Toon posts:

DNS probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist in mijn PC een nieuwe wireless PCI card geïnstalleerd. Het enige wat nog niet lukt is het browsen. Komt doordat er iets mis is met de DNS functionaliteit.

Vreemde is dat ik gewoon via mijn laptop wel kan browsen. Ook via een wireless card.

De TCP instellingen zijn gelijk (behalve het IP address uiteraard). Heb bij primair en secundair dns-server zowel 192.168.1.1 als de DNS-server ip-adressen (194.109.6.66 en 194.109.9.99) van xs4all ingevuld. Helaas. Op mijn laptop is 192.168.1.1 als primair dnspserver ingesteld.

Pingen op ip-nummer werkt wel. Maar pingen op domeinnaam niet. Op mijn laptop werkt dit wel. Bijvoorbeeld naar www.google.nl.

Ik maak gebruik van een US robotic router. Maar omdat het allemaal op mijn laptop prima werkt denk ik niet dat de oplossing inde router configuratie zit.

Ik heb er ook nog een LAN kaartje inzitten. Deze heeft ooit gewerkt maar geeft nu hetzelfde probleem. Nu maar weer disabled zodat alleen de wireless card actief is.

Iemand een idee?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op je laptop werkt de DNS wel met een server van 192.168.1.1, maar via je wireless kaart niet.

Ik weet niet wat voor OS je hebt (en van Windows weet ik niets af), maar kan je eens met ipconfig kijken of de instellingen werkelijk goed (zouden moeten) zijn? Probeer ook eens een nslookup te doen met als server 192.168.1.1.

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
http://www.xs4all.nl/helpdesk/algemeen/servers.html

DNS server (caching nameserver). IP-adressen van de DNS server zijn: 194.109.6.66, 194.109.9.99 en 194.109.104.104.

Je kan dus ook nog die laatse eens proberen.
als je router (kijk bij (device)status?) de DNS automatise heeft gekregen van de DHCP van je ISP, dan kan je de DNS van beide pc's op je router *.*.1.1 zetten.

kijk eens met start>uitvoeren>cmd.exe
ipconfig /all

Staat daar bij zowel je laptop als je pc percies dezelfde instellingen? (behalve ip natuurlijk)
zoniet zet dat goed.

succes

Verwijderd

Topicstarter
ipconfig lijkt alles goed.

nslookup geeft op pc en laptop zelfde resultaat.

*** Can't find server name for address 192.168.1.1: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown
Address: 192.168.1.1

Dit is de router.

Verwijderd

Topicstarter
Beide hetzelfde, behalve dat de laptop een ip krijgt van de router. DHCP dus enabled. Vreemde is dat als ik dat ook op de PC instel ik een ip adress krijg beginnend met 169.254. Terwijl mijn router alleen ip addressen uit mag geven in de range 192.168.1.10 ..255.

ip adress op de laptop is netjes 192.168.1.10.

Heb overigens net de wireless kaart eruit gehaald en de drivers gedeïnstalleerd. Ben dus nu weer verbonden via de gewone netwerkkaart middesl een kabeltje aan de router.

Heb exact hetzelfde probleem.

Verwijderd

Heb dit eerder meegemaakt,

Kijk even of je spyware heb draaien en of je een spyware programma heb draaien, zo ja eerst beide verwijderen. Mogelijkheid is misschien dat je winsock verkeerd geregistreerd staat in het register. In dat geval moet je deze weer resetten (kijk op google) en al je netwerkkaarten en modems opnieuw installeren.

Controleer ook of je news.net geinstalleerd heb staat onder software. verwijder deze.

Succes.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 22:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
De 104.104 had ik inderdaad ook al geprobeerd. Router heeft juiste addressen gekregen van ISP.

Verwijderd

Topicstarter
Top. Opgelost. Was inderdaad corrupte winsock.

Heb winsock xp fix gedraait. (http://www.snapfiles.com/download/dlwinsockxpfix.html) en daarna werkte mijn lan kaartje weer.

Straks de wireless maar weer installeren. Zal dan wel goed gaan.

Misschien is het gekomen doordat ik eerst de kaart heb geïnstalleerd en daarna pas de software.

Bedankt.
Pagina: 1