Vermoedelijk probleem met bios of geheugen

Pagina: 1
Acties:

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-08 18:52

hbsJR

All rounder

Topicstarter
Geachte leden van tweakers.net,

Mijn broers systeem was een lange tijd zorgeloos maar nu word ik een beetje wanhopig. Het probleem dat ik heb deed zich voor nadat SWAT-4 voor de zoveelste keer een hard-reboot nodig had. Wat nu het geval is dat ik de computer aandoe, ik zie het zwarte scherm dat ie laad en daar blijft ie voor 3 minuten op hangen. Soms zie ik ook in fixedsys de text letterlijk overgenomen: checkin memory
of de variant checkin memory--
Na 3/4 minuten loopt ie door en start de computer op en krijg ik de oude-vertrouwde windows interface.
Gezien ik ook totaal niet weet wat het probleem is kan ook niks vinden via search en of google.. ;(

Welnu heb ik dit geprobeerd:

Met wat mensen die meer ervaring hebben de bios doorgelopen, Fastboot enzo staat goed
Geheugen nagekeken met het programma BurnINtest, 2x op volle stand (uitslag kwam 2x correct uit)
Nagekeken op virussen, spyware en die bende
Systemrestore (ik werd wanhopig..)

Goed, vanwege jullie weinig kunnen met een computer waarvan geen specs aanwezig zijn:

Windows XP home

Afbeeldingslocatie: http://dopie.haarberg.com/suckiesuckie.JPG

EDIT:

Trace van bootvis:
Afbeeldingslocatie: http://dopie.haarberg.com/bootvisklein.jpg

Bedankt,

Robert

[ Voor 7% gewijzigd door hbsJR op 19-05-2005 13:44 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik zie dat je 1GB aan geheugen hebt. Voor het gemak ga ik er even van uit dat dit uit 2x512MB bestaat.
Probeer eens te booten met maar één reep in een DIMM slot.
Test ze even allebei apart, bijvoorbeeld met MemTest86+, je weet maar nooit.

Start de computer ook eens op met behulp van Microsoft Bootvis, een briljant programma waarmee je precies kunt zien wat de lange boottijd veroorzaakt.

Eenmaal in Bootvis klik je op Trace -> Next Boot + Driver Delays -> vink 'Shutdown before tracing' aan en duw op OK.

Draai de volgende keer dat je in Windows bent ook eens Hitman Pro.
Ik weet dat je al op ad- en spyware hebt gezocht, maar het kan nooit kwaad ;)

Oh en mijn complimenten voor je nette openingspost, zo zien we ze graag :Y)

[ Voor 28% gewijzigd door Rone op 18-05-2005 19:41 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Ik zou even beginnen met scannen op virussen en malware. Het lijkt me stug dat MS software aflevert die spreekt van 'checkin memory'.

/me moet beter lezen |:(

//edit
toch een kleine nuttige toevoeging aan dit topic:
pas op met bootvis! deze tool verneukt je windows, indien je SP1 of hoger geinstalleerd hebt. Of althans, de kans is aanwezig dat hij dat doet.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 19:38 ]

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
Url werkt vaag maar ik zal bootvis zo proberen, hoe groot is de risico dat het giga mis gaat met bootvis? ik draai namelijk sp2 op die machine

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 19:33:
[...]

pas op met bootvis! deze tool verneukt je windows, indien je SP1 of hoger geinstalleerd hebt. Of althans, de kans is aanwezig dat hij dat doet.
Ik weet niet hoe het met de TS zit, maar bij mij zul je toch met meer moeten komen dan één loze opmerking.
Heb je toevallig ook onderbouwing voor wat je zegt? Bronnen? Reproduceerbare tests?
Ik gebruik Bootvis al tijden met tevredenheid (XP met SP2). Hier heb ik nog nooit van gehoord..
hbsJR schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 19:44:
Url werkt vaag maar ik zal bootvis zo proberen
Mijn fout, hier een werkende :)
..hoe groot is de risico dat het giga mis gaat met bootvis? ik draai namelijk sp2 op die machine
Goede vraag, voor zover ik weet is dat risico er niet, maar hezik denkt er blijkbaar anders over :)
Laten we even zijn antwoord afwachten; ik ben nu wel erg benieuwd.

[ Voor 36% gewijzigd door Rone op 18-05-2005 19:49 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Dat zegt Hezik op basis van z'n eigen ervaring. Ik ben nog geen PC met SP1 of SP2 tegen gekomen waar bootvis op werkte. Daarnaast heb ik het meerdere malen gezien dat de PC na het gebruiken van bootvis niet meer goed windows wilde starten.

Kijk:
http://www.google.nl/sear...bootvis+trouble+sp1&meta=

Genoeg mensen met problemen. Dat zal echt niet allemaal aan bootvis liggen, maar het is gewoon een feit dat bootvis je systeem kan vernaggelen.

Dat wil niet zeggen dat dat gebeurd. Het kan alleen wel.

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
ondertussen dat ik deze reply maak edit ik ook mijn post hierboven:

Hier is de trace van bootvis, alles wat streepjes en krabbeltjes had heb ik aangevinkt en een screenshot van gemaakt...
Afbeeldingslocatie: http://dopie.haarberg.com/bootvisklein.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door hbsJR op 19-05-2005 13:44 ]

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Schakel de netwerkkaart eens uit en kijk dan eens. Soms komt het voor dat het verkrijgen van een dhcp lease wat tijd kost.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
ik snap niet echt wat een netwerkkaart kan doen met de bios..... gezien alles toppie en goed werkt. pas na hard-reboot van swat4 begon het te flippen. Maar goed, netwerkkaart uitschakelen op een save manier? hoe?
want als ik hem uitschakel zien we hem dus nooooit meer terug. Beetje brak om dan tegen me broer te zeggen, ja leuk! je comp werkt wat sneller maar je heb geen internet meer! congratulations... Ben best bereid tot verschillende oplossingen en mogelijkheden, maar dan moet voor mij logica ook meespelen. (no offense..)

[ Voor 34% gewijzigd door hbsJR op 19-05-2005 14:12 ]

Verwijderd

miniBSD schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 13:50:
Schakel de netwerkkaart eens uit en kijk dan eens. Soms komt het voor dat het verkrijgen van een dhcp lease wat tijd kost.
Dit antwoord kun je negeren, want het is onjuist.

In windows 95/98 en mogelijkerwijs 2000 was het idd zo dat een trage DHCP je opstart vertraagde.

In windows XP is dit niet meer zo, die start de DHCP in een eigen thread, waarna hij gewoon doorgaat met booten. Zelfs al doet de DHCP er een uur over, je windows start ondertussen gewoon op.

Heb je al eens geprobeerd een schijfcontrole te draaien?

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
nee, mmm die was ik dus helemaal vergeten, bedankt ik ga hem gelijk draaien!

Verwijderd

Check ook het eventlog even. Handig is 't om 'm eerst leeg te gooien (alle drie) en dan je machine opnieuw op te starten. Op die manier behoud je het overzicht een beetje.

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
goed, disk check gedaan en nog niet opgelost, nu heb ik even de logs gewist en opnieuw opgestart hier het resultaat:

http://dopie.haarberg.com/wat.JPG

Verwijderd

http://www.eventid.net/di...46&source=PerfNet&phase=1
To fix this error, I had previously used the EXCTRLST.EXE utility and disabled the performance counters. This stopped the error message appearing in the event viewer, but I still did not have a server service in Services and I got an error message when clicking on shares in computer Management.Not a big deal I suppose, but I wanted to find out what was wrong. As I have a stand alone machine, I did not have File and Printer Sharing for Microsoft Networks installed. So, I went to dial up properties for my Dial up connection, Under Networking, installed the service File and Printer Sharing for Microsoft Networks Left the check box for this service blank (as I don't want to use it) This immediately enabled the server service and I have since re-enabled the performance counters without any problems or error messages. A sharing tab now also appears under folder properties.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 17:20 ]

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
iemand nog een oplossing?

Verwijderd

bios update?

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
resetten kan, maar dat durf ik niet.. jullie misschien tips of aanwijzingen?

Verwijderd

Eh, ik postte de oplossing al toch? Waarom blijf je doorvragen naar een oplossing, als die er al staat?

Nou ja, een quick workaround dan. Ga naar het configuratiescherm, kies 'systeembeheer' of 'administrative tools', kies 'services', dubbelklik op de 'server' service en disable deze (uitschakelen).

Daarna zou het al opgelost moeten zijn. Let wel op dat als je een netwerk hebt waarin jouw computer bestanden deelt, dit laatste (bestanden delen) niet meer zal gaan.

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
ik doelde meer op de bios probleem.... lijkt me sterk dat file en printer delen de bios schaad... die andere service boeit me even niet gezien ik het delen wel nodig heb!

Verwijderd

load defaults al gedaan? of failsafe, en anders zou ik smorgens er 3/4 minuten eerder uit bed gaan :+

Verwijderd

Eh, ik zal er overheen gelezen hebben, maar welk bios probleem? Hoe is je bios beschadigd dan?

Verwijderd

zijn pc blijft 3/4 minuten hangen bij dit: checkin memory, dat staat zelfs dik gedrukt in de TS, ik zou ook denken dat het iets te maken heeft met bios of hardware, maar niet met een ip adress verkrijgen,

Verwijderd

Eh.. dat hangen komt omdat hij de server service niet kan starten, omdat de performance logs ervan vernaggeld zijn. Hoe je dat kunt fixxen, had ik al gepost.

Die melding in je eventlog; dat is de fout waar je tegenaanloopt. Vandaar dat ik een methode geef om het probleem met de performance logs op te lossen (zie post met quote hierboven) of adviseer om de server service niet te starten.

Nu begrijp ik dat je de server service nodig hebt, dus is het repareren van het probleem met de performance logs de enige oplossing.

Met het bios heeft dit niets te maken.

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
mmm kreeg nog een idee, even een rescue-disk maken met panda en laten tijdens het booten scannen. misschien zit er wel een virusje diep genestelt...
Pagina: 1