Toon posts:

[Wanhopig] Pc crashes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Na het ontvangen van de onderdelen van mijn pctje gisteren ben ik direct aan de slag gegaan. Ik heb de hele PC in elkaar gezet, en bij het opstarten werkte alles goed. Na het booten vanaf mijn windows CD begon de pc met formatteren en het installeren van Windows XP. Tijdens deze installatie ging het echter fout. Telkens op een ander punt in de installatie kreeg ik een welbekend "blauw scherm" en moest ik opnieuw beginnen. Ik dacht dat dit aan mijn windows CD lag, en zocht dus een andere CD om te testen of mijn PC uberhaupt wel werkte. Na even zoeken probeerde ik het met Windows 2000 Professional, en tot mijn verbazing verliep deze installatie goed. Na het installeren even alle drivers van de videokaart/geluidskaart/moederboord geupdate via de bijgeleverde cdroms, een virusscanner geinstalleerd, en een verbinding met de router ingesteld, windows updates gedraaid. Dit alles verliep zonder problemen, behalve dat bij het opstarten een waarschuwing tevoorschijn kwam dat de videokaart niet genoeg stroom kreeg. Toen ik echter op de videokaart via een bijgeleverd kabeltje een extra stroomkabel aansloot, kreeg ik deze waarschuwing niet meer.

Mijn PC was qua software klaar voor gebruik, en ik besloot om eens de grafische kracht te testen met een spelletje. Bij de installatie van het spel ( World of Warcraft ) kwamen helaas de problemen terug, die ik had bij het installeren van Windows XP. Telkens op een ander punt van de installatie kreeg ik in een flits een blauw scherm, en ging de PC zichzelf rebooten. Na herhalen heb ik ook andere spellen geprobeerd te installeren, waar ik hetzelfde probleem had. Even later gebeurde hetzelfde terwijl de PC net weer opnieuw was opgestart, dus toen ik niet eens met iets bezig was. Ik kan op dit moment dus niets met de PC doen, en mijn vraag is of jullie misschien weten wat hieraan te doen is.

Ik gebruik de volgende opstelling op dit moment:
  • Antec LifeStyle Sonata (ATX, 380W, Zwart)
  • Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394)
  • AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2,2GHz, 512KB)
  • Zalman CNPS7000B-AlCu (Socket A/478/754/939/940)
  • 2 maal 512MB PC3200 DDR (Infineon Original)
  • Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB)
  • XFX GeForce 6800 Ultra 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)
  • Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
  • Lite-On 16x48x, LTD-166S (Zwart)
Zelf zou ik 2 oorzaken voor het probleem kunnen bedenken. Misschien is de voeding niet krachtig genoeg om het zaakje te laten lopen, of misschien is er een bepaalde driver die het onstabiel maakt. Ik ben zeer benieuwd naar de reacties, want dit is echt behoorlijk bagger :'(

Alvast bedankt _/-\o_

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-02 12:28

rg-mohwa

Phoe Hé

Is je geheugen niet gewoon brak ?
ik heb het namelijk vorig jaar gehad dat windows 2000 er niet op wou (kreeg ook blauwe schermen )

Verwijderd

Ik zou als eerste het geheugen gaan testen,met memtest b.v.

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 19:05

dailyleaf

...

lijkt me duidelijk een geheugen kwestie inderdaad. Doe maar eens testen met het eerder genoemde memtest.

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

Verwijderd

je kan het natuurlijk ook proberen door even een dimmetje geheugen eruit te halen en dan een spel te installeren.. dan kun je dat uiteindelijk uitsluiten
Als je bang bent dat je voeding niet sterk genoeg is kun je het misschien testen door je dvdspeler en je geluidskaart en een geheugenreepje eruit halen.
En de mogelijkheid een oudere vid kaart te lenen en te testen is volgens mij erg lastig ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 09:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een bootdisk gemaakt van memtest, en hij heeft een volledige test zonder errors doorlopen.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Probeer eens bover water te krijgen wat die blauwe schermen vertellen..

Ik denk wel dat je voeding aardig aan zijn max zit.. Ik kom geloof ik op het moment op 380 watt en jij hebt nog een iets zwaardere pc..

[ Voor 50% gewijzigd door MrBarBarian op 19-05-2005 10:24 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Een veelvoorkomende foutmelding in de logboeken in windows is:

Silent Running: HW clock slowdown due to missing Auxillary Power.

De informatie op de blauwe schermen is niet te achterhalen, de automatische reboot volgt veel te snel.

Het vreemde is dat ik nadat ik deze logboeken zag, het extra kabeltje op de videokaart heb aangesloten, waarna de PC nog wel crashte, maar er zijn geen foutmeldingen meer aangemaakt.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-02 23:33
99% zeker je geheugen... het is gewoon niet compatible met je moederbord. Hier staat een lijstje met gekwalificeerd geheugen voor je A8N
http://www.asus.nl/produc...939/a8nsli-d/overview.htm (Memory QVL)

Verwijderd

Ik zet hem er toch even bij: Zit de 12V connector er ook in op je mobo? Auxiliary power wijst ook op te weinig stroom voor je CPU. MAAR EERST EEN GEHEUGEN TEST! Want dat is denk ik je eerste verdachte.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:11
die windows xp installatie lijkt op of geheugen of geen driver foor je SATA HD.

Dus tijdens je xp install ff een apar keer op F6 raggen als der voor gevraagt wordt en even driver insalleeren.

Geheugen hebt je getest dus dat zal dan wel goed zijn.

En de voedingen zou ook niet al te super kunnen zijn, probeer anders ergens een 450W of zo te lenen en kijk of het dan wel werkt. En post de text van "the screen of death"

Verwijderd

Topicstarter
De 12V connector is aangesloten.

Over het geheugen. Ik heb als basis van de onderdelen de Best Buy Guide genomen hier op tweakers, en nam aan dat het geheugen dan toch wel zou moeten werken.

Verwijderd

Kun je niet in de logboeken kijken waardoor hij gecrashed is?
Bij een automatische reboot staat daar wel het een en anders in, en staat het automatisch overnieuw opstarten aan bij een foutmelding?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 10:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb de inhoud van het blauwe scherm achterhaald:

*** STOP: 0x0000001E (0xC0000005,0xFE966030,0x00000000,0x00000000)
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Bezig met starten van de fysieke geheugendump
Fysieke geheugendump compleet. Neem contact op met uw systeembeheerder of technische ondersteuningsafdeling.

Verwijderd

anders zet je de automatische reboot uit, kan je op je gemak naar de fout kijken :)

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
http://www.microsoft.com/...t/en-us/prmd_stp_oweb.asp

Probeer eens een minimale configuratie dus..

[ Voor 14% gewijzigd door MrBarBarian op 19-05-2005 11:20 ]

iRacing Profiel

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:28

Barrycade

Through the...

Wat is de temperatuur van je CPU? Heb je de koeler ook juist aangesloten/geïnstalleerd? Kan ook warmte probleem zijn. Spontane reboots komen ook voor als CPU te warm wordt.

Temperatuur is waarschijnlijk via BIOS uit te lezen en anders via Everest.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
Controleer of er genoeg koelpasta tussen je processor en koelbok zit
(het liefste die prut die standaard op je koelblok zit weghalen en zelf nieuwe ertussen doen... werkt meestal beter)

Je kunt ook je cpu core voltage controleren, als deze te hoog staat loopt je processor ook heet.

Dit gaat altijd volgens andere warmte curves en laat je pc dus ook op verschillende momentje vastlopen

Verwijderd

Zoiets had ik ook, andere machine maar goed, updaten van de bios hielp,

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:10

liberque

Vrijzinnig!

Ik kan me nog een situatie herinneren dat Windows XP niet wilde installeren en Win2K wel. Echter Win2K kreeg bij mij toen ook een hoop BSOD's. Dit kwam destijds door mijn mmc kaart lezer van Sony Ericsson. Zat het kaartje erin dan was er niks aan de hand maar was het lezer thingie leeg dan ging Windows gigantisch over de zeik. Alsof hij een drive probeerde aan te spreken die niet bestond. Ik wil niet beweren dat dit bij jou een identiek probleem is (weet niet eens of er een cardreader aan hangt) maar mischien heb je er toch aan. (het betrof overigens geen normale cardreader maar zo'n ding wat zijn energie kreeg via de ps2 aansluiting.. kreeg hem destijds bij de mp3 player addon voor de t68i)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Verwijderd

Topicstarter
De temperatuur van mijn processor is gewoon goed. Ik heb de bios geupdate volgens een stappenplan in de handleiding van het moederboord, wat er nu voor heeft gezorgd dat ik windows niet meer inkom, tijdens het laadscherm van windows krijg ik nu een blauw scherm met

Stop 0x0000000A or IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

of

Stop 0x000000D1 or DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Ik zat te denken aan een formatje en maar opnieuw proberen ofzo... :|

Verwijderd

Misschien ff handig om het progje DEBUG van Microsoft te halen en de crashdump even te debuggen :)

Verwijderd

van de regen in de drup ofzoietsdus, geeft hij bij die stop melding ook nog een .sys file mee in de foutmelding ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 13:33:
van de regen in de drup ofzoietsdus, geeft hij bij die stop melding ook nog een .sys file mee in de foutmelding ?
Geen sys file nee

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Ik zou ander geheugen proberen.. dit heb ik zovaak meegemaakt en dan is het gewoon zo'n lullig latje met chips :+ Kijk naar die QVL lijst op asus website
Canard schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 10:35:
99% zeker je geheugen... het is gewoon niet compatible met je moederbord. Hier staat een lijstje met gekwalificeerd geheugen voor je A8N
http://www.asus.nl/produc...939/a8nsli-d/overview.htm (Memory QVL)

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Heb jij je netwerkfirewall geinstalleerd?

of

deze 2 had ik nl ook, maar de netwerkfirewall werkt niet goed op de Asus. Waarom weet ik niet, maar ik gebruik nu de Marvel, of je kan ook alleen de drivers installeren (begreep ik, zelf niet getest)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Verwijderd

dat probleem wat ik had (ook IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL), was inderdaad een geheugen issue, in mijn geval werd de ddr wel ondersteund in mijn nieuwe bios.

ander geheugen proberen lijkt me een goed idee

Verwijderd

Topicstarter
Goed, het probleem is opgelost. Even het geheugen van een vriend erin gezet, en het schatje liep meteen als een zonnetje. Helaas dus nieuw geheugen bestellen, maargoed, er zit niets anders op. Vreemd dat het geheugen uit een Best Buy Guide hier dus niet eens werkt.

Verwijderd

yup had ik bij een brak merkloos reepje. memtest ging allemaal prima alleen had ik na een tijdje dikke reboot en ook irq not less or iquel

• The__B
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-12-2025

of

Leuke errors inderdaad...

Ik heb het zelfde probleem met 1 setje 512mb infeon ram wat goedgekeurd is in dat lijstje van asus.

Heb memtest eens 12 uur laten draaien zonder error's

Zijn er al nieuwe oorzaken of oplossingen beschikbaar ?

Complete error code :

Stop: 0x000000d1 ( 0x0000287b, 0x0000000a, 0x00000000, 0x00596043 )
Pagina: 1