Compaq Deskpro EN 6/550 Memory probleem.

Pagina: 1
Acties:

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb sinds enige tijd een 2-tal Compaq Deskpro EN P3/550Mhz machines staan waarop ik WinXP draai. Beide van deze PC's hebben máár 64MB memory aan boord en dat werkt met WinXP dus helemaal niet prettig.
Ik heb daarom beide 64MB reepjes (64MB SDRAM PC100) maar in 1 machine gedrukt wat op zich wel redelijk werkt. Bedoeling was om voor beide machines memory bij te kopen zodat ik ze ook beide probleemloos met WinXP kan werken... Ik heb dus op de Kingston site gekeken wat voor memory er maximaal in kan. Volgens de Kingston site kunnen er in totaal 3x 256MB SDRAM PC100 reepjes in wat dus het totaal op 768MB zou brengen...
Nu heb ik bij Norrod dus 2x 256MB SDRAM PC133 gekocht en deze in 1 van de machines gedrukt. PC piept een paar keer, start niet op en een zwart beeld... Als ik de orginele 64MB + 256MB gebruik, start de PC wel op, geeft ook netjes de hoeveelheid mem aan die er in zit, maar WinXP wil niet opstarten en begint te zeuren dat er files corrupt zijn en met de WinXP install CD "repair" gedraait moet worden... Als ik dit probeer loopt de install CD vast met de melding error 4. Enige wat ik kan doen is rebooten... Druk ik alleen de orginele 64MB reep er weer in, start de PC zonder problemen op... Volgens de microsoft support site betekent die error melding dat er incompatible hardware in de PC zou zitten. Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat PC133 geplaatst is i.p.v. PC100?!? Of zijn de reepjes gewoon te "nieuw" voor zo'n oude machine?

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

pc133 kan gewoon op pc100 lopen dus dat zal het niet zijn.
heb je al gekeken met memtest of de geheugen modules wel goed zijn ?
kunnen namelijk wel kapot zijn en fouten geven.
ik weet niet hoe het nu zit maar vroeger moest je eigenlijk compaq geheugen erin doen :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• haggard
  • Niet online
Memory op een andere PC (ASUS mainboard+P3/1Ghz) getest en is gewoon OK.
Ik heb inderdaad wel eens verhalen gehoord dat er specifiek compaq of kingston geheugen in zou moeten, maar komt dat werkelijk zou nauwkeurig bij die compaq machines?!?

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Compaq is inderdaad erg kieskeurig als het om gehuegen voor de oude P3 serie Despro EN(S) gaat. Ik verbaas me eigenlijk al dat hij de 256mb herkent, want volgens mij heeft het ding de BX chipset, en die zou hem waarschijnlijk maar half herkennen lijkt me? Kun je dat bevestigen, welke chipset erin zit?

• haggard
  • Niet online
Inderdaad een 440BX chipset... Maar volgens kingston zou er gewoon 256MB in moeten kunnen.
Virtually any configuration up to 768MB can be reached using any combination of Kingston's 128 and 256MB modules.

[ Voor 126% gewijzigd door haggard op 18-05-2005 12:07 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kippenijzer schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 11:54:
Compaq is inderdaad erg kieskeurig als het om gehuegen voor de oude P3 serie Despro EN(S) gaat. Ik verbaas me eigenlijk al dat hij de 256mb herkent, want volgens mij heeft het ding de BX chipset, en die zou hem waarschijnlijk maar half herkennen lijkt me? Kun je dat bevestigen, welke chipset erin zit?
De 440BX ondersteunt 256MB geheugen alleen in 16-chips 16Mx8 doublesided configuratie. Een 16-chips 32Mx4 singlesided config zal óf voor de helft worden herkend, óf in z'n geheel niet werken. Zie ook PMG FAQ - Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen? :)

Haggard: neem dit eens door en post je resultaten ;)
PMG FAQ - Welk geheugen zit er momenteel in mijn systeem?

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 18-05-2005 12:07 ]

Verwijderd

haggard schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 11:50:
Memory op een andere PC (ASUS mainboard+P3/1Ghz) getest en is gewoon OK.
Ik heb inderdaad wel eens verhalen gehoord dat er specifiek compaq of kingston geheugen in zou moeten, maar komt dat werkelijk zou nauwkeurig bij die compaq machines?!?
Dit klopt, neem het reepje mee naar een winkel en zorg ervoor dat je dezelfde timings op RAM bestelt.
Compaq heeft deze namelijk ingestelt.
Meestal staat er op het reepje een Spareparts nummer(zoiets als 282005-001) zoek deze op de compaq site op, en kijk of kingston een verglijkbaar reepje heeft.

Ditzelfde geld voor Packard Bell.

Bij nieuwere types van compaq is dit niet meer zo dan kun je elk willekeurige RAM erin doen.

edit: Er zit standaard toch een Compaq bios op(meestal grijs scherm met rode letters voordat je in de bios bent) probeer deze te flashen zodat het niet meer gezien wordt als compaq bios en dan zou elk willekeurig reepje erinpassen.(dit heb ik gedaan met een Packard Bell aloha waar een willekeurig reepje niet inpaste, heb het type mobo geflashed met de originele farbikants bios, en toen pakte deze alles. :) )

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 12:11 ]

• haggard
  • Niet online
Okay, dus als ik een 128MB reep had genomen had het wel gewoon gewerkt?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

99% kans, ja :) Je had ook specifiek op zoek kunnen gaan naar 256MB 16Mx8 geheugen ;)
Handig startpunt is de geheugenshop op http://shop.tweakers.net.

• haggard
  • Niet online
Ik heb even gekeken en inderdaad heb ik 256Mx8 reepjes waarop 8 memory chips zitten. Net even teveel memory er in willen prikken.
Ik zal ze wel gaan ruilen tegen 4x 128MB reepjes... Met 2x128MB + 1x64MB = 320MB moet WinXP wel fatsoenlijk werken... (ik krijg nu nog regelmatig de melding dat XP de pagefile moet vergroten...)
Trouwens omdat we toch met dit Deskpro EN 6/550 topic bezig zijn... Een 200GB harddisk i.c.m. Maxblast werkt probleemloos in WinXP op deze machine.

Pagina: 1