[3Com] Benaderen van 3c16950 switch

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:01

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hier naast mij staat een tweede-hands 3Com switch; type 3c16950. Het zou leuk zijn als ik daar wat mee kon doen, dus ik probeer al een tijdje iets van management te vinden. Als ik de handleiding er bij pak (van de 3Com site), staat daar een heleboel in, maar niet iets waar ik direct iets mee kan.

Nou ben ik niet zo'n held met switches, dus ik weet ook niet of ik nu goed bezig ben. Het grootste probleem op dit moment is dat ik geen IP krijg toegewezen van de switch. Zodoende is het ook redelijk kansloos om dat ding te benaderen. Ook weet ik niet onder welk adres die switch zou moeten staan.

Er zitten 24 poorten op aan de voorkant voor gewoon LAN. Daarnaast nog 2 poorten met als bijschrift '10Base-T/100Base-TX' en uiteraard achterop een mooie Gbit aansluiting. Die laatste heb ik niet, dus die poort kan ik sowieso al niet gebruiken.

Ik hoopte er een beetje op dat ik, als ik een kabeltje zou trekken tussen poort 1 op de switch en m'n LAN-poort op de laptop, in ieder geval een IP zou krijgen. Niets is minder waar, er gebeurt niets :P Er zit wel een web-interface op de switch (volgens de handleiding), maar door het ontbreken van een IP adres is daar in komen tot op heden onmogelijk.

Mijn vraag is eigenlijk of ik (en zo ja hoe) uberhaupt kans maak om de switch te gaan configureren als ik geen IP krijg :) Of misschien zit ik gewoon helemaal het verkeerde te proberen, dat kan natuurlijk ook nog.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

Zit er een console poort op? Waarschijnlijk wel: kabeltje tussen je console poort en je PC en met hyperterm (instellingen: 9600, 8, N, 1) kom je in een menu waar je IP adres en alles in kan stellen. Het kabeltje kan je zelf maken of een Cisco console kabel gebruiken (die werkt in iedere geval met mijn Superstack II switch).

Verwijderd

Heb je wel een DHCP server etc. draaien?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Die console poort is inderdaad wel een originele :P Zo'n kabeltje heb ik uiteraard niet liggen, maar is misschien wel zelf te maken inderdaad. Heb je daar misschien de config voor? En of ik een DHCP server heb draaien... hoe denk je dat ik daar achter moet komen? Ik kom die interface niet in :P

Maar aangezien ik geen IP toegewezen krijg is _of_ de DHCP server niet actief, _of_ er zit een filter op waardoor mijn laptop genegeerd wordt of iets.

Is er niet iets als een grote RESET knop :P

[ Voor 6% gewijzigd door Kaastosti op 18-05-2005 12:39 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

De layout van de console kabel weet ik zo niet, maar Cisco had hem vroeger op de site staan, dus ff zoeken, moet het wel te vinden zijn, en zoals ik al zei, de Cisco kabel werkt prima op mijn 3Com Superstack II Switch.

DHCP server zal er waarschijnlijk niet in zitten.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dit lijkt er wel een beetje op:
http://www.cisco.com/warp/public/701/14.html#topic12
Ik moet dus een kabel gaan creëren van RJ-45 naar DB-9 denk ik zo.

Ik zie daar alleen staan dat de RJ-45 de console poort is... en dat is hier nu juist andersom, dat is een DB-9. Kun je me vertellen of ik gewoon een soort seriele kabel moet gebruiken in m'n laptop, of moet het echt een kabeltje worden van serieel naar lan?

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Die DB-9 poort is inderdaad serieel, dus je moet een kruis-kabeltje zien te vinden/maken naar de seriele poort van je laptop. Dat is een DB9 of DB25, schema is wel te vinden. Je moet GND doorverbinden, RX kruisen met TX, RTS kruisen met CTS, en DCD en DTR kruisen met DSR. Voor de pinout bijv. kijken naar http://www.cyclades.com/p...erpath_acs/white_papers/3.

Hoe je ermee moet omgaan is op de site van 3Com te vinden :
SuperStack II Switch Management Guide

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Sowieso: Support voor de 3c16950 switch (SuperStack II 1100 24 poort)
Kaastosti schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 12:22:
Nou ben ik niet zo'n held met switches, dus ik weet ook niet of ik nu goed bezig ben. Het grootste probleem op dit moment is dat ik geen IP krijg toegewezen van de switch. Zodoende is het ook redelijk kansloos om dat ding te benaderen. Ook weet ik niet onder welk adres die switch zou moeten staan.
Neem een kijkje in de handleiding onder "Setting up for Management" (blz 31).
Verder lijt het me raar dat je een IP krijgt van een switch, of tenzij die switch dat toevallig wel heeft, maar gezien de leeftijd lijkt me dat niet.

Via de seriele kabel kan je een verbinding met de switch maken (zie eerder in topic). Dan stel je daar een VAST ip-adres in. Die benader je dan via de webinterface (mits hij die heeft), of via telnet (via tcp ipv serieel).
Mocht je via de seriele kabel het apparaat niet op kunnen omdat bijvoorbeeld de firmware defect is dan kan je hem opstarten in recovery modus. Dan heb je een kleine versie van de telnet (ip config + tftp), waarmee je de verbinding kan maken. Je moet dan op je PC een TFTP server draaien die de firmware host. Die kan je dan op je switch installeren.
[ot]Lang geleden bij mijn eigen switch moeten doen -> recovery modus. Die kon je openen mbv de stekker er uit -> resetknop indrukken -> stekker er in -> bepaald ritme drukken met resetknop.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 16:29 ]

Pagina: 1