Jammer dat men nog steeds (!) niet met een nieuwe client bezig is. het duurt me ook allemaal erg lang eigenlijk....het laatste wat ik van Charles erover gehoord heb (rond eind vorig jaar) is dat men bezig is een eigen programmeur in te huren en hij daarom geen tijdlijnen wil geven totdat hij zeker is dat er ook echt iets opgestart wordt. Uit die mail kon je wel een beetje de irritatie bij hem merken. Kennelijk is het lastig om een goeie programmeur te vinden, of (en dat denk ik hardop) men komt niet rond met het budget om er nog een fatsoenlijke programmeur in te passen. Rond de jaarwisseling kwam er weer wat nieuws naarbuiten dat men bezig was met een java programmeur in te huren maar tot nu toe nog geen nieuws dat het rond is. Allemaal erg lastig voor Charles en TRI in het algemeen, de TSC client is niet binnenshuis gemaakt. Alle aanpassingen kosten geld en gaan via externe inhuur + men zit met een budget omdat ze non-profit zijn... komt bij dat er ook nog eens 9 nieuwe mensen aangenomen zijn omdat Curagen er 110 heeft ontslagen en wat later kwamen er nog eens 3 bij dus dat zal ook wel een flinke hap uit dat budget gehaald hebben (men was daarvoor met 12 mensen aktief, dus dubbel zoveel loonkosten). Al met al kan ik er dus ook weinig nieuws over geven, het is afwachten wanneer Charles weer nieuws geeft. Voordat je de hoop in de schoenen zakt: alhoewel het lastig is diepgaand nieuws over de efficiëncy van de client en de berekende resultaten los te peuteren (TRI heeft geen budget voor een PR man

) ga ik er persoonlijk vanuit dat het project nu ook nog steeds nuttig is. Simpele redenering: de kosten om het project te beheren worden namelijk nog steeds opgehoest, en een verzameling servers + snelle internetverbindingen + mensen om het project draaiende te houden zullen ook niet goedkoop zijn. Er zijn plannen voor uitbreiding en verbetering...dat schiet dus niet zo hard op... maar het laat wel zien dat het project zeker niet onder het tapijt wordt geveegd. TRI is zeker niet armoedig, maar ik denk dat ze (zijnde non-profit) na de uitbreiding van het lab en al die extra mensen die er enigzins abrupt bij zijn gekomen even wat voorzichtiger moeten zijn.
De snapshot staat al erg lang stil en staat laag op de prioriteitlijst bij TRI om te repareren dus daar moet je eigenlijk niet naar kijken. Bij de best results zit ook een adder onder het gras, om extreme scores bij die resultaten tegen te gaan is de client (uit m'n blote hoofd bij versie 2.0 al) anders geprogrammeerd zodat je geen energy's van -200 en nog lager meer krijgt. Het zit nu zo rond de -20, veel lager dan -40 zul je niet meer zien. Het is ook niet het enige criterium, als je een drug zou vinden met een energie van -100 en het blijkt rattengif te zijn heb je er ook weinig aan, men test uitgebreider in het lab bij TRI met de beste resultaten die met de client berekend worden. Het gaat hier om honderdduizenden of zelfs miljoenen soorten drugs per library (we zitten nu in de IBS-STOCK library) en wat ik ervan begrepen heb is dat alle drugs met als resultaat een negatieve energie goed zijn. Welke criteria ze in het laboratorium gebruiken voor verdere selectie weet ik niet.