Toon posts:

twee computers op Chello

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Thuis hebben we twee computers staan die beide aan het internet moeten. Het is geen probleem ze afzonderlijk te verbinden, maar Chello laat slechts een computer (MAC adres) gelijktijdig toe.

De vraag is nu: is het mogelijk beide gelijktijdig te laten internetten via een hub, router of switch? Zo ja, wat is de beste oplossing? Oftewel, versturen dezen een enkel, eigen MAC adrs?

n.b. Het is geen optie om de compu's te koppelen en de internettoegang op de ene te delen.

gegevens modem:

Arris TM402B kabelmodem

gegevens compu's:
beide zijn NT 5 systemen

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Zoekt en gij zult vinden

Waarom? Omdat het kan!!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:28

TwoR

Gekleurde stippen

gewoon met een router het mac adres van de PC aan de router toewijzen en dan de router de PC's een ip adres laten geven en klaar.
(kort door de bocht)

Verder gewoon zoeken @ goT of op google en dan kom je er achter dat je er heel veel over kan vinden

[ Voor 27% gewijzigd door TwoR op 18-05-2005 13:58 ]

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 10:51

-ET-

Phone Home

Gewoon een router er tussen zetten en mac adres wat bekend is bij chello in de router clonen.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Daarvoor kan je een router gebruiken.
Je kan een van de PC's laten routeren of je loopt naar je lokale computerboer en koop voor een paar tientjes een breedbandrouter.

Nou, dat lijkt me duidelijk

[ Voor 14% gewijzigd door Vunzz op 18-05-2005 14:00 ]

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 16:13

Nik

Ja het kan. Simpel! Koop een router! Zorg dat je registratie zonder router verloopt, en hang er dan een router tussen. Reset je modem, en zet je PC'tjes aan. Even instellen en klaar :)

Verwijderd

Topicstarter
dat is klare taal!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

gewoon faq werk:

Hoe deel ik Internet ?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zeg dan niks :/

@TS: Je kunt een router gebruiken ja, daar zijn die dingen voor. Kosten vaak maar enkele euro's tot een paar tientjes en je kunt er vaak meer dan 2 pc's op aansluiten. Het vereist soms wel enige kennis om zo'n ding te installeren en in gebruik te nemen, dus misschien is het niet onverstandig om iemand in de arm te nemen die vaker met zo'n bijltje heeft gehakt. (dan ga ik even af op het "niveau" dat ik bij je "voel" in je posts, zo "moeilijk" is het namelijk ook weer niet).

[edit]
Spuit 11 :P
Hoe deel ik Internet ? <-Die kon ik zo snel niet gevonden krijgen :D

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 18-05-2005 14:06 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
dan ga ik even af op het "niveau" dat ik bij je "voel" in je posts, zo "moeilijk" is het namelijk ook weer niet

Bedankt heren en evt. dames. Wist dat het niet lastig zou zijn... Veroordeel me maar voor luiheid.

Indien je overigens iets van een "niveau voelt" bij mijn enige andere post (2 x zelfde onderwerp), zou je dan zo lief willen zijn daar iets zinnigs over te zeggen? Niemand heeft daar een oplossing voor kunnen vinden, inclusief fabrikant van scanner en mobo.

Verder lijkt me dat een zaak voor de andere post.

edit: onder EPP geen parallele poort, WIN2K, K7M mobo

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 14:26 ]

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:52
Koop alsjeblieft in één keer een goede router, dat scheelt een hoop gezeik.

Van die goedkope router blijkt dan altijd weer dat ie helemaal niet werkt met Chello, tenzij je vanaf een of andere ranzige Chinese site de 1.6.5.3b-bèta-aga-aga firmware gehaald hebt, die je eerst moet unTARren, compilen, frituren en via een 5,25" floppy drive naar je router moet flikken :+

Goedkoop is duurkoop. Die duurdere zijn overigens ook een stuk makkelijker in te stellen. (Vaak via een wizard, die automagisch het MAC-adres voor je cloont). U wilt concrete voorbeelden, u krijgt concrete voorbeelden: Belkin, SMC, E-Tech, Netgear, LinkSys, US Robotics, Draytek, Asus.

Brakke apparatuur is: Sitecom :r , Sweex, Edimax.

Nog een tip: koop direct een wireless router. Handig voor later en 't werkt ook gewoon zonder dat je wireless gebruikt (zitten meestal 4 poorten op). De-wireless-router-die-iedereen-heeft is momenteel de LinkSys WRT54G. Met dit ding kan je nog net geen tosti's bakken, verder kan ie alles :+

Overigens kun je ook via V&A prima een 2e hands A-merk router kopen voor weinig geld.

[ Voor 42% gewijzigd door havana op 18-05-2005 14:34 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

havana schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 14:23:
Brakke apparatuur is: Sitecom :r , Sweex.
Alle waar is naar zijn geld.

Ik heb lange tijd met veel plezier met een Sweex gewerkt. Maar je hebt gelijk als je er mee bedoeld dat het een budget merk is

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Idd, en tip 2 : laat je macadressen uniek (ja die dingen horen uniek te zijn) en ga niet klonen. Hang je router ertussen en bel de helpdesk dat ze je geregistreerde macadres wijzigen. Zeg niets over router maar zeg dat je een nieuwe pc hebt.

Abort, Retry, Quake ???

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

TwoR schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:58:
gewoon met een router het mac adres van de PC aan de router toewijzen en dan de router de PC's een ip adres laten geven en klaar.
(kort door de bocht)

Verder gewoon zoeken @ goT of op google en dan kom je er achter dat je er heel veel over kan vinden
MAC address is niet te wijzigen, dat is vast verbonden aan je hardware. Maar een router is inderdaad de oplossing, als hij op de MAC Addresses checkt, dan zal Chello alleen de MAC van de router zien (ik denk niet dat ze zich er druk om maken dat het een ander MAC address is).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• havana
aZuL2001 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 14:28:
[...]

Idd, en tip 2 : laat je macadressen uniek (ja die dingen horen uniek te zijn) en ga niet klonen. Hang je router ertussen en bel de helpdesk dat ze je geregistreerde macadres wijzigen. Zeg niets over router maar zeg dat je een nieuwe pc hebt.
Waarom zou je dit doen? Met een gecloned MAC-adres werkt het toch ook prima, of zie ik dit verkeerd?

DIT IS MIJN WEBSITE

• Gassie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2023
Ik heb al ruim twee jaar 2 pc's via een netwerkkaartje en een kabeltje aan elkaar gekoppeld.

Geen enkel probleem, pc 2 maakt verbinding via pc 1 en beiden kunnen tegelijk internetten/downloaden etc... (via chello uiteraard)

Sorry, niet goed gelezen 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Gassie op 18-05-2005 14:33 ]

Let's get lost! I know the way

• havana
De crosscable optie van Gassie kan natuurlijk ook. Maar dan moet PC1 ook aanstaan als PC2 wil internetten, en dan probleem heb je niet met een router.

[edit]
Zo'n simpele vraag is eigenlijk wel weer eens leuk. Ik kan eindelijk weer eens iets voor iemand betekenen :+

[ Voor 31% gewijzigd door havana op 18-05-2005 14:35 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
havana schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 14:31:
[...]

Waarom zou je dit doen? Met een gecloned MAC-adres werkt het toch ook prima, of zie ik dit verkeerd?
Dat zie je goed. Maar het is eigenlijk de bedoeling dat alle netwerkapparaten hun eigen unieke mac adres hebben. Maar als er reeds een mac adres bij Chello geregistreerd is clone ik zelf ook altijd het mac adres, scheelt je weer een registratie procedure. En aangezien je niet in een bedrijfsomgeving oid zit boeit het ook totaal niet.

Verwijderd

Van die goedkope router blijkt dan altijd weer dat ie helemaal niet werkt met Chello, tenzij je vanaf een of andere ranzige Chinese site de 1.6.5.3b-bèta-aga-aga firmware gehaald hebt, die je eerst moet unTARren, compilen, frituren en via een 5,25" floppy drive naar je router moet flikken :+

Goedkoop is duurkoop. Die duurdere zijn overigens ook een stuk makkelijker in te stellen.
In principe zou ik het hiermee eens zijn, ware het niet dat ik ooit een linksys router gekocht heb waar ik met mijn (destijds) COM21 kabelmodem niets dan problemen had. Toen heb ik de router vervangen door een 20 euro goedkoper e-tech router die niet alleen perfect werkte, maar ook nog eens veel meer instelmogelijkheden had.

• havana
Shady_Guy: de uitzondering die de regel bevestigt, zullen we maar zeggen ;)

DIT IS MIJN WEBSITE

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

aZuL2001 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 14:28:
Zeg niets over router maar zeg dat je een nieuwe pc hebt.
De tijd dat providers moeilijk doen over routers/thuisnetwerken is al een tijdje voorbij hoor

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Goedkoop is duurkoop. Die duurdere zijn overigens ook een stuk makkelijker in te stellen. (Vaak via een wizard, die automagisch het MAC-adres voor je cloont). U wilt concrete voorbeelden, u krijgt concrete voorbeelden: Belkin, SMC, E-Tech, Netgear, LinkSys, US Robotics, Draytek, Asus.

Brakke apparatuur is: Sitecom :r , Sweex, Edimax.

Nog een tip: koop direct een wireless router. Handig voor later en 't werkt ook gewoon zonder dat je wireless gebruikt (zitten meestal 4 poorten op). De-wireless-router-die-iedereen-heeft is momenteel de LinkSys WRT54G. Met dit ding kan je nog net geen tosti's bakken, verder kan ie alles :+

Overigens kun je ook via V&A prima een 2e hands A-merk router kopen voor weinig geld.
Leuk dat je merken als slecht bestempeld, maar ik heb al sinds lange tijd een Edimax router welke eigenlijk nog nooit echt problemen heeft gegeven. Het instellen is ook ontzettend simpel (op dat moment was ik een router leek).
Ik vraag me af waarom je eigenlijk een wifi router als voorkeur geeft. Wie weet zal de TSer nooit van z'n leven Wifi gebruiken. In mijn opinie lijkt het me beter om een goede gewone router te nemen. Zeker voor een leek omdat het nogal eens gebeurd dat de router iedereen toegang geeft via wifi. (Kan van mijn huis uit een wifi verbinding maken met de router van de buren (zonder problemen en instellingen zelfs internetten).

Ik heb een hekel aan van die mannetjes (lees verkopertjes in pc shops) die jan en alleman een wifi spul aansmeren (tuurlijk, lekker makkelijk om overal accesspoints te hebben om met je laptopje wifi te internetten). (voor de stukken hierboven, ik val niemand hier aan. Maar vind het niet zo slim om iedereen een wifi verbinding te laten aanschaffen)

Dus, TS.
Als je een leek bent op het gebied van beveiligingen in netwerken, raad ik je aan om een goede normale router te kopen. Mocht je toch een wifi router willen hebben met het oog op de toekomst (wie weet is het tegen die tijd wel allemaal stukken sneller), dan moet je kijken of het mogelijk is om de wifi poort tijdelijk uit te schakelen.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-04 22:07

r0b

Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 14:39:
[...]

In principe zou ik het hiermee eens zijn, ware het niet dat ik ooit een linksys router gekocht heb waar ik met mijn (destijds) COM21 kabelmodem niets dan problemen had. Toen hebik de router vervangen had door een 20 euro goedkoper e-tech router die niet alleen perfect werkte, maar ook nog eens veel meer instelmogelijkheden had.
offtopic:
Er zijn problemen geweest met wegvallende verbindingen bij de Linksys WAG54G revisie 1.x serie als ik het met goed herinner. Na rev 2.0 was dit opgelost.
Linksys zou hiervoor ook een omruilprocedure voor gehanteerd hebben voor 'gedupeerde' klanten met een rev 1.x WAG54G.

edit:
Dat staat er toch ook? O-)

[ Voor 31% gewijzigd door r0b op 18-05-2005 14:48 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

NielsOveres schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 14:44:
Mocht je toch een wifi router willen hebben met het oog op de toekomst (wie weet is het tegen die tijd wel allemaal stukken sneller), dan moet je kijken of het mogelijk is om de wifi poort tijdelijk uit te schakelen.
De Linksys waar havana het over heeft kan dat iig wel.
Er zijn problemen geweest met wegvallende verbindingen bij de Linksys WRT54G revisie 1.x serie als ik het met goed herinner. Na rev 2.0 was dit opgelost.
Linksys zou hiervoor ook een omruilprocedure voor gehanteerd hebben voor 'gedupeerde' klanten met een rev 1.x WRT54G
Was dat niet de WAG54G?
linksys wag54g verliest verbinding met internet

[ Voor 34% gewijzigd door Gunner op 18-05-2005 14:47 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Blorgg schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 14:37:
[...]Dat zie je goed. Maar het is eigenlijk de bedoeling dat alle netwerkapparaten hun eigen unieke mac adres hebben. Maar als er reeds een mac adres bij Chello geregistreerd is clone ik zelf ook altijd het mac adres, scheelt je weer een registratie procedure.
Dat is jouw keuze.
En aangezien je niet in een bedrijfsomgeving oid zit boeit het ook totaal niet.
Och, dan kun je net zo goed twee keer hetzelfde ipadres uitgeven in de niet bedrijfsomgeving.

Macadressen horen uniek te zijn. En als je een netwerk van 130 machines in hebt zien storten door wat achteraf bleek gevogel met macadressen, dan wordt je daar erg voorzichtig mee.
Die registratie procedure bij Chello zal echt geen uren in beslag nemen. Dus waarom het niet gewoon op de nette manier regelen ?

My €0.02 (inflation corrected)

Abort, Retry, Quake ???

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ok, dan is het goed. O+

Ik wil alleen dat de TS wel weet dat wanneer je gebruik maakt van de wifi verbinding. Dat je ook rekening moet houden met de beveiliging van je netwerk.

Zelf zal ik waarschijnlijk de ip adressen toe kennen ipv dmv DHCP.
Dan krijgen dus alleen de pc's die ik wil een ip en de rest niet. (Kan het ook fout hebben dat het dan niet zo werkt.)

• havana
@ NielsOveres

Dat is alleen zo wanneer je MAC-adress filtering toepast. Anders krijgt iedereen die inlogt een IP nummer (ervanuitgaande dat je encryptie hebt uitstaan).

Overigens over Edimax.... Ik wist wel dat ik dat soort reacties zou krijgen. Maar goed ik heb denk ik zonder overdrijven al meer dan 100 routers bij mensen thuis geïnstalleerd en met Edimax heb ik meer dan eens problemen gehad. Het is prima dat het bij jou thuis goed werkt, maar ik heb dus niet zo dat ik zo maar wat roep :)

Overigens TS: een goed en heel eenvoudig stukje tekst over hoe je het WiFi kan beveiligen (edoch ietwat offtopic) vind je hier.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 19:50
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.