Toon posts:

kwantiteit vs. kwaliteit en....

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
...naïviteit van de consument. (paste niet meer in de titel :))

Na het lezen van Flamez topic over winstbejag vs. ontwikkeling, schoot me een situatie te binnen die vergelijkbaar is, maar dan net even iets anders.

Ik heb een tijdje bij een bedrijf gewerkt wat o.a. websites bouwde voor bedrijven. Ik was daar in dienst om klanten te werven, te adviseren en te informeren.

We werden ingepeperd om misbruik te maken van de naïviteit en onwetendheid van de klant. :r
Voorbeeldje: klant heeft nog geen site, dan moest je dus zeggen dat ze gauw hun domeinnaam moesten laten registreren (ook al wilden ze pas een site over twee jaar) en dat wij dat voor hun konden regelen. Kosten: fl 250,- |:(. Ze trapten er nog in ook!!

En verder werden er bijv. hoge kosten in rekening gebracht voor het bouwen van sites, terwijl ze kwalitatief gezien weinig voorstelden.

Ik walg een beetje van zo'n instelling, maar je komt het bij veel bedrijven tegen.

Als jullie mogen stemmen voor kwantiteit of kwaliteit, als het om productiviteit gaat, waar kiezen jullie dan voor en waarom??
En wat vinden jullie van het misbruiken van de naïviteit van een klant?
En dan bedoel ik zowel zakelijk gezien als persoonlijke voorkeur.

Ik had er zelf zoveel moeite mee dat ik met steeds meer tegenzin naar mijn werk ging en ik er op een gegeven moment niet meer wilde werken.
Ik verlies liever een klant omdat ik hem/haar te goed inlicht, dan dat ik inspeel op hun onwetendheid.

• SjosPin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

SjosPin

Zomergast

Voor mij als "denkbeeldige klant" weegt kwaliteit duidelijk zwaarder dan kwantiteit. Het is als klant natuurlijk de uitdaging om een bedrijf te zoeken wat een zo goed mogelijke kwantiteit < - > kwaliteit-verhouding kan bieden.

Ik verveel me nooit!!

Verwijderd

De voorkeur voor kwantiteit of kwaliteit hangt af van de situatie als je met een vliegtuig folders rond moet strooien heb je natuurlijk liever heel veel goedkope folders van mindere kwaliteit dan een paar die heel mooi zijn. Maar bij computers heb ik liever een hele goede computer dan 10 slechte.

Over misbruik van naïviteit van klanten. Ik vind dat je er een klein beetje misbruik van kan maken. Als er iemand bij jouw een telefoon wil kopen dan hoef je niet te zeggen dat hij aan de overkant van de straat 50 gulden goedkoper is. Maar bij websites en computers enzo is er vaak grote onwetendheid bij klanten, als jij zegt dat een domeinnaam 250 gulden kost geloven ze jouw. Dit vind ik echt verkeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 januari 2001 12:22 schreef wieikke het volgende:
Maar bij websites en computers enzo is er vaak grote onwetendheid bij klanten, als jij zegt dat een domeinnaam 250 gulden kost geloven ze jouw. Dit vind ik echt verkeerd.
Ja dat vind ik dus ook. Ik heb er mijn chef meerdere malen op aan gesproken, maar als tegenargument gaf hij bijvoorbeeld: "voor jou lijkt ƒ250,- een boel geld, maar voor een bedrijf is dat dus echt niks".

Ik vind dat dus geen argument. Het gaat om het principe, en dat is dat je de klant bedriegt.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je blijft met het probleem zitten dat de klant ook een verantwoordelijkheid heeft.
Jullie hebben geen monopolie en de prijzen zijn niet geheim. Wat is er tegen voor de klant om even de telefoon te pakken en rond te bellen? Ik doe het ook als ik een koelkast of een wasmachine wil.

Als ik tijdens de koffie tegen iemand zeg: Je mag mijn auto kopen voor 75000, en hij zegt...OK, dan doe ik dat direkt. Als hij de telefoon had gepakt had hij kunnen weten dat hij maar 27500 waard is. Is dat mijn probleem? Of dat van de koper?

Wij kopen trouwens ook bewust wel wat duurder in omdat we betrouwbaarheid eisen. De 'goedkoopste' is per maand een ander en dat maakt je dus helemaal gek, want als er dan iets mis is, staat 'de nieuwe' leverancier te wijzen naar 'de oude'

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Bij auto's en wasmachines enzo ligt de verantwoordelijkheid bij de consument. Maar waar gaat een klant naar bellen als hij een domeinnaam wil en hij kent maar een bedrijf waar hij er een kan krijgen.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Een willekeurige internet provider? Er zijn er wel 30 in Nederland. En natuurlijk kunnen ze het niet allemaal voor hem regelen. Maar ze kunnen hem wel doorverwijzen. Bovendien is internet al een tijdje aanwezig. In totaal geloof ik 40 jaar. Waarvan de laatste 10 nadrukkelijker, het is niet zo dat het een volkomen onbekend gebied is. Je wordt met gratis domeinnamen om de oren geslagen.

Mijn vriendin had alleen maar WP 4.2 en Word ervaring. Maar ze besloot dat ze een domein wilde. Geheel zelfstandig heeft ze dat geregeld door even rond te bellen. Ze weet nog steeds niet hoe ze een homepage moet bouwen, maar daar komt ze ook wel achter.

Als je als manager bij een bedrijf dat niet kan bedenken moet je heel snel een minder verantwoordelijke functie krijgen.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het gaat er toch helemaal niet om of de klant wel of niet had kunnen weten dat hij werd opgelicht? Het oplichten van een klant is immoreel, punt.
We werden ingepeperd om misbruik te maken van de naïviteit en onwetendheid van de klant.
:(
Als jullie mogen stemmen voor kwantiteit of kwaliteit, als het om productiviteit gaat, waar kiezen jullie dan voor en waarom??
Hangt er een beetje van af wat je bedoelt. Ik kies er wanneer ik eten koop liever voor om genoeg te eten te kopen dan om twee dagen per maand bij een zeer duur resdtaurant te gaan eten, dus wat dat betreft kies ik voor kwantiteit. :) Maar in veel situaties moet je denk ik voor kwaliteit kiezen, al was het alleen maar om de totale consumptie van grondstoffen te beperken en zo het milieu te sparen en grondstoffen vrij te houden voor andere doelen.
En wat vinden jullie van het misbruiken van de naïviteit van een klant?
En dan bedoel ik zowel zakelijk gezien als persoonlijke voorkeur.
Immoreel, slecht, kwaadaardig, en een typisch voorbeeld van iets dat in een kapitalistisch systeem altjd voor zal komen.
Ik had er zelf zoveel moeite mee dat ik met steeds meer tegenzin naar mijn werk ging en ik er op een gegeven moment niet meer wilde werken.
Wat een prachtige principiele en morele benadering. Dat vind ik echt serieus een hele goede instelling.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 januari 2001 16:01 schreef Lord Daemon het volgende:

Wat een prachtige principiele en morele benadering. Dat vind ik echt serieus een hele goede instelling.
Het was niet zo zeer de instelling die ik had, maar er werd van mij iets gevraagd waar ik niet toe in staat was (de klant voorliegen). De werkdruk werd voor mij heel groot, want doordat ik mijn werkgevers spelletje niet mee speelde haalde ik ook mijn omzet niet. En dat maakte dat ik er niet meer wilde werken en mijn ontslag heb ingediend.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik ben het met je eens dat oplichten niet mag. Maar dit is geen oplichting.

Oplichting is als je zegt:

Hier meneer, dit is uw nieuwe PC met een 1100 MHz Athlon er in. En er blijkt een 500 MHz in te zitten.

Oplichting is niet:

gewoon op een open en vrije manier een aanbieding te doen die de klant ook nog op 20 andere plaatsen kan krijgen. En waarvan hij in een half uur tijd kan nagaan of hij reeel is.

En als je dan mijn oude oma van 83 op die manier probeert een poot uit te draaien is het wel weer twijfelachtig. Maar als iemand een bedrijf heeft wordt hij geacht wel een beetje te kunnen nadenken. Zo niet moet hij maar een functie krijgen waar er voor hem wordt nagedacht.

Bovendien is F 250 helemaal niet zo duur. Het versturen van één enkele factuur kost al ongeveer 50 piek. Dat is inclusief overhead, het uurloon van de vent van de administratie, de afschrijving van het gebouw, het onderhoud van de computer en het salaris van de koffie dame, het schoonmaken van de toiletten etc.

Bij een bedrijf ga je niet een domain registreren op de Maagden eilanden. Dat wil je een beetje betrouwbaar doen. Dus dat mag best honderd piek per jaar kosten. Tel daar de kosten en de winst van degene die het voor je doen moet bij op en je zit aardig in de richting.

Verwijderd

kwaliteit vs. kwantiteit ?

Kijk eens naar Windows, kost bakken met geld en kwalitatief is het bagger, maar toch verkoopt het als warme broodjes en niemand die er moeilijk over doet.
En heb je er wel problemen mee, dan kijk je toch ergens anders(linux oid), dat is het geweldige van een vrije markteconomie en als je dan zo naiëf bent om niet te kunnen/willen kiezen, dat is je eigen probleem.

En 250,- is ook niets voor een bedrijf, veel grotere bedrijven hebben de instelling, liever wat meer geld en zeker weten dat het goed gaat(vooral als ze van dat vakgebied weinig verstand hebben).

Kijk bv naar Cisco Switches, bijna elk zichzelf respecterend bedrijf betaald een rib uit het lijf voor die krengen(wel erg goed) maar er zijn ook veel goedkopere alternatieven die het werk voor het gemiddelde bedrijf net zo goed kunnen doen.

Iets aan de man proberen te brengen is niets mis mee en ja daar zijn soms agressieve verkoopmethoden voor nodig, zeker bij kleinere bedrijven(die nog geen website hebben), want die doen of elke cent van henzelf is en kunnen niet zo snel beslissen.

Money is what makes the world go 'round.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 11 januari 2001 16:50 schreef Hustla het volgende:
Kijk bv naar Cisco Switches, bijna elk zichzelf respecterend bedrijf betaald een rib uit het lijf voor die krengen(wel erg goed) maar er zijn ook veel goedkopere alternatieven die het werk voor het gemiddelde bedrijf net zo goed kunnen doen.
Klopt...en er geldt bovendien voor bedrijven dat er nog zoiets is als productie verlies. Als je maar één enkele order verliest omdat je toevalig op een server zit die een uptime heeft van 99% ipv 99.99% kan je dat al duizenden guldens kosten. En vergeet niet 99% uptime is een kwartier per dag down.

Ik heb ooit eens artikel gelezen over de Rabo bank. Als die jongens hun hele systeem kwijt raken bestaan ze nog anderhalf uur. Daarna is het over en uit. Er gaat zo ontstellend snel, zoveel geld rond in de bankwereld dat ze dat nooit meer inlopen. Vandaar dat ze wel een paar centen uit geven aan 2 en soms 3-voudige redundancy

Verwijderd

Aan de ene kant vind ik dat je de klant wel eerlijk moet voorlichten, en niet pushen iets te kopen wat ie niet nodig heeft. Maar als bij jou bedrijf een domeinnaam 250 kost ga je niet tegen de klant zeggen: "Ja, hier is het 250,- en elders bij de concurent is het net zo goed en goedkoper" want dan heb je geen klanten meer. Zoek de gulden middenweg zou ik zeggen. Of nee, de grijze middenweg :P

Verwijderd

Kijk uit voor het bedrijf VOCOM EUROPE BV het zijn de grootste smeerlappen die ik ken.

:(

Ik ga hier trouwens forum over openen..kijken wie er nog meer gekloot meemaakt of heeft gemaakt.
Pagina: 1