzo? (ik kom namelijk veel op feesten waar ik moet optreden waar het donker is en dan moeten mensen dus wel goed belicht zijn etc)

Verwijderd

Waarom is het eigenlijk zo stil rond dit toestel?
Ben voor de ouders van mijn vriendin wat aan het rondkijken naar een nieuw toestel en kwam deze tegen. Ziet er prachtig uit en krijgt een goede review op steves-digicams. Hij vergelijkt het toestel met de canon s2. Zijn er misschien nog tevreden gebruikers hier die wat kwijt willen over het toestel? Voordelen/nadelen, voorbeeldplaatjes...?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:16:
Waarom is het eigenlijk zo stil rond dit toestel?
Ben voor de ouders van mijn vriendin wat aan het rondkijken naar een nieuw toestel en kwam deze tegen. Ziet er prachtig uit en krijgt een goede review op steves-digicams. Hij vergelijkt het toestel met de canon s2. Zijn er misschien nog tevreden gebruikers hier die wat kwijt willen over het toestel? Voordelen/nadelen, voorbeeldplaatjes...?
Het is inderdaad vrij stil rond dit toestel. Ik heb deze camera zelf vorige maand gekocht (voor 415 euro) en hij bevalt me zeer goed. Ik heb deze camera gekocht vooral omdat ik meer wilde leren over fotografie en de handmatige instellingen etc. en ook de 12x optische zoom is natuurlijk heerlijk.

Dat deze camera oplaadbare Nihm batterijen heeft deed mij ook even twijvelen voordat ik tot aankoop overging, maar hij bleek erg zuinig te zijn. Ik heb bijvoorbeeld die dag op de Apenheul +/- 60 foto's geschoten, en heb de volgende dag in walibi nog de hele dag door kunnen schieten op dezelfde batterijen. Op andere oplaadbare batterijen loopt ie trouwens net zo goed en ik ben er zeer tevreden over.

In mijn testcase van de Apenheul staan nog wel een stel voorbeeldplaatjes, en als je wat verder in het topic kijkt staan er ook een paar links naar de originele bestanden.

[rml][ testcase] Apenheul[/rml]

Verwijderd

Ik ben benieuwd naar hoe dit toestel bevalt. Wil er namelijk zelf ook een gaan kopen naar zit nog te twijfelen tussen de S2 en de H1. Iemand tips?

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 14:56
Als ik de resultaten bekijk van de mickey-mouse figuur van de vorige pagina dan valt mij op dat de Sony nogal de rode kleur verzadigd weergeeft (overigens hebben vele Sony digitale camera's dit). Kan je in het menu van de camera een zodanige wijziging aanbrengen dat die opheft :?

• Richub
  • Laatst online: 31-01 16:28
Een beetje offtopic:

Ik heb zelf de DSC-H2 sinds 'n week, de opvolger van de camera uit de TS.
Grootste verbetering is IMHO de Carl Zeiss lens.
En een miljoen pixeltjes meer...

Als ik mijn foto's vergelijk met de voorbeelden van de H1 op i-net, is de lens van de H2 gewoon scherper, en minder CA.

Ik zou er wel 'n topic over willen starten, maar ik heb geen webruimte om foto's op te zetten, en een topicstart over een digicam zonder foto's is wel erg mager...

Linkje:
http://www.letsgodigital....cification/1220/show.html

• cc12
Maar kan je met je H2 ook de kleur-instelling regelen naar eigen smaak?

• Richub
Niet voorzover ik dat heb kunnen vinden... Alleen de standaard zwart/wit, levendig, of sepia instellingen.

Maar ik vind juist niet dat de kleuren te verzadigd zijn... Echter blijft dit een kwestie van smaak.

Inmiddels heb ik een album op internet gezet met foto's van de Sony DSC-H2, dan kun je zelf kijken hoe de kleurbalans is. Alle foto's zijn niet bewerkt, alleen verkleind:

http://home.hetnet.nl/~r.hubertse

• cc12
Dat zijn inderdaad mooie opnamen die jouw camera maakt! :Y)

Vaak is het zo dat als je een afbeelding verkleint je meer artefacten ziet. Bij jou set foto's totaal niet.

En heb je ook nog nachtfoto's?

• Richub
Nee, nog niet, daar wil ik binnenkort wel mee beginnen, als ik nachtfoto's heb, voeg ik ze wel toe aan het album...

En wat betreft dat verkleinen: Ik gebruik Irfanview hiervoor, daarna met Jalbum het album maken, en de orginele afbeeldingen gebruiken, niet Jalbum de foto's laten verkleinen.
Pagina: 1