Toon posts:

Welke Mobo + CPU voor 300 euri?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een tijdje uit de running geweest kwa pc-hardware, dus op dit moment zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord + cpu en ik heb daar, zoals de titel al aangeeft, 300 euro voor als budget.

Het merk van het moederbord is niet belangrijk, maar ik wil wel beslist een AMD cpu.
Verder moet het wel een stabiele combo zijn.
Ik denk trouwens dat er dan ook nieuw geheugen bij moet komen, maar ik weet niet of dat binnen het budget past....

Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen.

edit. misschien is het handig om te weten, op dit moment heb ik een Radeon 9500 videokaart (agp) en die wil ik eerst nog even houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 21:26 ]

• Placid_K
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-06 09:32

Placid_K

Only one way to fly;mescaline

Moederbord zal niet eens zoveel uitmaken, zolang je maar socket 939 pakt. Socket 754 gaat er uit dus als je later wil upgraden zal dat veel moeilijker zijn.

Moederborden van AMD zijn allemaal even snel (geheugencontroller zit op de CPU), dus daar hoef je niet naar te kijken. Meer naar PCI-X/AGP hoeveel USB-poorten etc..

Ik zou niet veel spenderen aan het moederbord, wel aan de cpu! :-)

PS.
Kan iemand mij nog uitleggen wat goed is aan de Intel processoren?? :/ Ik bouw elke dag systemen en voornamelijk met intel cpu's maar die dingen zijn zo traag dat het eigenlijk triest voor woorden is..De AMD 64's reageren veel sneller, starten sneller op etc..Het voelt gewoon veel sneller aan.

[ Voor 33% gewijzigd door Placid_K op 18-05-2005 21:38 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Placid_K schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:28:
Moederbord zal niet eens zoveel gek uitmaken, zolang je maar socket 939 pakt. Socket 754 gaat eruit dus als je later wil upgraden zal dat veel moeilijker zijn.

Moederborden van AMD zijn allemaal even snel, dus daar hoef je niet naar te kijken. Meer naar PCI-X/AGP hoeveel USB-poorten etc..

Inderdaad, de AMD moederborden zijn bijna allemaal even snel omdat de geheugencontroller in de processor (AMD Athlon 64) ingebakken zit en dus bij elk moederbord gelijk is.

Ik zou dan ook gewoon naar de features kijken en het voordeligste er uit pikken.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bijvoorbeeld:

-Asus A8N-E
-Athlon64 3200+

En je bent voor onder de 300€ klaar. :)

Let er wel even op dat je een goede voeding gebruikt. Minimaal een 300W A-merk voeding. Je hebt meer vermogen nodig wanneer je een energievretende videokaart of meerdere schijven gebruikt.

[ Voor 34% gewijzigd door PD2JK op 18-05-2005 21:36 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 19:17

Sosabowski

nerd

Prutz0r schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:35:
Bijvoorbeeld:

-Asus A8N-E
-Athlon64 3200+

En je bent voor onder de 300€ klaar. :)

Let er wel even op dat je een goede voeding gebruikt. Minimaal een 300W A-merk voeding. Je hebt meer vermogen nodig wanneer je een energievretende videokaart of meerdere schijven gebruikt.
Alleen kan TS dan niet zijn AGP kaart gebruiken :)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Het kan opzich nog wel even duren voordat ik een nieuwe videokaart ga aanschaffen.
Ik denk dat vergeleken met mijn huidige Athlon XP 1800, ik toch wel een aardige snelheidsboost kan verwachten met bv een AMD64 cpu (in combinatie met de radeon 9500)?

Het gaat voornamelijk om het gamen en ik luister vaak naar muziek (mp3), ik heb een 5.1 setje, dus als het mobo dat ondersteund zou het heel mooi zijn (van mijn sb live 5.1 digital word ik helemaal gek!).

Ik heb op dit moment ook maar 1 harde schijf en voor de rest geen stroom-vretende hardware.

De Asus A8N-E, waren daar geen problemen mee met de koeler ofzoiets?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
IorGie schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:49:
[...]

Alleen kan TS dan niet zijn AGP kaart gebruiken :)
Heel scherp!

Nogmaals voor de duidelijkheid: ik wil mijn huidige radeon 9500 AGP nog wel kunnen gebruiken.....
Valt een socket 939 moederbord al helemaal af als ik een agp videokaart wil gebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 21:55 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een snelheidsboost ga je sowieso krijgen - krachtiger architectuur, hogere FSB, hogere kloksnelheid overall, meer L2 cache... Tel uit je winst :). Ik weet niet hoe het met de fan zit, maar die kan je altijd vervangen door een Zalman Northbridge-heatsink (kost twee keer niks).

Wat de A8N betreft: ik had ergens gelezen dat er twee versies waren, de Deluxe zou PCI-E hebben, de gewone versie AGP. Trek het anders eens na op de site van Asus zelf. Ik weet wel dat er weinig nForce4 mobo's zijn voor S939 met AGP, de meeste hebben al PCI-E. nForce3 kom je nog veel met AGP tegen, al weet ik niet of er daar veel S939-varianten van zijn...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:54:
Een snelheidsboost ga je sowieso krijgen - krachtiger architectuur, hogere FSB, hogere kloksnelheid overall, meer L2 cache... Tel uit je winst :). Ik weet niet hoe het met de fan zit, maar die kan je altijd vervangen door een Zalman Northbridge-heatsink (kost twee keer niks).
Klinkt goed :)
Wat de A8N betreft: ik had ergens gelezen dat er twee versies waren, de Deluxe zou PCI-E hebben, de gewone versie AGP.
Ik hoef in principe geen deluxe o.i.d. als ik maar een snel/stabiel moederbord heb, waarmee ik goed kan gamen.
Het liefst dus een s939 moederbord, waar ik mijn agp kaart mee kan gebruiken...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
Placid_K schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:28:
Juist aan je moederbord kun je beter wat meer spenderen.

Als je een wat langzamere cpu neemt kun je deze eventueel nog wat overklokken.

Heb je een instabiel of karig moederbord dan verander je dat niet zomaar even.

Over het algemeen zijn de huidige moederborden wel in orde als het op stabiliteit aankomt maar koop geen moederbord waar je bij voorbaat al van weet dat je ooit functies gaat missen.

Zo heb ik zelf anderhalf jaar geleden een ASUS A7N8X-X moederbord gekocht. Erg stabiel moederbord met weinig fratsen. Was destijds iets van 25 euro goedkoper dan een Deluxe. Maar wat ik nu aan functionaliteit mis is toch erg jammer:
- Serial ATA
- RAID
- Dual Channel geheugen (Nforce 2 400 chipset is single channel)
- Soundstorm, gedeeltelijk opgelost door een Soundblaster Live kaart.

Je kunt dus imo beter eerst een moederbord uitzoeken welke de functionaliteit heeft en de kwaliteit die jij wilt en daar een passende cpu bij zoeken lettende op het moederbord en je budget. Ooit zul je er achter komen dat stabiliteit en functies sneller zijn dan pure snelheid!

Verwijderd

Ik denk dat de K8V-deluxe wel wat is. K8V-deluxe in pricewatch
Heb je voor 100 euro een moederbord met agp en 7.1 ook s-ata raid, wifi, firewire, enz. enz.
Er is er ook een zonder wifi, voor maar 80 euro Asus K8V
Wel met een VIA K8T800PRO maar bij athlon 64's is het verschil tussen chipsets alleen uitrusting, zoals gezegd.
K had voor de processor gewoon gekeken wat in dezelfde shop het hoogst is wat in je budget past.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 22:21 . Reden: was de wifi versie ]

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 16:58
Je kun als S939 mobo de Asrock k8combo-Z nemen. Mn vrienden zeggen dat de Z voor zuigt (sucks) staat. :D Dit is een goedkopere oplossing. Heb zelf dit bord een tijdje gehad. De AGP-prestaties zijn erg goed. Beter als bijvoorbeeld een bord met k8t800pro chipset. Bijvoorbeeld de asus A8V. Echter het verschil is klein. De asus heeft verder veel meer en betere features.Daarom raad ik deze ook aan.

Het geld wat dan over blijft kun je uitgeven aan een AMD64.

Socket 939 moederborden met de volgende chipset hebben AGP.
-SiS 755(FX)
-Via k8t800(pro)
-Ali (Uli) M1689 (voor zover ik weet alleen Asrock k8combo-Z)

Edit: Sorry, beetje dubbelpost(A8V)
Edit2: Helemaal nVidia vergeten!! 8)7 |:( Nforce3 pro 150/250 chipset!!

[ Voor 21% gewijzigd door ff_tweake op 18-05-2005 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar zijn er überhaubt Nforce-4 moederborden verkrijgbaar met een AGP poort?
Ik heb zitten zoeken, maar wat ik tot nu toe alleen maar ben tegengekomen is SLI met PCI E..

Verwijderd

Topicstarter
De asus heeft verder veel meer en betere features.
Daar ga ik dan ook liever voor, het verhaal van de "Z van zuigt" staat mij niet zo aan :P

Dus als ik het goed begrijp dan zal het een moederbord moeten worden met een VIA K8T800PRO chipset, zodat mijn Radeon 9500 kaart ook nog in dienst kan blijven?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 22:13:
Ok, maar zijn er überhaubt Nforce-4 moederborden verkrijgbaar met een AGP poort?
Ik heb zitten zoeken, maar wat ik tot nu toe alleen maar ben tegengekomen is SLI met PCI E..
Nee, Nforce 4 is puur voor PCI express gebouwd. Misschien komen er ooit nog wel moederborden met een bridgechip erop maar de chipset ondersteund het in principe niet.

Een Nforce 3 daarentegen heeft wel een AGP aansluiting. Snelheidsverschil is er nauwelijks en ook de features zijn redelijk vergelijkbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ik las in dat topic dat de Nforce 3 WEL agp ondersteund en Nforce 4 NIET, mijn vraag nu is: is Nforce 3 beter dan VIA K8T800PRO of zijn dit weer verschillende zaken.... :/

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 22:21:
[...]

Nee, Nforce 4 is puur voor PCI express gebouwd. Misschien komen er ooit nog wel moederborden met een bridgechip erop maar de chipset ondersteund het in principe niet.

Een Nforce 3 daarentegen heeft wel een AGP aansluiting. Snelheidsverschil is er nauwelijks en ook de features zijn redelijk vergelijkbaar.
Bedankt voor de opheldering!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum hoe je een processor/mobo moet uitzoeken ;)
PMG FAQ » Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?

FAQ-gevalletje, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.