Toon posts:

freehand 11 openene met andere progs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje:

Is het mogelijk om freehand mx (.fh11) bestanden te openen met andere programma's zonder kwaliteit verlies.
Ik heb het ook al geprobeerd met adobe distiller, maar dan geeft hij een significante kwaliteits verlies.
Ook heb ik het opgeslagen in eps vannuit freehand, maar dat geeft weer gezeur met illustrator waardoor er een bepaalde sectie van het plaatje opschuift.

Weet iemand hier een oplossing voor?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:19
define andere programma's?

Motor onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
dat vraag ik!?!

Hij moet van freehand naar een andere formaat die de drukker zou kunnen openenen zonder kwaliteits verlsies.
Dus denk aan formaat eps, pdf etc. Bekende adobe formaten.

Ik dacht persoonlijk dat distiller de beste optie was, maar daardoor verschuift er een gedeelte van het plaatje.

Wat raad je aan?

Verwijderd

PDF

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:05
Als je geen freehand zelf aan kan leveren, maak er dan pdf van. Sla gewoon direct op als PDF, niet via Distiller. (Neem aan dat Freehand dat wel kan). Sla anders op als EPS zonder preview en probeer dan eens te openen in Illustrator.
Ik heb redelijk ervaring met uitwisseling tussen Illustrator en Freehand en dit werkt beide kanten op niet echt lekker. EPS-en die alleen als geheel object in Freehand willen openen, zodat je niets kan veranderen. Het lijkt wel of ze beide vol zitten met boguscode om de concurrent dwars te zitten (dat zal dan snel ophouden, denk ik).
Desnoods kan je printen naar een Postscript-kleurenprinter en dan printen naar bestand. Als de driver goed is (Apple LaserWriter NT) dan krijg je schone postscript die je weer in Acrobat Distiller kan omzetten naar PDF.
Een probleem is dat Freehand nooit zo goed is geweest in cleane Postscript, in dat aspect steekt Illustrator met kop en schouders boven de rest uit...

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)