[subwoofer] Wat is Phase normal/reverse en hoe gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 15.614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10-2024
Ik heb veel zitten te zoeken naar 'phase' en meer van die ongein, maar ik kan er hier niet op komen.

Ik hoor soms tussen de regels door dat mensen hun subwoofer als die in de hoek staat op phase 180 graden, reverse of wat allemaal wel niet zetten. Ik wil graag weten wat het doet zodat ik kan beslissen of ik het hier ook ga doen.

Bij mij staat dat ding onder een zware tafel (3,5cm dik) en die tafel staat tegen de muur... kast aan ene kant dan de tafel (2cm dik hout) en een plaat board aan de andere kant.

Is dit een goede plek? Kan ik er wat aan veranderen met dat phase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Xorgye schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 12:17:
Ik hoor soms tussen de regels door dat mensen hun subwoofer als die in de hoek staat op phase 180 graden, reverse of wat allemaal wel niet zetten. Ik wil graag weten wat het doet zodat ik kan beslissen of ik het hier ook ga doen.
Phase is in principe een vertraging bij een bepaalde frequentie (De snelheid van het geluid is verschillend bij verschillende frequenties), afhankelijk van de frequentie en de afstand zullen de lage tonen veel eerder aankomen t.o.v. de hoge tonen, je kan dan 2 dingen doen:
1) De sub verder weg zetten.
2) Zorgen dat het geluid voor de sub vertraagd wordt.

Je moet zelf luisteren wat bij jou het betste klinkt.
Xorgye schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 12:17:Bij mij staat dat ding onder een zware tafel (3,5cm dik) en die tafel staat tegen de muur... kast aan ene kant dan de tafel (2cm dik hout) en een plaat board aan de andere kant.

Is dit een goede plek? Kan ik er wat aan veranderen met dat phase?
Dat kun je alleen zelf bepalen (Of iemand moet langskomen en het op zijn gehoor beoordelen, of meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorgye
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10-2024
Ah, ik snap 't. In ieder geval wat betreft die vertraging.

Ik vroeg mij alleen af met dat gedoe over die tafel of dat het geluid van de sub wel ten goede komt omdat die opstelling als versterker functioneerd. Mischien wel leuk, maar ik vrees dat hij selectief versterkt en dus btje bromgeluiden laat horen op die manier :/

Maar ik denk dat ik die phase optie maar aan zet, de sub staat voor mijn voeten terwijl de boxen op minimaal 1 meter staan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 20:17

Nik

Die functie hoef je niet altijd aan te zetten. Probeer het eens, luister naar het verschil, desnoods laat je iemand anders de functie aan en uit zetten, zonder dat jij weet dat hij aan of uit staat, en selecteer het beste resultaat.

JvS is traag :> En dat voor een moddereter he ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Nik op 18-05-2005 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

dit is echt duidelijk iets wat je niet hier moet vragen maar zelf moet proberen:

Hoor je verbetering? Prima, dan dat doen
Hoor je verslechtering? Prima, dan niet doen
Hoor je niets? Dan maakt het niet uit wat je doet...

Zo simpel zit het lijkt me. Je gaat niet instellingen anders zetten omdat iemand op een forum dat zegt toch? 8)7

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

KILLorBE schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:01:
[...]
Phase is in principe een vertraging bij een bepaalde frequentie (De snelheid van het geluid is verschillend bij verschillende frequenties), afhankelijk van de frequentie en de afstand zullen de lage tonen veel eerder aankomen t.o.v. de hoge tonen, je kan dan 2 dingen doen:
1) De sub verder weg zetten.
2) Zorgen dat het geluid voor de sub vertraagd wordt.
Het spijt me, maar hier klopt toch weinig van. Fase omdraaien (reverse of 180 graden komt bijna op hetzelfde neer) wil zeggen de golfvorm precies verticaal spiegelen. 180 graden veschuiven is iets anders, maar komt doorgaans op hetzelfde neer (bij een exacte sinus is het wel hetzelfde).

Geluid heeft bij alle frequenties dezelfde snelheid. Het enige dat de snelheid van geluid beïnvloedt is het medium (lucht, water etc.) en de temperatuur van dat medium.

De reden dat een sub zo'n schakelaar heeft is omdat faseproblemen voornamelijk bij lage tonen voorkomen doordat je met hele lange golflengtes zit in meestal een kleine ruimte (HT). Als je de sub in combinatie met hogetonen speakers gebruikt heb je kans dat je door reflecties en de door KILLorBE genoemde afstandverschillen problemen krijgt met geluidsgolven die elkaar in tegenfase tegenkomen en dus gaan uitdoven of juist in dezelfde fase elkaar enorm versterken. Dit kun je soms wat oplossen door de fase van de sub om te draaien.

Je komt hierachter door te luisteren of je een 'gat' in je lage tonen hoort of juist een enorme piek (geluid bonkt bij een bepaalde toon), als dat het geval is moet je die schakelaar een omzetten en luisteren of het weg is. Door de sub te verplaatsen kun je misschien ook e.e.a. oplossen.

edit:
Even op mijn kop geklopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
TheLemon schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 15:34:
Het spijt me, maar hier kopt toch weinig van.
Je hebt helemaal gelijk er kopt weinig van ;) , maar er klopt ook weinig van.
Ik zat met golflengte en de tijd die een cyclus in beslag neemt in m'n kop |:(
Pagina: 1