Toon posts:

Tape-device verdwijnt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Linux-server (Redhat 7.2) met daaraan een SCSI tape device (HP Ultrium). Na een herstart ziet de server dit device en kan ik een backup maken. Maar zodra die backup klaar is, ben ik het device kwijt. Alleen een herstart brengt deze dan weer terug.
Is er een commando om "on-the-fly" opnieuw te scannen voor een SCSI-device?

Alvast bedankt

Victor

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Dat commando ken ik niet (omdat ik (nog) geen SCSI-gebruiker ben), maar kun je niet beter gaan uitzoeken waarom het device verdwijnt? Staat er ook iets over geschreven in de de logs?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus net het eigenaardige. Bij opstarten verschijnt in de logs dat het device is gevonden en attached. Na de backup staan er geen meldingen in het log, maar is het device wel "verdwenen".

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Wat bedoel je precies met verdwenen? Wat zegt "mt status" bijvoorbeeld? (als het device tenminste is gelinkt aan /dev/tape)

[ Voor 33% gewijzigd door Bergen op 19-05-2005 10:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
"no such tape or device" verschijnt.

Maar misschien heb ik iets gevonden.
Via rmmod st en modprobe st kan ik mijn tape-device weer aanspreken. Ik heb voor vannacht een backup-job gescheduled. Ik laat de uitkomst wel weten.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Nou heb ik heel weinig ervaring met tape-backups, maar misschien wordt het device offline gegooid, net als na "mt offline" en wil hij daarna niet meer online komen. Als hij online is zou je dat commando eens kunnen geven en kijken of je dan in dezelfde situatie komt. Misschien is er een flag om hem niet offline te halen na een backup.

Verwijderd

probeer rescan-scsi-bus.sh eens...
Pagina: 1