Surround processor aansluiten op bestaande stereo?

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• peterhu
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-03-2006
Dag mensen,

Ik ben een surround-n00b, dus spaar mij ;)

Ik heb een voor- en eindversterker en twee transmissielijntjes waar ik zeer tevreden over ben. Ik voel normaal geen dringende behoefte voor het luisteren van muziek in surround, maar ik heb wel een orgel-SACD die in surround behoorlijk overtuigend klinkt.

En voor het Twin Towers-gevoel is surround best leuk.

Ik zie mezelf nog geen subwoofer naar binnen kruien - mijn NAD eindversterker en mijn transmissielijnen schudden ook zonder subwoofer het pleisterwerk wel van het plafond als de muziek daarom vraagt, en als ik de openingsscene van The Twin Towers hard opzet, geven de koeien een week geen melk meer, en ontstaat er enige opschudding bij de Seismografische Dienst van het KNMI ;)
Nou begrijp ik dat er surround processors zijn die je op je bestaande stereo kan aansluiten voor de front-left en front-right, en die zelf de versterking voor center en de achterspeakers verzorgen... klopt dat?

En zo ja, hebben die alleen een digitale ingang, of kan ik daar ook met mijn SACD-speler analoog naar binnen?

Alvast bedankt,
peter

Film is not dead, it just smells funny (met excuses aan wijlen Frank Zappa)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan gewoon een dolby digital of DTS receiver kopen, het enige waar je op moet letten is dat hij een "pre-out" heeft voor de front kanalen en dat jij hem mooi vindt klinken (daarvoor zal je echt naar de winkel toe moeten).

Daar sluit je je NAD eindversterker op aan (hopelijk heeft die een 2e ingang voor een 2e voorversterker) en als dat niet kan, dan sluit je die pre-out aan op een line in van je voorversterker. Verder zorg je dat de receiver een 5.1 input heeft, zodat je de SACD speler er op aan kan sluiten.

Zo gebruik je een simpele 5.1 receiver als signaal processor, voorversterker voor 5.1 kanalen en eindversterker voor center en surround en blijft de rest van je set helemaal intact. Dit is goedkoper dan een dedicated processor kopen.

Als je het echt goed wil doen, sluit je de rears ook via een eigen eindversterker aan, maar dat kan je altijd later nog beslissen.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 18-05-2005 13:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• peterhu
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-03-2006
Dank voor je antwoord.

De situatie op dit moment is wel dat ik er even geen bergen geld naartoe ga gooien... andere hobbies zoals fotograferen, maar voornamelijk de verbouwing die nu gaande is, zorgen ervoor dat het gat waardoor het geld eruit gaat groter is dan het gat waardoor het geld naar binnen stroomt. ;)
En de meeste machines die je in de winkel kan kopen die beschikken over een pre-out voor de frontkanalen kosten ook gelijk de hoofdprijs (en dat nog even afgezien dat ik niet zo geloof in het beoordelen van de klank van een versterker in een flink volgemeubileerde winkel... en bovendien over luidsprekers die ik niet ken).

Ik denk erover een min of meer fatsoenlijke machine (of dan toch een versterker met een klein beetje reputatie, dus geen Koda of iets dergelijks vaags) op marktplaats oid te scoren, waarbij ik me realiseer dat dat ding vermoedelijk niet in de schaduw kan staan van wat er aan de voorkant gebeurt (NAD 1700 + NAD 2600 + de ouwe Hartholt Studio II transmissielijnen). Een behoorlijke Sony of Kenwood of Pioneer oid zal, in elk geval voorlopig, even goed genoeg moeten zijn.

Het probleem is dan natuurlijk dat het vaak zeer de vraag is of een op Marktplaats aangeboden apparaat beschikt over 5.1 analoge inputs en een pre-out voor de frontkanalen.

Ik had eigenlijk de vage hoop dat iemand me wat pointers kon verschaffen...

peter

[ Voor 24% gewijzigd door peterhu op 18-05-2005 17:09 ]

Film is not dead, it just smells funny (met excuses aan wijlen Frank Zappa)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het goedkoopst is toch een 5.1 versterkertje met pre-outs en main-ins. Ik weet niet wat jij bakken met geld noemt, maar voor 300 euro heb je denk ik wel een marantz die dat doet en die ook netjes geluid weergeven kan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp