Netwerk met 100 en 10mbit switches traag

Pagina: 1
Acties:

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-05 20:44
Hier op mijn stage hebben we een windows 2000 server (dit is misschien handig om te weten ivm test utilities ofzo)
overigens alles fixed ip

Er zijn hier een 3 tal switches, 1x 100mbit en 2x 10mbit (compaq)
nu is het sinds een aantal dagen dat de 10mbit poorten dermate traag zijn dat er niet mee gewerkt kan worden. op de server staat een database (ms acces) elke client heeft de client versie (deze haalt uiteraard data van server). computers op de 10mbit kunnen amper tot geen gebruik maken van de database
Ook printers die op 10mbit zitten zijn ERG traag, het duurt echt minuten voordat het bestand op de printer arriveert om uitgeprint te worden.

De router voor het internet zit ook op 100mbit switch, raar is dat het internet op de 10mbit poorten wel gewoon snel is (internet gebruikt ook nooit volledig 10mbit, maar ik ga er niet vanuit dat een printer bijv dat wel doet ;))
Het gekke is dat het altijd gewoon gewerkt heeft en een echte oorzaak kan ik dus niet vinden.
heeft iemand idee wat ik nog kan testen? evt met programmatjes oid?

edit:
ik ben overigens andre topics aan het lezen maar kom er niet uit

de server zit op 100mbit, poort 16 van de 100mbit gaat naar poort 16 van 10mbit (dit kan helaas niet anders want er zit gee nexpansion op die 100mbit) van de 10mbit gaat wel een expansion in/out dus die zit weer aan de volgende 10mbit gelinkt
nu heb ik de 1ste 10mbit er tussenuit gesloten en nu zijn op de computers op de "2e" 10mbit weer alle applicaties e.d. beschikbaar.. echter nog steeds vreselijk traag

[ Voor 22% gewijzigd door cryptapix op 19-05-2005 09:00 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Mogelijke oorzaken:

- een of meer PC's snoepen bandbreedte (p2p, spam etc.)
- verkeerd geknoopte kabels
- allerlei dingen die ik niet kan bedenken

Tips:
- reset de switch
- koop voor ca. 55,- een 16-poorts Sweex switch (10/100) of voor een wat groter bedrag een 3Com switch, of liever nog een Gbit switch (wel ff die 100 Mbit kaart in je server vervangen door een Gbit).
- elke budget switch is beter dan de 10 Mbit die je nu hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door pinockio op 19-05-2005 09:04 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• cryptapix
bandbreedte verbruik zit ik ook al aan tre denken, maar ik ga niet alle pcs af om te kijken wat er daar afspeelt
bovendien is het internet hier echt geen 10mbit, dus die 10mbit trekken ze niet vol met p2p (misschien wel lokaal p2p maar dat is wel uitgesloten hier)

aan kabels is niets veranderd, ineens deed hij het gewoon niet meer goed? ik denk eerder dat er hardwarematig iets stuk is gegaan, ik twijfel vooral aan de link tussen 100 en 10mbit maar dat kan ik niet zomaar testen aan gezien bedrijfsprocessen door moeten

het is geen optie om zomaar loos nieuwe hardware aan te gaan schaffen, ik had het hier ook liever anders gezien maar nieuwe hardware kopen is geen troubleshooting :)

wat ook nog kan is uiteraard de virusscanner op de server oid, maar hoe controleer ik zoiets. is er geen programma dat vanaf de server heel het netwerk in kaart kan brengen?

ow overigens, ik ga niet met losse siwtches werken, alles zit in 19" rack en zou netjes zijn als het edaarin blijft
waarom zijn die 2 10mbit switches zo slecht dan?

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 19-05-2005 09:08 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44
Begin bij de source, access staat er bekend om dat het veel file locks / reads doet kijk dit na. Daarna kijken met een test util hoe snel het netwerk echt is, evt. met een ftp transfer.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Probeer eens met een monitor tooltje te kijken hoe druk het is op je netwerk, dan kan je meteen al zien welke pc er loopt te muiten.

Je kan ook eens proberen om de crosslink van de 100mbit naar de 10mbit op beide switches in een andere poort te stoppen (mits dit mogelijk is en je deze situatie hebt :)).

• cryptapix
het is niet alleen acces, want ook printers gaan gewoon voor geen meter vooruit
nadat je een bestand wil afdrukken herkent de printer vrijwel direct dat hij informatie ontvangt, echter duurt dit ontvangen echt minuten terwijl dit op 100mbit nog geen seconde duurt

ik wil graag testen maar heb geen idee waar ik moet beginnen
het liefst heb ik iets waarmee ik alle poorten kan afgaan van een switch

ik denk namelijk niet dat het probleem bij de server ligt, want die is aangesloten op de 100mbit switch en alle pcs die daarop aangesloten zijn werken gewoon perfect

• cryptapix
Mishmash schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 09:14:
Probeer eens met een monitor tooltje te kijken hoe druk het is op je netwerk, dan kan je meteen al zien welke pc er loopt te muiten.

Je kan ook eens proberen om de crosslink van de 100mbit naar de 10mbit op beide switches in een andere poort te stoppen (mits dit mogelijk is en je deze situatie hebt :)).
ik zal eens zon tootlje gaan zoeken

op de 100mbit zit expansion poort, dus hiervoor moet ik gewoon een poort kiezen en verbinden met de 10mbit switch. op de 10mbit switch zitten wel expansion poorten EN poort 16 op de 10mbit is ook een expansion poort (die is dus voor koppeling met andere switches zoals die 100mbit)

• Mishmash
cryptapix schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 09:17:
[...]

ik zal eens zon tootlje gaan zoeken

op de 100mbit zit expansion poort, dus hiervoor moet ik gewoon een poort kiezen en verbinden met de 10mbit switch. op de 10mbit switch zitten wel expansion poorten EN poort 16 op de 10mbit is ook een expansion poort (die is dus voor koppeling met andere switches zoals die 100mbit)
heb je de mogelijkheid om op de 100mbit switch een andere poort te kiezen voor je uplink? (gewoon ff proberen of het werkt)...

• pinockio
cryptapix schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 09:07:

ow overigens, ik ga niet met losse siwtches werken, alles zit in 19" rack en zou netjes zijn als het edaarin blijft
waarom zijn die 2 10mbit switches zo slecht dan?
- omdat het switch op switch op switch is
- omdat 10 MBit volledig uit de tijd is.

Er zijn genoeg goedkope 19" switches te koop; de tijd (=geld) die je nu in troubleshooting stopt kun je beter besteden door het kopen van andere hardware (sowieso zullen de gebruikers je dankbaar zijn voor de grote snelheidswinst).

[ Voor 26% gewijzigd door pinockio op 19-05-2005 09:24 ]

• Mishmash
pinockio schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 09:22:
[...]

- omdat het switch op switch op switch is
- omdat 10 MBit volledig uit de tijd is.
Ga niet lopen zeuren over die 10mbit, de TS weet heus wel dat het niet meer up to date is. We zijn hier om uit te zoeken waarom het netwerk opeens zo traag is... Mocht dat uitlopen op defecte hardware dan koopt de TS wel nieuwe hardware.

• cryptapix
ik weet wel dat 10mbit traag en oud en antiek enzo is
maar 10mbit is gewoon snel genoeg, er draaien hier geen mega zware applicaties en zeker ene printer moet op 10mbit gewoon goed werken?

over switch op switch, ik heb er 1 10mbit tussenuit gehaald maar dat maakte niet uit
en ik heb geen andere optie dan switch op switch er zitten geen expansion poorten op (behalve op de 2 10mbit switches, zelfde merk en die hebben gewoon expansion mogeljkheden maar ik kan natuurlijk niet zomaar iedreen gaan inprikken op die 10mbit want netwerk moet wel zoveel mogeljk omhoog blijven:))

ik ga even kijken wat er gebeurt als ik op de 100mbit gewoon een andere poort neem

• Mishmash
cryptapix schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 09:29:
ik weet wel dat 10mbit traag en oud en antiek enzo is
maar 10mbit is gewoon snel genoeg, er draaien hier geen mega zware applicaties en zeker ene printer moet op 10mbit gewoon goed werken?

over switch op switch, ik heb er 1 10mbit tussenuit gehaald maar dat maakte niet uit
en ik heb geen andere optie dan switch op switch er zitten geen expansion poorten op (behalve op de 2 10mbit switches, zelfde merk en die hebben gewoon expansion mogeljkheden maar ik kan natuurlijk niet zomaar iedreen gaan inprikken op die 10mbit want netwerk moet wel zoveel mogeljk omhoog blijven:))

ik ga even kijken wat er gebeurt als ik op de 100mbit gewoon een andere poort neem
Heb je trouwens al geprobeert om ff de stroom van de switches af te halen? Mocht nou niks werken en je ziet geen rare dingen bij je monitor tools dan denk ik dat je beter 1 nieuwe switch kan kopen, dat is denk ik goedkoper dan urenlang blijven sleutelen... (En als je echt een el-cheapo bent dan kijk je op marktplaats voor een 2e hands switch :Y) )

• pinockio
Mishmash schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 09:33:
[...]

Heb je trouwens al geprobeert om ff de stroom van de switches af te halen? Mocht nou niks werken en je ziet geen rare dingen bij je monitor tools dan denk ik dat je beter 1 nieuwe switch kan kopen, dat is denk ik goedkoper dan urenlang blijven sleutelen... (En als je echt een el-cheapo bent dan kijk je op marktplaats voor een 2e hands switch :Y) )
Sja... dat heb ik ook al gezegd als je ff terugleest.

Overigens: ik begrijp ook wel dat de TS persé wil weten WAT er aan de hand is, maar het lijkt me een goede gelegenheid het netwerk te upgraden.
Daarbij moet je niet verwachten dat het upgraden van je switches altijd zonder problemen gaat: ik heb meermalen meegemaakt dat dan brakke bekabeling zichtbaar wordt.

Voor de TS: zie je veel collisions (vaak weergegeven met oranje LEDs) op je switches? Dat wijst sowieso op (te) veel netwerkverkeer. Als dat niet het geval is, lijkt het eerder een defect.

• cryptapix
ik heb nu ipv poort 16 op de 100mbit poort 2 in gebruik
dit lijkt het probleem op te lossen, teminste iedreen op de 10mbit poorten kan nu de database naar behoren gebruiken.

echter de printers op 10mbit blijven traag?
dit zoek ik nog wel even uit, maar het lijkt er dus op dat die poort 16 op 100mbit switch defect raakt, erg raar want als ik er een andere pc op zet doet die het wel gewoon?

iig bedankt voor de hulp, en de relatief eenvoudige oplossing naar het lijkt :)

• cryptapix
pinockio schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 09:43:
[...]

Overigens: ik begrijp ook wel dat de TS persé wil weten WAT er aan de hand is, maar het lijkt me een goede gelegenheid het netwerk te upgraden.
Daarbij moet je niet verwachten dat het upgraden van je switches altijd zonder problemen gaat: ik heb meermalen meegemaakt dat dan brakke bekabeling zichtbaar wordt.

Voor de TS: zie je veel collisions (vaak weergegeven met oranje LEDs) op je switches? Dat wijst sowieso op (te) veel netwerkverkeer. Als dat niet het geval is, lijkt het eerder een defect.
jah ik wil gewoon weten wat er aan de hand is, dit is altijd handig voor het vervolg. als je auto op de snelweg stopt met rijden koop je toch ook niet gelijk een nieuwe?

jah ik had al gekeken naar collision maar die was er echt haast niet, ik heb 10 minuten staan kijken en dat ledje heeft echt amper geknippert. er is hier ook helemaal niet echt veel en zwaar netwerk verkeer, allee nwat interne email en die database op een aantal computers

• Mishmash
pinockio schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 09:43:
[...]

Ik ben het zelf ook wel eens tegen gekomen dat met het plaatsen van nieuwe switches problemen voorkomen, maar als de bekabeling brak is kan dat nu juist voor "kleine" problemen zorgen waarvan je eigenlijk niet weet waar het vandaan komt. Dit lijkt me eigenlijk een goede reden om eens wat netwerkonderhoud te doen...

Voor de TS: als je een monitor tool hebt draaien moet je hem voor ongeveer een uurtje mee laten draaien, dan pas krijg je een beetje een beeld van hoe het netwerk in elkaar zit en wat er allemaal gebeurt. Als je hem maar 2 a 3 minuten laat draaien krijg je een momentopname en daar heb je eigenlijk niks aan..

Ik denk zelf dat de uplink van je 100mbit switch of je 10mbit switch z'n beste tijd wel heeft gehad... Het is natuulijk te testen dmv een Fluke meter maar die dingen zijn niet goedkoop. :9~

[ Voor 8% gewijzigd door Mishmash op 19-05-2005 09:50 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

2 woorden: MRTG en FTP :)

Met MRTG kun je je switches helemaal uitlezen en loggen. Aangezien het compaq switches zijn zal daar vast wel een directe template voor meegeleverd worden :)

Met FTP (gewoon command line, dus geen client!) kun je poort voor poort testen. Niet iedereen hoeft er dan uit, maar door iedere poort afzondelijk aan een laptop te halen en met FTP een file (enkele file van zeg 100mb) van de server te plukken en weer terug te sturen, kun je feitelijk testen of je verbinding wel in orde is. Als met FTP wel alles goed gaat (snelheid naar verwachting, ook al is die traag ;) ), is er met je switch niks mis, maar moet je het echt in de soort verkeer zoeken. Dat laatste moet je volgens mij dan met MRTG wel kunnen zien :)

Ik zou zelf ook verwachten dat het idd de soort verkeer is wat er overheen gaat dat de bottleneck vormt, aangezien je zelf al aangeeft dat er eigelijk alleen met printen en met de Access DB problemen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 19-05-2005 09:52 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mishmash schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 09:24:
[...]
Ga niet lopen zeuren over die 10mbit, de TS weet heus wel dat het niet meer up to date is. We zijn hier om uit te zoeken waarom het netwerk opeens zo traag is... Mocht dat uitlopen op defecte hardware dan koopt de TS wel nieuwe hardware.
- Vanwaar het woordje "opeens" in bovenstaande post?
- De TS is stagiar, en heeft dus geen bevoegdheden tot kopen.
- Er staan 10Mb dozen in cascade. Dat is een slechte zaak (bottleneck), de 10Mb dozen moeten direct op de 'core' switch aangesloten zijn.
- Zijn die 10Mb dozen wel switches, en geen hubs?
- Is er iets managable, dwz kun je naar die dozen telnetten of misschien zelfs browsen?
- Het feit dat internet snel is en printen traag zegt helemaal niets. Die akties kun je niet vergelijken. Bij printen gaan er misschien wel megabytes per pagina naar de printer, voor internetten een 64k ISDN verbinding soms al snel genoeg.
- Door herpatchen kun je soms al de bottlenecks opheffen. Grote dataverbruikers (server, printer, meest intensief gebruikte / zware applicaties werkstation) moeten direct op de 100Mb switch hangen, niet op de 10Mb doos en zeker niet op de 10Mb doos die achter de andere 10Mb doos hangt.

[ Voor 34% gewijzigd door joopv op 19-05-2005 10:09 ]

Verwijderd

even resume

als ik het goed begrijp
de 100mb switch werkt OK
de 1e 10mb switch is traag in alles
de 2e 10 mb switch is ook traag.
de 2e switch is ook traag zonder de 1e switch

als ik dit zo hoor is bij 10mb switch uplink naar de 100mb switch
probeer die 2e 10mb switch eens direct op de 100mb te plaatsen wellicht dat die 10 10mb uplink het niet meer trekt voor de 32 porten van de ander switches

• cryptapix
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 10:03:
even resume

als ik het goed begrijp
de 100mb switch werkt OK
de 1e 10mb switch is traag in alles
de 2e 10 mb switch is ook traag.
de 2e switch is ook traag zonder de 1e switch

als ik dit zo hoor is bij 10mb switch uplink naar de 100mb switch
probeer die 2e 10mb switch eens direct op de 100mb te plaatsen wellicht dat die 10 10mb uplink het niet meer trekt voor de 32 porten van de ander switches
jah idd alles werkt zoals jij het zegt

ik ben er net achter gekomen dat het waarschijnlijk allemaal aan 1 poort op de 100mbit heeft gelegen, ik heb nu een andere poort op de 100mbit switch genomen voor de link met de 10mbit switch en het lijkt nu gewoon te werken (alleen een printer is nog traag maar goed dat kan ook nog wel weer ergens anders aan liggen want rest lijkt perfect te werken weer)

• Mishmash
joopv schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 10:01:
[...]

- Vanwaar het woordje "opeens" in bovenstaande post?
- De TS is stagiar, en heeft dus geen bevoegdheden tot kopen.
- Er staan 10Mb dozen in cascade. Dat is een slechte zaak, de 10Mb dozen moeten direct op de 'core' switch aangesloten zijn.
- Zijn die 10Mb dozen wel switches, en geen hubs?
- Is er iets managable, dwz kun je naar die dozen telnetten of misschien zelfs browsen?
- Het feit dat internet snel is en printen traag zegt helemaal niets. Die akties kun je niet vergelijken. Bij printen gaan er misschien wel megabytes per pagina naar de printer, voor internetten een 64k ISDN verbinding soms al snel genoeg.
-Het woordje "opeens" omdat het sinds een paar dagen is... Daarvoor werkte het netwerk wel gewoon goed.

-Ookal is het een stagaiar, dan kan hij alsnog advies geven om nieuwe hardware aan te schaffen.

- De beide 10mbit dozen kan je idd het beste beiden apart aan de core switch hangen, zo hoef je niet 1x 10mbit uplink met al je 10mbit users te delen maar heb je 20mbit voor al je 10mbit users, scheelt toch weer :).

- Als de switches managable zijn kan je met telnet/hyperterminal een sessie starten en op de switch zelf logging aanzetten, dat zal je ook een eind op weg helpen (mits je weet waar je op moet letten).

• cryptapix
ik he bniet zoveel 10mbit users overigens, maar net teveel want niet iedreen past op de 100mbit :)

ik kan idd het advies geven nieuwe hardware aan te schaffen maar aangezien we eind juni gaan verhuizen komt het juist dan wel aan de orde en dan is mijn stage afgelopen en heb ik die problemen niet :)

of ze managable zijn weet ik niet, die 100mbit iig niet en ik verwachtte geen problemen bij de 10mbit switches.
Pagina: 1