Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

sensor uit voeding slopen & in case bouwen

Pagina: 1
Acties:

• b.art
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik kon wel info vinden over voeding en sensoren, maar de info die ik zocht.. :S

Zie http://femme-de-fetish.net/case/ voor foto's van de on-af-case-mod

Om een lang verhaal kort te houden:
In de voeding zit een temperatuursensor die de snelheid regelt van de fan. Dat wilde ik NIET, dus heb ik de fan aangesloten op een molex.

Nu wil de temperatuur nog wel erg warm worden in de kast, als ik hem dicht heb loopt de temp op tot boven de 50C, gemeten met thermometer hangend in midden van de kast. (brake airflow btw, lucht wordt bovenin ingeblazen, verder niet, was nodig omdat anders CD-rek te warm werd)
Extra fan dus nodig.

Ik wil de temp-sensor (+bijhorende print) uit de voeding slopen, en deze in de kast plaatsen, en daarop de extra fan aansluiten.

Zie foto onder:
Afbeeldingslocatie: http://morlock.nl/voeding.jpg
De meeste draadjes kan ik wel herleiden, rode+zwarte naar print & fan, zwart+gele naar DC-plug (??) alleen om die 4 doorzichtige draadjes kan ik niet herleiden waarvoor ze dienen? Ze lopen van de linkerkant van de print naar een groot geel condensator-achtig-lijkend-thingie..
Iemand enig idee waarvoor die dienen? Heb ik die nodig om de temp-sensor te laten werken?

Een voeding werkt (geloof ik) met een PWM, en een terugkoppeling, zodat de spanning constant blijft, hebben die draadjes misschien hier iets mee te maken??

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heb je misschien betere pics waar ook de bovenkant van het printje en/of het 'condensator-achtige thingie'? Op deze manier is 't een beetje gokken in 't donker...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

In eerste instantie zou ik die fan bovenin UIT de kast laten blazen, is een stuk beter voor je airflow,

En dan een fannetje (kopen) voor het vooronder van je kast, en die op 5v (of 7v ) laten blazen, die hoeft echt niet temp geregeld te zijn....

Maar als je persee een die hard tweaker wilt zijn, trek je dat printje eruit, en maakt een goede foto :)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

er zijn ook gewone temp. controlled fans te krijgen.. maar ja dit is CME :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• b.art
Sprite_tm > Ik zal morgen betere foto's maken, momenteel is de PC in gebruik, en om nou terwijl er spanning op staat beetje in gaan zitten klooien...... stekels staan mij niet :)

_ElMo_ > In eerste instatie had ik dat ook, maar pal boven de voeding zit een vak voor CD's in op te bergen (geen losse cdroms meer :)) maar al snel bereikten de cd-roms een temp van +30C, nie zo goed dus om zo je cdroms op te slaan...
wanneer de comp idle is dan valt de temp wel mee, maar met name de HD en CD-spelers produceren veeel warmte..

noksiejus > Die zijn natuurlijk wel veel makkelijk, maar de kast is al boven zn budget, dus k moet et zo cheap mogelijk doen :))

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:10
Printje lekker laten zitten, dit is een voeding uit een packard bell, en die haalt daarmee ook de power voor een extern connectortje ( voor speakertjes oid ) uit de voeding.

Repareren doe je zo.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Volgens mij zal een NTC (Een Negatieve Temperatuurs Coëfficiënt: de weerstand bij lage temperatuur is hoger is dan bij hoge temperatuur.) van 100 ohm nagenoeg hetzelfde doen...

Verwijderd

b.art schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 12:36:
... alleen om die 4 doorzichtige draadjes kan ik niet herleiden waarvoor ze dienen? Ze lopen van de linkerkant van de print naar een groot geel condensator-achtig-lijkend-thingie..
Iemand enig idee waarvoor die dienen? Heb ik die nodig om de temp-sensor te laten werken?
dat groot geel achtig ding lijkt mij een spoel, en de draadjes aftakkingen daarvan. dat heeft dus meer met uw voeding te maken dan met de temperatuur.
als je (voorzichtig) die gele plastiek opzij duwt, of een beetje lossnijd zie je hoogstwaarschijnlijk koperen draadjes, in dat geval is het zeker een spoel.
en om dat temperatuurdeel te onderscheiden zijn idd betere pics nodig, probeer de bovenkant van dat printje ook te laten zien

• b.art
zie hier nieuwe fotos:
[edit] **fotos weggehaald, deden het toch niet meer**

Bij die 4 draadjes staat GND, Ground dus, dus je zou zeggen voeding voor de print.. Maar waarom dan doorzichtig en niet rood+zwart??
Vanaf dezelfde spoel lopen ook 3 of 4 draadjes (doorzichtig) naar de hoofd print, ook hier staat GND...

ik heb geen volt meter, dus maar een treinbaanlampje (12v) aangesloten op de draadjes van de fan, wanneer je de PC opstart krijgt lampje volle mep van 12v, daarna zwakt die af, wat een goede temperatuur-thingie zou moeten doen dus.. houdt je de hand voor de fan, wordt oeding warmer en gaat lampje feller branden: conclusie: met 99% zekerheid kunnen we vaststellen dat dit een temp-thingie is

Sine > zwart-gele draadjes zijn idd voor voeding van speakers o.i.d, omdat lampje zwakker gaat branden na +/- 1 sec concludeer ik dat dit printje ook voor temp-thingie is..
is btw idd een packerd-bell PC, voeding van het merk FSP Group Inc, dit model staat niet meer op hun site

Gr0wLiThE > een NTC zal de fan niet eerst volle mep geven om hem aan te slingeren, de temp zal dan dus eerst wat moeten oplopen voordat de fan gaat draaien, niet dat dit echt erg is, maar wel minder stoer :)) bovendien heb ik geen NTC op vooraad.. :S wat wel weer stoer is, is dat je dan met een potmeter in een wheatstone-bridge-thingie de fan-speed kunt afstellen :) (toch??)

Reindert > Ik heb plastic met moeite stukje vanaf kunnen halen, en k zag idd iets wat op koperen draadjes :)
Vanaf de hoofdprintplaat lopen 2 draadjes (rood + zwart) met tekst Fan + en Fan - naar de kleine print, dus die 4 doorzichtige draadjes zijn niet de voeding van de Fan, misschien voeding voor de print???

Op dit moment denk ik dat de 4 draadjes voeding is voor de print, maar waarom voeding voor de fan en print niet dezelfde??
Wellicht hebben de 4 draadjes iets te maken met die zwarte & gele?? Maar waarom dat gedeelte op deze print?? Ik zou zeggen, maak een print voor temp-thingie, en die 12V-DC-achteruitgang rechtstreeks van de hoofdprint halen...

[ Voor 5% gewijzigd door b.art op 06-09-2005 14:31 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm. Die 4 draadjes lijken haast wel op een methode om het stroomverbruik van de PC te meten; inplaats van dat je fan alleen op luchtwarmte reageert gaat 'ie ook al harder draaien als je PC meer stroom vreet en er dus waarschijnlijk een hogere warmteontwikkeling gaat komen. Ik ken iig wel meer voedingen waarmee dat gebeurt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• b.art
okee, dus als ik iets veel stroom laat gebruiken, dan zou het treinbaanlampje feller moeten gaan branden? Ik heb mn twijfels, tis namelijk al n vrij oude voeding.. maar ik zal het morgen uitproberen om de CD-rom-spelers en eeuhmm (wat vreet er allemaal veel stroom??) en kijken wat er dan gebeurt :)

Als het idd is wat jij denkt dat het is, dan zou ik dus met een gerust hart die draadjes door kunnen knippen lijkt mij logischer wijs want wat niet weert wat niet deert :)

Een simpele volt-meter zou nu wel van pas komen :S

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Idee wat me net te binnen schiet: Exter heeft op zijn site (http://members.home.nl/lodio) een schema staan van een PWM Fan Controller met opstartversnelling (dus eerst 12 volt en daarna minder, zoals in gesteld met de potmeter). Wanneer je volgens mij de potmeter vervangt door een NTC/PTC van de goede waarde of eventueel een NTC/PTC + weerstand dan moet het werken...

• b.art
Als ik start met CD-rom aflezen, gaat lampje ietsjes feller branden, zou kunnen dat er een kleine piek in het gehele net komt, dus heb ik lampje ook aangesloten op molex, en daar gebeurde niks als ik cdrom starte..

Conclusie: de print krijgt informatie over het stroom verbruik, en waarschijnlijk dienen daar die 4 draadjes voor. Aan de hand van het stroomverbruik en temperatuur bepaalt die de fan-speed.

Voorlopig laat ik de print in de voeding zitten, en verleng ik de NTC naar de lucht-uitlaat van de comp, in de (nabije) toekomst wil ik toch wel de soldeerbout pakken, en pruttel van Exters site inelkaar bouwen :)

mijn vriendelijke dank voor jullie medewerking!! _/-\o_

• b.art
de case in inmiddels eindelijks af :) duurde iets langer omdat we verhuist waren in de tussentijd..

geld was ook op, dus had ik wat muurverf welke we nog overhadden erop gesmeerd, de cd-romspelers zwart geverft, en leuke bolhoeken geplaats op de hoeken :)
voor de lamp boven het cd-rekje was geen geld meer.... :(

pics will follow :) *misschien indien geïntereseerden*

[ Voor 4% gewijzigd door b.art op 06-09-2005 14:33 ]

Pagina: 1