Toon posts:

Vraag voor de échte zelfbouwers...

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He HiFi-zelfbouwers,

ik ben vrij nieuwsgierig naar iets, namelijk het volgende: wat gebeurt er nou eigenlijk op de resonantiefrequentie van een luidspreker? Ik weet dattie in principe zo laag mogelijk moet zijn, maar wát vind er nou op die frequentie plaats (mbt karakteristieken van impedantie/fase ed)? Iemand...?

Verwijderd

mijn oma heeft ook een racefiets

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

je zal wel een vervorming krijgen van je geluid, kan ik mij zo voorstellen.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
die frequentie wordt extra versterkt door de kast, lijkt mij

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Humm, oepsie.. dat was wat anders...
Tis dit ongeveer:
Bij resonantie, is de trilling van het geluid op de materialen van bv je speaker, precies zo "dat ie zich erin thuis voelt" oftewel, hij gaat meetrillen... En dat versterkt/vervormd het geluid of levert nare bijgeluiden op..

Volgende keer maar beter opletten bij natuurkunde :P

Verwijderd

Ben geen audiofreak, maar ik dacht dat ieder voorwerp een eigen frequentie heeft. Deze zal dan gaan versterken (in fase trillen) of die specifieke freq. gaan verzwakken (in tegenfase). Ik hoop dat een audiofreak meer kan vertellen, ik ben ook benieuwd.

Verwijderd

En natuurlijk treedt er ook resonantie op bij elke veelvoud van de resonantiefrequentie :)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Ik sinds een paar maanden een 5 tal Elac speakers en die hebben het papier met een dunne laag aluminium overtrokken..

Dat zijn 2 materialen met verschillende resonantie frequenties, dus het hele spul heeft geen resonantiepunt meer..

Ik moet zeggen.. WOW !! strak geluidje..

Matrix in DTS is erg cool nu..

IP Rocks

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Zoals boven werd opgemerkt: op zich heeft alles wat kan bewegen een frequentie waarbij het in resonantie raakt. Dwz een frequentie waarbij het object zijn eigen beweging versterkt als het ware. Het punt bij een luidspreker waarbij dat gebeurt heeft als thiele-small parameter fs meegekregen. Op dit punt neemt de impedantie heel sterk toe en uiteraard de uitwijking van de conus ook. Omdat de conus rond die frequentie een eigen leven gaat leiden, moet je je kast zo ontwerpen dat juist rond die frequentie de eigenschappen van de kast je luidspreker onder controle houden. (inhoud en evt. baspoort zorgen daarvoor)

Het tweede gevolg van deze resontiefrequentie is, is dat rond deze frequentie de impedantie van je speaker heel sterk oploopt. Je zal in je crossover dan ook componenten moeten opnemen die dit "wegregelen, anders vindt je versterker dat niet lief.
Wanneer je meer wilt weten hierover kan je het beste in de bieb het boek "luidspreker kasten ontwerpen" lenen. Dit is een vertaling van een boek van vance dickason, zo'n beetje de bijbel op het gebied van luidsprekers ontwerpen voor zelfbouwers.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar heb ik dus wat aan. Ik ben nu namelijk bezig met een luidspreker waar 2 bas/middenunits inzitten met een Fs van 49Hz. De (reflex)kast wou ik eigenlijk afstemmen op 40 Hz (de maximale lengte van de pijp die ik ga gebruiken). Maar is het dan misschien verstandiger om de kast te tunen op +/- 50Hz? Of kan 40Hz ook wel?

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
Sorry voor het lange wachten, was het weekend bij ouders.

Wat ik kan opmaken uit de boekjes, is dat er een relatie is tussen grootte van de box en en de frequentie waar je je box op afstemt. Hoe lager de frequentie hoe groter de box. Verder ben je redelijk vrij.
Het is me wat teveel om in te tiepen, maar als je het wilt weten kan ik de pagina's (stuk of 5) wel inscannen en mailen. Verder blijft mijn bieb advies om de nederlandse vertaling van het boek van Dickason te lenen overeind: daar staat het helemaal in en dan weet je ook dat je het goed doet.

ik zal ff wat formules geven:
je hebt nodig:
Vas
Qts
Fs
Het is een engels boek, dus reken Vas om naar kubieke voet (#liters*0.0353=Ft^3))

Om Vb te berekenen (ideale boxgrootte)
Vb=15Vas(Qts)^2.87
Dit geeft het volume van je box, waarbij de basrespons het beste is. Geeft dus ook een grote box

F3=(0.26Fs)/(Qts^1.4)
Geeft de bas cut-off frequentie

Fb=(0.42Fs)/(Qts^0.9)
Geeft de frequentie waar de box op is getuned.

Met deze berekeningen krijg je dus het maximale uit je woofers. Als je de box te groot vindt worden, kan je ook bepalen hoeveel volume je ze dan wilt geven en dan opnieuw alles gaan bepalen.
Werk als volgt:
Bepaal hoe groot je je boxen wilt hebben (Vb)(kubieke voet)

ã=wortelteken!!
bereken F3:
F3=Fs(ã(Vas/Vb))

Fb:
Fb=Fs((Vas/Vb)^0.32)

Bepalen poortafmetingen:
Je gaat uit van een bep. diameter (in de handel verkrijgbaar spul dus....)

reken Vb om van kubieke voet naar kubieke inches (vermenigvuldigen met 1728)
Radius (R) is halve diameter poort
Vb volume in kubieke inches
Fb in hertzen
Lv in inches! (lengte van poort)

Lv=((1.463*10^7*R^2)/Fb^2Vb)-1.463R

Dan nog een stukje over het nadeel van een kleinere box:
Er ontstaat een "response peak"
om uit te vinden hoe groot die piek is in decibels:
Vb in kubieke voet
Vas in kubieke voet
Qts is ook nodig
RP is Response Peak

RP=20*log10(2.6*Qts*(Vas/Vb)^0.35)
Als controle voor je berekening
Als je voor Vb=1.05ft^3 neemt, voor Vas=1.4289ft^3 en Qts=0.619 dan moet er voor de response peak 5.07Db uitkomen. (rekenvoorbeeldje in mijn boek)

Veel plezier. En leen het boek van de bieb, of kijk hier:
http://www.elektuur.nl/books/details/bnl10617.htm

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 22:43
Hou er ook rekening mee dat het dempingsmateriaal wat je erin doet, de kastinhoud met 10-15% doet oplopen.
Ik bedoel hier dus mee, dat de speaker "denkt" dat ie in een grotere kast zit.
Ik kan er ook volledig naast zitten >:), het is al weer een tijd geleden dat ik me subwoofer heb gemaakt.:)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Lampje, 'k ben es aan het rekenen geslagen en het is inderdaad verstandiger om het systeem op of boven de resonantie van de luidsprekers te tunen. Het is wat jij al zei, onder de resonantiefrequentie van de basluidspreker gebeurt niet bijzonder veel "nuttigs" meer, dus het heeft ook geen zin om een 50 liter kast te maken voor een 17cm speakertje (maar dat had ik al door ;)) Ik heb nu een proggie gedownd waarmee ik alle parameters kan invullen en zo heel makkelijk kan variëren, en je krijgt meteen de karakteristiek van de kast te zien. iig super bedankt voor je moeite

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Zoek eens naar lspcad.zip
Kan je geloof ik bij http://www.speakerbuilding.com wel vinden. Kan je heel gemakkelijk een box simpel mee simuleren.
Pagina: 1