...
Na ongeveer een jaar tegen een wat lelijke verouderde laptop te hebben aangekeken besloot ik deze om te spuiten, dus ik eerst voorzichtig het ding demonteren, afplakken enz. enz. Na 4 dagen een paar uur per dag gewerkt te hebben was ik klaar om het ding weer in elkaar te zetten. Dus ik verzamel alle schroefjes weer bij elkaar en begin uit mijn hoofd het ding weer te assembleren. Dit ging opzich redelijk snel aangezien ik nog aardig in mijn geheugen had staan hoe het geval uit elkaar was gegaan. Maargoed, ik starte het systeem dus op en na ongeveer 5 sec. staat er op mijn scherm: ''operation system not found''. Dus ik dacht eerst nog misschien heb ik mijn hd niet goed aangesloten, dus ik haal de laptop grotendeels weer uit elkaar maar zie dat alles toch goed in elkaar zit. Hierna heb ik goed geluisterd of de hd nog opspinde, nee dus. Dat ding was er in het midden van alle werkzaamheden mee gekapt (raar, aangezien ik hem heel voorzichtig heb verwijderd). Maarja, ik direct een nieuwe hd besteld (heb laptop namelijk vaak nodig voor school) en deze vandaag geinstalleerd. Als ik nu opstart spint de hd op en blijft hij rondjes draaien. Het enige vervelende is dat hij totaal niet herkend wordt door het systeem. Ik vrees nu een beetje dat ik in al mijn haast misschien een hd heb gekocht die niet compatible is met mijn laptop. Nou heb ik uiteraard van te voren gezocht op google of het geheel zou werken maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. Nou vraag ik mij af of het inderdaad niet gaat werken of dat het misschien ergens anders aan ligt.
Dit zijn de specs van de laptop: (deze van een site geplukt aangezien ik de laptop heb gekregen zonder gebruiksaanwijzingen enz.)
LCD-scherm 13,3" TFT (resolutie 1024 x 768)
Processor Mobiele Intel Celeron processor, 700 Mhz
Geheugen 64 Mb SDRAM, maximaal 512 Mb
Harddisk 10 Gb verwisselbare 2,5" harddisk, capaciteit tot 30 Gb Ultra-ATA (33 Mb/s)
Video Cyberblade AGP SMA met 8 Mb en 3D-ondersteuning
Audio 16 bit 3D stero-geluidskaart met ingebouwde speakers, microfoon en wavetables
Chipset VIA VT82686
Cache 256 kb pipelined burst level-2 cache
Keyboard 87 toetsen met Windowsteken
Aanwijsinstrument Ingebouwd PS/2 touchpad met scroll-functie
Modulaire Bay 24-speed CD-Rom (DVD-Rom of CD-Rewriter optioneel)
Communicatie Standaard 56k6 (V90) intern modem
Powermanagement ACPI compliance Suspend to disk & Power on Suspend
PCMCIA 2 x PCMCIA-slot, 32-bit
I/O-poorten PS/2-keyboard/muis
Seriële poort met 16c550 UART
Parallelle printerpoort
USB-aansluiting
Fast Infrared (4 Mb/s)
In- en uitgangen speakers/microfoon
Batterij Lithium-Ion
Operating System Windows 98 UK
Afmetingen 308 x 267 x 40 mm
Gewicht 3,2 kg
Bios: Phoenixbios 4.0 release 6.0
Dit zijn de specificaties van de nieuwe hardeschijf:
http://www.seagate.com/cd...detail/0,1081,637,00.html
de vorige/originele hd was overigens een hitachi dk23ca-10 (10 gb) ATA-5
http://www.hitachigst.com/hdd/support/dk/2/23ca10spec.html
Ik heb al een paar tooltjes van seagate gebruikt om de hardeschijf de diagnoseren en te installeren maar dit leverde geen resultaat op. Nou hoop ik dat iemand wat duidelijkheid kan scheppen zodat ik weet of de hd nog werkend krijg of niet. Alvast bedankt.
Na ongeveer een jaar tegen een wat lelijke verouderde laptop te hebben aangekeken besloot ik deze om te spuiten, dus ik eerst voorzichtig het ding demonteren, afplakken enz. enz. Na 4 dagen een paar uur per dag gewerkt te hebben was ik klaar om het ding weer in elkaar te zetten. Dus ik verzamel alle schroefjes weer bij elkaar en begin uit mijn hoofd het ding weer te assembleren. Dit ging opzich redelijk snel aangezien ik nog aardig in mijn geheugen had staan hoe het geval uit elkaar was gegaan. Maargoed, ik starte het systeem dus op en na ongeveer 5 sec. staat er op mijn scherm: ''operation system not found''. Dus ik dacht eerst nog misschien heb ik mijn hd niet goed aangesloten, dus ik haal de laptop grotendeels weer uit elkaar maar zie dat alles toch goed in elkaar zit. Hierna heb ik goed geluisterd of de hd nog opspinde, nee dus. Dat ding was er in het midden van alle werkzaamheden mee gekapt (raar, aangezien ik hem heel voorzichtig heb verwijderd). Maarja, ik direct een nieuwe hd besteld (heb laptop namelijk vaak nodig voor school) en deze vandaag geinstalleerd. Als ik nu opstart spint de hd op en blijft hij rondjes draaien. Het enige vervelende is dat hij totaal niet herkend wordt door het systeem. Ik vrees nu een beetje dat ik in al mijn haast misschien een hd heb gekocht die niet compatible is met mijn laptop. Nou heb ik uiteraard van te voren gezocht op google of het geheel zou werken maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. Nou vraag ik mij af of het inderdaad niet gaat werken of dat het misschien ergens anders aan ligt.
Dit zijn de specs van de laptop: (deze van een site geplukt aangezien ik de laptop heb gekregen zonder gebruiksaanwijzingen enz.)
LCD-scherm 13,3" TFT (resolutie 1024 x 768)
Processor Mobiele Intel Celeron processor, 700 Mhz
Geheugen 64 Mb SDRAM, maximaal 512 Mb
Harddisk 10 Gb verwisselbare 2,5" harddisk, capaciteit tot 30 Gb Ultra-ATA (33 Mb/s)
Video Cyberblade AGP SMA met 8 Mb en 3D-ondersteuning
Audio 16 bit 3D stero-geluidskaart met ingebouwde speakers, microfoon en wavetables
Chipset VIA VT82686
Cache 256 kb pipelined burst level-2 cache
Keyboard 87 toetsen met Windowsteken
Aanwijsinstrument Ingebouwd PS/2 touchpad met scroll-functie
Modulaire Bay 24-speed CD-Rom (DVD-Rom of CD-Rewriter optioneel)
Communicatie Standaard 56k6 (V90) intern modem
Powermanagement ACPI compliance Suspend to disk & Power on Suspend
PCMCIA 2 x PCMCIA-slot, 32-bit
I/O-poorten PS/2-keyboard/muis
Seriële poort met 16c550 UART
Parallelle printerpoort
USB-aansluiting
Fast Infrared (4 Mb/s)
In- en uitgangen speakers/microfoon
Batterij Lithium-Ion
Operating System Windows 98 UK
Afmetingen 308 x 267 x 40 mm
Gewicht 3,2 kg
Bios: Phoenixbios 4.0 release 6.0
Dit zijn de specificaties van de nieuwe hardeschijf:
http://www.seagate.com/cd...detail/0,1081,637,00.html
de vorige/originele hd was overigens een hitachi dk23ca-10 (10 gb) ATA-5
http://www.hitachigst.com/hdd/support/dk/2/23ca10spec.html
Ik heb al een paar tooltjes van seagate gebruikt om de hardeschijf de diagnoseren en te installeren maar dit leverde geen resultaat op. Nou hoop ik dat iemand wat duidelijkheid kan scheppen zodat ik weet of de hd nog werkend krijg of niet. Alvast bedankt.