Toon posts:

3Com Superstack 3 4400SE stacken en uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een W2K-netwerk liggen, die ik uit wil breiden. Momenteel hangen er 2 losse 3Com Superstack 3 4400SE-switches in de patchkast. Deze zijn niet gestackt, maar simpelweg met een crosscable verbonden.

Nu wil ik gaan uitbreiden, en wel met een 3Com Superstack 3 4400 48-ports. Alleen heb ik een klein probleempje. De patchkast is redelijk vol, en ik kan de nieuwe switch niet bij de andere plaatsen.

Nu heb ik diverse opties:
Ik denk dat het makkelijkste is, om de twee huidige switches te stacken, en vervolgens de nieuwe 48-ports eraan te koppelen met een crosscable. Dan kan ik namelijk aardig wat geld besparen, door een niet-stackable 48-ports switch te kopen.

Nóg makkelijker (en goedkoper) is het om alle switches met een crosscable te verbinden, zodat er niet gestackt hoeft te worden.

Welk van de twee opties is het handigste ? Gaat het überhaupt werken, als ik alle 3 de switches verbind met een crosscable ?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 16:37
Zolang dit geen zwaar belast netwerk is, kun je makkelijk crossen. (wat files sharen en wat user home dirs oproepen is niet zo'n zwaar werk.

Als dit wel een zwaar belast netwerk is zou ik een stack bouwen

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
3 switches met crosscable gaat zeker werken. Het voordeel van stacken vs crosscable is dat je bij een stack veel meer bandbreedte tot je beschikking hebt tussen de switches. Als je er gewoon een crosscable tussen hangt, heb je maar een 100mbit verbinding tussen je switches. Dit merk je bijvoorbeeld als 2 gebruikers op de ene switch veel data trekken van servers/machines op een andere switch..

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

De stacking modules voor de 4400 zijn redelijk betaalbaar te verkrijgen bij tailormade, dus dat maakt stacken evt. best een optie, echter meen ik me te herinneren dat je de 4400SE niet *kunt* stacken met de "normale" versie, omdat de SE versies de layer3/4 ondersteuning missen, en als enige optie is dan om "even" de software upgrade te kopen a 800 euro ofzo (en officieel heb je natuurlijk 1 install *per* switch nodig).

Verwijderd

Topicstarter
Het scheelt inderdaad dat het geen zwaar belast netwerk is. Er wordt voornamelijk gebruik gemaakt vcan het LAN, om verbinding te maken met een router, die verbinding maakt met een andere vestiging waar weer de servers draaien. Dat dataverkeer is ook niet bizar veel. En verder dus hooguit een beetje file-, en printsharing.

De 4400SE versie moet inderdaad met software worden geupgrade. Dat zou stacken dus extra duur maken. Dat had ik zelf inmiddels gevonden.

Zover ik nu lees zou verbinden met een crosscable dus de makkelijkste en goedkoopste oplossing zijn..