MSI Neo-V PT8 of PT880?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaoske
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-08 08:51

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Reeds enige tijd heb ik een ander moederbord. Ik heb het netjes in de winkel gekocht alszijnde een MSI PT8 neo-V. Alles geinstalleerd en werkte met mijn Celeron 2,8.
Nu een P4 3,0 Ghz erin en een frisse installe gedaan. Dat verschil merk je wel :D :D trouwens.

Eerst windows XP, daarna de driver-CD van MSI erin (zit auto-update bij, dus kan daarna makkelijk de nieuwste drivers vinden). Alles geinstalleerd: Geluid, LAN, Sata/RAID controller, enz. Daarna ook nog Everest even geopend om te controleren of mijn voltlijnen een beetje stabiel zijn en overeen komen met die van de MSI software. Ok dat klopte, maar:
In everest herkent hij de VIA chip als een PT880! Op mijn mobo staat tussen PCI 2 en 3 toch echt PT8 :? .

EDIT (was nog niet klaar met typen en drukte per ongeluk naast de knop voorbeeld |:(
Ook de bon geeft dat aan. In windows herkent hij het ook als een PT880 mobo. Wat heb ik nu? 8)7

Al gedaan:
Website van de fabrikant geeft aan dat de PT8 en de PT880 mobo's van MSI de overeenkomstige VIA chip hebben, een combi staat niet vermeld, ook word er niet in de FAQ of op het Forum over gesproken...
Boekje en CD-rom zijn voor drie mobo's: PT880-, PT8- en PX8 Neo-V
Everest en Aida en andere progjes gekeken: PT880
mobo gecheckt
wat kan ik nog controleren?

Is de enige manier daar achter te komen echt de koeler van mijn NB chip eraf te halen?

[ Voor 32% gewijzigd door Gaoske op 18-05-2005 23:56 ]

M'n hobby PC'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Moederbord = MSI PT8
Chipset = VIA PT880

Moeilijk he ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Volgens MSI is er die niet

M'n hobby PC'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Het spijt me als dit een beetje vijandig overkomt maar is niet de bedoeling:

Als ik op de website van MSI heb gezocht, in hun forum, in hun FAQ, hier op het forum (sorry die ben ik vergeten te melden in mijn startpost), Dan zal ik waarschijnlijk Google al hebben gebruikt, denk je niet? Als je ook je eigen link bekijkt, vind je alleen links naar de MSI site, waar ik al had gekeken.

Ik heb dus niet domweg al mijn info hier geplant en vervolgens maar wachten tot ik antwoord krijg. Ik heb dit overigens ook al 2 weken geleden ontdekt. De winkelier vond het ook al een vreemd verhaal, maar ja terugsturen doe ik ook niet aangezien het voor mij alleen maar positief zal zijn. Maar ik moet het wel weten ivm met het downloaden van nieuwe drivers in de toekomst en in MBM.

M'n hobby PC'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Wat is je vraag nou eigenlijk? Het mobo heet PT8 en de chipset PT880. Nog es :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:51
PT8 NEO V = PT800 = single channel mem
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=597

PT8 NEO SR / LSR = single channel mem
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=488

PT880 NEO FSR = PT880 = dual channel mem
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=636

PT880 NEO SR / LSR / FISR = dual channel mem
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=527

Afgezien van single channel memory en dual channel memory is PT800 en PT880 precies hetzelfde. Het kan zijn dat MSI bv een goede prijs heeft gekregen voor het PT880 chipset en ook gebruikt op haar PT8 mainboards maar geen mogelijkheid tot dual channel geeft via de bios.

[ Voor 13% gewijzigd door The Source op 19-05-2005 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Mijn vraag is:

Welk moederbord heb ik in mijn computer?

MSI PT8 Neo-V is een bord met de VIA PT800 chip.
MSI PT880 Neo-V is een bord met de VIA PT880 chip.

Volgens bon, prijs, opschrift op mobo zelf en doos heb ik een PT8
Volgens Everest, Aida en Windows heb ik een Via PT880 chip.

Deze borden zijn niet gemaakt, volgens de site van MSI, het boekje en volgens de verkoper.

Is mijn vraag nu duidelijk? of wil je nu weer hetzelfde antwoord geven??

Dank u BRON, Kan ik gemakkelijk zien/testen of ik de single of dual heb?
MVG

[ Voor 9% gewijzigd door Gaoske op 19-05-2005 00:30 ]

M'n hobby PC'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ja nu is ie duidelijk ja :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 13:58
Misschien heb je geluk en hebben ze gewoon een sticker met "PT8 Neo-V" op het moederbord gekleefd in plaats van "PT-880 Neo"?? Want die moederborden lijken mij identiek op de chipset en die klevertjes na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Laatste kleine verschilletje is verder dat de PT880 een 1000/100 LAN heeft
Maar aangezien ik een 100 Mbit router heb, merk ik dat niet...

Chip is gelijk aan die van een PT8. De layout is verder ook overeenkomstig met een PT8. Zou het kunnen dat bij MSI de Via PT800 chips op waren en dat stilstand duurder was dan de meerprijs van uitlevering met PT880 chips? Dat zou betekenen dat mijn chip het enige verschil is met een standaard PT8 mobo.

[ Voor 53% gewijzigd door Gaoske op 19-05-2005 00:54 ]

M'n hobby PC'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Dat zou eventueel kunnen of zoals the source al zei:
The Source schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 00:28:
Afgezien van single channel memory en dual channel memory is PT800 en PT880 precies hetzelfde. Het kan zijn dat MSI bv een goede prijs heeft gekregen voor het PT880 chipset en ook gebruikt op haar PT8 mainboards maar geen mogelijkheid tot dual channel geeft via de bios.
Dat van die BIOS zou kunnen. Maar de BIOS'en van zowel de PT8 als van de PT880 lijken mij identiek want het is dezelfde file die gedownload wordt via MSI. Hoe zouden ze dat gedaan hebben dan? Misschien via een ID op het moederbord zelf d.m.v. bijvoorbeeld enkele weerstanden.

Je kan het maar 100% zeker weten door de nb-koeler er af te halen. Zou je niet kunnen testen of je dual channel hebt door de bandbreedte van jouw geheugen te benchmarken in sandra bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gaoske schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 23:50:
Is de enige manier daar achter te komen echt de koeler van mijn NB chip eraf te halen?
Dit is een 100% betrouwbare methode ;) Het is ook maar kleine moeite?
Gaoske schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 00:29:
Kan ik gemakkelijk zien/testen of ik de single of dual heb?
Gewoon benchmarken en de scores checken/vergelijken :) SiSoft Sandra is leuk spul. Single Channel PC3200 heeft een theoretische bandbreedte van 3200MB/s (doh) en Dual Channel PC3200 dus 6400MB/s. Je mag daar gerust zo'n 10% overhead van aftrekken voor de praktijksnelheden.

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 19-05-2005 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:31

nwagenaar

God, root. What's the differen

Gaoske schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 00:29:
Mijn vraag is:

Welk moederbord heb ik in mijn computer?

MSI PT8 Neo-V is een bord met de VIA PT800 chip.
MSI PT880 Neo-V is een bord met de VIA PT880 chip.

Volgens bon, prijs, opschrift op mobo zelf en doos heb ik een PT8
Volgens Everest, Aida en Windows heb ik een Via PT880 chip.

Deze borden zijn niet gemaakt, volgens de site van MSI, het boekje en volgens de verkoper.

Is mijn vraag nu duidelijk? of wil je nu weer hetzelfde antwoord geven??

Dank u BRON, Kan ik gemakkelijk zien/testen of ik de single of dual heb?
MVG
Je kan enorm makkelijk checken welke type moederbord je hebt. Alle MSI borden zijn uitgevoerd met een MSI-productnummer (bijvoorbeeld MSI-7030 -> MSI K8N Neo3) en op basis van die gegevens kun je het exact type achterhalen. Dit type nummer staat vaak aangegeven bij een PCI slot.

MSI PT8 Neo Series = MS-6799
MSI PT8 Neo-V Serie = MS-7043
MSI PT880 Neo-FSR = MS-7043
MSI PT880 Neo Series = MS-7008

Zoals je kan zien hebben de PT8 Neo-V en de PT880 Neo-FSR hetzelfde typenummer. Op het moederbord staan bij de PCI sloten ook duidelijk aangegeven welke je hebt (dus PT8 of PT880) en welke dus voorzien is van singlechannel of dualchannel. Volgens mij kun je deze typenummers ook achterhalen via CPU-Z die dit soort gegevens ook laat zien. Het beste is gewoon je kast open maken, je PCI kaarten eruit halen en even checken wat van type het is. Het afslopen van je NB blok hoeft in principe niet te gebeuren ;)

Overigens, deze types heb ik binnen 1 minuut kunnen achter halen via de MSI website ( BRON ) en via deze website kun je direct checken welke mogelijkheden aanwezig zijn op je mamaplankje.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ja... Maar heb je nu eigenlijk gelezen? :p
Op zijn moederbord staat PT8 maar volgens verschillende tooltjes heeft hij een PT880 chipset. Wat dus in theorie niet kan kloppen. En nu proberen we dus uit te zoeken hoe het zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:31

nwagenaar

God, root. What's the differen

Laagvliegerke schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 11:30:
Ja... Maar heb je nu eigenlijk gelezen? :p
Op zijn moederbord staat PT8 maar volgens verschillende tooltjes heeft hij een PT880 chipset. Wat dus in theorie niet kan kloppen. En nu proberen we dus uit te zoeken hoe het zit :)
Natuurlijk heb ik het gelezen en het was mijn bedoeling om het duidelijk te maken dat hij niet perse die NB koelbklok er af hoeft te halen. Ik heb namelijk niks van hem gelezen over een MS type aanduiding.

Daarom had ik ook gevraagd/aangegeven dat hij het MS type moet onderzoeken. Voor zover ik weet heeft MSI geen MSI PT880-V editie ( ik kan het iig niet vinden op de MSI Taiwan website ) en is de PT8 serie nooit uitgerust geweest met een VIA PT880 chipset. Maar door gewoon te kijken op de website van MSI kun je enorm snel achterhalen welke editie het moet zijn :

MSI PT8 NEO-V -> Twee geheugenbanken;
MSI PT8 NEO-Series -> Twee geheugenbanken;
MSI PT880 NEO-FSR -> Drie geheugenbanken;
MSI PT880 NEO-Series -> Vier geheugenbanken;

Kortom, door middel van de MS type aanduiding en/of het aantal geheugenbanken kun je enorm snel zien of het een PT8 of PT880 editie betreft ( al dan niet met single of dual channel mogelijkheden ) zonder dat hij moeite hoeft te doen om een NB blok er af te slopen ( met alle gevolgen van dien ). Verder, het lijkt mij raar dat MSI een PT8 editie op de markt brengt met een VIA PT880 chipset omdat je bij een eventuele BIOS upgrade de boel aanzienlijk kan verneuken.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ik heb even gekeken naar de BIOS van de PT8 en de PT880 en als je die wil downloaden, blijkt dit één en dezelfde file te zijn. Dus verneuken zou je dan niet kunnen doen. Trouwens op de site van MSI staan foto's van de PT8 en de PT880 en die blijken identiek te zijn dus heb ik mij daarop gebaseerd. Het kan natuurlijk zijn dat MSI gemakshalve dezelfde foto's heeft gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
@ mwagenaar

In mijn startpost staat wel degelijk dat op het mobo zelf tussen de 2de en 3de pci PT8 staat.
Qua uiterlijk is hij gelijk aan de foto op de website van MSI van de PT8 Neo-V. 2 geheugenbanken dus.

Dezelfde foto's dacht ik inderdaad ook al.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga gewoon ff die benchmark van sisoft draaien, komt het wel goed.

De uitkomst plaats ik nog wel...

MVG Gaoske

[ Voor 35% gewijzigd door Gaoske op 19-05-2005 13:24 ]

M'n hobby PC'tje

Pagina: 1